Volvo XC40 Electric: Energizant

Volvo XC40 electric vine cu 408 cai-putere pe o caroserie de SUV compact. Asta generează senzații tari neașteptate la apăsarea pedalei. Și o autonomie decentă, care se învârte în jurul bornei de 400 de kilometri.

Volvo a făcut mereu mașini pe care te poți baza. Robuste, cum sunt modelele din gama outdoor Cross Country, SUV-uri sau sedanuri confortabile. Iar prima sa încercare în domeniul electric nu putea fi mai prejos. Spre deosebire de alte mărci, Volvo nu a ales să creeze un model nou de la zero, ci a luat unul dintre cele mai de succes SUV-uri din portofoliu și l-a transformat în mașină electrică.

Este vorba de compactul XC40, un model polivalent care se pretează atât uzului urban, cât și mersului la drum lung, iar transformarea sa în automobil electric a fost făcută cu simț de răspundere, având în vedere că Volvo XC40 există pe piață încă din 2017. Construit pe platforma CMA, utilizată de modelele compacte din gama Volvo, Geely și Lynk & Co, XC40 a fost gândit încă de la început pentru a maximiza spațiul interior într-un „ambalaj” urban. Dovada că a reușit să cucerească publicul este și faptul că a primit titlul de Car of the Year în 2018. Astăzi, XC40 este al doilea cel mai bine vândut model al mărcii, după fratele mai mare XC60.

Copilul minune

Dacă la debut XC40 era disponibil la comandă doar cu motorizări pe benzină sau diesel, gama a fost diversificată începând cu anul 2019, când a fost adăugată prima versiune Recharge. Amintim că în nomenclatorul Volvo, particula Recharge este folosită de toate modelele electrificate, indiferent dacă sunt Plug-in Hybrid sau full electric. Primul XC40 Recharge este un Plug-In Hybrid ce folosește motorul pe benzină de 1.5 litri cu trei cilindri alături de un motor electric și o baterie de 10,7 kWh. Puterea totală a sistemului este de 262 CP. Modelul este și el alături de noi în Volvo Experience Tour, iar Andrei l-a analizat încă din prima zi.

Apoi, din 2020, XC40 a primit și varianta Recharge Electric.

Pentru marca din Suedia, XC40 Recharge Electric a deschis poarta electrificării totale, iar acest lucru a venit natural, având în vedere că parte în grup există și brandul performant Polestar, care așteaptă încă momentul lansării în România. Polestar a dezvoltat tehnologia pentru primul automobil electric al grupului, denumit Polestar 2, iar motoarele electrice și partea software au putut fi grefate și pe modelul Volvo.

Așa s-a născut Volvo XC40 Recharge Twin Electric. Particula Twin vine de la perechea de motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, care dau viață modelului suedez. În total, nu mai puțin de 408 CP sunt disponibil la o apăsare mai hotărâta a pedalei de accelerație, iar răspunsul este fulgerător. XC40 Recharge Electric poate accelera incredibil, împingându-te în scaune și făcând din depășiri o simplă formalitate.

Electric burst

Fiecare motor electric, câte unul amplasat pe fiecare punte, produce 204 CP și 330 Nm. Atunci când își unesc forțele, cifrele sunt pur și simplu impresionante pentru un SUV compact, indiferent de sistemul de propulsie și de marcă: pe lângă cei 408 CP, ai la dispoziție un cuplu maxim de 660 Nm. XC40 Recharge Twin Electric poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 4,9 secunde, iar viteza maximă a fost limitată la 180 km/oră.

Pentru a alimenta cele două motoare electrice, Volvo folosește o baterie de 78 kWh (capacitate brută) din care putem utiliza 75 kWh. Autonomia oficială pentru uz extraurban este de 418 kilometri, iar dacă utilizăm mașina în oraș, aceasta poate crește până la 539 kilometri. Bineînțeles, aceste cifre pot varia în funcție de stilul de condus și condițiile atmosferice, la fel ca la orice mașină electrică.

Vei ajunge la un consum de 20-25 kWh/100 km doar dacă abordezi un stil de condus relaxat și vei profita de accelerația instant de care dispune, iar pe porțiunile de șosea pe care mergi întins vei avea consumuri care scad sub 20 de kWh/100 km. Asta înseamnă o autonomie reală care variază între 300 și 400 de kilometri, în funcție de stilul de șofat, de drum și de temperatura de afară. Într-un ritm de condus ceva mai liniștit, consumul scade până la 16 kWh/100 km, echivalent cu o autonomie reală de peste 450 de kilometri.

De notat că anvelopele montate pe mașina de test sunt Michelin CrossClimate 2 SUV, versiunea dedicată SUV-urilor a celui mai vândut model de anvelopă all-season din lume. CrossClimate 2 SUV a fost lansat în mai 2022 și echipează din fabrică o serie de modele Volvo, marca suedeză fiind prima care montează anvelopa Michelin direct pe linia de producție. Anvelopa CrossClimate 2 SUV este disponibilă în 40 de dimensiuni, de la 17 la 20 de inchi.

Deși poate accelera aproape brutal, puterea lui XC40 electric este livrată liniar și previzibil, iar modelul suedez nu va devia niciodată de la traiectoria pe care o dorește cel de la volan. Tracțiunea integrală îi oferă un plus de aderență pe orice tip de suprafață și parcă te invită să te bucuri de plăcerea de a conduce o mașină electrică. Cei 408 CP vor pune un zâmbet pe fața oricui se instalează la volanul acestui model. În plus, avem o suspensie excelent reglată, chiar și pentru denivelări mai ample, iar pasagerii călătoresc confortabil.

