Test Drive: Honda CR-V plug-in hybrid

SUV-ul CR-V, vârful de gamă Honda în Europa, este oferit în premieră în variantă hibridă plug-in. L-am testat în cadrul lansării internaționale.

Cine este și ce vrea Honda CR-V de la noi?

În prezent, CR-V este cel mai mare și cel mai scump model oferit de Honda în Europa. Este un SUV amplasat în zona superioară a clasei compacte din punctul de vedere al dimensiunilor. Este foarte aproape de zona premium din foarte multe puncte de vedere, dar nu este rivalul modelelor propuse de producătorii consacrați din această zonă.

Totodată, Honda CR-V, aflată acum la a șasea generație, devine, printre altele, și un SUV hibrid plug-in. Modelul mizează pe spirit practic și economie de carburant, învelite într-un pachet sigur și atrăgător. Rezultă o mașină competitivă în clasă, ce poate fi un veritabil etalon din anumite perspective.

În cadrul testului pregătit de Honda la lansarea internațională a modelului, am încercat toate variantele noului CR-V (hibrid și hibrid plug-in, noutatea în materie de sisteme de propulsie adusă în prim-plan odată cu a șasea generație) și am plecat cu o impresie pozitivă. Honda a dus la un alt nivel rețeta CR-V și asta se simte. Fără tentative de revoluții, ci prin evoluția punctelor-cheie și reducerea slăbiciunilor. Și e chiar impresionant ce au reușit să obțină.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Primul lucru: este oferită și o variantă hibridă plug-in. A doua noutate este transmisa descrisă de japonezi drept “Automatic with twin motors” (ca să se elimine complet ideea de CVT și e-CVT). O găsești și pe noul ZR-V (v-a scris Cornel mai multe aici care-i treaba cu transmisia și cu modurile de rulare) și permite livrarea unui cuplu motor mai mare și creșterea capacității de tractare – până la 1.500 kg în loc de 750 kg, cât avea generația precedentă. Partea cu cuplul motor mai mare contează mai mult, credeți-mă. Cea de-a treia noutate este schimbarea completă a aspectului interior și exterior.

Ce concurenți are pe piața din România?

Față de momentul apariției lui Outlander PHEV (ce vremuri!), segmentul SUV-urilor hibride cu încărcare la priză este astăzi unul mai aglomerat ca niciodată. Configurațiile în care este disponibil Honda CR-V îl fac un rival și pentru SUV-urile hibride, dar și pentru cele hibride plug-in. Nu are nimic de spus în materie de diesel, subiect lăsat în urmă de Honda de câțiva ani deja.

Așadar, cine își caută un SUV hibrid plug-in, cum este CR-V, se poate uita și la Toyota RAV4, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Opel Grandland, Citroen C5 Aircross, Ford Kuga, Seat Tarraco, Suzuki Across, Volkswagen Tiguan și chiar la Mazda CX-60.

Cele de mai sus sunt o parte dintre SUV-urile oferite cu sisteme de propulsie comparabile, cel puțin la nivel conceptual. Dacă le iei la bani mărunți, vei remarca faptul că unele dintre ele sunt mai mari sau ceva mai mici decât CR-V, așa cum se întâmplă și în alte clase.

Totodată, CR-V nu este cel mai ieftin sau cel mai economic model din segment, dar știm și că nu e cel mai scump sau cel mai puternic model din segment. Japonezii au mizat pe cel mai mare portbagaj din clasă, echipamente de siguranță activă și pasivă, confort, comportament rutier încrezător și dinamic, precum și pe caracterul practic specific unui SUV mai mare.

Practic, inginerii nu și-au propus să facă un superlativ pe roți, adică un ”cel mai cel” la toate aspectele, ceea ce era complicat și ușor redundant. În schimb, cei de la Honda au mers pe echilibru și elemente pe care chiar le folosești în viața de zi cu zi. Dacă bifezi destule lucruri dorite de suficienți oameni și le îndeplinești cum se așteaptă, atunci ai o rețetă de succes pe mâini.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Honda CR-V are o singură motorizare, un 2.0 benzină care rulează în ciclul Atkinson, dar oferit în variantă hibridă plug-in (denumită e:PHEV), respectiv full-hybrid (denumită e:HEV). Cea din urmă poate fi comandată cu sau fără tracțiune integrală. Varianta hibridă plug-in are doar două roți motrice, fiind o configurație cu tracțiune față.

