Test drive: MG eHS plug-in hybrid

Marca MG se reinventează, iar una din pârghiile principale este SUV-ul HS. Testat în cele ce urmează în aromă plug-in hybrid.

Cine este și ce vrea MG HS de la noi?

HS este al doilea model al reinventatei mărci MG orientat către Europa continentală, după electricul ZS. 

MG HS a fost prezentat oficial pentru Europa în 2020, dar a primit un facelift relativ rapid, în primăvara lui 2023 – informație esențială, fiindcă în România este disponibil direct modelul cu facelift. Versiunea testată e un plug-in hybrid și poartă numele comercial de eHS.

Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Versiunea cu facelift primește modificări doar la nivel exterior. Deci se schimbă tot ce înseamnă parte frontală, faruri, grilă. Idem pentru partea din spate, unde apar stopuri cu design nou și evacuări finale ceva mai șlefuite. Da, da, evacuările sunt pe bune. Că prea ne-am săturat de ornamente – chiar și prin segmentele premium.

De asemenea, odată cu facelift-ul au fost introduse și jante noi, de 18 inchi.

Ce concurenți are pe piața din România?

Mulți: Ford Kuga, Mazda CX-5, Kia Sportage, Citroen C5 Aircross, Peugeot 5008, Skoda Karoq, Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Mitsubishi Eclipse Cross. Hai că ați prins ideea.

Raportat la eHS plug-in hybrid, putem include nume precum Kuga PHEV, C5 Aircross PHEV, Tucson PHEV, Jeep Compass 4xe, Sportage PHEV. Știu că ați prins ideea și aici, practic versiunile plug-in hybrid (acolo unde există) ale rivalilor din primul paragraf.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Cum spuneam, ce-am condus eu a fost un MG eHS PHEV.

Ce înseamnă asta? Motor de 1,5 litri (benzină, turbo, injecție directă, 162 de cai-putere, 250 Newtoni-metru) împrietenit cu un motor electric (122 de cai-putere, 230 Newtoni-metru) și o transmisie automată cu 10 trepte (6 aferente motorului termic, 4 celui electric). 

Fiindcă vorbim de un PHEV, ecuația este completată de prezența unei baterii (16,6 kWh în cazul de față), ce poate fi încărcată cu puteri de până la 3,7 kW la surse AC. O încărcare completă durează în jur de 4 ore și jumătate și îi permite lui eHS să ruleze pur electric până la 52 de kilometri – în teorie.

Mențiune: aceasta este singura motorizare pe care o poți alege dacă vrei un MG plug-in hybrid.

Dacă vrei, totuși, un MG HS (pur termic), n-o să ai prea multe opțiuni. De fapt, există doar una, cea cu motorul de 1,5 litri, cu aceeași putere și cuplu, dar împerecheat fie cu o manuală cu 6 trepte, fie cu o transmisie automată cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Puțin context înainte de numere.

Pentru test, am plecat cu bateria încărcată de când am preluat mașina și i-am comandat sistemului să ruleze doar electric – există un buton în stânga selectorului transmisiei, pe care scrie EV și care face asta. 

Și-am parcurs așa, pur electric, 50 de kilometri în temperaturi de iarnă și trafic câinos de București, în condițiile în care estimatul MG este de 52 de kilometri. Iar echiparea de top cântărește aproape 1,8 tone, deci ușurică… nu-i. Jos pălăria.

După ce am golit complet bateria (cel puțin așa indica instrumentarul de bord), sistemul a dezactivat automat modul EV (o poți face și tu, dacă nu mai vrei să rulezi pur electric) și a trecut singur pe setarea standard, care se numește sugestiv Auto. Este de fapt cea default, oferită de sistem în momentul în care pornești mașina.

Am și aici o notă explicativă. De fapt două.

Prima este că sistemul hibrid mai ține ceva energie în baterie chiar dacă în bord nivelul indicat e 0%. Și e simplu să vezi asta, pentru că dacă pleci mai vârtos de la semafor sau ai nevoie să te aliniezi traficului de pe un bulevard mai mare, o să ai câteva secunde de boost electric.

Apoi, comutarea pe modul Auto și implicit activarea termicului nu e lină, odată ce bateria s-a consumat și modul EV este dezactivat automat. Există 2-3 secunde de ezitare și efectiv simți cum mașina pierde putere și încetinește, după care își revine, cu intervenția motorului pe benzină – destul de zgomotoasă, dacă tot am pomenit-o.

Senzația nu-i neapărat de speriat, dar te poate lua ușor prin surprindere, fiind foarte asemănătoare cu cea a unei retrogradări sănătoase, dar pe care n-ai cerut-o tu.

