Test Drive: DS 3 Crossback E-Tense

Este mic, este șic, iar acum SUV-ul mezin de la DS primește și curent.

Cine este și ce vrea DS 3 Crossback de la viața noastră?

DS 3 Crossback este primul produs al relativ nou-înființatului brand DS Automobiles, cunoscut deocamdată în popor ca „Citroën din ăla”. Sigur, DS 3 împarte platforma cu modele Citroën și Peugeot, însă vrea să fie ceva mai mult — în materie de materiale, finisaje, calitate în sensul cuprinzător al cuvântului. DS Automobiles vrea să ofere clienților în căutare de mașini premium o altenativă șic, îndrăzneață, diferită. De asta modelele sale — DS 3 Crossback, DS 7 Crossback, DS 9 — arată așa. 

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

DS 3 Crossback este la prima iterație, n-ai cum să-l compari cu niciun altul de dinaintea sa, însă pe E-Tense poți să-l pui lângă versiunile cu motorizări convenționale. Față de acestea, DS 3-ul electric este mai greu cu vreo 300 de kilograme, lucru care a dus la modificarea suspensiilor. Despre ele o să vorbim un pic mai jos. 

Platforma pe care stă DS 3 Crossback E-Tense — EMP1, a grupului PSA — a fost gândită atât pentru versiuni cu motorizări cu ardere internă cât și pentru cele electrice deopotrivă. Asta înseamnă că nu pierzi spațiu la interior doar pentru că-ți cumperi versiunea electrică. O calitate de apreciat la o mașină modernă. 

Cu cine se bate pe piața din România?

DS 3 Crossback E-Tense nu are foarte mulți rivali naturali. De fapt, în momentul acesta, segmentul SUV-urilor electrice compacte premium — cea mai lungă înșiruire de criterii pe care am scris-o până acum, sincer — din România îi are doar pe DS 3 și pe Mercedes-Benz EQA. Însă în materie de stil, Kia e-Soul se poate înscrie liniștit ca rival pentru DS 3 Crossback E-Tense. 

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

3 Crossback E-Tense este oferit într-o singură versiune de motorizare, singura pe care nucleul PSA al Grupului Stellantis o folosește pentru toate, absolut toate electricele sale deocamdată: 100 kW (136 CP), 260 Nm. Hrana vine de la o baterie de 50 kWh care se încarcă și la 100 kW, atunci când intervalul 20-80% este completat în circa 30 de minute. În condiții ideale, DS 3 E-Tense te poartă 320 de kilometri cu un singur plin. Subliniez: în condiții ideale.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Consumul oficial al lui DS 3 Crossback E-Tense este de 17,6 kWh/100 km. Însă îți îngheață un pic creierul când îl scoți din priză, cu bateria plină-plinuță, și îți arată autonomie de 150 de kilometri. Era frig, termometrul se târâia către zero grade. Cam cum îmi imaginam și eu că mă voi târâi din București către Brașov, o destinație aflată la ani-lumină depărtare de mine: 170 de kilometri.

Pe măsură ce s-a încălzit afară, a crescut și autonomia: înainte să mă pornesc către munte, îmi arăta fix 170 de kilometri. Însă odată pus în mișcare, m-am mai liniștit: kilometrii estimați până la pana prostului scădeau cu mult mai lent decât cei arătați de navigație până la destinație. Am ajuns la Brașov cu bateria la 25%. Autonomia rămasă: 60 de kilometri. Consum mediu: 19,6 kWh/100 km. Și nici nu m-am târât: am călătorit în confort termic, pe mod Eco, însă rar am depășit 90 km/h. 

Cu alte cuvinte, DS 3 E-Tense va pune tot timpul răul în față. Cât timp te știi șofer cumpătat, nu ar trebui să te lași intimidat de aceste estimări austere. Mai ales dacă te miști în general prin oraș. 

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Prin dimensiunile sale, DS 3 n-o să-ți dea bătăi de cap prin oraș, iar la drum lung se simte așezat. În mod Eco, direcția este moale, foarte user-friendly, iar motorul îți dă undeva la 80 de cai-putere. În de rulare Normal, puntea față primește aproape 110 cai-putere, iar pus în modul Sport, DS 3 își pune toți cei 136 de cai-putere la treabă, pentru un sprint 0-100 km/h de 9 secunde.

