Limuzina a tăcut

Mercedes-Benz a lansat noul EQS, un alter-ego electric al Clasei S

Nissan Leaf, Toyota Prius, Honda Insight și Renault Zoe sunt modelele care au deschis cu adevărat balul electrificării în Europa. De cealaltă parte a Oceanului, Tesla și strategia de marketing a lui Elon Musk au făcut ca publicul să vadă și alte beneficii ale mașinilor electrice.

Scandalul Dieselgate nu a adus doar un val de antipatie direcționat către motoarele diesel, ci și o serie de transformări generale la nivelul legislației. Constructorii europeni consacrați au înțeles că schimbarea nu mai poate fi amânată, iar o parte dintre investițiile deja planificate au fost deturnate către proiectele de electrificare.

Începuturile au fost palide: sisteme micro-hibrid, mild-hybrid și, pe ici-colo, câte un plug-in hybrid. Nimic care să-ți dea senzația că producătorii europeni chiar își doresc schimbarea și trecerea la era electrificată.

Pentru a evita posibilele amenzi cauzate de emisiile de CO2 din gamă, mulți constructori europeani au deblocat capital, au stabilit echipe noi și au promis mașini electrice.

Pașii Mercedes-Benz către era electrificării au pornit odată cu debutul diviziei EQ, departamentul constructorului german care avea să se ocupe de mașinile electrice viitoare.

Primul model electric lansat sub sigla EQ a fost EQC, o variantă cu emisii zero a SUV-ului GLC. Cele două modele (EQC și GLC) împart aceeași platformă, motiv pentru care inginerii au fost nevoiți să construiască în jurul unei structuri gândite inițial pentru motoare cu ardere internă. Rezultatele nu au fost fabuloase, așa cum te-ai aștepta de la un model Mercedes-Benz, și nici vânzările nu au dat peste cap conturile în care merg veniturile. Detaliile tehnice complete pot fi analizate pe îndelete în pagina de Showroom dedicată lui EQC.

Al doilea model electric Mercedes-Benz a surpris pe toată lumea. Spun asta pentru că nemții nu au venit cu un alt SUV sau cu un sedan (așa cum toată lumea s-ar fi așteptat), ci cu EQV, varianta electrică a monovolumului/utilitarei de persoane Clasa V.

În 2020, oficialii constructorului au anunțat un plan îmbunătățit legat de viitoarea gamă de electrice, iar printre numele trecute în frazele interminabile ale comunicatelor de presă scrise cu dibăcie de oamenii de marketing s-au zărit EQA, EQB și EQS.

Le luăm treptat pe toate pentru că timpul are răbdare. Inițial, EQA a fost anticipat de un concept cu forme de hatchback, însă publicul a virat dramatic către SUV-uri. Pe același apex, la aspirație, a venit și decizia oficialilor Mercedes-Benz: EQA s-a transformat peste noapte în SUV. Lansarea a avut loc în urmă cu doar câteva luni, modelul fiind astăzi disponibil pentru comandă și în România (preț de pornire de 49.170 de euro). EQA reprezintă varianta electrică a lui GLA, SUV-ul compact care, după părerea mea, are potențial să scoată complet din gamă hatchback-ul Clasa A.

Versiunea de lansare a SUV-ului electric compact se numește EQA 250 și va fi echipată cu un motor electric cu 140 kW (190 CP) și 375 Nm. Ulterior, nemții vor introduce și o variantă mai puternică, cu peste 200 kW (272 CP) și tracțiune integrală. Bateria anunțată are o capacitate de 66.5 kWh, valoare pe care testele WLTP au tradus-o printr-o autonomie de 426 de kilometri. Pe parcurs, gama EQA va fi îmbunătățită, iar bateriile planificate de inginerii germani vor stoarce peste 500 de kilometri cu o singură încărcare.