Volvo oferă și variantă cu un singur motor electric pentru modelul XC40 Recharge Electric. Aceasta are motorul amplasat pe puntea față și oferă 231 CP și 330 Nm. Bateria utilizată este mai mică și vine cu o capacitate de 69 kWh (brut), 67 kWh (net).

Revenind la modelului nostru, cel cu două motoare electrice, acesta se poate încărca la stații de încărcare rapide DC cu până la 150 kW, sau la orice priză la wallbox AC cu putere de până la 11 kW.

The Clean Swedish Look

Față de un XC40 normal, varianta electrică își trădează sursa de putere printr-un aspect mai „curat”. Dispare grila specifică variantei cu motorizare termică și avem o parte frontală cu grilă plină. Este singurul element care ne arată faptul că avem în față o mașină electrică – pe lângă lipsa țevii de eșapament, bineînțeles.

Modelul a trecut printr-un facelift la începutul acestui an, în același timp cu lansarea fratelui cu alură de coupe C40 Recharge Electric, al doilea model full-electric al mărcii suedeze. Odată cu aceste modificări, blocurile optice au un design mai angular, iar semnătura luminoasă Ciocanul lui Thor este acum integrată cu farurile LED adaptabile. XC40 Electric facelift dispune și de culori noi pentru caroserie. Versiunea facelift este disponibilă pentru comandă în România, însă mașina pe care am testat-o noi în Volvo Experience Tour face parte din lotul pre-facelift.

Exemplarul nostru, vopsit în nuanța albă Crystal White Pearl, accentuează stilul electric-curat al modelului. Avem două spații de depozitare: un portbagaj clasic de 420 litri în spate (plus spațiu sub podea, unde pot sta cablurile de încărcare) și un portbagaj față sub capotă (frunk) cu o capacitate de 31 litri. La interior regăsim și tapițeria ce folosește un amestec de lână provenită din surse regenerabile, un material ce se regăsește inclusiv pe fețele interioare ale portierelor.

Android Automotive

La interior avem același minimalism specific mărcii. O planșă de bord curată, digitală, același ecran central amplasat vertical, dar cu o noutate: sistemul de operare Android Automotive. Avem astfel toate aplicațiile native Google instalate direct în sistem. Avantajul este că, dacă te conectezi cu contul de Google, navigația mașinii va ține minte toate destinațiile pe care le-ai căutat pe desktop sau pe telefon. Plus destinațiile pe care le poți salva în lista de favorite. Avem, de asemenea, acces la Google Assistant și la o serie de aplicații (încă limitate ca număr) din magazinul Google Play. Sistemul permite și update-uri software over-the-air, fără a mai fi necesare vizite în service.

Mai avem un sistem audio excelent produs de Harman Kardon, iar serviciul de streaming Spotify este integrat direct in meniul Android Automotive. Este suficient să ne logăm cu contul personal și avem acces la toate playlist-urile noastre preferate. Dacă ești fanul altor aplicații de acest tip, cum sunt Tidal sau Youtube Music, le poți instala ușor și le utilizezi ca pe telefon.

Simplificare

Volvo a eliminat toate butoanele redundante pe o electrică, făcând operarea modelului electric cât mai simplă cu putință. Astfel, nu mai avem buton de start: e suficient să ne instalăm la volan și să punem piciorul pe pedala de frână, iar mașina se trezește la viață. Pare o alegere ciudată la prima vedere, dar te obișnuiești rapid cu faptul că lucrurile sunt mult mai simple.

Pe consola centrală avem un selector mic de viteze specific mărcii suedeze, prin care putem selecta D, N sau R. Un buton separat pune modelul XC40 Twin Electric în modul P (Parking). Nu mai avem nici buton pentru acționarea frânei de parcare, aceasta activându-se automat. O altă simplificare este legată de dispariția butonului pentru selectarea modurilor de condus. XC40 Twin Electric se conduce în stil One Pedal, ceea ce înseamnă că mașina va frâna automat în momentul în care ridici piciorul de pe pedala de accelerație. Acest lucru ajută sistemul să recupereze cât mai multă energie din decelerare, iar cu un pic de antrenament nu vei mai atinge pedala de frână. Dacă acest stil de condus este deranjant, poate fi dezactivat din meniul sistemului de infotainment.

Prețul de achiziție al lui XC40 electric începe de la 40.000 de euro (cu tichet Rabla Plus), iar versiunea testată de noi, cu două motoare electrice și 408 CP, costă cu 8500 de euro mai mult.

Raven’s Nest – satul ascuns din Apuseni

Volvo Experience Tour a ales Raven’s Nest ca a treia destinație specială din acest road trip. Și ce destinație aparte este! Undeva în munții Apuseni, la capătul unui drum îngust care te urcă din ce în ce mai sus, ajungi în fața unei bariere automate. Doar un semn mic îți arată că ai ajuns unde trebuie. Locul poate fi accesat doar cu rezervare în prealabil, nefiind accesibil pentru vizite inopinate. Dar dacă ți-ai facut rezervare, ai acces într-o lume cu totul deosebită. Raven’s Nest este un muzeu al satului românesc în care se poate locui într-o atmosferă rustică, dar cu tot confortul unui hotel de 5 stele.

Cele cinci case din lemn au fost restaurate minuțios, dar atmosfera și patina au fost păstrate intacte. Este liniște și pace în vârful Apusenilor, dar ai la dispoziție un bar bine dotat, o bucătărie cu feluri de mâncare reinterpretate din rețete arhaice, ciubăr, saună, cinema în aer liber, foc de tabără și tot ce îți poți dori de la un loc în care să-ți reîncarci bateriile în mojlocul naturii. Plus o panoramă ce îți taie răsuflarea. Raven’s Nest este fără îndoială unul dintre locurile care trebuie vizitate măcar o dată în viață.