Eu l-am folosit în mod Eco — majoritatea kilometrilor parcurși au fost extraurbani —, nu am simțit nevoia să dau pe Sport decât când i-am testat pe viu sprinteneala. Dacă l-aș conduce prin oraș, nu l-aș scoate din Sport. 

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensia este mai degrabă ciudată. Faptul că a fost întărită pentru a susține sutele de kilograme în plus îl face pe DS 3 E-Tense mai puțin confortabil decât în versiunile cu motorizări cu combustie internă. Însă nu și mai înfipt atunci când vrei să-l alergi.

Simți toate acesta în oraș cel mai bine, unde asfaltul odată lin este acum fie creponat, fie întrerupt de obstacole de viteză sau spart de gropi, gropicele și guri de canalizare. La drum lung însă este chiar plăcut la condus. Comutarea între modurile de rulare nu modifică parametrii amortizării, ci doar răspunsul la pedală și greutatea direcției. 

Cum ți se pare designul exterior?

Nu doar că te obișnuiești cu el, exact cum te obișnuiești cu purtatul unei fedora, dar ajunge chiar să îți placă. Dar e clar că nu e pentru toată lumea. Mașinile din portofoliul DS Automobiles sunt printre noi nu doar ca să ne poarte ici-colo, ci funcționează și ca accesorii de lifestyle. Inevitabil vei atrage atenția cu DS 3 E-Tense; unii îl plac, alții îl văd ca un design auto eșuat. Am observat că niciunii dintre cei care nu-l plac nu poartă pălărie. 

Cum sunt materialele la interior?

Calitatea percepută este superioară, materialele sunt dintre cele bune, iar plasticele alea care nu-ți plac sunt, de regulă, ascunse cu stil. Din păcate, nu toate: dacă-ți scapă mâna pe lateralele tunelului median, o lovești de plastic tare. Păcat. 

Însă partea superioară a bordului și a portierelor, scaunele, volanul, toate sunt ornate cu materiale moi, piele și cusături caroiate. Designul interiorului joacă și el un rol în crearea acestui feeling plăcut, chiar dacă ergonomia a fost pusă în plan secundar. Chiar și după patru zile de utilizare ajungeam să blochez portierele în încercarea de a trage frâna de mână.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Este suficient spațiu pentru patru pasageri, dacă încerci să îndeși mai mulți — mai ales la drum lung — o să afli cât de rezistenți sunt prietenii tăi la durere. Este de apreciat că spațiul nu a avut de suferit în conversia către electric, însă locurile din spate nu sunt gazdă foarte bună pentru pasagerii mai corpolenți, sau care au picioare lungi. Portbagajul are 350 de litri. 

Dacă ai copii cărora le place să se zgâiască pe geam când sunt în mașină, s-ar putea să nu fie încântați de linia înaltă a geamurilor lui DS 3 Crossback. Ca o notă secundară: pune-ți prietenul claustrofob pe scaunul din față.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Versiunea electrică nu a fost încă testată la Euro NCAP, însă se bucură de toată suita de tehnologii de siguranță pe care o găsești și pe motorizările convenționale. DS 3 Crossback (1.2 PureTech) a primit patru stele la Euro NCAP. Rezultatul detaliat, aici.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Nu știu dacă mânerele retractabile ale portierelor se încadrează în vreuna dintre categoriile astea, dar fiecare utilizare a lor mi-a pus zâmbetul pe buze. În cazul în care te întrebi „Bun, și cum faci dacă nu ies când le ceri asta?”: poți să le operezi și mecanic, apăsându-le pe extremitatea de din spate. 

Și mi-au plăcut și farurile Matrix LED Vision, care luminează puternic și frumos și eficient — poți să comuți și pe fază lungă și tot nu-i va orbi pe ceilalți șoferi. Altceva nu-mi mai vine în minte acum.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Cu toate că are frânare regenerativă (B) — trage de levierul schimbătorului și vei comuta între D în B — DS 3 Crossback nu profită pe cât ar putea de această tehnologie. Mașina frânează puternic dacă ridici piciorul din accelerație, însă parcă nu la fel de eficient precum electricele care se conduc dintr-o pedală (cum ar fi, de exemplu, Nissan Leaf sau BMW i3).

