Bătălia saloanelor auto: hibrid sau analog în era digitală?

Saloanele auto pierd teren în fața prezentărilor online. La Munchen s-a încercat un eveniment hibrid, cu standuri împrăștiate prin tot orașul, în timp ce la Paris totul a fost scalat și păstrat ca în vremurile bune. Raportat la numărul vizitatorilor, rezultatele au fost aceleași.

Apariția Internetului și lansările digitale introduse pe perioada pandemiei au tăiat drastic din popularitatea saloanelor auto, altădată un prilej de bucurie pentru familii, pentru constructori și pentru deținătorii de spații expoziționale în orașele Paris, Frankfurt sau Geneva, ca să ne referim doar la Europa. Până și în România, săptămâna celebrului SIAB, care a dispărut și a fost înlocuit de mult mai modestul SAB, era marcată în calendar de bucureșteni și chiar de locuitorii din alte județe drept săptămâna automobilului. Oamenii se îmbrăcau frumos, își luau copilul de mână și mergeau să vadă strălucitoarele mașini ale momentului, cele la care – dacă nu și le permiteau să le cumpere – măcar visau frumos.

Paris vs Munchen

Paris Motor Show, cunoscut și sub numele de Mondial de l’Automobile, a avut în prima ediție de după pandemie un număr exact de 397.812 vizitatori, într-o organizare pe care am putea să o numim săracă, fără teama că greșim. Un eveniment modest, cu doar trei pavilioane, față de 5 sau 6 în anii anteriori, cu puțini expozanți, fără mărcile germane, japoneze, coreene sau americane, dar care a reușit să atragă la fel de mulți vizitatori ca salonul alternativ IAA din Germania, cel care, începând din 2021, se desfășoară la Munchen.

Pentru a salva povestea de succes a salonului auto german, asociația constructorilor din această țară, VDA, a pregătit pentru evenimentul propriu, care se desfășoară alternativ, o dată la doi ani, cu cel din Paris, spații de expunere atât în halele expoziționale ale orașului, cât și în centrul din Munchen, pe stradă, mai aproape de oameni. Au fost gândite locuri mari de joacă, de divertisment, fiind creat inclusiv un culoar de mobilitate pe care au fost testate non-stop vehiculele expuse. Practic, o versiune hibridă.

Expozanții au fost mult mai mulți decât la Paris, deși și de acolo au lipsit nume grele, au fost oferite spații pentru producătorii de biciclete, de trotinete, de accesorii, dar chiar și așa numărul de vizitatori de la Munchen nu a depășit 400.000 de persoane, conform datelor oficiale. Egalitate la puncte, după primul meci între cele două saloane, singurele care au mai rămas în picioare.

Ce se întâmpla însă în cele două saloane înainte de pandemie și de pierderea interesului publicului pentru acest tip de eveniment? La Paris, în 2018 erau contorizați 1,068 milioane de vizitatori, după ce, cu doi ani mai devreme, în 2016, intra pe porțile din Porte de Versailles un număr aproximativ egal: 1,073 milioane de francezi și alte naționalități.

La Frankfurt, în 2019, în ultima ediție dinaintea pandemiei, erau înregistrate 560.000 de persoane care au plătit bilet, în condițiile în care la ediția anterioară, în 2017, erau consemnați 810.000 de vizitatori.

Salonul din Geneva, care s-a desfășurat anual, până în 2019, a fost al treilea eveniment din punct de vedere al spațiilor alocate și al numărului de vizitatori. În ultima sa ediție, s-au înregistrat 660.000 de persoane care au vizitat salonul cu bilet.

Este evident că atât în Franța, cât și în Germania, numărul de vizitatori s-a redus la jumătate față de perioada pre-pandemică și pre-digitală. Faptul că producătorii de automobile își organizează evenimente proprii, în care sunt dezvăluite noutățile, a contribuit cu certitudine la pierderea interesului pentru saloanele auto în format clasic. Noile site-uri moderne, sofisticate, cu imagini 3D, sunt mult mai ușor de vizitat din fotoliu, de pe telefon sau laptop, și asta fără să plătești un bilet de intrare. Surpriza unor concepte dezvelite la propriu în fața presei de la salon a dispărut, așa cum a dispărut și misterul din spatele celor mai noi modele lansate de mărci cu muzică și tobe. Dar să nu uităm și cealaltă latură. Constructorii au acuzat costurile foarte mari pe care trebuie să le plătească organizatorilor, sume cu care își pot derula liniștiți campanii de promovare de succes și își pot construi site-urile de mai sus. Ambele argumente au fost însă combătute, măcar parțial, în ultimele ediții ale saloanelor europene.

Digital sau analog?

Succesul, chiar dacă limitat, al Paris Motor Show și al IAA Frankfurt arată însă altceva: oamenii nu s-au săturat să admire automobile, ba, mai mult, vor să o facă acolo, într-un mediu festiv, cu lumini și scene care se rotesc, cu panouri pe care pot fi citite specificațiile acestor automobile, împreună cu toată familia și, mai ales, de mână cu copiii care știu să se bucure mai mult decât adulții de jucăriile în mărime naturală. Împrăștiați printre standuri, printre caroseriile frumos colorate și lustruite, cu pauză de hotdog și cola, iubitorii de automobile au rămas atașați de mașinile văzute pe viu. Poți să le citești bucuria în ochi chiar și la finalul zilei, când pleacă obosiți acasă, cu pungile branduite în mâini și cu ofertele de cumpărare pe care le vor arunca la coș în stația de autobuz. Știm că mulți nu vor cumpăra nici anul ăsta o mașină nouă, dar vor visa la ea și poate la salonul următor va veni momentul fericit.

Renault și Dacia au anunțat că au înregistrat vânzări bune, câteva sute de comenzi, în timpul salonului din Paris. Cele aproximativ 800 de comenzi însumează mașini de cel puțin 15 – 20 de milioane de euro, o valoare care probabil că acoperă, din profitul obținut, taxa de participare. Alte câteva mii de lead-uri trimise dealerilor vor aduce vânzări suplimentare. Dar dincolo de acești bani, efectul de marketing al acestei participări este greu de măsurat și cu siguranță valoros: studii de design și prototipuri apărute în presă, mediatizarea noilor modele, declarații și interviuri ale șefilor companiilor, cu mesaje bine alese, toate adaugă fără dubiu valoare la imaginea fiecărei mărci care a fost la salonul din Paris ori la cel din Munchen.

Standul Renault de la Salonul Auto de la Paris din 2022.

Nu este limpede care va fi viitorul acestor evenimente, dificil de organizat și costisitoare pentru constructori. O combinație între prezența digitală, vânzările online, către care tind toate mărcile, reducerea numărului de dealeri, pe de o parte, și prezența la un salon, o dată sau de două ori pe an, de cealaltă parte, ar putea fi varianta câștigătoare. La fel de bine, dispariția acestor festivaluri ale automobilului ar putea să treacă neobservată în noua eră a internetului. Printre cifre, calcule și profituri, unii vor realiza, probabil, la un moment dat, că fără saloanele auto lumea automobilului va fi mai săracă, iar relația noastră cu mașinile va fi mult mai lipsită de emoție.