EQS: The King

15 aprilie 2021, ora 19:00. EQS, primul vehicul electric din segmentul limuzinelor premium, își face apariția. Deși ai fi tentat să spui că-i doar o variantă cu baterii a lui Clasa S, o să te rog să-l vezi ca pe o versiune complementară a vârfului de gamă Mercedes-Benz. Și asta pentru că din punct de vedere estetic este mai mult un CLS foarte cocoșat. Mircea l-a descris și mai bine când a spus că seamănă cu urs sătul așezat cu burta-n sus.

Cu aerodinamica la vedere

Iar EQS arată așa pentru că eficiența oricărei mașini este dată și de coeficientul aerodinamic. Iar în cazul mașinilor electrice, acesta este un punct sensibil care ajută din plin la obținerea unei autonomii mai bune. Revenind la EQS, acesta își începe cariera cu un record: coeficient aerodinamic 0.20, cel mai bun de până acum pentru un model de serie. În trecut, și Volkswagen a încercat piața cu un model care a ridicat destule sprâncene. S-a numit XL1 și era un plug-in hybrid diesel+electric al cărui coeficient aerodinamic a fost de 0.186. Totuși, XL1 a fost gândit mai mult ca un PR stunt, producția modelului fiind de 250 de unități.

Mercedes-Benz EQS.

Mercedes-Benz spune că EQS este un sedan, dar în același timp menționează că are siluetă de coupé arcuită peste întreg habitaclul. Filozofia de design folosită se numește Sensual Purity, iar ce obișnuiam până acum să numim grilă a fost transformată într-o unitate botezată de designerii germani Black Panel. Farurile sunt unite sub capotă de o bandă luminoasă, iar lufturile au fost aproape eliminate. Totul pentru ca EQS să taie aerul cât mai ușor. Standard, EQS va fi echipat cu farurile LED High Performance, însă pe lista echipamentelor opționale se află și pachetul Digital Light: 3 LED-uri puternice în fiecare far a căror lumină este refractată și direcționată de – puțină atenție vă rog – 1.3 milioane de micro-oglinzi. Nu vreau să știu cât costă un far pentru EQS.

În spatele aceluiași Black Panel au fost integrate toate elementele hardware utilizate de o parte dintre sistemele de siguranță și asistență: senzorii cu ultrasunete, camera video, radarul și senzorul laser. Din punct de vedere aerodinamic, soluția este cea mai bună, însă nu știu câte informări în bord vei primi atunci când pe tot acel panou se va lipi lapovița amestecată cu praful de pe drumuri.

După cum știți, în gama Mercedes-Benz nu există echipări, ci linii, clienții fiind încurajați să experimenteze cât mai multe combinații posibile. Același concept va fi aplicat și în cazul lui EQS, clienții având la dispoziție liniile exterioare AMG și Electric Art. Pentru linia AMG vor exista spoilere cu accesorii vopsite în negru și linii cu influențe sport. Linia Electric Art este fidelă elementelor cromate. Ambele variante vor putea fi comandate cu jante aerodinamice cu dimensiuni de 20 de inch.

EQS în linia exterioară AMG

“Ține-mi ușa, te rog.”

Știi momentul acela în care te grăbești să prinzi meciul echipei favorite, în scara blocului tocmai intră cineva, iar tu strigi de pe alee să-ți țină ușa că parcă n-ai vrea să pierzi secunde prețioase în căutarea cheii? EQS are o propunere mai elegantă, și asta pentru că nu-i nevoie să strigi la el să-ți deshidă portiera. Opțional, Mercedes-Benz oferă portiere controlate electric care se pot deschide și închide automat.