Și mai are nevoie de niște memorie de operare pentru sistemul de infotainment. Au existat momente când a reacționat la fel de lent pe cât am reacționat eu când am căutat pentru prima dată butonul pentru modurile de rulare, situat în diagonală față de locul unde mă așteptam să fie. 

Cât mă costă toată afacerea?

Ca mai toate electricele de pe piață, și DS 3 Crossback E-Tense este oferit doar în niveluri de echipare superioare, ceea ce înseamnă că 1) vine echipat generos încă din standard și 2) va trebui să plătești mai mulți bani pentru el. Mașina de test era în echiparea de top — Grand Chic, care are un preț de listă de 42.899 € —, completată cu opționale de 1,600 €. Cu aplicarea reducerii de 2.000 € oferită de Trust Motors, ajungi la 42.500 €. 

Dar aici poate interveni și statul, că vorbim de o electrică, așa că dacă o cumperi prin Rabla Plus și cu voucher de Rabla Clasic, plătești cu circa 10.500 € mai puțin. Adică vreo 32.000 €.

Cu ce vine în echiparea standard?

Echiparea „standard”, în cazul lui DS 3 E-Tense, este So Chic, adică cea de dinaintea nivelului de echipare de top. Primești ecran central de 7 inch, jante de 17 inch, climatizare automată, lumini și ștergătoare automate, volan îmbrăcat în piele, senzori de parcare spate, mânere escamotabile, faruri cu halogen. So Chic este cu 5.000 € mai ieftin, dar nu are lumini LED, faruri Matrix, infotainment de 10 inch, jante de 18 inch — o să fie greu să alegi So Chic în loc de Grand Chic.

Găsești lista de prețuri aici.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru cum arată, clar! Acesta este principalul selling point pentru oricare DS.  

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Sistemul de infotainment, nu atât din punct de vedere al latențelor în reacție, ci pentru modul în care a fost desenată interfața. Apreciez îndrăzneala liniilor de design ale caroseriei, îmi place cum a fost desenat la interior, însă fiecare interacțiune cu infotainment-ul m-a enervat, că nu știam pe ce să apăs ca să ajung unde vreau eu în meniu.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

… vrei să fii privit cu admirație și confuzie în același timp. Și pregătește-te să răspunzi la întrebarea „Ce mașină e asta?”, pentru că o să o primești de multe ori. Și să ai zen-ul la tine, pentru că dacă nu te întreabă ce mașină e, atunci știe: „Ăsta e Citroën din ăla… cum îi zice…”

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

… ești genul care exclude vehement ideea de pălărie. Sau de papion. Sau dacă ești în căutare de mașină ideală, care să-ți ofere cei mai mulți cai-putere și cel mai mic consum și cel mai mare spațiu la cel mai mic preț.   

Știrbule, tu ți-ai cumpăra-o?

Încă încerc să mă imaginez cu pălărioară, dar nu cred că aș fi pregătit să fac pasul decisiv cu DS 3 Crossback. Ioanei mele îi place mai mult decât îmi place mie. Poate că nu sunt eu în target, de fapt.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Electrică sub acoperire menită să te facă să arăți cool.

Fișa tehnică a mașinii:

DS 3 Crossback E-Tense

Grand Chic

de la 37.900€
Sistem de propulsie
Electric
Putere
136 CP
Cuplu
260 Nm
Transmisie
Automată 1 treaptă
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Motor electric
Număr motoare
1
Putere maximă
136 CP
Cuplu maxim
260 Nm
Baterie
Capacitate brută
50 kWh
Capacitate netă
47.5 kWh
Putere maximă încărcare
11 AC / 100 DC kW
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
NA kWh/100km
Mediu mixt (WLTP)
18.3 kWh/100km
Autonomie
320 km
Dimensiuni
Lungime
4118 mm
Lățime
1791 mm
Înălțime
1537 mm
Ampatament
2558 mm
Masă proprie
1600 kg
Portbagaj (min/max)
350/1050 litri
Volum rezervor
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
4 stele
Preț
Preț de pornire model
37.900
Preț mașină testată
44.499
Leasing promo