Test drive: Peugeot e-2008

Un leu din Sochaux care nu rage, nu toarce și nici măcar nu miaună. Dar tot nu poți să-ți iei ochii de la el.

Cine este și ce vrea Peugeot e-2008 de la noi?

Vrei un SUV. Dar să nu fie mare. (Deci vrei un crossover, practic.) Și vrei și o mașină care să arate bine. Să fure priviri, să bucure copii când mergi cu ea pe stradă, să impresioneze băieți sau fete, sau băieți și fete; să atragă atenția, practic. Și vrei să fie și electric, pentru că ce rost mai are să-ți iei motoare termice când sunt pe ducă? Ei bine, cam pentru asta a fost creat și Peugeot e-2008. 

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Da. În primul rând arată ca o mașină în care vrei să fii văzut, nu ca un experiment generic eșuat. Știu, frumusețea este în ochii privitorului, dar în ochii mei vechiul 2008 nu arăta deloc atractiv. Și la capitolul tehnic 2008 se poate lăuda cu noutăți, toate aduse de platforma CMP (Common Modular Platform) a Grupului PSA. Asta înseamnă o varietate mai mare de motorizări, printre care și una electrică; există și 2008 cu motorizări termice, atât pe benzină cât și diesel.

Cu cine se bate pe piața din România?

Cu reprezentanții deja consacrați ai gamei: Kia e-Niro, Hyundai Kona EV și Kia e-Soul. Și apoi cu frații săi de platformă, DS 3 Crossback E-Tense și Opel Mokka-e. Mercedes-Benz EQA este și el în lista scurtă, cu toate că diferența de preț dintre cele două este considerabilă.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Grupul PSA folosește în acest moment o singură rețetă electrică: motor de 100 kW (136 CP) și baterie de 50 kWh. O găsești pe toate electricele Citroën, Opel și Peugeot, indiferent dacă vorbești de subcompacte, compacte sau chiar utilitare – unde ai și versiuni cu baterie mai mare, de 75 kWh. Cuplul motor este de 260 de Newtoni-metru.

Îți recomand, deci, versiunea cu 136 de cai-putere.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

După 463 de kilometri, consumul mediu a fost de 16,8 kWh/100 km, cu o viteză medie de 39 km/h. Adică am consumat cam 77 de kWh; o baterie și încă jumătate. Din traseu, circa 80 de kilometri au fost făcuți prin oraș; restul, pe drumuri naționale, fără să fac rabat de la aer condiționat sau viteză – respectând limitele maxime pe fiecare segment de drum, că nu sunt fan amenzi de viteză.

Peugeot spune că e-2008 poate merge până la 320 kilometri cu un singur plin, ceea ce înseamnă că trebuie să te încadrezi într-o cifră de consum de circa 15 kWh/100 km. Pentru asta ar trebui să mergi doar prin oraș, și doar noaptea. Și doar vara.

e-2008 poate primi curent cu până la 100 kW, caz în care încărcarea 0-80% durează circa 30 de minute. Însă îți ia mult mai mult de jumătate de oră să găsești o stație de 100 kW în România – încă nu se găsesc pe toate drumurile – așa că mai bine te orientezi la una de 50 kW; astea sunt mai populare.

Eu am prins liberă stația de 75 kW din Brașov și, în jumătate de oră, am încărcat bateria de la 40% la 87%, crescând autonomia de la 60 la 240 de kilometri. Asta înseamnă că în 20 de minute, cât bei o cafea, îți bagi curent pentru un drum Brașov-București. Deci ar fi bine să ai cafea la tine când mergi cu mașina la încărcat.

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

Există câte un e-2008 în fiecare dintre modurile de rulare pe care le ai la dispoziție în butoanele de pe tunelul median. În modul Sport este cel mai vânjos, de exemplu: puntea față primește 136 CP. În modul Normal de rulare, dispui de vreo 110, iar în Eco, de 80 de cai-putere.

Evident, modul Eco prin oraș este enervant, pentru că aici vrei o mașină fâșneață. Dar la drum lung este un bun ajutor, că înmoaie pedala de accelerație și te descurajează să mergi cu viteză. Mașina este mulțumitor de bine antifonată, însă fără un motor termic care să toarcă – sau să trăncăne, dacă e diesel – sub capotă, zgomotul de vânt și cel de rulare vor părea pronunțate. Dacă vrei trăncăneală (și informații), pornește sistemul audio și pune-ți un episod din podcastul Autocritica.

În modul Sport, 0-100 km/h se întâmplă în 8.1 secunde. Deci până la 50 km/h cu plecare de la semafor, te miști cu talent prin oraș. Și tot repejor te strecori prin trafic cu el, pentru că ciuda alurii corpolente, e-2008 este ușor de manevrat. În plus, îl poți echipa cu sistem camere la 360 de grade, cu bird view. Dar din fericire și vizibilitatea este decentă, așa că atunci când sistemul 360 obosește și nu mai știe să-ți arate calea (se întâmplă mai des decât ai vrea), poți să te uiți liniștit prin geamuri și în oglinzi și vei putea să te orientezi și așa.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Cumva, inginerii au reușit să-i păstreze lui e-2008 un comportament plăcut la rulare, în ciuda celor 350 de kilograme în plus față de versiunile cu motor termic. Este chiar confortabil. Ceea ce înseamnă că are ruliu. Nu atât de mult cât să le facă rău de mișcare pasagerilor, dar are. 

