MG: Istoria mărcii britanice cu proprietar chinez

MG Motor a revenit oficial în România. Marca britanică, acum în proprietatea chinezilor de la SAIC, are planuri mari în Europa.

Nu se întâmplă în fiecare zi ca o nouă marcă auto să intre pe piața din România. Și nu vorbim despre constructori de nișă sau de lux, ci vorbim despre o marcă de volum care atacă cele mai populare modele de pe piața din România. MG Motor a debutat oficial în tara noastră într-un moment în care popularitatea acestei mărci britanice cu proprietar chinez este în creștere în toată Europa.

De fapt, MG a revenit în România. Pentru că marca a mai fost prezentă în țara noastră undeva la jumătatea anilor 2000 când făcea parte din Grupul Rover. Astăzi vom face lumină în istoria complicată a acestei mărci și vom trece prin actuala gamă de modele electrice și termice ce pot fi cumpărate la noi în țară.

100 de ani de istorie

MG are în spate 100 de ani de istorie. Chiar dacă constructorul de astăzi nu mai are aproape nimic în comun cu compania auto originală fondată în Oxford, Marea Britanie, istoria rămâne. O istorie complicată care a adus marca britanică Morris Garages de la senzație interbelică la fenomen în motorsport, de la pop icon la un brand în cădere liberă. Și toate astea pentru a renaște sub noul proprietar SAIC.

MG Morris Garages a fost fondată oficial în 1924 de către Cecil Kimber. Marca a pornit ca divizia sportivă a companiei Morris Cars deținută de William Morris. A ajuns în atenția publicului în 1924 cu MG 14/28 (derivat din Morris Oxford), primul model care purtat sigla octogonală a mărcii.

MG 14/28

În 1925, Cecil Kimber a decis să creeze automobile mai mici, mai rapide și fun-to-drive. Astfel, în acel an se năștea primul model sport al companiei. Folosea un motor de Hotchkiss de 1.5 litri și avea să rămână în istorie cunoscut sub numele “Old Number One”.

Cecil Kimber și Old Number One

Au urmat modele ca MG M-Type Midget, în 1929, sau K3 Magnette, în 1933. Acesta din urmă avea să se remarce în dificila cursă Mille Miglia din Italia. Căpitanul George Eyston și Johnny Lurani învingeau în clasa automobilelor cu motoare de 1100 cmc.

MG M-Type Midget

După Război, MG își îndrepta atenția și spre piața nord-americană unde noul MG TC Midget pornea frenezia americană pentru automobilele mici și sportive din Marea Britanie. Urmau modele cu caroserie clasică precum MG ZA Magnette, din 1953, dar și primul model roadster, celebrul MGA, din 1955. În cei șapte ani de producție, roadsterul cu două locuri și motor de 1.5 litri avea să fie produs în peste 100.000 de exemplare.

MGA

În 1957, MG doboară recordul mondial de viteză cu modelul experimental numit MG EX181. Cunoscut și sub denumirea Roaring Raindrop, mașina cu formă aerodinamică atinge viteza de 395,31 km/oră pe întinderile de sare de la Bonneville, Statele Unite ale Americii. La volan se afla legendarul Sir Stirling Moss. Doi ani mai târziu, MG doboară din nou recordul cu o viteză maximă de 410,23 km/oră atinsă de pilotul de Formula 1, Phill Hill.

În anii ’60, MG atinge statusul de pop icon. Modele ca MGB, din 1962, cel mai bine vândut automobil din istoria mărcii cu peste 500.000 exemplare comercializate, sau MGB GT V8, din 1973, cu motor de 3.5 litri Rover, fac ca marca britanică să ajungă în topul preferințelor Familiei Regale a Marii Britanii. Pe listele de cliență intră și câteva staruri, dar și vedetele rock ale acelor vremuri. Printre celebritățile care au deținut un MG se numără Ducele de Edinburgh, HRH Prince Charles (Regele Charles al III-lea), HRH Princess Anne, Elvis Presley, Geri Halliwell și Sharon Stone.

Ulterior, MG devine parte din grupul British Leyland, alături de marca Rover, MG adăuga în portofoliul său modele ca MG Metro, primul automobil de clasă mică al companiei, sau MG RV8. Apărea însă declinul. Calitatea modelelor produse de MG scădea, iar ultimul model care avea să atragă atenția publicului a fost MGF din 1995. Din 2002, o versiune mai puternică și modificată a fost vândută sub numele MG TF. Acest model s-a vândut și în România de către importatorul mărcilor Rover și MG la acea vreme. Din gama care s-a comercializat în țara noastră au mai făcut parte MG ZR, un hot-hatch bazat pe modelul Rover 25, și MG ZS, bazat pe Rover 45.

