Audi și Volkswagen la Salonul Auto de la Munchen: electrice din viitor

Am fost la Salonul Auto de la Munchen nu ca să n-o faci tu, ci să văd premierele mărcilor aflate în Grupul Volkswagen. Electricele au ținut capul de afiș.

Să tot fie șase sau chiar șapte ani de când n-am mai călcat pe mocheta unui centru expozițional pe fațada căruia să stea arborat steagul unui mare salon auto. Nu din rea voință. Ci pur și simplu pentru că în era internetului de mare viteză e mult mai facil să stai la birou și să acoperi absolut toate premierele. Mult mai rapid decât aș fi făcut-o de la firul ierbii.

Și totuși, fluxul mare de informații aruncate în digital, dar și pandemia – o să înțelegi din context cum cele două idei se întâlnesc – i-au determinat pe organizatorii acestor evenimente să regândească conceptul pe care se bazau în trecut. Salonul Auto de la Geneva lipsește de câțiva ani din Europa – din diverse motive -, dar de anul acesta se reinventează în Qatar într-un format pe care cu greu l-ar fi reușit pe Bătrânul Continent.

Salonul Auto de la Frankfurt, marea casă a producătorilor germani, a trecut și el într-o eră nouă. În primul rând, a schimbat orașul: din 2021, salonul german se ține la Munchen. În al doilea rând, organizatorii au gândit un mix între ce știam până acum că reprezintă un salon auto (adică o hală imensă sub proiectoarele cărora producătorii își așezau premierele) și ce ar putea deveni el. Mai precis, multe dintre mașinile pe care le poți admira într-un cadru compact (hala centrului expozițional) au fost “împrăștiate” prin oraș, în mici hub-uri dedicate constructorilor participanți. Și uite așa, dacă vizitatorul nu vine la salon, aduci salonul la vizitator. Că-i greu să ieși după-amiaza de la metrou și să nu arunci măcar o privire celui mai nou concept lansat de producătorul preferat.

Deși aceste idei evoluează, există și tradiții. Ei bine, o parte dintre obiceiuri nu se schimbă. Și aici vorbesc despre Volkswagen Group Night, o seară – cea de dinantea deschiderii salonului – în care toate mărcile grupului german expun în fața unui public restrâns – jurnaliști și reprezentanți ai țărilor în care activează – mare parte din premierele pe care publicul larg le va putea vedea în zilele de salon.

Poate nu ți se pare important, dar când faci lucrul ăsta de mulți ani, îl treci la capitolul tradiții. Iar uneori, tradițiile nu se schimbă.

Volkswagen Gala Night 2023

Eisbach Studios e centrul care în 2023 a găzduit seara grupului Volkswagen. E un spațiu în care se filmează reclame, filme și alte minunății, deci un loc numai bun pentru a pune un panou gigant pe care să expui o parte dintre planurile de viitor.

Grupul Volkswagen și-a anunțat – de ceva vreme – intenția de păși apăsat în segmentul electric. Familia de modele ID. reprezintă palpabilul, dar în viitorul apropiat vor veni întăriri pentru actualele ID.3, ID.4, ID.5 și – proaspăt lansatul – ID.7.

Mai precis, până în 2027, Volkswagen va lansa 11 modele electrice noi. Deci e cumva clară direcția pe care o abordează constructorul german.

Trei “filtre” până să ajung în studioul cel mare. Invitația – în format digital – e singurul mod în care ai fi putut păși în interiorul studiourilor. Lume? Cât cuprinde. Oficialii Volkswagen au anunțat peste 400 de oameni prezenți la eveniment. Deci puțin înghesuiți cei câțiva liniari pe care îl aveai la dispoziție să ridici telefonul și să filmezi/pozezi premierele care urmau să fie anunțate.

