Suzuki Vitara Strong Hybrid: Maeștri ai soluțiilor simple

Suzuki Vitara este un nume cu rezonanță în segmentul SUV-urilor subcompacte abordabile. Modelul rezistă cu brio testului timpului, iar acum primește o soluție hybrid de propulsie și ne va însoți timp de 9 zile în road tripul Cars & Roads by Michelin.

Suzuki Vitara este unul dintre cele mai cunoscute nume în zona SUV-urilor accesibile. Denumirea este folosită de constructorul japonez pe piața europeană încă din 1988 și a devenit unul dintre cele mai populare modele din segmentul său. Vitara este astăzi la a patra generație și deși a fost lansată în 2015, încă rezistă cu brio concurenței din ce în ce mai puternice cu ajutorul unor facelifturi și al unor apariții tehnologice noi. De exemplu, japonezii au adăugat recent o versiune full-hybrid cu o soluție de propulsie inedită și diferită față de propunerile concurente.

Vitara are o istorie lungă în Europa cu patru generații de SUV-uri compacte. De fapt, s-o spunem pe-aia dreaptă, Suzuki construia SUV-uri înainte ca acest concept să devină cu adevărat cool. Înainte de nebunia actuală, în care SUV-ul este rege în aproape orice segment, Vitara se năștea din modelul Escudo, prezentat în 1988 pe piața din Japonia. Un mic model cu două portiere și cu o construcție clasică de off-roader (șasiu separat, sistem 4×4 nepermanent, reductor cu două trepte) ce putea fi comandat cu hard-top sau soft-top, era exportat în America sub numele Suzuki Sidekick, iar în restul lumii primea numele Vitara.

În Europa, Vitara devenea un succes instant, iar din 1991 era lansată și versiunea cu cinci portiere. Modelul avea să ajungă și în România, în primii ani după căderea comunismului. Din 1995, Vitara primea un look mai sofisticat și un motor de 2.0 litri cu șase cilindri în V ce oferea 135 CP.

Modelul avea să treacă apoi prin două generații redenumite Grand Vitara, cu motorizări de 2.0 și 2.5 litri și chiar 2.7 litri pentru modelul lansat în 2005.

Din 2015, numele Vitara revenea pe modelul compact pe care îl cunoaștem. Modelul revenea la filosofia inițială, un SUV urban simplu și atractiv. Mașina era acum produsă și în Europa, în Ungaria, și avea să cucerească din nou publicul de pe vechiul continent. Prețul accesibil, designul atractiv și soluțiile simple și durabile aveau să facă din Vitara un jucător important într-o zonă a pieței în care modelul japonez se luptă umăr la umăr cu Dacia Duster.

Design

Cumva, designul modelului Suzuki Vitara a intrat în conștiința generală, fiind astăzi un model ce este recunoscut aproape instant, indferent dacă îți plac mașinile sau nu. Cu linii simple, dar elegante și atrăgătoare, Vitara a trecut print-o serie de facelift-uri discrete care i-au accentuat aspectul.

Vitara dispune de blocuri optice LED cu bandă luminoasă de culoare albastră, o semnătură specifică a modelului japonez, ce îi conferă un look special. Farurile ample încadrează grila robustă cu șase elemente verticale și logo Suzuki, iar spoilerul față amplu include luminile de ceață, dar și lumini de zi verticale LED.

La interior, Suzuki a preferat să păstreze o ambianță clasică, fără prea multe înflorituri moderne. Vitara folosește indicatoare de bord clasice analogice, ce încadrează un display color de 4,2 inchi pentru computerul de bord. Avem un volan specific mărcii japoneze, cu trei spițe și comenzi amplasate logic și la îndemână. Gurile de ventilație rotunde sunt amplasate în partea superioară a bordului, iar pe nivelele superioare de echipare încadrează un ceas analogic.

Mai avem comenzi fizice separate pentru sistemul de climatizare, dar și un display tactil de 7 inchi ce include comenzile pentru sistemul audio, navigație și infotainment. Sistemul suportă conexiuni Apple CarPlay și Android Auto.

