CES 2023: concepte și tehnologii care prefigurează viitorul industriei auto

Volkswagen, BMW, Honda și Peugeot au prezentat diverse concepte la târgul de tehnologie Consumer Electronics Show, în timp ce Google a dezvăluit o nouă aplicație de navigație pentru mașini, iar Stellantis ne promite taxiuri zburătoare pentru a scăpa de trafic.

Saloanele auto nu mai sunt ce-au fost odată. De la evenimentele grandioase găzduite de Geneva, Frankfurt sau Paris unde se prezentau zeci sau sute de modele și concepte, saloanele auto tradiționale s-au adaptat brusc la epoca digitală, forțate mai ales de pandemia izbucnită la începutul anului 2020. 

Salonul Auto de la Geneva va avea loc în acest an în Qatar, Salonul Auto de la Frankfurt s-a transformat într-un eveniment de mobilitate la Munchen, în timp ce Salonul Auto de la Paris mai înseamnă ceva doar pentru mărcile franceze. 

La rândul său, târgul de tehnologie Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas a fost ani de zile locul în care pasionații de tehnologie descopereau cele mai noi laptopuri, plăci video sau console de jocuri. Ultimii ani au transformat însă CES într-un soi de festival de tehnologie de orice fel, cu noutăți de la roboți de curățenie până la frigidere inteligente care îți trimit mesaje pe telefon că ar cam fi cazul să cumperi niște lapte în drum spre casă. 

Inevitabil, industria auto nu putea rămâne în afara jocului, așa că producătorii auto mizează pe CES pentru a-și prezenta o serie de modele și concepte. În același timp, CES a devenit și locul unde companii de tehnologie non-auto, cum ar fi producătorii americani Qualcomm sau Nvidia, prezintă tehnologii hardware care vor fi implementate de producătorii auto pentru sistemele de infotainment și nu numai. 

Un element comun pentru aproape toate noutățile legate de industria auto este prezența unui ecran de mari dimensiuni la interior, care de regulă se întinde dintr-o extremitate în alta a habitaclului. Iar aici intervin inclusiv o serie de noutăți software pentru sistemele de infotainment. În plus, constructorii depun eforturi să facă mașinile mai “umane” prin diverse sisteme de lumini sau acustice care sugerează o “prietenie” cu șoferul și pasagerii.

Volkswagen ID.7: sedan electric cu autonomie de 700 de kilometri

Îți mai aduci aminte de conceptul ID.Aero prezentat în vara anului 2022? Ei bine, conceptul respectiv va primi o versiune de serie cu numele ID.7 care va fi prezentată oficial în al doilea trimestru al anului, adică undeva între aprilie-iunie 2023. 

Până atunci, Volkswagen a furat un pic startul și a prezentat ID.7 la CES 2023 sub forma unui concept sub camuflaj care ascunde principalele elemente de design ale modelului. Chiar și așa, știm deja că Volkswagen ID.7 va fi un sedan electric de segment mediu (segment D) dezvoltat pe platforma MEB, care include deja alte 5 modele, și anume ID.3, ID.4, ID.5, ID.Buzz și “chinezul” ID.6. Vorbim pratic de primul sedan electric al mărcii germane, iar asta spune multe inclusiv despre viitorul acestui segment de vehicule în Europa. De fapt, poți să privești ID.7 ca înlocuitorul electric pentru Passat, pentru că acesta din urmă nu va primi o nouă generație. Lucru valabil și pentru un alt model Volkswagen de segment D, de altfel: Arteon. 

Deloc surprinzător, singurul detaliu tehnic prezentat de Volkswagen este că ID.7 va avea o autonomie oficială WLTP de 700 de kilometri. În schimb, germanii au fost mai darnici cu informațiile despre tehnologiile prezente la interior. 

Astfel, în echiparea standard, ID.7 va beneficia de Head-Up Display cu realitate augmentată, îmbunătățiri pentru instrumentarul de bord Digital Cockpit și un ecran central cu diagonală de 15 inchi cu modificări majore de interfață. Și, în ciuda faptului că cei mai mulți șoferi preferă butoane fizice pentru operarea aerului condiționat, Volkswagen se încăpățânează să ofere doar control digital pentru această funcție elementară. Germanii promit însă îmbunătățiri comparativ cu ceea ce știi în prezent de la gama ID: funcția va fi disponibilă în ecranul principal al sistemului de infotainment, iar slider-ul tactil pentru modificarea temperaturii dorite va fi iluminat pentru a fi mai vizibil. 