Partea bună? În spatele panoului, oficialii grupului german au organizat un mini-salon. Doar al lor. Skoda a avut conceptul Vision 75, Lamborghini l-a adus pe Lanzador, Porsche a pus în lumina reflectoarelor proaspătul 911 S/T – mașina pe care Meșter a văzut-o acum câteva luni și despre care a scris aici – iar Cupra a expus Tavascan – în cea mai recentă stare de agregare a sa, adică versiune de pre-producție – și noul showcar DarkRebel. Ce-i cu studiul mărcii spaniole? Să zicem că oamenii de acolo au avut mână liberă în materie de design și, cu ajutorul fanilor mărcii, au pus într-un format palpabil cele mai năstrușnice idei. N-o s-o vezi niciodată pe străzi, dar e un mod prin care constructorul atacă viitorul electric. Oricât de cârcotaș aș fi, n-am cum să nu remarc modul plăcut prin care designerii au integrat un spate de shooting brake cu formele unui coupé – așa cum se purta pe vremuri, nu din ăsta modern. Practic, un fel de Batmobil făcut cu simț de răspundere – nu așa cum mai vezi prin colțurile întunecate ale internetului.

Las aici câteva poze ca să ai o imagine clară despre ce vorbesc. Ca să te poți ancora puțin și în realitate îți mai zic așa: showcar-ul electric măsoară 4,5 metri lungime, 2,2 metri lățime și are o înălțime de 1,3 metri.

Volkswagen ID. GTI Concept

În urmă cu aproape doi ani, Volkswagen ne-a dat de înțeles că electricele cu pedigri sportiv vor fi lansate sub sigla GTX. Și cumva, pe baza lansărilor făcute – ID.4 GTX și ID.5 GTX – am luat cu toții de bun noul prezent cu miros sport din gama constructorului german.

Doar că în cadrul serii de dinaintea Salonului Auto de la Munchen, Volkswagen a sucit lucrurile. Metaforic vorbind.

În era electrică, Volkswagen va lansa modele – tot electrice – cu sigla GTI, iar proaspătul ID. GTI Concept este dovada. Scena din cadrul Eisbach Studios aproape că a fost luată pe sus – la propriu – în momentul în care constructorul a adus sub lumina reflectoarelor conceptul electric. Nu vă las nicio poză de-ale mele din momentul prezentării că, deh, se mai îmbrâncesc și jurnaliștii când e vorba să fotografieze ceva în premieră.

Dacă noul ID. GTI Concept ți se pare că seamănă izbitor de mult cu ID. 2all, concept care anunță un model electric urban cu un preț de circa 25.000 de euro, îți spun că nu te înșeli. Pentru că Andreas Mindt, șeful de design care a proiectat hatchbackul mic, și-a imaginat de la bun început o versiune sport a acestuia.

Momentul lansării n-a fost ales întâmplător: în urmă cu fix 48 de ani, Volkswagen prezenta la Frankfurt primul Golf GTI. Parcă și aud puriștii mărcii cum oftează cu gândul la originalul GTI. Și n-o spun deloc sarcastic.

ID. GTI Concept măsoară 4,104 mm lungime, are o lățime de 1,840 de mm, iar înălțimea ajunge la 1,499 de mm. Asta și datorită jantelor de 20 inchi din aliaj. Ampatamentul anunțat de producător este de 2,600 de mm. Dar valorile acestea parcă nu gâdilă niciun orgoliu. Cred că mai mult i-ar încânta pe fanii mărcii să audă – și să vadă – că nemții au folosit pe cele două exemplare aduse în studioul din Munchen culorile originalului Golf GTI: Diamond Silver Metallic și Mars Red.

Tot în spiritul celorlalte GTI-uri, conceptul electric are roți motrice față, iar puterea – încă nespecificată – este gestionată de un diferențial controlat electronic.

Detaliile de caroserie nu sunt puse la întâmplare. Alături de culorile de prezentare – despre care v-am zis ceva mai sus – multe dintre brizbrizurile cu accente sport sunt inspirate de diverse generații de Golf GTI: pseudogrila centrală cu detalii roșii, masca frontală cu elemente hexagonale, splitterul față, aripa de pe hayon, difuzorul din două elemente și bineînțeles designul jantelor.

