Test drive: Opel Mokka-e

Uitați tot ce știați despre Opel Mokka. Noul model s-a schimbat atât de adânc, încât îți vei aduce aminte cu greu că în gama Opel a existat o mașină cu același nume în trecut. Plus că are și versiune electrică.

Cine este și ce vrea Opel Mokka de la viața noastră?

La începutul anilor 2010, în plină transformare a preferințelor pieței auto din Europa, Opel a decis că trebuie să aibă un Juke în gamă. Așa s-a născut Mokka, un SUV de segment B pe care nemții l-au lansat în 2012. Reîmprospătarea modelului a venit în 2016, anul în care Opel a mai adăugat un X denumirii lui Mokka.

Într-un segment sufocat de concurenți, SUV-ul din Russelsheim a reușit să aducă puțină culoare, iar din 2012 și până astăzi a trecut de un milion de unități comercializate.

A doua generație Mokka (mulțumim oamenilor din departamentul de marketing că au renunțat la acel X din denumire) a fost prezentată anul trecut, iar de la începutul lui 2021 poate fi comandat și în România.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

A doua generație Mokka vine cu o serie de schimbări radicale. În primul rând, gama de motorizări câștigă o versiune electrică. Se numește Opel Mokka-e și am testat-o în cadrul evenimentului național de lansare.

Cu a doua generație Mokka, Opel introduce o nouă filozofie de design. SUV-ul este complet redesenat și preia o parte dintre elementele estetice anunțate de Opel odată cu prezentarea conceptului GT X Experimental, în 2018. Partea frontală se numește Vizor și integrează farurile, grila față, camerele video și senzorii. În centrul acestuia se află versiunea nouă a logo-ului Opel.

O altă transformare importantă o reprezintă cea operată la nivelul postului de conducere. Șoferul va fi “îmbrăcat” virtual de două ecrane pe care nemții le-au botezat Pure Panel. Unul înlocuiește vechiul instrumentar de bord analog, iar al doilea servește drept intermediar între cei aflați la bord și sistemul de infotainment.

Cu cine se bate pe piața din România?

Segmentul SUV-urilor mici mustește, iar Opel Mokka are de înfruntat peste 20 de rivali. Renault Captur, Volkswagen T-Roc, Peugeot 2008, Dacia Duster și chiar și ruda Crossland X sunt doar câteva dintre numele care au obținut performanțe remarcabile în 2020.

În schimb, varianta electrică încă joacă pe teritorii mai puțin încercate de producători. Astfel, Opel Mokka-e își va încorda bateriile în fața rudei Peugeot e-2008 (model cu care împarte platforma tehnică), dar și în fața sud-coreenilor Kia e-Niro, Kia e-Soul și Hyundai Kona EV.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Noua generație Opel Mokka are motorizări pentru aproape toate gusturile. În oferta nemților încă mai găsești o versiune diesel, dar poți comanda liniștit și variante echipate cu propulsoare pe benzină. Nu există nici hibrizi convenționali, și nici hibrizi cu încărcare la priză.

Versiunile pe benzină vor fi echipate cu motorul de 1.2 litri în variante de 100 și 130 de cai putere, în timp ce singurul diesel din gamă are 1.5 litri și 110 cai putere.

Pentru testul național am ales varianta electrică Mokka-e. La fel ca în cazul lui Peugeot e-2008, noul Mokka-e va fi echipat cu un motor electric cu 136 de cai putere și 260 Nm. Pentru a ține în viață ansamblul electric, Opel propune o baterie cu o capacitate netă de 45 kWh (50 kWh brut).

Dacă ești conservator, trebuie să te dai de 3 ori peste cap ca să ajungi să încarci o mașină electrică la o priză publică și petreci mult timp în oraș, atunci aș merge pe ideea unui Mokka echipat cu motor pe benzină și cutie automată. În cazul în care ai de făcut drumuri dese în afara orașului, dieselul (atât de blamat în ultimii ani) se transformă într-un companion bun.