MG TF

De-a lungul celor 100 de ani de istorie MG a avut mai mulți proprietari. De la Morris Garages derivată din businessul lui William Morris în anii ’20, la British Leyland (ulterior Rover Goup). De la British Aerospace (1988) la BMW (1994). În anul 2000, BMW vinde marca MG către MG Rover Group cu sediul în Longbridge, Birmingham. A fost perioada în care MG a vândut în principal modele Rover cu sigle MG, dar și modele proprii ca MG TF. Declinul și lipsa forței financiare au dus la intrarea în faliment, producția fiind complet oprită în data de 7 aprilie 2005.

Pentru doi ani, marca MG a încetat să mai existe, fiind singura perioadă din istorie, în afara celui de-al Doilea Război Mondial, în care nu au fost produse modele cu sigla octogonală. Pe 22 iulie 2005, Nanjing Automobile Group a cumpărat dreptul de utilizare pentru marca MG alături de alte proprietății ale grupului MG Rover pentru suma de 53 milioane de lire sterline. Nou înființata companie purta numele NAC MG UK, ulterior redenumită MG Motor, denumirea sub care activează și astăzi. Redenumirea în MG Motor a survenit după ce Nanjing Automobile a fuzionat cu Shanghai Automobile Industry Corporation (SAIC, companie deținută de stat), unul dintre cei mai mari producători auto din China.

Compania-mamă a MG este SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation), al șaptelea cel mai mare producător de automobile din lume și primul grup de automobile din China cu vânzări anuale de peste 7 milioane de unități. Companiile afiliate SAIC Motor includ Morris Garages (MG), Roewe și Maxus, dar și SAIC Volkswagen, SAIC-GM și altele.

Primul model lansat de MG sub actualul proprietar a fost MG6, în 2011 (fiind primul model MG complet nou de la MG TF), urmat de MG3 și MG5 în 2012. Primul SUV a fost MG GS, prezentat publicului în 2015, iar actualul MG ZS a fost lansat în 2017. Din 2018, MG și-a deschis un studio de design la Londra și și-a început expansiunea globală. MG produce modele în Thailanda și India. De asemenea, marca a revenit în 2020 pe piața din Mexic după o absență de 15 ani, iar în 2021, vânzările totale ale mărcii depășesc 500.000 exemplare.

15 decembrie 2023

Aceasta este data la care marca MG a avut primul contact oficial cu presa din România. În cadrul unui eveniment organizat de către Quantum Auto Max, noul importator al mărcii MG în țară am putut vedea și conduce pentru prima dată gama de modele care va fi comercializată. România este a 23-a piață europeană și a 9-a țară din centrul și estul Europei unde MG Motor își face debutul. În afară de România, MG mai este prezentă și pe piețe precum Ungaria, Croația, Slovenia, Serbia, Cehia, Slovacia, Macedonia și Grecia.

Expansiunea mărcii britanice cu proprietar chinez a fost agresivă în ultimii ani. În Marea Britanie, MG este una din mărcile foarte populare, iar în vestul Europei, MG s-a concentrat pe modele electrice. Pentru Europa Centrală și de Est vor fi disponibile și modele cu motorizări clasice sau plug-in hybrid.

Planurile noului importator MG Motor din România – care îl are în spate pe Dan Chitaru, același om care a adus marca Kia în România – sunt bine puse la punct. Are deja stabilită o rețea de 26 de dealeri în toată țara, rețea care va crește la 32 de dealeri anul viitor. Primul showroom al mărcii MG a fost deja deschis de către Rădăcini Motors pe bulevardul Iuliu Maniu din București. În Capitală, marca va mai fi comercializată de dealerii DiBas, International Motor Group și Mit Motors.

Gama de modele MG Motor

MG își bazează creșterea din Europa pe o politică de prețuri foarte competitivă, pe modele de volum care atacă în zonele cele mai populare de piață și pe garanția de 7 ani. Pe piața din România, vor fi comercializate, pentru început, trei modele: două SUV-uri cu motoare termice și un model complet electric.

MG4

Este cel mai nou model din gama MG, complet electric și cu un design extrem de atractiv. Lansat în 2022, MG4 este un hatchback compact care va ataca direct modele ca Volkswagen ID.3 sau Renault Megane e-Tech. Are 4.287 mm lungime, 1.836 mm lățime și 1.504 mm înălțime. Ampatamentul măsoară 2.705 mm. Cu un portbagaj de 363 litri, MG4 este un automobil gândit atât pentru uzul urban, cât și pentru drumuri interurbane. Construit pe platforma MSP (Modular Scalable Platform), MG4 dispune de un motor electric amplasat pe puntea spate, ceea ce promite o dinamică agilă. Interiorul este simplu și inspirat cumva de modelul ID.3 de la Volkswagen. Un display digital de 7 inchi în fața celui de la volan, o tabletă de 10,25 inchi pe consola centrală și un selector rotativ pentru cutia de viteze. Nu avem buton de start, deschidem mașina, ne așezăm la volan, apăsam pedala de frână și totul se trezește la viață. La fel ca la ID.3.