Și pentru că totul e rezumat de cele trei litere GTI, conceptul electric primește partea cuvenită de agilitate. Pe hârtie, momentan. Spre exemplu, inginerii mărcii au integrat sistemul numit GTI Experience Control prin intermediul căruia, cel de la volan poate controla diverși parametri: de la modul în care sunt livrate resursele până la “tăria” sistemul de direcție, de la sunetul artificial oferit până la simularea unor schimbări de viteză.

Nu în ultimul rând, instrumentarul de bord dispune de un afișaj specific modelelor GTI, însă translatat în era electrică. Și totuși, pentru cei nostalgici, prin simpla selectare a unei pictograme, afișajul ecranului de 10,9 inchi se transformă radical: ceasurile devin cele ale unui Golf GTI I.

Dacă pe ID. 2all Concept îl vom vedea în formă finală – versiune de producție – în 2026, pe ID. GTI Concept îl vom putea conduce din 2027.

Interior de Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron va fi un model important pentru marca germană. Eu văd cel puțin două motive. Primul ar fi acela că vine să umple golul dintre Q4 e-tron și Q8 e-tron. Altfel spus, dimensiuni similare cu Q5 – un segment al SUV-urilor premium în care deja se duc dueluri interesante între Mercedes-Benz EQC și BMW iX3. Al doilea ar fi acela că viitorul Q6 e-tron va fi primul model al mărcii care va folosi noua platformă PPE (Premium Platform Electric), arhitectură dezvoltată împreună cu Porsche și gândită exclusiv pentru mașinile electrice. Iar această arhitectură ar trebui să deblocheze pentru electricele Audi atât autonomii mai mari, cât și timpi de încărcare mai buni.

Începând cu Salonul Auto de la Munchen, aș mai adăuga un motiv: interiorul. Un model atât de important pentru constructorul german n-ar fi putut prelua un interior deja “târșâit”, motiv pentru care, designerii au ca scop, în măsura în care inginerii le-au permis, întinerirea cabinei.

În cadrul evenimentului organizat la Eisbach Studios, Audi a ascuns – la propriu, pentru că abia am găsit mașina în acel mini-salon organizat de grupul german – prototipul unui Q6 e-tron. Exteriorul? Camuflat. Însă interiorul a fost lăsat liber.

N-am avut timp să pipăi și să-mi dau seama de cât de bune sunt finisajele – la astfel de evenimente te bucuri când prinzi câteva zeci de secunde în care niciun alt participant nu deschide portiera sau nu se așează în fața parbrizului cât să-i prinzi măcar o mână în cadru. Și oricum n-ar fi fost important pentru că era un prototip, iar până la versiunea de serie se pot schimba destule. Mai ales la nivel de cusături.

În schimb, am apucat să văd marea noutate: planșa de bord – ușor à la Porsche la nivel de design general. Noul Q6 e-tron va avea trei ecrane. Instrumentarul de bord digital va avea 11,9 inchi și va fi lipit de ecranul de 14,5 inchi al sistemului multimedia. Audi spune că ecranele folosesc tehnologie OLED, iar sistemul de infotainment va folosi Android Automotive. Fix cum se întâmplă acum la Volvo, Polestar și Renault.

Pasagerul din dreapta va avea și el un ecran. “Doar” 10,9 inchi pe care îi va putea folosi inclusiv pentru vizionatul filmelor în timp ce șoferul conduce. Partea de siguranță a fost luată în calcul, motiv pentru care atunci când cel din dreapta suspină sau râde cu personajul preferat, cel de la volan nu va putea vedea nimic.

Pe lângă noua planșă de bord, Audi introduce pe Q6 e-tron și un head-up display cu realitate augmentă. Să-ți fie cât mai simplu să te ghidezi prin zonele necunoscute.

O noutate o reprezintă și iluminatul ambiental care îmbracă întreg habitaclul și care va interacționa activ cu utilizatorul în diverse situații (jocuri de lumini programate să te anunțe că ai încuiat/descuiat mașina, că motoarele sunt pornite, nivelul de încărcare al bateriei în timp ce aștepți la stație).

