Mercedes EQE SUV: bienvenue à Paris

Mercedes a prezentat noul EQE SUV la Paris. Nu la Salonul Auto de la Paris, ci în cadrul unui eveniment paralel. Și totul a fost împachetat în artă de secol 19 și emoții livrate muzical în format 4D.

Ce poate fi mai plăcut decât o ploaie măruntă care să scoată și mai mult în evidență culorile pastelate ale toamnei? Vă spun eu: o zi din asta în mijlocul Parisului.

Mercedes-Benz s-a gândit că Salonul Auto de la Paris nu prea mai e ce a fost el odinioară, motiv pentru care și-a imaginat propriul eveniment. Tot în Paris. Doar că în loc să-și expună noutățile într-un colț de hală între mulți producători de-ai locului – care sigur ar fi furat clientela obișnuită să pronunțe rotunjit orice cuvânt -, nemții s-au organizat și au inventat evenimentul Magical Garage. La drept vorbind, n-a fost atât de magic pe cât spune numele, dar n-a fost nici într-un garaj, ci în curtea unui muzeu.

De la sculpturi de secol 19 la EQE SUV

Poate că ai mai auzit până acum de Auguste Rodin. Prin atelierul de sculptură al francezului a trecut și Constantin Brâncuși, însă artistul român a decis rapid că nu acolo trebuie să-și facă ucenicia. Nimic nu crește la umbra arborilor înalți. A închis ușa și a plecat din atelierul lui Rodin. Sigur, asta nu l-a împiedicat pe sculptorul francez să-și vadă mai departe de marmura sau bronzul din care a dat naștere unor opere de artă pe care n-ar fi rău să le vezi dacă ai drum prin Paris.

În spiritul anilor în care Mercedes-Benz ocupa scena marilor saloane auto, nemții s-au gândit să înceapă evenimentul in-house în mod tradițional: o prezentare programată la ceas de seară. În prim-plan, noile EQE SUV și AMG EQE SUV. Și ca lucrurile să fie animate pe deplin, în curtea Musée Rodin și-a făcut apariția toată gama de electrice EQ: de la mezinul EQA până la seria EQS (sedan și SUV).

Musée Rodin și flota electrică Mercedes.

Dar n-a fost suficient, motiv pentru care, nemții au adus și patru concepte electrice cu care marchează viitorul: Mercedes-Maybach EQS, Mercedes-AMG Vision, Mercedes Vision EQXX și Mercedes Concept EQG. Pe astea le-au așezat în cutii metalice cu geamuri mari din spatele cărora să privești la tușele invocate de designerii mărcii. Sigur, oricât ai încerca să treci peste, n-ai cum să nu realizezi că nu mai e atât de mult până în 2024, anul în care Mercedes-Benz e gata să dea lumii un Clasa G electric. Și tot cam atunci o să vedem și primul Mercedes-Maybach electric.

Fără perdele de fum, fără jocuri de lumini extreme și fără muzică de film de acțiune: simplu, clar, precis. Cam așa au apărut noile EQE SUV și AMG EQE SUV pe scena amplasată în spatele Muzeului Rodin. Nemții sunt maeștrii când vine vorba de pragmatism.

Al patrulea descălecat

Nu cred că mai e o surpriză pentru nimeni faptul că designul și tehnologiile pe care le-am văzut acum ceva vreme debutând pe sedanul EQS, acel alter ego electric al lui Clasa S, sunt acum preluate și dimensionate pentru a acoperi cât mai multe nevoi. Așa s-au născut EQS SUV, dar și EQE. Sedanul. Acum a venit rândul lui EQE SUV.

Cel mai nou model electric al mărcii are la baza platforma EVA2, adică o arhitectură dedicată exclusiv modelelor cu baterii. Au trecut vremurile în care Mercedes lua o arhitectură gândită pentru mașini cu motoare interne și arăta lumii prima mașină electrică de serie a mărcii – EQC, la tine mă gândesc.