Când ești la 6 metri de EQS, mânerele portierelor se ridică. Odată ce te-ai apropiat la 1.5 metri, mașina se descuie, iar portiera șoferului se deschide fizic. Nu-ți face griji la obstacole, pentru că mașina folosește o mulțime de senzori și camere astfel încât să nu se lovească de una singura. Când cobori, prin intermediul sistemului care monitorizeaă unghiul mort, portiera nu se va deschide decât în momentul în care nu detectează un potențial pericol (un biciclist sau pieton care tocmai trece prin dreptul mașinii). Vei putea controla portierele cu ajutorul cheii sau prin intemediul sistemul de infotainment MBUX.

Fiind un model complementar Clasei S, noul EQS trebuia să ofere confortul și liniștea vârfului de gamă Mercedes-Benz. Și chiar dacă o mașină electrică este, prin definiție, mult mai silențioasă decât un vehicul echipat cu motor cu ardere internă, nemții au acordat o importanță deosebită sunetului care pătrunde în habitaclu.

Pentru că EQS are la bază o platformă nouă, lucrurile au putut fi realizate de la zero în direcția dorită. Oficialii constructorului german spun că ansamblul electric de propulsie a fost conceput în așa fel încât indiferent de turația acestuia să nu existe vibrații nedorite. În plus, a fost dezvoltată o spumă specială pe care nemții au folosit-o atât la izolarea carcaselor motoarelor electrice folosite, cât și pentru a umple structura lui EQS. Mercedes-Benz menționează că podeaua unui vehicul electric are un potențial major în dezvoltarea sunetelor nedorite, de aici și decizia de folosi spumă suplimentară.

Baterii dezvoltate in-house

Bateriile de înaltă eficiență au fost dezvoltate în totalitate de echipa Mercedes-Benz. Același lucru s-a întâmplat și cu software-ul sistemului de gestionare inteligent și cu programarea acestuia. Bateriile lui EQS sunt produse în centrul din Stuttgart-Untertürkheim.

Acumulatorii introduși odată cu noul EQS pot fi dimensionați modular în funcție de numărul motoarelor electrice și de performanțele sistemului de propulsie. În prezent, Mercedes-Benz propune două variante de baterii litiu-ion: capacitate netă de 90 kWh sau 107.8 kWh. Reprezentanții companiei spun că în procesul de dezvoltare a fost optimizat și raportul nichel, cobalt, mangan: 8:1:1.

Sistemul de navigație integrează și o componentă denumită Electric Intelligence. Atunci când șoferul alege să folosească sfaturile primite din partea navigației cu privire la reîncărcarea bateriilor pentru un anumit drum, sistemul de gestionare a temperaturii va încălzi sau răci acumulatorul astfel încât încărcarea să aibă loc într-un timp cât mai scurt.

Două versiuni de putere

În momentul lansării, clienții vor avea de ales din două variante de putere: EQS 450+, respectiv EQS 580 4Matic.

Prima variantă va fi echipată cu un singur motor electric amplasat pe puntea spate. Unitatea dezvoltă 245 kW, echivalentul a 333 CP și 568 Nm. Accelerația de la 0 la 100 km/h va avea loc în 6.2 secunde, iar viteza de top va fi limitată la 210 km/h. Această variantă va fi echipată cu bateria mare de 107.8 kWh.

Varianta EQS 580 4Matic va fi echipată cu două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, iar puterea totală a ansamblului va fi de 385 kW (523 CP) și 855 Nm. Timpul necesar pentru 0-100 km/h va fi de 4.3 secunde, iar viteza de top va fi limitată electronic tot la 210 km/h. Și în acest caz, Mercedes-Benz propune bateria de 107.8 kWh.

Acumulatorul va putea fi reîncărcat la o priză AC cu până la 22 kW (charger oferit opțional, standard va avea charger de 11 kW), timpul necesar pentru 10-100% din capacitatea bateriei fiind de 5 ore. Reîncărcarea la prize ultra-rapide va putea fi realizată cu maximum 200 kW, ceea ce înseamnă că de la 10% la 80%, EQS va petrece la stație 31 de minute. Mercedes-Benz a folosit o arhitectură la 400V, o decizie la care nu se așteptau mulți, ținând cont că Porsche, Audi, Kia și Hyundai au deja în gamă modele cu arhitectură la 800V, aceasta asigurând o putere de încărcare mai mare, adică un timp mai scurt petrecut la stație.