Versiunea electrică Mokka-e promite o autonomie maximă de 324 de kilometri. Practic, modelul german va avea suficientă energie în baterii pentru ca tu să parcurgi zilnic drumul acasă-birou și invers fără să reîncarci în cursul săptămânii.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Consumul unei mașini electrice este exprimat în kWh/100 de kilometri, însă pentru a afla autonomia totală nu-ți recomand să împarți capacitatea bateriei la consumul respectiv. De ce? Pentru că mașinile electrice au și un sistem capabil să recupereze energia la frânare și să încarce bateria într-un ritm mai pronunțat sau nu (în funcție de eficiența acestui sistem, bineînțeles). De asemenea, mașinile electrice vin și cu moduri de rulare gândite pentru a consuma și mai puțin (puterea motorului este redusă, sistemul de climatizare funcționează diferit), iar astfel, ai putea parcurge o distanță mai mare decât estimează computerul de bord în momentul în care urci la volan.

În cadrul testului național de două zile, ruta aleasă a fost București-Brașov (Vulcan) și retur, cu un mic ocol până la Casa Timiș (Chițorani, Prahova). Nu mai este niciun secret că vremea rece afectează autonomia mașinilor electrice, iar prima parte a testul s-a desfășurat în ceea ce putem numi ultima zi de iarnă a anului. A nins din belșug, mai ceva ca în zilele de Crăciun din copilărie, iar temperaturile indicate de computerul de bord n-au trecut în zonele cu plus. În a doua zi a testului (returul din Vulcan), am avut 5 grade Celsius și o vreme demnă de luna martie.

La finalul testului, computerul de bord a indicat un consum mediu de 23 kWh/100 de kilometri. Pe parcursul celor două zile am călătorit în confort termic (în prima zi ne-am bucurat din plin de scaunele încălzite ale lui Mokka-e), am rulat din când în când și în modul Eco, însă rar am depășit 100 km/h.

Consumul în condiții ideale anunțat de Opel este de 18 kWh/100 de kilometri. Și cel mai probabil, te vei putea apropia de acea valoare atunci când afară vor fi 20 de grade Celsius.

Dacă ești curios să afli câți kilometri poți parcurge cu Mokka-e în diferite condiții (viteză medie, temperatură exterioară, modul de rulare ales), pe site-ul dedicat pieței din Marea Britanie găsești și un calculator pentru autonomie.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

La o priză de AC, Opel Mokka-e se poate încărca cu maxim 11 kW, iar nemții spun că pentru un plin al bateriei vei avea de așteptat 5 ore și 15 minute. Totuși, chargerul AC de 11 kW este opțional (388 de euro), cel standard fiind capabil să extragă 7.4 kW. În acest caz, reîncărcarea completă va dura 7 ore și 15 minute. La o priză rapidă DC, Mokka-e poate să tragă curent la 100 kW, iar asta înseamnă că pentru o reîncărcare până la 80% din capacitatea bateriei vei petrece aproximativ 30 de minute. Cam cât durează să te speli pe mâini și să comanzi o cafea la una dintre benzinăriile aflate pe autostrada București-Constanța în timpul verii.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Dacă acasă nu ai o mașină electrică și te urci într-un Mokka-e cu destinația Brașov, prima întrebare va fi: Eu unde încarc bateria? Dacă treci peste problema numită “range anxiety” și te vei relaxa, vei descoperi un SUV mic agil, cu o vizibilitate bună și foarte ușor de condus. Autonomia nu-ți va mai râcâi sinapsele până la epuizare și te vei putea bucura de drumurile în liniște deplină.

Direcția este moale și ușor de manevrat, însă mi-ar fi plăcut ceva mai mult feedback din partea acesteia. La drum lung, SUV-ul electric este confortabil, iar scaunele bine profilate și cu un șezut moale ajută din plin pentru atingerea acestui scop.

N-am apucat să ne cunoaștem prea mult în oraș. Am parcurs circa 20 de kilometri cu Mokka-e în traficul din București, iar SUV-ul s-a dovenit a fi agil și ușor de manevrat. Probabil că în marea de SUV-uri din oraș, Mokka-e se va integra cu ușurință.

Opel Mokka-e dispune de 3 moduri de rulare: Eco, Normal și Sport. În modul Eco primești doar 60 kW (aproape 82 CP) și 180 Nm, iar răspunsul pedalei de accelerație va fi ușor anesteziat. În modul Normal te bucuri de 80 kW (aproape 109 CP) și 220 Nm, în timp ce în modul Sport, motorul electric va livra toți cei 136 de cai putere și 260 Nm pentru ca Mokka-e să poată accelera de la 0 la 100 km/h în 9 secunde.