Cu gene deja bine întipărite în mentalul colectiv, EQE SUV nu vine decât să confirme că atunci când ai o rețetă, o poți reinterpreta pentru a face pe plac unui public cât mai larg. Din punct de vedere estetic, EQE SUV nu se îndepărtează deloc de liniile pe care le-am văzut deja pe sedanul EQE, respectiv EQS SUV. Chiar dacă în era electrică ne-am aștepta ca producătorii să fie mai îndrăzneți și să aibă linii cât mai diferite, iată că Mercedes-Benz continuă în stilul păpușilor Matrioșka. Aș spune not great, not terrible. Pe de o parte, obișnuiești piața cu filozofia mărcii, iar pe o alta, ridici cumva nivelul de confuzie când vine vorba de identificat modele pe stradă.

Spre deosebire de sedanul EQE, noul SUV e mai scurt și mai îngust. Ciudată alegere, ai putea spune. Doar că nemții n-au înghesuit cu mult formele SUV-ului. Ba din contră, la prima vedere o să-l vezi ceva mai legat. Și asta place ochiului.

EQE SUV are 4863 de mm lungime (-83 de mm), 1940 de mm lățime (-21 de mm) și 1686 de mm înălțime (+176 de mm). Ampatamentul e și el mai mic un pic decât cel al sedanului: 3030 de milimetri (-90 de mm). Totuși, SUV-ul plusează binișor la nivelul spațiului disponibil în portbagaj: 520 de litri – până la nivelul lunetei – față de 430 de litri oferiți de sedan. Iar dacă ai lucruri multe și voluminoase de transportat, bancheta spate poate fi rabatată, valoarea finală disponibilă fiind de 1675 de litri.

Dacă vrei să-l agăți pe EQE SUV între ceva rivali, atunci imaginează-ți-l alături de BMW iX și de Audi e-tron. În caz că ai nevoie de un punct de sprijin mult mai cunoscut, nu ezita să vezi noul SUV al nemților drept un alter ego al actualului GLE. Sigur, asta doar din punct de vedere conceptual.

Tras la indigo

Nu cred că e vreo supriză nici faptul că interiorul și motorizările disponibile pe EQE SUV se aflau deja în gama de modele EQ dezvoltate pe platforma EVA2. Sigur, poziția la volanul lui EQE SUV diferă de cea dintr-un EQE sedan, iar spațiul disponibil pentru pasagerii din spate (la nivelul capului) e mai îndestulător. Să nu uit nici de faptul că spătarele scaunelor din spate pot fi reglate astfel încât toată lumea să se bucure de și mai mult confort.

În rest, lucrurile sunt cele cu care ar trebui să ne obișnuim la un Mercedes electric: instrumentar digital de bord de 12,3 inchi și ecran central de 12,8 inchi. Dacă vrei să transformi și mai mult imaginea de la interior, nemții oferă opțional sistemul Hyperscreen. Practic, toată planșa de bord se transformă într-un fel de ecran gigant (lățime de 1,41 metri) împărțit în trei elemente: instrumentarul de bord (12,3 inchi), ecranul sistemului multimedia (17,7 inchi) și displayul din fața pasagerului din dreapta (12,3 inchi).

În frunte cu AMG

Motorizările sunt aceleași pe care le știi de la sedanul EQE, însă rezultatele finale obținute sunt diferite. Mai ales în dreptul autonomiei.

Versiunea de intrare în gamă se numește EQE 350+ SUV și are la bază un motor electric ale cărui resurse sunt gestionate de puntea spate. Mai precis, 292 CP și 565 de Nm. Dacă vrei neapărat un EQE SUV cu tracțiune integrală, prima opțiune din ofertă o găsești sub indicativul 350 4Matic. Aceasta introduce un al doilea motor electric – amplasat pe puntea față – însă puterea totală rămâne aceeași ca în cazul versiunii de bază: 292 CP. În schimb, cuplul motor crește sănătos, la 765 Nm. Vârful de gamă al versiunilor non-AMG – vorbesc imediat și despre ele – se numește EQE 500 4Matic SUV, iar în acest caz, cele două motoare electrice dezvoltă 408 CP și 858 Nm.

Și-acum să trecem la variantele care sigur supără vreo câțiva iubitori de AMG pur-sânge. Versiunea de bază în gama de performanță se numește AMG EQE 43 4Matic SUV – sigur, puteau găsi un nume mai bun că nici mie nu-mi e simplu să pun de fiecare dată SUV la finalul versiunii – iar cele două motoare electrice livrează 476 CP și 858 Nm. SUV-ul are nevoie de 4,3 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h – în ciuda celor 2,6 tone -, iar viteza de top este limitată la 210 km/h.