Cu bateria descărcată, prin oraș, pe DN și pe autostradă, consumul s-a stabilizat la 6 l/100 km. Estimez că dacă ai energie în baterie și nu selectezi modul EV (deci lași sistemul să-și facă treaba cum știe el), poți să scoți un consum de 3,3 și ceva, hai 4l/100 km. MG dă un consum mediu teoretic de 1,8 l/100 km în fișa tehnică, dar știm deja că asta se aplică doar pe prima sută de kilometri cu bateria plină.

Dacă pleci la drum cu bateria încărcată și cu plinul făcut, o să poți parcurge, real, cam 450-500 de kilometri.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Deși suspensia e moale, o vei neliniști ușor dacă rulezi peste denivelări medii și mari. Există și tente de ruliu atunci când abordezi un stil de condus mai libertin – că de sportiv nu poate fi vorba aici.

În ton cu suspensia, direcția e mai anesteziată ca un pacient înainte de o intervenție chirurgicală complicată. Mă rog, cel puțin există o abordare moale pe toate planurile și știi clar cui i se adresează mașina.

În rest, șasiul rulează fin, mai ales când energia vine doar din baterie. Dar știam asta de la restul hibridelor de tip plug-in. Motorul termic intervine destul de vocal, iar dincolo de 90-100 km/h, apare în scenă și zgomotul produs de curenții de aer – destul de deranjant aș spune. Iar dacă ai nevoie să calci accelerația mai tare pe la 120 km/h, vei primi și sunete tipice unui CVT din partea transmisiei. Alfel, la viteze mici, schimbările de treaptă sunt destul de subtile.

Ține cont și că dacă bateria este încărcată, MG eHS îți pune pe tavă un total de 258 de cai-putere și 370 Newtoni-metru, la care contribuie ambele motoare. Și se simt, și se simt bine, deși n-o să-și dorească nimeni să facă liniuțe cu un MG eHS la semafor. Chiar dacă 0-100 km/h durează 6,9 secunde.

Cum și se pare designul exterior?

Să spunem că e o masă completă cu vreo 3-4 feluri, de la aperitiv până la desert. Fiecare vede ce-i place aici, n-am să insist. Per total aspectul exterior e cuminte, dar reflectă caracterul dinamic al mașinii, deci nu-l văd ca pe un punct slab.

Ce arată un pic ciudat, dacă privești un eHS din lateral: discrepanța dintre tăieturile din aripă și roțile mici – ar mai fi fost loc de jante mai mari acolo.

Cum sunt materialele la interior?

De calitate în marea lor majoritate (raportat la segment), deși MG a învățat rapid cam care e practica prin Europa: așezi tot ce ai mai bun în zonele superioare din habitaclu, iar ce-i mai puțin bun în zonele inferioare. E drept, eu am condus echiparea de top Exclusive (mai există doar Excite, de bază să-i spunem).

Când vorbesc de materiale mă refer și la cum arată interiorul, dar și la cum se simte. 

Aici am două exemple pozitive. Încep cu primul: volanul de calitate, plăcut la atingere, chiar dacă e populat de butoane simple. 

Există și ceva zone cu piano black și cu un material care imită aluminiul, dar totul e din aceeași poveste, închegat, unitar. Chiar dacă am avut sentimentul că am mai văzut pe undeva elemente din acest interior – poate pe la Mercedes-Benz, BMW sau Alfa Romeo.

Al doilea exemplu îl reprezintă scaunele din față. Bancheta e decent de confortabilă, nu pot zice că m-a dat pe spate, în schimb scaunele din față sunt foarte de confortabile și arată bine. Am mers cu mașini cu pretenții de clasă premium care nu aveau așa scaune nici pe echipările din vârful lanțului trofic.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Cred că un 8 e echitabil. Portbagajul are un volum de 448 de litri, ce poate fi extins la 1.375 de litri dacă se rabatează bancheta.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

4, să fim sinceri, dacă vorbim de adulți. În față e oricum clar, dar în spate poți forța nota cu doi adulți și un copil, nu și cu trei adulți – asta dacă vrei să păstrezi confortul în limite decente.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, MG HS a trecut prin furcile caudine de la Euro NCAP, de unde a plecat cu 5 stele. Dacă luăm pe căprării, notele arată așa:

  • 92% pentru protecția pasagerilor adulți
  • 81% pentru protecția pasagerilor copii
  • 64% pentru protecția participanților vulnerabili la trafic (pietoni, bicicliști, scuteriști, trotinetiști etc.)
  • 76% pentru sistemele de asistență (active și pasive)

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Am câteva, dar nu toate mi-au rămas în cap în sensul bun.

Sistemul de infotainment (integrat într-un ecran central de 10,1 inchi) arată că MG s-a inspirat mult din Apple iOS la nivel de estetică (mai ales cea a pictogramelor), dar nu și la restul elementelor.