Avem frâne pe disc pentru toate cele patru roți, sistemul fiind furnizat de Continental. Poți alege pentru moment dintre două baterii, una de 51 kWh alături de un motor electric de 170 CP (autonomie oficială 350 km) sau o baterie mai mare de 64 kWh cuplată cu un motor de 204 CP (435 km autonomie declarată). Urmează să fie aduse în gamă și variantele de top: baterie de 77 kWh și motor de 245 CP (520 km autonomie), respectiv XPower, cu două motoare electrice cu 435 CP și baterie de 64 kWh (385 km autonomie). Menționez că MG comunică capacitatea brută a bateriei, deci valorile reale sunt ceva mai mici.

Sistemul permite încărcări DC la 140 kW (de la 10 la 80% durează 26 minute), respectiv AC la 11 kW.

În România putem alege între MG4 EV 51 kWh Explore, de la 31.400 euro, sau MG4 EV 64 kWh Excite, de la 35.900 euro. (fără prima prin programul Rabla Plus).

MG ZS

SUV-ul MG ZS are o misiune grea. Va ataca direct unul dintre cele mai populare modele de pe piața românească: Dacia Duster. Cu 4,32 m lungime și un portbagaj de 448 litri, ZS oferă suficient spațiu la interior, iar materialele folosite sunt de calitate. Nu are același aer modern ca MG4, dar este încă destul de proaspăt. Interiorul are un layout mai clasic, iar planșa de bord poate avea indicatoare analogice sau digitale în funcție de nivelul de echipare. Avem un volan cu trei spițe în spatele căruia există o manetă suplimentară pentru controlul sistemului tempomat. Grafica sistemului multimedia este mai slabă pentru ZS, cu multe elemente mici și înghesuite, iar sistemul digital pentru climatizare nu este foarte intuitiv – cel puțin la prima utilizare.

Poți alege dintre motorizarea de bază de 1.5 litri aspirată ce oferă 106 CP în asociere cu o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, sau poți opta pentru un propulsor turbo mai modern. Acesta din urmă are un litru, trei cilindri și dispune de 111 CP. Îl poți împerechea cu o cutie manuală cu șase trepte sau una automată Aisin, tot cu șase trepte. Alegerea noastră este aceasta din urmă, fiind cea mai dinamică dintre cele două variante pe care le-am condus pe un scurt traseu în cadrul lansării oficiale din Snagov. Vom reveni cu un test complet.

Prețurile pentru MG ZS încep de la 17.950 euro (TVA inclus) pentru varianta de bază Excite cu motor 1.5 de 106 CP și ajung până la 22.600 euro pentru echiparea Exclusive și motorizarea 1.0 T-GDi cu transmisie automată cu șase trepte. În viitor va fi introdus în gamă și modelul MG ZS EV, complet electric.

MG HS / eHS

Al treilea model din oferta pentru piața din România este MG HS și este disponibil în variantă cu motor turbo de 1.5 litri sau plug-un hybrid (MG eHS). Cu 4,61 metri lungime, avem un veritabil SUV compact. Designul exterior este mai atrăgător față de cel al modelului ZS, iar interiorul permite o serie de personalizări interesante. Avem planșă de bord digitală, dar cu un aer clasic la interior, iar ținuta de drum este moale, axată pe confort. MG HS este nava amiral a actualei game de modele și poate fi configurat cu motorul 1.5 T-GDi de 162 CP pe care îl poți alege cu o transmisie manuală cu șase trepte sau una automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte.

Prețurile pentru MG HS încep de la 23.300 euro pentru echipare Explore și ajung la 27.600 pentru varianta de top Exclusive cu cutie automată 7DCT.

Pentru cei care vor să meargă și electric, MG oferă modelul eHS, un plug-in hybrid ce combină același propulsor turbo pe benzină de 1.5 litri și 162 cu un motor electric de 122 CP și o baterie de 16,6 kWh ce poate fi încărcată cu maxim 3,7 kW. Puterea este transmisă către puntea față prin intermediul unei cutii de viteze automată cu 10 trepte. Autonomia în mod electric este de 52 kilometri. Prețurile pentru modelul MG eHS încep dela 37.100 euro pentru versiunea Excite și ajung la 39.100 euro (TVA inclus) pentru versiunea de echipare Exclusive.

Toate modelele MG dispun de o garanție de 7 ani sau 150.000 km numită „Triple 7 Care”, care include șapte ani de asistență rutieră gratuită la nivel european și șapte inspecții tehnice anuale gratuite.

Anul viitor, gama MG va crește urmând să fie adăugate modelele MG5, Marvel R și spectaculosul roadster Cyberster. Acesta din urmă va sosi în România în luna august 2024.

foto: Quantum Motor Max, Christian Bart, wheelsage.org