În plus, pe baza cheii pe care o ai în buzunar, mașina va detecta când te apropii și va porni aerul condiționat înainte să te urci la volan, la o valoare stabilită anterior de tine. Și pentru că în zilele noastre până și banalele guri de ventilație ale unei mașini trebuie să fie inteligente, e momentul să faci cunoștință cu Smart Air Vents, adică cu guri de ventilație care distribuie aerul în habitaclu în funcție de o serie de setări predefinite de șofer sau de alți pasageri. 

BMW i Vision Dee: conceptul fără ecrane

Din orice punct de vedere îl privești, BMW i Vision Dee este un concept inedit. Fie pentru că îți aduce un pic aminte de Seria 3, fie pur și simplu pentru că este un concept BMW cu o grilă “normală”, dar în același timp complet atipică pentru ceea ce ne-a obișnuit constructorul bavarez în ultimii ani.

BMW i Vision Dee include o serie de noutăți tech la exterior, întrucât întreaga caroserie beneficiază de o tehnologie E-Ink care îi permite să-și schimbe culoarea între 32 de nuanțe prin activarea a 240 de pigmenți de culoare după transmiterea unor semnale electrice. Ceva asemănător am văzut și anul trecut pe conceptul iX Flow, doar că atunci culoarea exterioară varia doar între negru și alb. 

Altfel, blocurile optice și grila generează ceea ce BMW numește un efect phygital – o combinație între fizic și digital – prin faptul că poate combina elemente grafice, lumini și sunete pentru a “vorbi” cu șoferul prin diverse expresii “faciale” atunci când acesta se apropie de mașină. Practic, BMW i Vision Dee poate “afișa” expresii de bucurie, surprindere și aprobare. Și în caz că te întrebi, numele Dee este un acronim pentru Digital Emotional Experience.

Dacă ești genul de șofer care nu apreciază ecranele tot mai mari și mai multe care apar pe mașini în zilele noastre, am pentru tine o veste bună și una proastă, ambele legate de BMW i Vision Dee. 

Vestea bună este că BMW i Vision Dee nu are niciun fel de ecran la interior. Ceea ce poate părea utopic, mai ales pentru că vorbim despre un concept care ar trebui să anticipeze viitorul. Dacă te uiți cu atenție la imaginile de mai jos, sunt destul de sigur că o să spui că interiorul este mai sărăcăcios până și decât al unui Tesla, pentru că acolo găsești măcar un ecran. 

Vestea proastă este că toate funcțiile – adică cele pe care le-ai fi activat prin butoane fizice sau pe ecrane touch – sunt încorporate în parbriz. Practic, întregul parbriz joacă rol de Head-up-Display. Tu decizi ce tip de informații apar pe parbriz și cât din suprafața parbrizului se transformă în ecran și faci toate astea printr-o planșa de bord echipată cu senzori care a primit numele pompos BMW Mixed Reality Slider. 

Vestea cu adevărat interesantă este că BMW Mixed Reality Slider nu este doar un concept și atât. BMW susține că o versiune ancorată în realitate a acestui parbriz va fi disponibilă pe modelele care vor fi dezvoltate pe noua platforma Neue Klasse începând din 2025. Ceea ce, desigur, nu înseamnă neapărat că vom vedea așa ceva în 2025. 

Afeela: un concept care anunță un nou brand dezvoltat de Honda și Sony

La ediția din 2020 a târgului CES, Sony a prezentat conceputul unui vehicul. A trecut aproape neobservat pentru că toată lumea a crezut că este doar atât: un exercițiu de design din partea unui producător asociat cu consolele de jocuri PlayStation și (scumpele) televizoare Bravia.

Acum, adică trei ani mai târziu, Sony a anunțat un joint-venture cu constructorul japonez Honda pentru dezvoltarea unui model de serie care va fi produs la o uzină Honda din Statele Unite și care va fi vândut începând din 2026. Întâi în Statele Unite, apoi și în Japonia și Europa. 

Joint-venture-ul se numește Sony Honda Mobility, iar modelul de serie este anticipat prin conceptul Afeela, nume care va reprezenta de altfel brandul sub care vor fi comercializate modelele rezultate în urma acestei colaborări inedite dintre un constructor de mașini și un producător de electronice. Nume care este derivat din cuvântul englezesc “feel”.

Contrar tendințelor din industria auto, Afeela ia forma unui sedan electric despre care producătorul Sony Honda Mobility nu a oferit niciun fel de detalii tehnice care oricum ar fi fost irelevante pentru viitoarea versiune de serie. În schimb, știm că va avea un ampatament de exact 3 metri și o lungime de 4,9 metri, iar la exterior există un așa-numit Media Bar care permite afișarea “emoțiilor” mașinii prin lumini. Cam ce face BMW cu conceptul prezentat mai sus. 