Indiferent că este e:HEV sau e:PHEV, noul CR-V are același motor cu ardere internă, aceeași transmisie cu două motoare electrice și folosește același motor electric de tracțiune. Cu alte cuvinte, te bucuri de 184 de cai-putere și 335 Nm indiferent de varianta aleasă.

Motorul cu ardere internă are 148 de cai-putere și 189 Nm, dar acesta din urmă este folosit doar în anumite momente pentru a învârti roțile, deci resursele pe care le luăm în seamă sunt cele asigurate de motorul electric de tracțiune. Sunt prea puține momentele în care folosești doar motorul cu ardere internă ca să fie relevante doar resursele acestuia.

Deși am condus toate cele trei variantele în care este oferit CR-V, am ales să mă concentrez pe versiunea e:PHEV în acest material. Motivația este legată de faptul că este primul model de acest tip din această gamă și vine cu specificații foarte interesante.

Cei care au la îndemână o priză prin aproprierea locului de parcare, indiferent că e în curte, în fața casei sau într-o parcare a unui complex de apartamente, ar trebui să ia notițe la ce poate să facă CR-V e:PHEV pentru ei.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Potrivit Honda, CR-V e:PHEV poate rula în modul 100% electric un total de 82 de kilometri și are o autonomie estimată la 828 de kilometri în regim WLTP în contextul unui consum mixt de 6.2 litri la sută.

În cadrul testului nostru, am rulat 100% electric în CR-V preț de 60 de kilometri. Am prins atât oraș, cât și autostradă și drumuri între localități și am condus respectând cu strictețe vitezele maxime permise pe acele sectoare de drum.

Motorul cu ardere internă a fost activat în foarte puține situații de-a lungul acestei călătorii, ceea ce a dus la un consum afișat de 1.1 litri la sută. Sunt convins că aș fi putut să parcurg și mai mult de atât odată ce m-aș fi obișnuit cu mașina. Cred că e fezabil să obții 70 sau chiar 75 de kilometri cu bateria încărcată complet, dacă nu chiar mai mult, în funcție de cât reușești să regenerezi. Ajută mult și dacă nu rulezi cu viteze de autostradă, desigur.

Dacă vei continua să mergi în același ritm, vei avea până la urmă un consum de cinci litri la sută. Cel puțin aceasta a fost valoarea afișată de computerul de bord la finalul testului. Ideea este că sistemul hibrid nu te va lăsa să descarci complet bateria, dar nici să o încarci folosind motorul termic. Însă, la fel ca la o mașină electrică, vei putea recupera energie atunci când iei piciorul de pe accelerație și când apeși pedala de frână. Prima fază de încetinire va încărca bateria, iar cu energia captată vei putea să mergi mai departe. Și tot așa. Simplu, nu?

Evident, totul depinde și de cât de economic conduci, iar Honda anunță un consum mixt de 6.2 litri la sută în contextul bateriei descărcate. Ca idee, tot estimarea producătorului anunță un consum mixt de 0.8 litri la sută cu bateria încărcată pe prima sută de kilometri, deci am fost aproape de valorile oficiale fără să ne străduim deloc.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Honda l-a făcut pe CR-V e:PHEV să se simtă fix ca o mașină electrică majoritatea timpului. Trebuie să apeși puternic pe accelerație că să pornești motorul cu ardere internă, iar nici atunci nu e garantat că va fi nevoie să îl pornească pentru a accelera, deoarece sistemul hibrid are resurse mai generoase la îndemână pe partea sa electrică.

Așadar, avem un SUV silențios și confortabil, în care auzi subtil zgomotul de vânt la viteze de autostradă, dar cam atât. Motorul cu ardere internă este destul de bine antifonat și nu l-am auzit mai deloc într-un mod deranjant atunci când a fost pornit. Este departe de cum erau hibridele acum 10 ani la o accelerație puternică. În sensul bun.

