Test Drive: Lexus RX 450h facelift

Lexus RX rămâne o apariție surprinzătoare pe străzile din România. Nu știu motivele, dar știu că SUV-ul cel mare al japonezilor are suficiente atuuri cât să convingă clienții.

Cine este și ce vrea Lexus RX 450h facelift de la noi?

Lexus RX a apărut pe piață în vremea în care SUV-urile încă nu știau că vor schimba complet soarta industriei auto. Mai precis, în 1998, la 9 ani după debutul mărcii pe piață. Patru generații s-au schimbat până astăzi, iar RX a rămas vârful de gamă în segmentul SUV-urilor Lexus.

Cea mai recentă actualizare a venit pe final de 2019.

Trei lucruri noi importante față de modelul dinainte de facelift?

Pe lângă rinoplastia evidentă, RX facelift s-a bucurat de o serie de mici retușuri în materie de tehnologie: faruri mai bune, un ecran central tactil repoziționat – acum, cu Apple CarPlay și Android Auto standard – și câteva noutăți pe partea de siguranță.

Cu cine se bate pe piața din România?

Le luăm în ordinea de la catalog: Audi Q7, BMW X5, Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz GLE și Volvo XC90.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Lexus pare genul de brand care nu vrea să complice clienții cu prea multe oferte. La fel ca în cazul multor modele, RX facelift are în portofoliu o singură motorizare. O găsești sub indicativul 450h și – după cum îți spune și numele – ai în față un hibrid.

E un sistem hibrid clasic, fără încărcare la priză, iar experiența acumulată de Toyota în acest sector oferă tone de garanții din punctul de vedere al fiabilității și mecanicii acestui tip de sistem de propulsie.

La baza sistemului full-hybrid se află un motor V6 de 3.5 litri aspirat natural. O plăcere să-l auzi cum inspiră și expiră ca un Darth Vader. Alături de motorul pe benzină se află alte două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte.

În total, cele trei motoare livrează 313 cai putere. Când toate sursele de propulsie se unesc, Lexus RX facelift poate accelera de la 0 la 100 km/h în 7.7 secunde, o valoare pe care o găsesc potrivită, mai ales că SUV cântărește peste 2.1 tone.

Sistemul de tracțiune integrală E-Four identifică de unul singur situațiile în care e necesară redistribuirea cuplului. Tot ce trebuie să faci tu e să conduci cu grijă. Totuși, nu ți-as sugera să încerci prea multe în afara asfaltului. Dacă ai planuri de cucerire a munților și vrei ceva din același showroom, atunci poți să bați liniștit la ușa Toyota. Te îndrumă ei către Land Cruiser.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

O să repet un lucru: Lexus RX 450h are un V6 de 3.5 litri aspirat natural. În mod normal, un astfel de propulsor ar da peste cap orice pompă, însă pus împreună cu sistemul electric dezvoltat cu atenție de Toyota, SUV-ul reușește valori de consum demne de un motor diesel turbo de 3.0 litri.

La finalul testului – pe un traseu mixt – computerul de bord a indicat 8.5 litri/100 de kilometri.

În funcție de cât de mult vrei să exploatezi resursele sistemului hibrid, Lexus pune la bătaie 5 moduri de rulare: Eco, Normal, Custom, Sport și Sport+. N-am abuzat nici de Eco și nici de Sport/Sport+, și asta pentru că setarea normală este bine calibrată pentru multe situații de trafic.

În funcție de câtă energie ai în baterie, RX 450h dispune și de un mod dedicat rulării pur electrice. Îl accesezi prin simpla apăsare a butonului EV Mode de pe tunelul median.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În primul rând, RX e mare.

În oraș, RX 450h nu-i un model cu care să-ți dorești s-o apuci pe scurtăturile propuse de Waze sau Google Maps. E mai simplu pe bulevardele mari.

Atât oglinzile laterale, cât și luneta au dimensiuni proporționate corect cu “gabaritul” lui RX. În timpul manevrelor de parcare te poți baza pe camera video și pe senzorii oferiți standard.