Odată cu apariția mașinilor electrice, producătorii au început să comunice și valorile pentru accelerație 0-50 km/h. În cazul lui Mokka-e, Opel menționează 3.7 secunde pentru acest sprint. Viteza de top este limitată la 150 km/h din motive care țin, evident, de autonomie.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Dacă Peugeot și Citroën sunt mărcile Stellantis (noul grup format de PSA și Fiat Chrysler Automobiles) care pun accentul pe confort, Opel continuă să afișeze acel comportament ceva mai sportiv. Suspensiile filtrează cu decență denivelările din asfalt, însă trădează caracterul ceva mai dinamic al lui Mokka. Există în continuare ruliu (nu te gândi că vei găsi logo-ul OPC ascuns pe undeva pe interiorul amortizoarelor) însă comportamentul SUV-ului pe viraje este plăcut și nu te sperie.

Cum ți se pare designul exterior?

Întotdeauna am considerat că vechiul Mokka (implicit Mokka X) a fost unul dintre SUV-urile mici fără personalitate. Îl vedeai pe stradă și peste câteva clipe uitai de el. Nimic impresionant la nivel de design. Desigur, nu a fost singurul SUV care nu a reușit să-mi atragă atenția în niciun fel în ceea ce privește liniile exterioare.

Cu noua generație, lucrurile se schimbă radical. Mokka este agresiv, e modern și are un look special. În vei recunoaște cu ușurință în marea de SUV-uri citadine, iar acest lucru cu siguranță o să reprezinte un plus pentru german.

Am mai spus de câteva ori că în segmentul SUV-urilor mici, designul este cel care face diferența. Pentru un client aflat la prima mașină, designul va conta foarte mult. Iar aici, Mokka punctează bine.

Cum sunt materialele la interior?

Noua generație Mokka are un interior complet regândit. Iar materialele folosite sunt unele bune. Chiar dacă plasticele moi (atât de râvnite de toți clienții) nu se regăsesc într-un procent atât de mare, materialele utilizate de nemți sunt bine finisate și plăcute la atingere. În jumătatea inferioară a bordului vei descoperi, deja celebrele plastice dure, nu atât de prietenoase cu simțul tactil. Pentru că a devenit o modă, Opel nu s-a sfiit să adauge o halcă mare de plastic negru lucios pe tunelul median. Aspectul general este plăcut, însă până apuci să-ți lași amprentele pe el. Sau mai rău, să-i “pui” câteva zgârieturi fine.

Afișajul instrumentarului de bord este ușor de urmărit și chiar și fontul folosit de Opel mi se pare prietenos. De cealaltă parte, sistemul de infotainment nu m-a impresionat. Chiar dacă au păstrat comenzi și pe butoane fizice, sistemul funcționează cu unele întârzieri, iar afișajul nu-l consider unul modern.

Per total, Mokka a evoluat în direcția potrivită atunci când discutăm despre calitatea materialelor oferite, dar și atunci când privim către noile tehnologii disponibile.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Depinde unde ai de gând să-i plimbi. Dacă te gândești la plimbări scurte prin oraș, atunci poți să iei patru pasageri cu tine. În cazul în care ai planuri pentru călătorii mai lungi, atunci trebuie să alegi doar trei dintre cei mai buni amici. Spun asta pentru că locul din mijloc este îngust și va fi greu să înghesui pe cineva acolo pentru mai mult de o oră.

În ceea ce privește spațiul pentru ceilalți doi pasageri din spate, lucrurile se mulează perfect pentru ce reprezintă astăzi segmentul SUV-urilor mici: spațiu bun la cap (asta dacă nu ai peste 1.85 metri) și nu foarte mult loc la nivelul picioarelor. Așa cum am menționat anterior, această problemă a spațiului din spate o vei întâlni pe marea majoritate a SUV-urilor din acest segment.

Spre deosebire de versiunile cu motoare cu ardere internă, Mokka-e are un portbagaj mai mic cu 40 de litri (310 litri).