Vârful de gamă este AMG EQE 53 4Matic+ SUV. Iar aici lucrurile devin și mai interesante. Standard, motoarele electrice dezvoltă 626 de cai-putere și 950 Nm, însă dacă iei la puricat opțiunile din configurator vei descoperi pachetul AMD Dynamic Plus. Bifează-l și ajungi la 687 CP și 1.000 Nm. S-a strigat bingo. În condițiile date, 0-100 km/h se desfășoară în 3,5 secunde, iar viteza maximă ajunge la 240 km/h.

București – Arad cu o singură încărcare

Nemții anunță o baterie cu o capacitate netă de 90,6 kWh, iar autonomia maximă a celei mai eficiente versiuni (EQE 350+ SUV, cea cu un singur motor electric) este de 590 de kilometri. Cam cât distanța de la București la Arad. Sigur, valoarea comunicată este cea obținută în urma testelor WLTP și nu pe baza unor sesiuni de condus în trafic real. Nu te gândi să-i ocărăști pe nemți, că nimeni nu testează și comunică altfel.

În cazul versiunii EQE 350 4Matic SUV, autonomia maximă este de 558 de kilometri, iar pentru EQE 500 4Matic SUV, valoarea ajunge la 547 de kilometri. Dacă te orientezi spre versiunea AMG EQE 43 4Matic SUV, atunci poți lua în calcul o autonomie de top de 488 de kilometri. Cei 687 de cai-putere ai vârfului de gamă trebuie hrăniți bine, motiv pentru care, AMG EQE 53 4Matic+ SUV oferă o autonomie maximă în regim WLTP de 470 de kilometri.

Încărcarea acumulatorului poate fi realizată atât la stații AC, cât și la stații DC. La o priză care oferă curent alternativ, SUV-ul poate fi încărcat cu puteri de 11 kW sau 22 kW. Chargerul mai puternic este disponibil opțional. La stații DC, SUV-ul e capabil să se descurce cu energie la o putere de 170 kW. Pe piață sunt modele care au puteri de încărcare mai mari, însă platforma la 400V folosită de Mercedes limitează aceste performanțe.

Și cum sunt curios din fire, n-am ezitat să nu-l întreb pe Markus Schäfer, directorul departamentului de tehnologie din cadrul mărcii, care este motivul pentru care Mercedes-Benz n-a optat pentru o arhitectură la 800V.

Ce contează nu e faptul că mașina pe care o cumperi are platformă la 800V, ci timpul de încărcare. Dacă te uiți la curba de încărcare și la cantitatea de energie acumulată raportată la timp o să observi valori foarte bune. Dacă vrei să faci un test și să-l compari cu alte modele o să vezi că mașinile noastre încarcă o cantitate mare de energie într-un timp scurt chiar și cu platforma la 400V. Și asta pentru că putem avea o rată de încărcare mare pe un timp îndelungat datorită managementului termic și al software-ului instalat. Adoptarea încărcării la 800V în ceea ce privește chargerele este în creștere la nivel global, și sperăm ca acest lucru să se întâmple, iar atunci vom trece la nivelul următor și vom oferi platforme la 800V. Cel puțin acesta este planul, dar o să vedem cum evoluează lucrurile.

Markus Schäfer, într-un interviu acordat Autocritica.ro.

Cât despre timpul de încărcare, Mercedes spune că în 15 minute, la o stație rapidă cu 170 kW, bateria poate înmagazina suficientă energie pentru ca mașina să-și extindă autonomia cu până la 220 de kilometri. Sigur, această valoare e direct influențată de nivelul de încărcare al bateriei în momentul cuplării la rețea, temperatură și nu numai. Dar e bine să ai un punct de plecare.

Și tot ca punct de plecare, am abordat subiectul “mașinii electrice cu autonomie de 1.000 de kilometri” și pe cel al bateriilor solid state.