Între timp, imaginile prezentate cu interiorul seamănă izbitor cu ceea ce vezi în prezent și pe modelul electric Honda e, în special în ceea ce privește ecranul dintr-o parte în alta a planșei de bord, inclusiv cu cele două ecrane din extremitățile planșei de bord care afișează imaginile surprinse de camerele video care înlocuiesc oglinzile laterale tradiționale. 

În schimb, producătorul japonezo-american insistă pe partea de tehnologie: versiunea de serie va avea sisteme autonome Level 2+ și Level 3 prin intermediul a 45 de camere video și senzori montați în exterior și interior, un sistem multimedia personalizat și sistem de navigație cu realitate augmentată. 

Toate aceste tehnologii se vor baza pe platforma hardware Snapdragon Digital Chassis dezvoltată de Qualcomm, iar Sony Honda Mobility a confirmat și un parteneriat cu producătorul de jocuri Epic Games. Rămâne doar să aflăm exact cu ce joc te vei putea relaxa în pauzele de condus. 

Nu în ultimul rând, Sony a confirmat că platforma software va integra numeroase servicii opționale disponibile pe bază de abonament, o strategie asemănătoare cu cea prin care BMW îți oferă deja opțiunea de a activa încălzirea în scaune pe baza unei contribuții lunare.

Peugeot Inception: elemente de design pentru viitoarele modele

Brandul Peugeot nu este prezent pe piața americană, însă Grupul Stellantis profită de CES pentru a prezenta un concept care va sta la baza filosofiei de design a modelelor lansate de Peugeot după anul 2025. 

Pe numele său Inception, conceptul care nu are nicio legătură cu Leonardo di Caprio iese în evidență prin liniile simple de design și parbrizul care ține loc inclusiv de capotă, totul cu scopul de a crea iluzia unui spațiu mult mai generos la interior. 

Apropo de interior, francezii au optat aici pentru ceva diferit de restul constructorilor: au integrat volanul și sistemul de infotainment într-un singur dispozitiv numit Hypersquare. Practic, folosești dispozitivul de formă rectangulară atât pentru a vira în timpul condusului, cât și pentru a afla informații utile pe ecran. Constructorul susține că intenționează să introducă Hypersquare pe modele de serie cel târziu la sfârșitul acestui deceniu. De asemenea, în spatele Hypersquare poți observa așa numitul Halo Cluster, un fel de ecran circular pe care “curg” diverse informații utile în timpul condusului. 

Altfel, detalii tehnice sunt interesante, dar prea puțin relevante: două motoare electrice generează circa 580 de cai putere, iar bateria de 100 kWh are o autonomie de până la 800 de kilometri. 

Chrysler Synthesis: cum va arăta interiorul viitoarelor modele Stellantis

Stellantis – în caz că ai uitat, constructor rezultat după fuziunea Fiat-Chrysler cu Grupul PSA Peugeot-Citroen – a prezentat anterior o serie de tehnologii: un sistem de operare STLA Brain, un sistem de asistență Level 3 STLA AutoDrive și un sistem de infotainment STLA Smart Cockpit. La CES 2023, toate aceste sisteme au fost implementate pe Chrysler Synthesis, un concept de interior de mașină. 

Deloc surprinzător, designerii Chrysler au gândit un sistem de infotainment cu două ecrane care acoperă întreaga lățime a planșei de bord. Mai exact, gândește-te la o suprafață cu diagonala de 37 inchi. Nu există niciun buton fizic, sub pretextul că mașina va ști oricum tot ce îți dorești.

Sună complet neplauzibil pentru mine, însă inginerii Chrysler insistă că, înainte să urci la volan, software-ul va sincroniza datele din telefonul tău cu sistemul de infotainment al mașinii, astfel că va ști inclusiv unde, când și cu cine te întâlnești la masa de prânz, asta dacă îți planifici ziua la milimetru pe Google Calendar. Implicit, mașina va calcula în prealabil cel mai bun traseu pe care să-l parcurgi până la destinație. În plus, după ce intri în mașină, un sistem biometric se va convinge de identitatea ta pentru a putea porni motorul. Care va fi unul electric, evident. 

Archer Midnight: avion cu decolare verticală produs de Stellantis

Rămânem alături de Stellantis pentru un vehicul prezentat la CES 2023 care va fi produs în serie începând din 2024. Doar că nu este o mașină, așa cum probabil te-ai aștepta, ci un mini-avion electric cu decolare verticală. În termeni de specialitate, vehiculul face parte din categoria eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing), despre care probabil ai mai auzit anterior datorită a numeroase concepte care au promis că vom scăpa de traficul urban cu taxiuri zburătoare. La propriu. 