Cei 184 de cai-putere și 335 Nm sunt suficienți pentru majoritatea oamenilor în majoritatea situațiilor normale de pe șosea. Ai destule resurse pentru depășiri, mașina nu se simte lentă și nu ai senzația că-i ceva stricat atunci când accelerezi (vorbesc despre efectul de yoyo al vechilor transmisii CVT). Pur și simplu se duce așa cum îi ceri.

Tulburător de rapidă nu va fi, asta se vede și în specificațiile sale: 0-100 km/h în 9.4 secunde și viteză maximă 195 km/h. Și totuși, tu îți cumperi un SUV hibrid plug-in pentru liniuțe? Sper că nu. Vei face asemenea accelerații cu familia la bord, ca să nu zic de tentativa de a rula cu viteza maximă constructivă? Sper, de asemenea, că răspunsul tău este nu.

Pe plaja de viteze care chiar se folosesc pe drum, adică vestita repriză 80-120 km/h, Honda CR-V e:PHEV se mișcă în linie cu așteptările date de puterea și cuplul motor dezvoltat de sistemul său hibrid. Sigur, nu aș refuza niciodată mai multă putere și mai mult cuplu, dar este suficient pentru un SUV pentru familie folosit de o persoană în condiții obișnuite.

Direcția este precisă reușind să îi transmită șoferului ce se întâmplă cu puntea față, fără să fie excesiv de fermă. E destul de relaxată și nu impune un efort deosebit în manevrare. Suspensia este orientată spre confort și are un comportament predictibil. Important este să rulezi confortabil și să îți confere mașina încredere, ceea ce se și întâmplă aici.

Dacă alegi să ridici tempoul pe o secțiune virajată, CR-V te va asculta și se va îndeplini de îndatoriri, chiar dacă nu este făcut special pentru asta. Se comportă mai bine decât ai crede la prima vedere, rămânând previzibil și păstrând trasa cât de mult se poate, în limita aderenței inerente a anvelopelor și a situației la care este supus. Cu alte cuvinte, poți avea încredere în el să se ducă unde îi spui dacă nu ești complet absurd în cerințe.

Odată ajuns în oraș, CR-V reușește să impresioneze prin vizibilitate și ușurință în utilizare. Montanții parbrizului sunt separați de oglinzile laterale pentru prima dată la CR-V, iar asta se întâmplă ca să vezi mai bine în locul unde se formează de obicei un unghi mort. Nu și aici, iar Honda pare să fie acoperit foarte bine capitolul vizibilitate fără să ajungi la elementele tehnologice dezvoltate special în acest sens, adică sistemul Honda Sensing 360.

Practic, oamenii au luat o mașină cu vizibilitate bună și i-au pus și camere video și o serie de senzori care să te avertizeze în caz că nu observi că ai un alt vehicul în unghiul mort. Dacă ai un incident vreodată cu cineva care conduce un asemenea CR-V și spune că nu te-a văzut, aș îndrăzni să cred că minte și nu era deloc atent la drum și nici la senzorii din dotare.

În conducerea prin mediul urban, CR-V este ușor de manevrat și disimulează cu succes dimensiunile exterioare. Aproape că te crezi într-un Civic mai înalt, dar nu mai lung și mai lat. Direcția și suspensia fac din nou casă bună și aici, fiind o mașină ușor de controlat și în care nu obosești nici dacă ai câteva ore la volan și te târăști spre casă printr-un oraș aglomerat.

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place mai mult decât orice CR-V de până acum. Mi se pare cel mai frumos și asta datorită liniilor musculoase. Sigur, s-a îndepărtat de predecesorii săi, dar e în regulă să sară așchia mai departe de trunchi în anumite situații. Foarte bun rezultat aici, chiar arată bine și în realitate, nu doar în fotografii.

Cum sunt materialele la interior?

Cele mai bune de până acum în materie de CR-V. Honda a ridicat ștacheta serios și a făcut un interior care se simte premium. Este îngrijit, ergonomia este excelentă și are tot ce vrei să cauți în pozițiile în care tinzi să duci mâinile să le cauți. Nu este încă exact ca o mașină premium de la mărcile consacrate, dar este foarte aproape.

