Opel Mokka-E: Schimbarea la față

Probabil că l-ai văzut deja prin orașul tău, deci știi bine cum arată. Opel Mokka-e este unul dintre participanții ROCHARGE by Vitesco Technologies.

Când Opel a prezentat Mokka-e, în toamna lui 2020, și a deschis totodată și lista de precomenzi, marca a fost luată pe sus de solicitări. Fabrica din Poissy – unde Mokka-e este asamblat alături de frați din Grupul PSA – a fost inițial pregătită să producă doar câteva mii de unități de SUV electric Opel pe an, așa că oficialii au fost nevoiți să găsească soluții. Opel se regăsea în ceea ce numim în industrie o „problemă pozitivă”: oricum ar fi, e mai bine să te stresezi că nu poți să produci cât vinzi decât să nu poți vinde cât produci.

Recepția foarte bună a lui Mokka (și, implicit, a versiunii sale electrice Mokka-e) este una dintre cele mai satisfăcătoare confirmări că Opel a făcut o mașină dezirabilă. Iar o recepție bună pentru Mokka, în contextul în care segmentul SUV, fie el și cel mignon, este la mare căutare e deja o victorie pentru numele Mokka.

Noi am făcut cunoștință cu el imediat ce a apărut în țară; setul amplu de impresii scrise de Cornel îl găsești aici. Acum, e timpul pentru Mokka-e să participe în maratonul electric ROCHARGE by Vitesco Technologies, pe care Autocritica are bucuria să vi-l prezinte.   

O singură ofertă electrică

La fel ca absolut toate modelele electrice din grupul PSA de până acum, Opel Mokka-e primește o singură motorizare, care-și trimite caii-putere și Newtonii-metru exclusiv pe puntea față. Cifrele variază în funcție de modul de rulare utilizat.

În Sport, are 136 CP și 260 Nm și poate sprinta de la 0 la 100 km/h în 9 secunde. Prin oraș însă, plecatul de la semafor va ridica sprâncene în jurul tău, pentru că 0-50 km/h este bifat în doar 3.7 secunde. În modul de rulare Normal dispune de aproape 110 CP și 220 Nm. În modul Eco, are doar 80 CP și 180 Nm dar te poate purta până la 324 de kilometri cu un singur plin.

Apropo de plin: bateria de 45 kWh – singura disponibilă, de altfel – se încarcă și la surse DC cu până la 100 kW, iar asta promite o încărcare până la 80% în circa jumătate de oră. De la surse AC, poate trage curent cu maximum 11 kW, caz în care o încărcare completă durează un pic peste cinci ore. La o sursă de 7,4 kW, reîncărcarea se face în timpul în care tu bagi un somn odihnitor, adică în 7 ore.

Musculos, dar nu GREOi

Dar până să ajungi să te intereseze ce are sub capotă (vine și cu motoare cu ardere internă, să știi) sau pe dedesubt, mai întâi îi vei privi înfățișarea. Și aici Mokka câteva noutăți de arătat, cum ar fi grila Vizor dintre farurile LED sau noua siglă Blitz din mijlocul grilei.

Inspirația pentru fața lui Mokka, implicit pentru grila Vizor, vine de la prima generație Opel Manta. Designerii Opel au și reinterpretat electric modelul; de când am văzut primele imagini cu conceptul, mă rog în fiecare zi să ajung să o văd în versiune de producție. Aceeași siglă se vede și în spate, iar sub ea stă scris numele modelului – un trend cu care probabil că ești deja familiar și care prinde bine și la Opel. Și că tot vorbim de trend, liniile pe care le vezi la Mokka se văd și la celelalte modele (sau generații) noi din Russelsheim. De fapt, probabil că deja ai văzut noua generație Astra, nu?

Dacă nu știi ce anume i-au făcut designerii noului Mokka astfel încât să nu arate ca mașina unei păpuși Barbie, răspunsul simplu este „mai multe”, însă cea mai de impact soluție trebuie să fi fost scurtarea: spre deosebire de generația anterioară, Mokka este cu 12.5 centimetri mai scurt. Însă ampatamentul i-a crescut un pic, și la înălțime nu s-a umblat decât finuț, deci atributul spațiului interior nu s-a pierdut în dorința de a fi mai „musculos”. Și nu este deloc o cărămidă pe roți, ba din contra: are un coeficient aerodinamic de 0.32.

Panoul cu tehnologie

Că tot am zis de interior: și aici Mokka este cu totul altă mașină, adoptând tehnologii care fac toți oamenii moderni să spună „Ei, așa da!”. În loc de ace, indicatoare și butoane – un capitol la care Opel nu a făcut deloc rabat în trecut – acum primești Pure Panel, adică un panou format din două ecrane, unul pe post de instrumentar de bord și celălalt ca interfață a sistemului de infotainment. Acestea au câte 7 inch fiecare în versiunea entry-level, dar pot ajunge la 12, respectiv 10 inch în echipările superioare.

Panoul lui Opel Mokka n-a fost creat doar ca să arate frumos, ci și ca să ruleze tehnologii care să facă viața mai ușoară, mai plăcută și mai sigură în spatele volanului. Conectivitatea Apple CarPlay și Android Auto vine cu integrarea comenzilor vocale, ca să poți să-i spui și tu lui Siri sau lui Google să „Call baby” în timp ce telefonul tău stă bine-mersi la încărcat în compartimentul dedicat lui. Mokka are și încărcare wireless.

Când te pui la drum, noul Mokka te avertizează dacă nu-ți ții banda și chiar te ajută să te menții între linii, și dacă simte că prea nu mergi tu drept, îți recomandă să faci o pauză corespunzătoare. La viteze de până la 30 km/h poate frâna singur până la oprire, dacă ceva neprevăzut îți apare din față și tu nu ai timp să reacționezi. Altfel, stă pregătit să te ajute cu o frânare sănătoasă ori de câte ori e nevoie, la orice viteză.

Apropo de viteză: mașina recunoaște indicatoarele cu limite de viteză și ți le indică în instrumentarul de bord. Iar pe lista de opționale găsești chiar și pilot automat adaptiv cu funcție Stop&Go chiar. Tot aici poți bifa și minunatele faruri adaptive IntelliLux LED.

Fișa mașinii care ne va însoți în ROCHARGE by Vitesco Technologies