Stellantis va construi efectiv acest eVTOL pentru producătorul american Archer, iar pe hârtie lucrurile arată promițător: vehiculul zburător va avea patru locuri pentru pasageri și o autonomie de circa 160 de kilometri, însă producătorul recomandă curse de până la 30 de kilometri cu pauze de 10 minute pentru încărcarea bateriei. 

Archer susține că dorește o capacitate de producție de 650 de unități pe an și a primit deja o comandă fermă de 200 de unități din partea companiei aeriene United Airlines, care intenționează să folosească taxiurile zburătoare pentru a asigura transportul pasagerilor din New York spre aeroportul Newark. 

Bosch RideCare: senzor pentru activarea mai rapidă a airbagului

Nu, Bosch nu a dezvoltat (încă) un concept de mașină electrică, ci propune o soluție mult mai practică prin dezvoltarea unor noi senzori pentru vehicule reuniți sub numele RideCare. Sistemul RideCare include senzori care “lucrează” împreună cu un algoritm software pentru a detecta unghiul exact al unui impact lateral iminent, în situații uzuale precum schimbarea benzii sau traversarea unei intersecții. 

Bosch susține că acest sistem de senzori permite activarea la timp a airbagului pentru a limita efectele unui impact lateral. Mai exact, producătorul german afirmă că o mașină echipată cu acest sistem de senzori va permite activarea airbagului într-un interval mai scurt decât permite tehnologia disponibilă în prezent pe mașini. Nu avem cifre concrete pentru ce înseamnă “activarea airbagului la timp” și, în plus, ar fi bine ca algoritmul software să nu dea verdicte fals pozitive, adică să nu activeze airbagul în situații care nu necesită acest lucru. 

Continental Curved Ultrawide Display

Bănuiesc că titlul spune tot, așa că trec direct la prezentarea succintă a cifrelor. Continental propune o planșa de bord sub forma unui ecran curbat cu o lățime de 1,29 metri și o diagonală de 47,5 inchi, în timp ce rezoluția ajunge la 7.680×660 pixeli. Display-ul este iluminat cu 3.000 de LED-uri. 

În principiu, Continental poate adapta ecranul în funcție de preferințele constructorilor auto, iar ideea este de a oferi un spațiu de ecran dedicat pentru șofer (instrumentar de bord), un spațiu de ecran central (sistemul de infotainment) și un spațiu de ecran pentru pasagerul din dreapta, cu dimensiuni personalizabile. 

Nu este neapărat ceva nemaivăzut, mai ales dacă ai auzit de Byton M-Byte, un model produs în China disponibil inclusiv în Statele Unite din 2020 care oferă un ecran cu diagonală de 48 inchi. Continental vine însă cu ceva în plus: în funcție de preferințele șoferului sau ale pasagerului, ecranul său poate fi parțial dezactivat, pentru ca unele elemente să nu distragă atenția în mod inutil. În plus, atunci când este dezactivat, ecranul poate apărea ca o imitație de lemn sau carbon pentru a se integra cu restul materialelor. Asta nu înseamnă că vor apărea brusc butoane fizice. În plus, nu mă încântă în mod deosebit că ecranul oferă feedback haptic și că îl poți folosi fără să-ți iei ochii de la drum, așa cum menționează Continental în comunicatul de presă. 

Am lăsat la final partea cu adevărat interesantă: Continental susține că acest tip de ecran va intra în producție de serie în 2025, ceea ce înseamnă că sunt șanse bune să-l vezi pe modelele constructorilor care vor apela la producătorul german peste numai 2 ani. Da, atât de aproape este 2025. 

Tot la CES, Continental a anunțat un parteneriat cu producătorul de semiconductori Ambarella pentru dezvoltarea unor soluții hardware și software pentru sisteme autonome cu tehnologii de Inteligență Artificială, sisteme care vor fi produse în serie din 2026. 

ZF: shuttle cu 22 de locuri

Producătorul de componente și tehnologii auto ZF a prezentat un shuttle electric ca mijloc de transport urban în comun, pe care intenționează să-l producă pentru piața americană împreună cu operatorul Beep. 

Shuttle-ul, care pentru moment nu are nume, poate fi personalizat pentru a acomoda până la 22 de pasageri și are o autonomie electrică de 129 de kilometri. Ideea este ca astfel de vehicule să fie utilizate atunci când cererea de transport local este scăzută (astfel că autobuzele clasice cu circa 100 de locuri sunt prea mari) sau atunci când cererea este ridicată (adică atunci când autobuzele clasice sunt insuficiente). 