Cum ți se pare designul exterior?

Dacă aș spune că este foarte reușit nu cred că aș spune suficient. Francezilor nu le este frică să se joace îndrăzneț cu liniile; uneori rezultatul este greu de îngurgitat. Alteori, este fix ce trebuie. Iar limbajul actual de design de la Peugeot este fix ce trebuie. În special în cazul mașinilor mici.

Cum sunt materialele la interior?

În locurile unde contează din punct de vedere haptic, e-2008 te încântă cu materiale moi. În partea de jos ascunde și plastice tari, dar asta este peste tot procedura în zilele noastre. Mai important de atât este modul în care se prezintă lucrurile la interior, iar aici secretul este, din nou, designul. Bordul stratificat, ecrane peste tot, lumini ambientale, cusături contrastante – toate acestea fac din interiorul lui e-2008 un loc în care vrei să stai, și în care vrei să fii văzut.  

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

La nevoie găzduiește și cinci adulți de dimensiunii medii, însă numărul ideal este patru. Copiii vor avea, însă, loc să se lăfăie în spate, că e-2008 are spațiu berechet (pentru o mașină subcompactă). Plus: nici nu-ți vei face griji că va ieși vreunul pe geam, pentru că linia geamurilor este destul de înaltă. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Peugeot e-2008 nu a fost testat la Euro NCAP, însă cea mai apropiată referință a sa, 2008, a primit în 2019 patru stele la testele de siguranță NCAP, cu rating de 91% pentru adulți, 84% pentru copii, 62% pentru participanții la trafic vulnerabili și 68% pentru tehnologii de siguranță.

În echiparea standard, e-2008 primește airbaguri frontale și laterale pentru locurile din față și airbaguri cortină. Sistemul de asistență la frânarea de urgență și cel de avertizare la părăsirea benzii sunt, de asemenea, incluse în pachetul de dotări standard.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Instrumentarul de bord digital are efect 3D. Adică afișează informațiile pe două planuri diferite, iar asta creează un efect 3D. Nu-ți face griji, toate informațiile sunt la fel de ușor de citit, doar că acum modul în care sunt afișate este mai cool.

Îmi place și că-mi păstrează pantalonii curați atunci când plouă afară, pentru că portierele se întind până peste praguri, iar eu nu știu să cobor din mașină fără să ating pragurile cu gambele.

Mi-a plăcut și faptul că lăcașul în care se află suportul de încărcare wireless pentru telefonul mobil poate fi închis cu totul. Astfel, telefonul este în siguranță atunci când mergi pe drumuri virajate ca un apucat, iar tentația de a te uita la ecran când primești notificări este eliminată.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Apple CarPlay wireless ar face viața cu atât mai ușoară în e-2008. Și o cameră de marșarier care să aibă mai mult de 40 de pixeli. Și un sistem one-pedal drive i-ar prinde bine.

Cât mă costă toată afacerea?

Prețurile pentru e-2008 pornesc de la circa 34500 €, în echiparea Active, și se apropie de 40000 € pentru versiunea de top-top GT Pack. Prețurile nu includ bonusurile (în cumul de 52500 de lei, sau 10600 €) acordate prin programele guvernamentale Rabla Clasic și Rabla Plus.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Echiparea Active vine cu jante de tablă, de 16 inch, lumini de zi cu LED, keyless start, volan îmbrăcat în piele, faruri cu halogen, geamuri electrice, oglinzi cu operare electrică și cu dejivrare. Există trei niveluri de echipare – Active, Allure, GT – și pentru fiecare dintre ele poți opta pentru un pachet extra.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Argumentul evident ar fi designul, însă e-2008 are și calități tehnice cu care te îmbie.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Nu pot spune că am o critică mare, dar am mai multe, mai mici. De camera de marșarier și de sistemul 360 am menționat mai sus. Pe listă pun și maneta care găzduiește toate butoanele pentru pilotul automat (adaptiv), ascunsă după volan, pe care trebuie să o înveți pe de rost ca să o folosești. Și, așa cum am mai spus și în alte cazuri, încorporarea comenzilor pentru sistemul de climatizare în ecranul de infotainment mi se pare ineficientă. Și enervantă.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îi pun comenzi clasice pentru sistemul de climatizare.

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei o mașină frumoasă. Sexy. Grrr!  

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… îți plac lucrurile subtile. Monotone.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, pentru că iarna cei 320 de kilometri de autonomie se fac 200, iar un drum Brașov-București este deja la limită. Îmi plac senzațiile tari, dar nu astea.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un Peugeot mic, care tace și face.

Logo Peugeot

Peugeot e-2008

BEV 54KWH 156HP GT

de la 39.407 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
156 CP
Cuplu maxim sistem
260 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
156 CP
Cuplu maxim electric
260 Nm
Baterie
Capacitate brută
54.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.4 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.1 s
Viteză maximă
150 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
15,4 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
406 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4304 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1775 mm
Înălțime
1550 mm
Ampatament
2605 mm
Volum portbagaj
434 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1467 litri
Masa proprie
1550 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
39.407
Preț mașină testată
41.031 €