Odată cu introducerea sistemului bazat pe Android Automotive, Audi promite și un asistent digital pe care îl vei putea chema în ajutor prin rostirea cuvintelor “Hey Audi”. Conform producătorului, asistentul digital – care va avea și un avatar – poate controla până la 800 de funcții – pentru șofer și pasager – și va fi capabil să învețe rutinele celui de la volan.

Pe Q6 e-tron îl vom vedea în întregime – interior + exterior – undeva în 2024.

Realitatea din salon

Dar n-am bătut drumul până la Munchen doar pentru o noapte. Am revenit la vechile obiceiuri în care am încercat să traversez salonul la pas. Eu o să vă scriu doar despre ce am apucat să văd la standurile mărcilor grupului Volkswagen (hub-urile din oraș și hala salonului). În schimb, Daniel a avut ceva mai mult timp și s-a plimbat și pe la alți producători. Deci el e responsabil cu atmosfera generală.

La un salon în Germania nu prea ai cum să ratezi standurile mărcilor germane. Sunt pe teren propriu și își permit să aducă cele mai năstrușnice idei în materie de design. Or fi ei nemți, dar au învățat să-ți ia ochii. Mai o lumină puternică, mai un sunet răgușit de motor. Orice, ca să-ți atragă atenția.

În cazul Volkswagen, a fost suficientă o scenă gigant și un ecran la fel.

Conferința de presă s-a axat pe planurile de viitor ale mărcilor grupului: de la electrificarea în masă la dezvoltarea uzinelor de baterii, de la platforme noi la modalități pentru decarbonizare.

Scena principală a fost “furată” de același Q6 e-tron. Alături de prototipul SUV-ul electric au stat “măruntaiele” acestuia. În alte cuvinte: platforma PPE.

Axul central a fost marcat de ID.7, iar flancurile au fost dedicate mărcilor Porsche și Cupra. Sigur, din peisaj nu putea lipsi piesa centrală: noul ID. GTI Concept.

Foto: VDA/IAA MOBILITY

500 de metri mai încolo, într-un hub dedicat – deschis și el publicului – Volkswagen a pregătit alte mașini.

Noul Passat doar Variant

Despre noua generație Passat nu prea mai am multe să vă zic. Doar că am văzut-o pe viu la hub-ul mărcii germane de la Munchen.

Ați citit, probabil, în ultima săptămână cam tot ce se putea despre Passat. De acum e doar break (Variant) și-l poți comanda cu motoare pe benzină, benzină mild-hybrid, diesel și plug-in hybrid.

Așa cum probabil te-ai fi așteptat, s-a pus accent pe dimensiuni. Și când zic asta mă refer la faptul că breakul a crescut cu vreo 14 centimetri, lucru care se vede și la nivel de portbagaj: 690 de litri (un câștig de 40 de litri față de vechiul Passat Variant). Și se simte treaba asta și când dai ochii cu el. Mai ales dacă e unul albastru cu sigle R-Line, ca cel expus de marca germană.

Alte detalii despre noul Passat Variant poți citi fie pe pagina de Facebook Autocritica, fie în Newsletter-ul Meșteri în Mașini. Tu alegi sursa.

Plimbare cu ID.7

Unii i-au spus Passat-ul electric – în variantă sedan -, în timp ce alții l-au numit “Model 3 killer”. Eu preferă să-l văd doar ca pe un pseudo-coupé electric de clasă medie – chiar mare, dacă te raportezi doar la dimensiuni (aproape 5 metri lungime) și nimic altceva. Are la bază aceeași platformă MQB – arhitectură pe care o găsești și în restul gamei ID, doar că s-a plusat mult la capitolul aerodinamică și la cel al eficienței.

Momentan, ID.7 e disponibil în configurație cu un motor electric (286 de cai-putere) și două variante de baterii: 77 kWh sau 86 kWh. Prima dintre ele asigură o autonomie de vreo 620 de kilometri, iar cea de-a doua poate să meargă – cel puțin după standardele WLTP – 700 de kilometri. Valorile comunicate ar trebui să-i bucure pe cei care voiau să facă trecerea la electric, dar încă erau speriați de autonomiile de sub 500 de kilometri.

