Test Drive: Volkswagen Arteon Shooting Brake

Arteon Shooting Brake e cea mai sexy mașină de familie care nu e nici SUV, nici convențională

Cine este și ce vrea Volkswagen Arteon Shooting Brake de la viața noastră?

Volkswagen Arteon Shooting Brake reușește să demonstreze ceea ce Passat nu și-a propus vreodată: o mașină de familie poate să întoarcă priviri pe stradă în timp ce transportă cu eleganță bagajele, copiii și cățeii fără să fie SUV sau un break convențional. Pentru că trebuie să vorbim încă de la început despre grila senzațională care face din Arteon o prezență unică pe șosele, cu un aspect agresiv, sportiv și modern total neașteptat pentru o mașină bună în atât de multe situații.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Arteon Shooting Brake e proaspăt apărut pe piață în 2020, iar Arteon se află și el la prima generație, datând din 2017. În ciuda aparențelor, versiunea Shooting Brake nu este cu mult diferită față de cea sedan: ampatamentul și lungimea totală sunt identice, iar capacitatea portbagajului este doar puțin mai mare în versiunea break/SB, al cărei avantaj semnificativ este mai mult spațiu pe înălțime pentru pasagerii din spate, mulțumită plafonului alungit. 

Într-un fel, Arteon este noul Passat, așa cum îl știm din folclorul automobilistic. Adică în primul rând o mașină corporatist-familistă în cel mai bun sens posibil: un sedan spațios și funcțional prin multitudinea de dotări opționale care nu îți dau bugetul peste cap, cu o caroserie desenată coerent și detalii premium care îi dau un aer stilat, business smart. Versiunea Shooting Brake eficientizează sedanul, transformându-l într-un break încăpător. 

Cu cine se bate pe piața din România?

Volkswagen propune prin Arteon Shooting Brake un competitor abil pentru BMW Seria 3 Touring și Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, însă va fura cu siguranță și “din casă”, dintre potențialii clienți ai Skoda Octavia Scout, Seat Leon ST sau, bineînțeles, Passat Variant. Eu merg însă și mai departe și mă întreb, simplu: ce v-ar face să alegeți un Passat în locul unui Arteon? Răspunsul e aparent la îndemână: un preț de pornire cu 12.000 de euro mai mic pentru Passat. Dar oare cât valorează să te întorci să îți mai privești încă o dată mașina după ce ai parcat-o?

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Un motor mai curat e un motor eficient. Cu formula îmbunătățită cu cinci noi compuși chimici, motorina MOL EVO Diesel Plus pune umărul la fiabilitatea motorului mașinii tale. Consum redus, emisii mai puține și extra putere indiferent de anotimp. Detalii aici

Mașina testată de mine are motorul 2.0 litri turbo diesel cu 200 CP, tracțiune integrală și transmisie automată DSG cu 7 trepte de viteză. Mi se pare versiunea optimă din punctul de vedere a raportului echipare, consum și preț final pentru un motor termic. Cu toate astea, cred că alegerea câștigătoare pentru Arteon Shooting Brake este versiunea eHybrid cu motorul de 1.4 litri pe benzină cu 218 CP și 400 Nm. Având în vedere facilitățile fiscale oferite mașinilor PHEV, avantajele unui sistem hybrid în ceea ce privește costurile mici de exploatare și puterea imediată oferită de motorul electric, singurul defect pe care l-aș putea găsi versiunii plug-in este faptul că are doar tracțiune față.

Vârful de gamă este Arteon Shooting Brake R, versiunea cea mai sportivă, care vine cu un motor de 2.0 litri benzină TSI cu 320 CP și un consum de combustibil pe măsură (9.1 litri/100 kilometri declarat WLTP), care nu cred că ar justifica în final prețul mai mare. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Consumul obținut de mine după cei 700 de kilometri parcurși în weekend a fost de 7.1 litri/100 kilometri, o valoare nu foarte departe de cea declarată de Volkswagen, adică 6.2 litri/100 kilometri WLTP. Având în vedere că am mers în majoritatea timpului în modului Sport, sunt chiar impresionată: am avut o autonomie de aproximativ 900 de kilometri cu un singur plin (66 litri)!