Din nou, nu este ceva revoluționar. Un serviciu de acest gen există din 2019 în orașele germane Hamburg și Hanovra și este dezvoltat de Grupul Volkswagen sub numele Moia, însă principala diferență este că shuttle-urile Moia au o capacitate de numai 6 pasageri. 

Mercedes-Benz: rețea globală de stații de încărcare

Mercedes-Benz nu a prezentat niciun concept sau model nou la CES, însă a oferit primele detalii despre o rețea globală de stații de încărcare pe care o va dezvolta în următorul deceniu. Rețeaua va fi dezvoltată inițial în SUA, unde vor exista peste 400 de hub-uri care vor avea între 4 și 12 puncte de încărcare, astfel că rețeaua va ajunge la peste 2.500 de puncte de încărcare până în anul 2027. Ulterior va urma extinderea în Europa și China, iar intenția este că până la sfârșitul deceniului Mercedes-Benz să opereze o rețea globală cu peste 10.000 de puncte de încărcare. 

Stațiile de încărcare vor oferi viteze de până la 350 kW și vor putea fi folosite de orice proprietar de mașină electrică, însă clienții Mercedes-Benz vor avea parte de funcții suplimentare, cum ar fi rezervarea unui punct de încărcare înainte de sosire. 

Google HD Maps: un Google Maps special pentru mașini

În ultimii ani, Google și Apple au căpătat o importanță tot mai mare în industria auto, pe măsură ce utilizatorii și-au putut conecta telefoanele la mașini și au început să folosească tot mai mult aplicații de navigație precum Google Maps și Waze în defavoarea sistemelor de navigație neactualizate și cu design rudimentar dezvoltate de parteneri externi precum TomTom.

Google a făcut deja un pas major înainte comparativ cu Apple prin dezvoltarea sistemului de infotainment Android Automotive, pe care îl găsești pe unele modele Volvo, Polestar sau Renault. 

La CES 2023, Google a anunțat HD Maps, o versiune specială a aplicației Google Maps dezvoltată special pentru mașini. Pentru șofer, principala noutate vizibilă este că Google HD Maps va afișa cu o precizie mult mai bună limitele benzilor de demarcație și semnele de circulație de pe traseu. În spatele aplicației se ascunde însă o integrare a acestor opțiuni cu sistemele de asistență ale mașinii, ceea ce va permite îmbunătățirea funcțiilor de condus semi-autonom Level 2+ disponibile deja pe numeroase modele de pe piață. De exemplu, funcții precum Keep Lane Assist sau Lane Change Assist vor funcționa mai bine decât în prezent datorită informațiilor precise despre traseu colectate de HD Maps.

În plus, funcțiile HD Maps vor fi integrate și în sistemele Level 3, care permit conducerea autonomă a mașinii în anumite condiții stricte. Un exemplu în acest sens este integrarea HD Maps în sistemul Pilot Assist dezvoltat de Volvo. De altfel, Google HD Maps va fi disponibil inițial pe viitoarele SUV-uri electrice Volvo EX90 și Polestar 3, înainte de a ajunge probabil pe multe alte modele care vor utiliza Android Automotive. 

Pe de altă parte, Google nu i-a uitat nici pe cei care folosesc Android Auto în mașini și a introdus o actualizare majoră prin care interfața este simplificată. Funcția split-screen va permite acum șoferului să afișeze pe ecranul mașinii atât harta Google Maps, cât și o aplicație secundară precum serviciul de streaming de muzică sau aplicația de mesaje. În plus, Android Auto va permite “în curând” utilizatorilor de telefoane Samsung și Pixel să inițieze apeluri în aplicația WhatsApp. 

Rivalii de la Apple vor anunța la rândul lor în cursul acestui an o actualizare majoră pentru CarPlay, care se va integra mai bine cu sistemele de infotainment actuale.

Concluzii

În trecut, un târg de tehnologie precum CES reprezenta locul ideal unde producătorii propuneau soluții mai degrabă fanteziste, legate preponderent de soluții imposibil de pus în practică sau de sisteme de conducere complet autonomă fără niciun fel de intervenție din partea șoferului.

Această epocă pare deja apusă, iar asta nu este deloc rău: CES 2023 este un târg de tehnologie unde se prezintă inclusiv tehnologii programate deja pentru producția de serie în următorii ani sau diverse exerciții de design care vor fi integrate, mai mult sau mai puțin, în mașinile viitorului.