Totuși, oficialii Mercedes-Benz spun că au optimizat procesul pentru reîncărcare și s-au concentrat pe ușurința în utilizare, iar vârful de putere de 200 kW va putea fi menținut pentru o perioadă îndelungată. Nemții comunică și un plus de autonomie de 300 de kilometri obținut în doar 15 minute la o priză ultra-rapidă cu o putere de cel puțin 200 kW. Garanția bateriilor va fi de 10 ani sau 250.000 de kilometri.

Și dinamic, și confortabil

Mercedes-Benz EQS va fi echipat cu un tren de rulare derivat din cel al actualului Clasa S. Standard, modelul electric va folosi suspensia adaptivă pneumatică Airmatic și un sistem de direcție integrală.

În modul Comfort, suspensia adaptivă va coborî în mod automat garda la sol cu 10 mm în momentul în care viteza trece de 120 km/h. La peste 160 km/h, garda la sol mai coboară cu încă 10 mm, astfel încât rezistența la înaintare să scadă și autonomia să fie îmbunătățită. A nu se înțelege neapărat că dacă mergi mai tare, mergi mai mult. La viteze mai mici de 80 km/h, garda la sol revine la valoarea inițială.

Conform producătorului, până la viteza de 40 km/h, garda la sol a lui EQS poate fi ridicată cu 25 mm prin simpla apăsare a unui buton. Aceasta va reveni la valorile setate din fabrică în momentul în care viteza de rulare trece de 50 km/h.

Volanul va controla și roțile de pe puntea spate. Acestea își pot schimba unghiul cu până la 4.5 grade, pentru ca EQS să se transforme într-un model mai ușor de controlat. Până la 60 km/h, roțile spate vor vira în sensul invers celor de pe puntea față, astfel încât virajele lente sau manevrele de parcare să poată fi abordate mai simplu. Peste 60 km/h, roțile spate virează în aceeași direcție cu cele din față, ceea ce înseamnă că pe virajele rapide, mașina va avea o stabilitate mai bună.

MBUX Hyperscreen, un nou concept al panoului de bord

Mercedes-Benz a reușit să transforme interiorul lui EQS într-un showroom demn de un producător de echipamente electronice. Pe lista de opționale, nemții au introdus sistemul MBUX Hyperscreen, un panou de bord digital “ascuns” sub un ecran curbat. Lățimea acestuia este de 1.41 de metri, iar sub panoul curbat se află trei ecrane: instrumentarul digital de bord cu o diagonală de 12.3 inch, ecranul central cu o diagonală de 17.7 inch și un alt ecran de 12.3 inch dedicat pasagerului din dreapta.

Orice funcție a mașinii este controlată cu ajutorul acestui sistem. Există și un asistent virtual inteligent care poate primi comenzi vocale, dar îl vei putea utiliza și prin simpla atingere a iconițelor de pe ecrane.

Ecranul central și cel din dreptul pasagerului vor avea feedback haptic, adică ori de câte ori vei accesa o funcție, vei simți o vibrație delicată, semn că sistemul a înregistrat comanda.

Sistemul de infotainment nu va avea o configrație clasică cu submeniuri, pentru ca șoferul sau pasagerul din dreaptă să experimenteze un mod mai simplu de utilizare. Sunt convins că interiorul lui EQS este copleșitor chiar și când te uiți la pozele din mapa de presă. Dar oficialii Mercedes-Benz spun că șoferul se va bucura de condus fără să fie distras de atâtea ecrane. Conform declarațiilor, vor exista o mulțime de comenzi care pot fi activate vocal, iar sistemul de infotainment fără submeniuri ar urma să ușureze și el utilizarea. În plus, atunci când o cameră amplasată la interior va detecta că șoferul se uită spre ecranul pasagerului din dreapta, luminozitatea va scădea în funcție de conținutul afișat. Altfel spus, dacă pasagerul din dreapta se uită la clipuri pe YouTube, șoferul nu le va putea urmări. Totodată, dacă pe locul din dreapta nu se află nimeni, ecranul va afișa o imagine decorativă digitală.