Este loc de îmbunătățiri pe partea de ”ce materiale pe care le atingi ar putea să fie mai moi”, dar numai dacă ai ambiții premium până la capăt. Depinde la ce te raportezi, desigur. S-ar putea să nu te deranjeze deloc suprafețele pe care le-am observat eu ca fiind mai ”puțin decât premium”. E vorba atât de cum arată suprafața respectivă, cât și de cum se simte la atingere, iar aici este și ceva subiectiv. Se putea face mai bine, dar e posibil ca mulți clienți să nu fi observat sau să nu le fi păsat, oricum.

Per total, este bine, nu se găsesc puncte care să strige ”ieftin”. Pe nicăieri.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

În funcție de cât de exigent vreți să fiu, între 8 și 9. Mi-a fost simplu să îmi golesc buzunarele cum am urcat în CR-V și am avut unde să pun și două recipiente de lichide. Mai mult decât atât, același lucru l-a făcut și colegul care s-a urcat în mașină odată cu mine și încă mai era suficient loc să mai punem o sticlă sau două de suc în fețele de uși, să mai fi avut încă un telefon și asta doar cu spațiile de depozitare din zona ușilor și din consola centrală.

Partea ultra exigentă ar fi aceasta: buzunarele din spatele scaunelor din față ar putea să fie făcute mai înalte. Probabil că nu mulți oameni folosesc acel spațiu, dar este util când ai nevoie să mai pui ceva ce nu încape în fața de ușă și nici în consola centrală și nu vrei să se plimbe prin mașină.

Tot la capitolul ”preferințe personale foarte specifice”, aș remarca sistemul de prindere al triunghiului reflectorizant și a unui mic kit de unelte prins de acesta, dar spațiul liber fix de lângă el, în colțul portbagajului, pe lateral, mergea izolat cu o plasă de bagaje – e locul acela numai bun să pui deoparte bidonul cu lichid de parbriz, câteva lavete și încă un element pe care simți că ai putea să îl folosești ocazional, dar nu vrei să se miște în portbagaj tot timpul. O mică plasă integrată acolo face minuni.

Deci între 8 și 9, cum ziceam.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Intră cinci adulți fără probleme, cu tot cu bagajele lor pentru câteva zile. De punctat faptul că are cel mai mare portbagaj din clasă. Nimic de reproșat la acest capitol, deci.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Încă n-a ajuns la EuroNCAP, deoarece era prea nouă pe piață la momentul la care am testat-o. Are airbag-uri frontale, laterale, cortină față și spate, precum și airbag-uri pentru genunchii șoferului și ai pasagerului, dar și airbag față central – între șofer și pasager. Acesta din urmă e încă o chestie destul de nouă pe piață și cred că o va ajuta să obțină un punctaj foarte bun la EuroNCAP.

Tot în materie de siguranță pasivă, adică ceea ce se întâmplă când deja nu mai poate fi evitat accidentul, Honda afirmă că are o caroserie mai rigidă și mai rezistentă decât predecesorul său. Nu vrei să fii într-un impact în care să conteze acest aspect, dar e bine să știi că mașina este proiectată să reziste.

În ceea ce privește siguranța activă, Honda a venit cu o suită de tehnologii care ajută șoferul sau măcar îl avertizează că s-ar putea să se întâmple ceva neplăcut. Spre exemplu, există avertizare de coliziuni frontale, sistem de asistență în caz de părăsire neintenționată a carosabilului, sistem de asistență în trafic aglomerat, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, camere video la 360 de grade, avertizare unghi mort, avertizare trafic lateral, asistență la tractare, asistență la pornirea din rampă și uzualele (deja) sisteme de asistență la frânarea de urgență, ABS, controlul tracțiunii și al stabilității și sistem de distribuție a forței de frânare între punți.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Integrarea sistemului hibrid plug-in este făcută exemplar. Nu simți nevoia să umbli constant să schimbi setări, pur și simplu e reglată să meargă cât mai eficient posibil și are un grad în care se adaptează la ce îi ceri fără să trebuiască să treci pe un cu totul alt mod de conducere doar ca să fie altfel pe o secțiune diferită de drum.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Într-un moment de exigență, aș spune tracțiunea integrală, dacă tot ai un SUV de 4.7 metri ar fi reconfortant să știi că ai și această dotare acolo, să fie. Doar că nu poți să o ai pe varianta hibridă plug-in. Vestea bună e că nu ai nevoie de ea în 99.9% din situațiile din viața de zi cu zi dacă folosești anvelope potrivite sezonului și conduci cu atenție. Dar de lipsit cu adevărat, nu.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Honda oferă patru niveluri de echipare pentru noul CR-V, iar doar unul este disponibil pentru versiunea e:PHEV. Practic, dacă vrei un CR-V hibrid plug-in, îl poți avea doar în echiparea Advance Tech. Este cea mai cuprinzătoare din ofertă, dar și cea mai scumpă. Pleacă de la 59.400 de euro cu TVA. Suma menționată nu include vreo reducere prin Programul Rabla Plus sau orice alt fel de promoție, este fix prețul de listă al acestei variante.