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Organizația Euro NCAP încă nu a testat noua generație Mokka. Modelul german împarte platforma cu actualul Peugeot 2008, iar în urmă cu doi ani, francezul a trecut prin sesiunile de siguranță. Rezultatul final al lui 2008 a fost notat cu patru stele de siguranță, așadar așteptăm cu nerăbdare să vedem și prestația lui Mokka.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-au plăcut farurile adaptive IntelliLux Matrix Led care iluminează eficient și fără să-i orbească pe ceilalți șoferi.

Am apreciat și modul în care ecranul central este orientat către șofer, simplificând astfel interacțiunea.

Deși nu se încadrează nici la pachet tehnologic și nici la soluție inteligentă, țin să menționeză faptul că am apreciat că Opel a păstrat comenzile cu butoane fizice pentru sistemul de climatizare. Poate părea ciudat să specific acest lucru, însă din ce în ce mai mulți producători trec la soluția cu climatizare acționată prin zone tactile.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Da. Un sistem de recuperare a energiei ceva mai agresiv care să permită totodată o rulare de tip one-pedal (așa cum are Nissan Leaf sau BMW i3).

Cât mă costă toată afacerea?

Noul Mokka propune cinci versiuni de echipare: Base (disponibilă doar pe variantele cu motoare cu ardere internă), Edition, Elegance, GS Line și Ultimate.

Cel mai accesibil Opel Mokka va fi unul echipat cu o motorizare cu ardere internă. Mai precis, un Mokka cu propulsorul de 1.2 litri turbo de 100 de cai putere și cutie manuală cu șase trepte. Prețul de pornire al acestuia este de 17.773 de euro în varianta de echipare Base.

Dacă vrei un Mokka cu transmisie automată, atunci trebuie să treci la versiunea de 130 de cai putere a motorului pe benzină. Cel mai ieftin va avea un preț de pornire de 20.814 euro.

În cazul în care te hotărăști să cumperi SUV-ul subcompact cu motorul diesel, calculele vor începe de la 19.636 de euro.

Opel Mokka-e are un preț de pornire în România de 33.835 de euro. Nu uita, că pentru varianta electrică poți beneficia și de cei 45.000 de lei oferiți de statul român prin programul Rabla Plus.

Exemplarul testat a fost unul în echiparea de top Ultimate și a beneficiat și de o serie de dotări opționale. Prețul final al acestuia a fost de 40.377 de euro.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Designul exterior.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Modul în care funcționează sistemul de infotainment: atât în ceea ce privește întârzierile acestuia, cât și pentru interfața nu foarte prietenoasă cu utilizatorul.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Dacă aș avea mână liberă aș înlocui acea scobitură din tunelul median în care a fost montat selectorul de viteze. Pe lângă faptul că încă încersc să asimilez ideea că acel obiect minuscul reprezintă un selector de viteze, tot nu înțeleg de ce designerii au optat pentru această soluție paralelă cu tot ce înseamnă ergonomia. În același timp, funcția Break (B) nu se activează din acel selector, ci apăsând un alt buton, la fel de mic.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

…vrei un SUV de segment B cu un design atractiv și cu o baterie suficient de mare încât să uiți să o încarci în timpul săptămânii.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

…încă nu accepți ideea că trebuie să alimentezi mașina după doar 250-300 de kilometri.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Deși nu sunt un fan al SUV-urilor, cu Mokka-e aș putea face o excepție. Pentru moment, o s-o numesc plăcerea mea vinovată. Ar fi a doua, după vechiul Citroën DS3.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai atractive SUV-uri mici. Cu o autonomie decentă.

Fișa tehnică a mașinii:

Mokka-e

Ultimate

de la 33.835€
Sistem de propulsie
Electric
Putere
136 CP
Cuplu
260 Nm
Transmisie
Automată 1 treaptă
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Motor electric
Număr motoare
1
Putere maximă
136 CP
Cuplu maxim
260 Nm
Baterie
Capacitate brută
50 kWh
Capacitate netă
45 kWh
Putere maximă încărcare
11 AC / 100 DC kW
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
kWh/100km
Mediu mixt (WLTP)
18 kWh/100km
Autonomie
324 km
Dimensiuni
Lungime
4151 mm
Lățime
1785 mm
Înălțime
1534 mm
Ampatament
2561 mm
Masă proprie
1598 kg
Portbagaj (min/max)
310/1060 litri
Volum rezervor
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
Preț
Preț de pornire model
33.835
Preț mașină testată
40.377
Leasing promo