În afara orașului, RX își arată atuurile cu care a fost înzestrat: se așază bine la drum lung și nu-i obositor. Deși nivelul de echipare F Sport Plus oferă suspensie adaptivă variabilă și bare stabilizatoare active, RX 450h nu excelează la capitolul sportivitate. Cel puțin asta e impresia pe care mi-a lăsat-o. Nu-și dorește să fie condus cu barbarism și asta pentru că se mulează cu mai multă precizie pe ideea de confort.

Dacă ar fi să configurez acum un RX, aș merge pe oricare variantă care nu conține denumirea F Sport.

Din punct de vedere dinamic, RX se simte ca un SUV greu. Bine, chiar este greu. Și are și tendința să-și arate kilogramele în plus. Transmisia e-CVT la pachet cu direcția nu foarte precisă fac din RX un model pe care n-ai vrea să-l duci la limită. Și nici nu te-aș îndemna să te arunci cu nesaț pe viraje, pentru că ruliul nu ezită să-și facă simțită prezența.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Lexus RX 450h F Sport Plus încearcă să-i atragă pe cei care și-ar dori un plus de dinamism în segmentul SUV-urilor mari. Din punctul meu de vedere, nu prea i se potrivește, iar suspensiile disponibile pe exemplarul testat mi s-au părut puțin prea rigide pentru scopul pe care îl urmărește RX.

Cum ți se pare designul exterior?

Mi-a plăcut că e îndrăzneț. Și mi-a plăcut și faptul că designerii au reușit să pună amprenta Lexus pe o mașină atât de mare și de cocoțată.

Cum sunt materialele la interior?

Aici e atât de simplu. Simplu și bun. Pentru că Lexus reușește să pună în RX materiale și finisaje la fel de bune – pe alocuri și mai bune – decât cele dintr-un Audi.

Și cum RX are la bază conceptul de spațiu, japonezii propun câteva locuri generoase pentru depozitarea obiectelor. Spre exemplu, buzunarele portierelor se extind în așa fel încât să poți depozita atât sticle de 2 litri, cât și alte obiecte voluminoase. Pe tunelul median, alături de zona dedicată telefonului mobil și a celor două suporturi pentru pahare, se află o cotieră adâncă.

În cazul versiunii F Sport Plus, scaunele față au un design ceva mai sportiv, dar chiar și așa reușesc să ofere un nivel bun de confort.

Și pentru ca ideea de sportivitate să fie cumva indusă și de micile detalii, pedalele și ornamentele de pe praguri sunt fabricate din aluminiu.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cifra trecută și în certificatul de înmatriculare. Adică 5. În RX vei sta confortabil indiferent de locul pe care îl alegi.

În general, curiozitatea e strâns legată de locurile de spate. Da, cele două locuri din dreptul portierelor oferă spațiu generos: și la cap și la genunchi și la picioare. Dar nici locul din mijloc nu-i de lepădat. Și asta pentru că nu stai nici mai cocoțat decât restul lumii, iar tunelul median nu-i atât de voluminos.

Dacă ți-a plăcut jocul de Tetris și ai mașina plină (oameni și bagaje) află că volumul spațiului din portbagaj poate fi modificat prin culisarea și înclinarea banchetei din spate. Tu îi așezi în funcție de înălțime, iar mai apoi te joci cu cele două reglaje ale banchetei. Și încă ceva: să nu uiți să-i anunți că scaunele din spate sunt și ele încălzite.

Standard, portbagajul lui RX are un volum de 539 de litri, dar la nevoie poți obține până la 1.612 litri (dacă pliezi complet scaunele din spate).

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Specialiștii Euro NCAP au testat actuala generație RX în 2015, anul lansării versiunii pre-facelift pe piața europeană. Atunci, SUV-ul nipon a primit ratingul maxim de 5 stele. Conform normelor, ratingul a fost valabil până la 31 decembrie 2021. Ce procedură trebuie adoptată în acest caz? Nu știu să-ți spun, dar în schimb știu că Lexus a continuat să dezvolte partea de sisteme active de siguranță.