Mercedes-Benz introduce pe EQS și un sistem de actualizări a funcțiilor over-the-air. Spre exemplu, sistemul de direcție integrală poate fi comandat și într-o variantă cu unghi de virare de până la 10 grade. Funcția va putea fi bifată și activată ulterior achiziției prin intermediul acestui sistemul de actualizări.

Parcare automată și sistem Automated Valet Parking

Standard, EQS va fi echipat cu pachetul Parking care include senzori și o cameră pentru mersul cu spatele. Versiunea Remote Parking Asistant îi va permite proprietarului să parcheze mașina în spații înguste fără ca acesta să fie la volan. Totul se face cu ajutorul unei aplicații mobile și în condiții de siguranță.

Mercedes-Benz va oferi și sistemul Memory Parking Assistant. Tehnologia va recunoaște anumite locuri de parcare utilizate în trecut (acasă, la birou) și îi va putea propune șoferului să iasă din parcare în mod automat. În cazul în care sunt detectate obstacole, mașina se oprește până ce pericolul dispare.

Funcția Intelligent Park Pilot va fi pre-instalată și îi va permite lui EQS să parcheze singur chiar și atunci când șoferul nu se află la volan. Sistemul va funcționa doar în parcările cu infrastructură specială (Automated Valet Parking) și va putea fi utilizat doar în statele care permit tehnologii de acest gen.

EQB, SUV compact, dar cu până la 7 locuri

În cursul weekend-ului trecut, Mercedes-Benz a prezentat al treilea model electric din acest an: EQB, varianta cu baterii a lui GLB.

Prezentarea a avut loc la Shanghai, modelul urmând să fie expus din 21 și până în 28 aprilie în cadrul salonului auto desfășurat în orașul din China. Cu toate acestea, oficialii Mercedes-Benz ne asigură că varianta dedicată publicului european va fi lansată în cursul acestui an.

În China, noul EQB a fost lansat într-o variantă de top cu linie AMG și cu un sistem electric cu 215 kW (292 CP). În Europa, în momentul lansării, clienții vor avea de ales din versiuni cu roți motrice față sau tracțiune integrală și din mai multe variante de putere (vârf de gamă de peste 200 kW). În Europa, bateria anunțată pentru EQB va avea o capacitate de 66.5 kWh (la fel ca în cazul lui EQA). Acumulatorul va putea fi încărcat la prize AC cu până la 11 kW sau la prize rapide DC cu până la 100 kW. La o stație rapidă, EQB va avea nevoie de 30 de minute pentru o reîncărcare 10-80%.

Din punct de vedere estetic, EQB preia linia generală a lui GLB, însă plusează cu o serie de elemente specifice lui EQA. Modelul are 4.684 de mm lungime, 1.834 de mm lățime și o înălțime de 1.667 de mm. Ampatamentul măsoară 2.829 de mm, iar în configurația cu cinci locuri, portbagajul va avea o capacitate cuprinsă între 495 de litri și 1.710 litri (570 -1805 litri în cazul lui GLB).

Pentru varianta cu 7 locuri (disponibilă opțional), volumul portbagajului variază de la 465 la 1.620 de litri. Standard, spătarele scaunelor din spate vor putea fi înclinate, însă pe lista de opționale este introdusă varianta cu banchetă care culisează pe o lungime de 140 de mm. Oficialii companiei spun că pe al treilea rând de scaune vor putea călători confortabil persoane cu o înălțime de 1.65 de metri.