Nu pot să deschid complet cutia cu detalii, dar cred că este posibilă. Sigur, actualul nivel al prețurilor materialelor necesare construcției bateriilor ne vor împinge către o altă direcție. Știi deja că prețurile materialelor de bază sunt la un nivel ridicat, iar tendința din piață este micșorarea bateriilor și controlul costurilor. Cred că autonomia contează în continuare pentru clienții noștri, câtă vreme rețeaua nu este perfectă, și o să vedem autonomii mari, ca cele din prezent, și chiar și mai mari, dar n-o să pot să-ți zic pe ce modele.

a completat reprezentatul mărcii.

Am crezut că acestea vor fi viitorul, dar în prezent facem progrese majore cu bateriile NMC, în special cu cele cu anod de silicon. Mărind cantitatea de silicon a anodul creștem energia care poate fi stocată, comparativ cu o baterie Li-Ion, iar acum, acest tip de acumulator este în competiție directă (n.r cu cel solid state). Dar, desigur, odată ce vei putea scăpa de anod, totul se va traduce în costuri mai mici și energie mai mare. Văd o șansă ca acest lucru să se întâmple, însă mai este de făcută multă muncă de dezvoltare. Cred că vom ajunge în 2026, 2027 până să vedem o astfel de baterie cu adevărat solid state gândită să respecte normele industriei auto. Încă mai sunt pași de făcut, iar noi suntem implicați financiar în două start-upuri – unul din SUA și unul din Coreea de Sud – care fac progrese promițătoare. Vom vedea.

a adăugat Markus Schäfer.

Când ajunge la dealeri?

Noul EQE SUV va fi produs la uzina Tuscaloosa, Alabama, SUA, aceeași fabrică în care este asamblat actualul EQS SUV. Startul producției este programat pentru luna decembrie a anului curent, iar livrările vor începe în prima jumătate a anului viitor. Momentan nu există nicio informație cu privire la prețul lui EQE SUV – nimeni n-a suflat o vorbă despre cât ar putea să coste -, dar din experiență, eu zic să mai pui câteva mii de euro peste prețurile pe care le găsești acum în dreptul sedanului EQE (73.560 de euro pentru varianta EQE 350+). Cu siguranță, listele de comenzi se vor deschide până la finalul anului.

Apple și-a băgat coada

Înainte să ajung la Muzeul Rodin am fost convins că tot evenimentul este dedicat lansării noului EQE SUV. Doar că n-a fost chiar așa. Acum, la câteva zile de la final, sunt convins că debutul SUV-ului electric a fost mai mult un pretext pentru ca Mercedes-Benz să arate lumii ce poate în materie de sisteme audio. Și, mon Dieu, poate multe.

Totul pornește de la sistemele audio 3D și 4D realizate împreună cu Burmester și condimentate cu tehnologia Dolby Atmos. Dar ca lucrurile să aibă câtuși de puțin sens, totul trebuia trecut prin filtrul Universal Music Group și livrat de Apple Music. Vă explic imediat cine și ce face.

Odată cu dezvoltarea sistemelor audio Burmester Premium 3D și High-End 4D cu tehnologie Dolby Atmos, clienții aveau la dispoziție harware-ul pentru a se bucura de sunet asemănător cu cel dintr-un cinematograf de top sau cu cel dintr-un studio de înregistrări. Doar că singura soluție prin care puteau face asta era să pună mâna pe un stick USB livrat direct de un producător, care să conțină piese reeditate în Dolby Atmos.

Aici intervin ceilalți doi parteneri. Inginerii de sunet ai Universal mixau, iar Apple distribuia. Cam asta ar fi situația pe scurt.

Și totuși, care e treaba cu Dolby Atmos?

Până la apariția acestei tehnologii – în 2012, în cinematograful El Capitan din Los Angeles – sunetul era editat și mai apoi redat într-un mod stereo, cel mult surround. Dolby Atmos a permis inginerilor să pună sunetul pe trei axe, iar astfel, experiența oferită să fie cât mai aproape de realitate. Cu Atmos, sunetul nu vine doar din stânga sau din dreapta, poate coborî sau poate urca, în funcție de situație. Dacă cineva vrea să ofere senzația unui țânțar care bâzâie pe lângă urechile tale, cu Atmos, îți garantez c-o să te fâstâcești cu palmele în aer și privirea ageră după insecta zburătoare.