Odată cu îmbunătățirile de la final de 2019, niponii au introdus farurile full LED adaptive cu funcție BladeScan, pilotul automat adaptiv pe toate variantele de echipare și o versiune îmbunătățită a sistemului de frânare automată de urgență – acum poate detecta pietoni (zi și noapte) și cicliști (doar pe timp de zi).

Conform producătorului, Lexus RX facelift a beneficiat și de o serie de modificări la nivelul sistemului de menținere a mașinii pe banda de rulare.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În primul rând mi-au plăcut finisajele. Se vede că japonezii iubesc să migălească. Iar interiorul lui RX e unul lucrat cu răbdare și cu minuțiozitate.

Nu mă așteptam ca cei 313 cai putere să transforme o mașină de 2.1 tone într-un model sport. Dar nu mă așteptam nici la un consum atât de bun. Iar aici e meritul inginerilor, care de ani lucrează la îmbunătățirea sistemului hibrid folosit pe modelele Toyota și Lexus. Și vă mai zic ceva: abia aștept să văd soluția niponilor cu baterii solid-state.

Un alt lucru pe care l-aș menționa ar fi atmosfera generală. RX are un mod aparte prin care vrea să te calmeze, să te liniștească și să-ți ofere drumuri cât mai confortabile.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Mi-a lipsit sistemul audio Mark Levinson. E disponibil standard doar pe variantele Luxury și Luxury Panorama.

Cât mă costă toată afacerea?

Cel mai accesibil Lexus RX pe care îl poți comanda acum are un preț de pornire de 69.570 de euro. Asta dacă mai poți să spui că e accesibil.

Versiunea F Sport Plus pleacă de la 87.570 de euro, iar exemplarul testat costă 88.567 de euro. E una dintre cele mai scumpe variante pe care le poți găsi în oferta niponilor.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

7 niveluri de echipare vei descoperi în momentul în care deschizi pagina să configurezi un RX. Varianta de bază se numește Comfort și e echipată bine, bine.

Scaunele față încălzite și reglabile pe 8 direcții, ecranul central de 8 inch și sistemul de climatizare automată cu Nanoe (am povestit mai multe despre această tehnologie la testul cu ES) fac parte din echipamentele standard ale unui RX.

În materie de siguranță, standard vei primi sistemul cruise control adaptiv, frânarea automată de urgență și sistemul avansat de avertizare la părăsirea benzii de rulare.

Ceasul analog pe care îl vezi lângă ecranul sistemului de infotainment, volanul și schimbătorul îmbrăcate în piele și sistemul audio cu 9 difuzoare sunt alte echipamente pe care le primești pe varianta de echipare de bază.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Încă nu sunt hotărât dacă să aleg confortul sau spațiul. Și cum nu sunt convins de echiparea F Sport Plus, merg pe spațiul interior.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Începând cu al doilea nivel de echipare (Executive), Lexus oferă pe RX un ecran central și mai mare. Are 12.3 inch și se mișcă bine și n-are un meniu complicat. Dar totuși, când o să renunțe Lexus la acel touch pad?

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Consola centrală a lui RX mi se pare puțin cam mare. E lată, e lungă și deși finisajele sunt bune, parcă n-are rafinament. O văd supradimensionată. Iar dacă aș avea mână liberă, cred că aș convoca designerii și i-aș ruga să o redeseneze.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV spațios cu care să ieși ușor din anonimat.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…mintea și sufletul ți-au rămas în showroom-urile celor trei constructori premium germani.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. În schimb, aș alege alte modele, mai mici, din oferta niponilor. Nevoi diferite, atât.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai echilibrate SUV-uri premium.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Lexus

Lexus RX facelift

3.5 HEV 450H F SPORT PLUS AUTO AWD

de la 87.835 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
313 CP
Cuplu maxim sistem
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in V/6
Capacitate cilindrică
3456 cmc
Putere maximă
262/193 CP/kW
Cuplu maxim
335 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
235 CP
Cuplu maxim electric
474 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.9 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.7 s
Viteză maximă
200 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
5.9 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4890 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1895 mm
Înălțime
1685 mm
Ampatament
2790 mm
Volum portbagaj
539 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1612 litri
Masa proprie
2100 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
87.835
Preț mașină testată
88.567 €