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Este o mașină cu care m-aș vedea făcând turul Europei timp de câteva săptămâni bune, pentru că sunt sigură că aș avea loc pentru toate bagajele și suvenirurile. Ce vreau să spun este că Arteon Shooting Brake este gândită pentru călătoriile lungi, cel puțin în doi. Dacă nu cu familia. În plus, este prietenoasă cu câinii de mari dimensiuni, ca orice mașină cu un portbagaj încăpător și închidere tip hatchback sau break. În schimb, în oraș nu e cea mai simpatică: pe lângă evidenta provocare de a găsi un loc de parcare pentru toți cei 4,8 metri lungime de mașină, aproape ai senzația că se aude cu ecou când ești singur în mașină.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Chiar dacă pare, Arteon Shooting Brake nu este o mașină sportivă. Suspensiile adaptive sunt optimizate pentru comfort la drum lung, atenuează bine denivelările și defectele din șosea, păstrând în același timp o ținută de drum corectă. Asta înseamnă că în anumite condiții poți simți un ușor ruliu, sau chiar și subvirare, datorită modului de funcționare a sistemului 4MOTION, care favorizează tracțiunea față pentru optimizarea consumului.

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place la nebunie felul în care este desenată bara față, cu linia de forță dată de banda de LED-uri a luminilor de zi și prizele de aer expresive, desenate în continuarea grilei cromate avantgardiste. Jantele de 19 inch propuse de Volkswagen sunt și ele din același film, cu un aer futurist care continuă firesc geometria părții din față. Mai puțin firească este trecerea la silueta de brake a spatelui, care pare disproporționată față de liniile elegante, suple ce oferă amprenta estetică unică a modelului Arteon.

Cum sunt materialele la interior?

Interiorul este configurat cu atenție la detalii, lucru pe care l-am observat încă de când am urcat la volan. Combinația de piele neagră, aluminiu, butoane tactile din plastic negru lucios și inserții decorative “Black Carbon” crează un aspect premium. Plasticul folosit în rest este moale și completează bine restul finisajelor.

Scaunele sport din față cu tetiere integrate și tapițerie de piele cu piele ecologică “Nappa Carbon Style” sunt o opțiune de 1500 de euro care îi dau lui Arteon Shooting Brake un aer mult mai sportiv și fresh.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Toți. Încap 5 persoane și bagajele lor pentru câteva zile. Pasagerii din spate au autonomie în ceea ce privește setările climatizării, scaune încălzite și o priză de 230 V în consola centrală a banchetei, unde poți avea până la un metru spațiu pentru picioare – un reper în această clasă.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Volkswagen Arteon a fost testat de Euro NCAP chiar la apariție, în 2017, când a obținut maximul de 5 stele, rezultat despre care Euro NCAP spune că se aplică și modelului Shooting Brake.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Primul lucru pe care îl remarci când pășești în Arteon Shooting Brake este trapa panoramică, o altă opțiune de 1500 de euro, care deschide într-un mod inedit habitaclul. Asemenea grilei față, trapa pare că încadrează cu totul mașina, într-un exercițiu reușit de design.

Sistemul audio Harman Kardon vine și el contracost, însă pentru o experiență acustică premium merită să mai scoți din buzunar 1170 de euro. 

Cel mai important pachet tehnologic de pe Arteon Shooting Brake este Adaptive Cruise Control, un asistent care se adaptează condițiilor de trafic, menține vehiculul pe centrul benzii de circulație, monitorizează pietonii și frânează de urgență în cazul unui impact frontal. 