În cadrul hub-ului Volkswagen am putut conduce un ID.7. A fost unul dintre primele prototipuri de teste produse. Sigur, n-aș putea să scriu un test după cele câteva zeci de minute petrecute la volan, dar o impresie tot am reușit să-mi fac. Pe scurt, nimic în detaliu că n-am avut când să iau la puricat fiecare cusătură – deloc relevant întrucât era un prototip și nu versiunea de serie.

ID.7 e confortabil – cel puțin acesta echipat cu sistemul DCC (Dynamic Chassis Control), e silențios – a se citi bine antifonat – și în ciuda dimensiunilor și a puterii e destul de agil. Nu te aștepta la schimbări majore de temperament odată ce ai trecut mașina în Sport, dar nici n-o să-l rogi să-ți împingă capul în tetieră atunci când calci pedala până la pragul maxim. E interesant sistemul head-up display cu realitate augmentată – mai ales dacă nu ești dintre cei buni la navigație după indicații sonore – și cel puțin la fel de plăcut sistemul multimedia. Se apropie mult de un telefon mobil prin prisma elementelor personalizabile.

Cât despre micuțul instrumentar de bord, ar fi putut lipsi cu desăvârșire, mai ales că acel head-up display proiectează informațiile direct în câmpul vizual. Pare cumva redunantă informația. Spațiul în spate e suficient pentru cel puțin doi adulți, iar plafonul panoramic, capabil să devină opac fie prin apăsarea unui buton, fie printr-o comandă vocală, mi-a dat de înțeles că se poate face umbră și fără o pânză suplimentară. Aviz inginerilor lui Model 3. Sigur, toate lucrurile suplimentare costă, dar pentru subiectul acesta trebuie să păstrăm un alt capitol. Despre consum și alte cifre de genul, într-un viitor test pe larg.

Momentan, ID.7 e disponibil doar pe anumite piețe. Germania e una dintre ele, iar versiunea de bază (ID.7 Pro) cu bateria de 77 kWh are un preț de pornire de 56.950 de euro. În România, comenzile se vor deschide în scurt timp, dar încă nu există prețuri pentru piața locală. Mai așteptăm un pic.

Noul Tiguan doar camuflat

La o aruncătură de băț de noul Passat Variant a stat noul Tiguan. Pentru moment, camuflat. Așa cum l-am văzut și în pozele de acum câteva luni. Și n-am aflat nici alte noutăți. Ce știu până acum? Va avea la bază platforma MQB Evo, aceeași care se află și sub noul Passat, iar gama de motorizări – deloc surprinzător – va fi una formată din benzină, benzină mild-hybrid, diesel și hibrid plug-in. Adică fix ce oferă și Passat. Rămâne să așteptăm și să vedem versiunile de putere.

Iar toate aceste premiere le vor găsi și cei care nu pot ajunge la centrul expozițional Messe. Pentru că din 5 septembrie, Volkswagen va deschide și un hub la Odeonsplatz în Munchen.

Audi Activesphere Concept pentru orășeni

Și Audi are la Munchen un hub destinat celor care nu au timp să vină până la marginea orașului. E în centrul orașului în Wittelsbacherplatz. Practic, ieși de la metrou în mijlocul urbei și dai cu ochii de o parte din gama actuală a constructorului german – cu accent pus pe portofoliul de electrice -, dar și de conceptul Activesphere. V-am scris despre el la momentul debutului.

Cam atât din partea mea de la Salonul Auto de la Munchen 2023. Pe de o parte, mi-a fost dor de atmosfera de la firul mochetei – deși anul acesta n-am mai văzut-o în nicio hală. Pe de alta, lucrurile se transformă într-un ritm atât de rapid încât tind să cred că astfel de evenimente se vor schimba și mai mult în următorii ani.