Echiparea e prestabilită, dar poți opta pentru una din cele cinci nuanțe oferite. Albul și negrul sunt cu finisaj perlat, iar albastru, roșu și auriu sunt cu finisaj metalizat. Eu am văzut mașina în viața reală pe albastru și pe alb, arată bine pe ambele. Realist, probabil că aș opta pentru albastru metalizat în loc de alb perlat datorită faptului că este mai ușor de refăcut în caz că mașina suferă un eveniment nefericit. E suficient să ”scape” un căruț de hypermarket și blestemi ziua în care ai ales o nuanță de vopsea care necesită aplicarea de trei straturi, credeți-mă.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru cât de puțin poate să consume o mașină atât de mare fără să îți bați capul să o conduci economic. Pur și simplu mergi cu ea respectând legea și consumă puțin.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Sistemul de camere trece peste navigația mașinii pe ecranul multimedia atunci când semnalizezi, ceea ce mi s-a părut stupid, deoarece nu mai vezi pe care stradă trebuie să intri și se mai și mișcă încet unitatea multimedia fix când face tranziția asta . Și se observă. Este enervant, dar (atenție) se poate opri.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Mut afișajul sistemului de camere video ce captează imagini din laterale de pe ecranul multimedia pe ecranul care formează ceasurile de bord. Fix cum e la producătorii din Coreea de Sud care au această tehnologie.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să mergi prin oraș zi de zi fără să consumi benzină, respectiv să faci o navetă scurtă fără carburant, dar fără să îți bați capul cu experiența completă a unei mașini electrice. Sau dacă vrei să îmbini elementele practice ale unui SUV cu eficiența unui hibrid într-o singură mașină care să arate și bine.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…vrei, de fapt, o mașină electrică și visezi să mergi doar pe electric la toate deplasările tale. Sau dacă nu intenționezi să o încarci vreodată la priză. Dacă nu ai chef să încarci un hibrid plug-in, scutește-te de bătăi de cap și cumpără un hibrid normal.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Bifează tot ce doresc eu de la o mașină de familie. E silențioasă, consumă puțin, e spațioasă și are finisaje care se simt premium. Îmi place cum arată, interiorul este și el pe gustul meu. Deci da, mi-aș cumpăra un CR-V.

Clientul perfect al mașinii?

O persoană care locuiește la casă sau într-un bloc unde are acces la o priză lângă locul său de parcare și care face deplasări extraurbane într-un ritm imprevizibil, deci nu are chef să planifice trasee în funcție de stații de încărcare. Însă, pentru drumurile zilnice, dorește să economisească pe cât de mult posibil.

Sau poate e un familist care nu vrea să se complice cu mai multe mașini pentru a rula electric în oraș și pentru a putea merge în afara orașului cât de mult și de des dorește fără a planifica vreodată acest aspect.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Cea mai mare Honda din Europa consumă puțin și e spațioasă.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Honda

Honda CR-V

2.0 E: PHEV ADVANCE TECH CVT 2WD

de la 60.050 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
184 CP
Cuplu maxim sistem
335 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1993 cmc
Putere maximă
148/109 CP/kW
Cuplu maxim
189 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
184 CP
Cuplu maxim electric
335 Nm
Baterie
Capacitate brută
17.70 kWh
Putere maximă încărcare AC
6.8 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.4 s
Viteză maximă
195 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
82 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4706 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1866 mm
Înălțime
1673 mm
Ampatament
2701 mm
Volum portbagaj
635 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1728 litri
Masa proprie
1916 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
60.050
Preț mașină testată
59.400 €

Foto: Honda