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

În mod paradoxal, îi lipsesc câteva butoane cheie care țin mai mult de siguranța la volan. Mai exact, mă refer la butonul de volum și de “mute” pentru sistemul audio, dar și la butoanele sistemului de climatizare care să poată fi operate intuitiv de la volan, fără să fii nevoit să îți iei privirea de la drum când vrei să pornești dezaburirea. Chiar dacă acestea din urmă au feedback tactil, nu mi s-a părut suficient pentru a le putea distinge fără să le privesc. 

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Volkswagen Arteon Shooting Brake este disponibil în 2 niveluri de echipare: Elegance sau R-Line, cea din urmă fiind cea testată și de mine.

Dotările standard sunt destul de ample și le voi aminti pe cele mai importante: pilotul automat inteligent ACC, fază lungă automată “Light Assist”, faruri LED, frânare automată de urgență, App-Connect wireless (inclusiv Apple CarPlay), oglinzi laterale încălzite, senzori de parcare, senzori de ploaie, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri. 

Cât mă costă toată afacerea?

Prețul de pornire pentru Arteon Shooting Brake este de 36.200 de euro pentru un motor de 1.5 litri benzină cu 150 CP. Modelul testat de mine (2.0 litri TDI, 200 CP, 4MOTION DSG în echipare R-Line) pleacă de la 46.200 de euro, iar cu opționalele puse pe mașină prețul final este de 59.330 de euro.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Eu m-am îndrăgostit de designul părții frontale a lui Arteon Shooting Brake. Modul cursiv în care se îmbină capota, aripile și bara față cu acea grilă excentrică este unic pe piață și îi oferă un caracter puternic, distinctiv. Puține mașini reușesc să aibă un asemenea impact vizual fără să exagereze cu nota de plată de la final. 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Configurarea atractivă, dar mai puțin funcțională a butoanelor tactile din consola centrală mi se pare cel mai mare defect al mașinii, pentru că are implicații directe asupra siguranței la volan. Îmi place designul futurist, însă cred că se pot găsi soluții prin care să se readucă o parte din butoanele clasice fără să compromită direcția estetică a habitaclului.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș recalibra sistemul 4MOTION pentru a nu mai favoriza tracțiunea față și aș folosit transmisia automată DSG în 8 trepte, pentru o dinamică mai bună a mașinii în condiții de condus sportiv. Practic, aș folosi soluții aplicate deja de Volkswagen pe ultima generație de Touareg.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

…vrei o mașină încăpătoare, dar sexy, indiferent că o vei folosi în excursii de familie sau pentru a transporta pachete mari în interes de serviciu.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

…nu îți plac vacanțele cu mașina. Ar fi păcat să nu te bucuri de ea la drumuri lungi, e o plăcere să îți fie companion.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Mă gândesc serios că Arteon Shooting Brake ar fi un succesor de nota 10 pentru Skoda Octavia Scout a mamei mele, pe care o mai folosesc și eu când am de transportat lucruri voluminoase. I-aș pune și cârlig de remorcare și aș putea să îmi transport și mașina de raliu cu ea, așa că e un pretendent serios pe listă.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

O mașină cu simțul răspunderii pentru stil, funcționalitate și consum.

Fișa tehnică a mașinii

Volkswagen Arteon Shooting Brake

2.0 TDI, DSG, 4Motion, R-Line

de la 36.239€
Sistem de propulsie
Diesel
Putere
200 CP
Cuplu
400 Nm
Transmisie
Automată 7 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.968 cc
Putere maximă
200 CP
Cuplu maxim
400 Nm
Motor electric
Număr motoare
Putere maximă
Cuplu maxim
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
5.1 litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
6.2 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4866 mm
Lățime
1871 mm
Înălțime
1462 mm
Ampatament
2835 mm
Masă proprie
1726 kg
Portbagaj (min/max)
565/1632 litri
Volum rezervor
66 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5 stele
Preț
Preț de pornire model
36.239
Preț mașină testată
59.332
Leasing promo