Și n-aș fi zis asta cu mâna pe inimă, dacă n-aș fi ajuns într-un studio de înregistrări.

De la ringtones la premii Grammy

Cred că-ți mai amintești anii în care descopereai un ringtone nou pentru telefonul tău Nokia. Îl compuneai din taste și-l setai ca sunet de apel. Eu unul n-o să uit soundtrack-ul din Misiune Imposibilă. Câțiva ani mai târziu au apărut și sunetele de apel adevărate, cele în care puteai folosi piesa unui artist. Sigur, nu era legal, iar eu nu cunosc pe nimeni care să fi plătit în acea perioadă pentru ringtone-ul folosit. Bine ai venit în era internetului anilor 2010.

Tot cam în acea perioadă, în Los Angeles, Derek Ali gândea sunete de apel pentru prietenii săi. Mixa piese și mai apoi le urca în memoria telefoanelor. Cerea bani pentru serviciile sale, scopul fiind realizarea unui studio de înregistrări în care să mixeze pentru artiști. Lucrul ăsta s-a întâmplat, iar 12 ani mai târziu, Ali are în portofoliu două premii Grammy câștigate din șase nominalizări și se poate lăuda că muzica mixată de el se găsește, printre altele, pe albumele lui Kendrick Lamar și Snoop Dogg.

Derek Ali ne-a așteptat într-unul dintre studiourile de înregistrări din Paris. Și ne-a demonstrat cum Dolby Atmos a schimbat complet percepția producătorilor și artiștilor asupra muzicii. Fiecare sunet al unei piese poate fi plasat în punctul în care artistul îl dorește, iar asta contribuie la experiența finală. Sigur, nimeni nu are acasă sistemul audio dintr-un cinematograf sau un studio de înregistrări, însă Atmos mai face un lucru: adaptează sunetul la hardware-ul disponibil astfel încât să ofere cea mai bună experiență posibilă. Deci un home-cinema cu Dolby Atmos nu-i de ignorat.

Până la Atmos, artistul era limitat doar la stânga și dreapta (adică stereo). Acum, poate folosi întreg spațiul ca pe o pânză pe care să-și picteze creația exact cum și-a imaginat-o, și s-o livreze publicului.

Derek Ali, despre sistemul celor de la Dolby Laboratories.

Prin parteneriatul cu Universal Music Group și Apple Music, Mercedes-Benz oferă clienților muzică la calitatea pe care sistemele audio o pot livra. Și nu doar atât, de acum, muzica celor de la Universal va trece și printr-un test în mașinile mărcii germane. Approved in a Mercedes-Benz. Care mașini? Clasa S, Mercedes-Maybach Clasa S, EQE, EQE SUV, EQS și EQS SUV.

Sound check în Mercedes-Maybach Clasa S

Ca pachetul să fie complet, constructorul german a adus în curtea Muzeului Rodin și-un Mercedes-Maybach Clasa S echipat cu sistemul audio 4D al celor de la Burmester. Ce conține el? 31 de difuzoare, dintre care șase amplasate în partea de sus a cabinei și patru în apropierea urechilor ocupanților, 2 amplificatoare și 8 module integrate în cele 4 scaune. Acestea din urmă sunt folosite pentru a oferi a patra dimensiune a sunetului, prin vibrații.

Ce a urmat? Un sound check cu piese Dolby Atmos mixate de Universal și incluse în librăria Apple Music Spatial Sound. Și e greu să vă explic cum se aude și se simte Bohemian Rhapsody. Să-ți spun și că sistemul are mai multe moduri în care poate livra sunetul? Îl poți concentra fie pe centrul mașinii, astfel încât toți pasagerii să se bucure de aceeași experiență sau îl poți trimite cu tot ce are mai bun de oferit către un singur ocupant. Depinde de cât de empatic ești. Și ca să închei, după ce am ieșit de acolo am mers direct în camera de hotel și-am căutat sisteme audio pentru acasă cu Dolby Atmos. Ceea ce te invit și pe tine s-o faci, dar nu înainte de a asculta piesa favorită într-un magazin de specialitate. Ca să înțelegi pe deplin tot ce am explicat aici.