Adică: grafica e slăbuță și meniurile au mereu întârzieri – a fost nevoie să apăs pe o comandă și de 3 ori până să ajung unde-mi doream. Partea bună e că poți evita toate astea (în mare parte) prin conectarea unei smartphone via Apple CarPlay sau Android Auto (dar doar prin cablu, doar cu mufă USB A).

Camera la 360 de grade și cea pentru marșarier au rezoluție un pic peste VGA – nu știu dacă mai poți vedea ceva într-o zi cu ploaie sau dacă se adună murdărie pe obiectiv. Iar mașina stilizată care te ajută să te încadrezi pe locul de parcare arată ca și cum ar fi fost tăiată dintr-un ziar.

O funcție pe care n-am mai văzut-o la alții: poți selecta unghiul de deschidere a portbagajului cu un slider din meniul ecranului central – mă gândesc că e util prin parcările de mall sau dacă știi că acasă/la birou locul pe care parchezi nu e foarte înalt.

Pentru lipsurile ecranului central își ia revanșa instrumentarul de bord, modern și clar structurat. E diferență mare între ce vezi în spatele volanului și ce vezi pe bord, dar cumva înțeleg prioritizarea calității: vei sta cu ochii mult mai mult la instrumentarul de bord în timpul condusului.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Mai multă atenție la zona de tehnologie și prezentare – în special în ceea ce privește ecranul central, grafica plus aranjarea meniurilor și cum se mișcă ele.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Referindu-mă strict la gama eHS, adică cea PHEV, opțiunile sunt destul de clare, mai ales prin prisma faptului că există două echipări mari și late: Excite și Exclusive.

Pentru Excite, prețul de pornire e de 37.100 de euro, cu TVA.

Pentru Exclusive, va trebui să plătiți cu 2.000 de euro mai mult, adică 39.100 de euro cu tot cu TVA.

La nivel de motorizare, cele două echipări sunt identice, deci diferențele vin doar din dotări. Apropo, nu există 4×4, doar roți motrice față.

De exemplu: Exclusive nu are cameră pentru marșarier cu ghidaj dinamic ca Excite, dar are cameră video cu vizualizare la 360 de grade (ceea ce nu primești pe Excite).

Mai departe, Excite are faruri cu halogen, iar Exclusive are faruri cu LED și semnalizatoare secvențiale spate. Sau: față de Excite, Exclusive are scaun pentru pasager cu reglare electrică.

Deci dacă simți că ai ce face cu diferența 2.000 de euro și mai degrabă i-ai păstra – sau folosi pentru altceva, poți merge liniștit pe un MG eHS Excite, adică echiparea de intrare în gamă, fără să pierzi mare lucru.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Eu aș merge pe cât de confortabil te simți în scaunele din față. Normal, decizia de cumpărare nu ține doar de asta, dar dacă vrei confort în primul rând, plus un consum bun și un interior mai mult decât OK, de ce nu? 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Nu cred că e o critică, mai degrabă o barieră mentală pe care MG va trebui să o spargă – cea a unei embleme noi care va trebui să braconeze clienți de la mărci mai cunoscute și preferate de români.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Bibilesc un pic la infotainment, la suspensie și poate și la designul exterior. Uite, am găsit chiar trei elemente. Dar odată rafinate, toate acestea ar duce prețul în sus, deci poate e mai bine să nu.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…poți să vezi mai departe de o emblemă și de eticheta „made in China”. Există mașini făcute în China care arată și merg mult, mult mai prost, fără discuții.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ții foarte mult la ideea de produs „de firmă” și te gândești la ce ar zice prietenii sau vecinii după ce le-ai povesti că ți-ai cumpărat un MG.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu cred.

Clientul perfect al mașinii?

Cineva fără pretenții sportive, clar, dar și cumpătat în sensul financiar. N-o văd nici ca pe o mașină pentru tineri, neapărat. În schimb, ai nevoie de un simț pragmatic pentru a judeca mașina dincolo de emblemă – nu foarte populară (încă) în România.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Nici foarte caldă, dar nici foarte rece.

Fișa tehnică a mașinii

Logo MG

MG HS

1.5 T-GDI EHS PHEV EXCLUSIVE AUTO

de la 39.100 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
258 CP
Cuplu maxim sistem
370 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
10
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1490 cmc
Putere maximă
162/119 CP/kW
Cuplu maxim
250 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
122 CP
Cuplu maxim electric
230 Nm
Baterie
Capacitate brută
16.63 kWh
Putere maximă încărcare AC
3.7 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
6.9 s
Viteză maximă
190 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
52 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4574 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1876 mm
Înălțime
1685 mm
Ampatament
2720 mm
Volum portbagaj
448 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1375 litri
Masa proprie
1775 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
39.100