Vitara poate fi comandată într-uns dintre cele șapte culori disponibile pentru caroserie sau, dacă dorim o variantă personalizată, putem alege una dintre 8 combinații bi-ton de culoare, cu plafonul vopsit într-o nuanță diferită de caroserie.

Strong Hybrid

Suzuki a început electrificarea gamei de modele apelând la sisteme mild-hybrid, iar Vitara nu a lipsit din aceast plan. Până de curând, clienții puteau achiziționa o singură variantă de motorizare: 1.4 Boosterjet Mild Hybrid la 48V. Și, chiar dacă Suzuki are un acord de colaborare cu Toyota pentru sisteme de propulsie hibride PHEV, acord din care s-au născut modelele Suzuki Swace și Suzuki Across, în cazul lui Vitara vorbim de un sistem full hybrid fără încărcare la priză (Suzuki îi spune Strong Hybrid) care este dezvoltat in-house.

Noul Suzuki Vitara Strong Hybrid 140V folosește un nou motor aspirat pe benzină de 1.5 litri Dualjet și un motor electric de 33 CP (24 kW) și 60 Nm. Acesta din urmă este de fapt un MGU (motor/generator electric). Pentru alimentarea motorului electric, sistemul folosește o baterie Li-Ion de 0.84 kWh. Puterea maximă a sistemului este de 116 CP, iar transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată clasică cu șase trepte. Față de alte sisteme hybrid de pe piață, tensiunea de operare este de 140V. O noutate absolută într-o zonă hibridă care urcă la peste 300 de volți pe modelele concurente.

Sistemul dispune de două moduri de rulare: Eco și Standard. Butonul pentru modul Eco îi permite celui de la volan să facă tranziția dintre cele două moduri de rulare hibridă în funcție de condițiile de rulare. În modul Standard, unitatea motor/generator electric asistă motorul termic mai des, pentru performanțe mai bune. În modul Eco, modelul se deplasează frecvent in mod electric, pentru un consum mai redus de combustibil.

Vitara Strong Hybrid poate fi comandată în versiune 2WD sau cu tracțiune integrală Allgrip Select. Acesta poate fi comandat prin selectorul rotativ amplasat pe consola centrală și permite selectarea modurilor Auto, Sport, Snow și Lock.

Echipare pentru orice buzunar

Pe piața din România, Vitara Strong Hybrid este disponibilă în două variante de echipare numite Passion și Luxus. Echiparea modelului Passion conține protecții pentru aripi, bare de plafon, grilă cromată, jante aliaj 17 inchi, faruri LED, geamuri fumurii spate și lunetă, aer condiționat automat, sistem audio cu patru difuzoare, sistem multimedia cu ecran de 7 inchi, cruise control adaptiv, scaune încălzite, cotieră față și multe altele.

Modelul care ne va însoți în testul extins Cars & Roads by Michelin este un Suzuki Vitara Strong Hybrid cu integrală în echiparea de top Luxus. Față de echiparea anterioară, Luxus mai oferă jante de 17 inchi cu aspect satinat, plafon panoramic, oglinzi pliabile electric, sistem audio cu șase difuzoare, tapițerie din piele ecologică, sistem navigație. Pentru cei care doresc o personalizare mai puternică pentru Vitara, Suzuki mai oferă și două pachete pentru look exterior numite Rugged și Urban.

Suzuki și-a echipat modelul Vitara Strong Hybrid și cu o serie de sisteme de siguranță. Vitara are sistem de detecție pentru obiectele din față ce utilizează o cameră video și un senzor laser amplasate în partea superioară a parbrizului. Dacă un potențial impact este detectat, sistemul va oferi inițial un avertisment sonor și vizual pentru cel de la volan, apoi va acționa parțial sistemul de frânare, iar șoferul nu va reacționa, sistemul va frâna complet automat.

Mai avem avertizarea la părăsirea accidentală a benzii de rulare, dar și prevenirea părăsirii benzii de rulare. Dacă acest lucru este detectat, sistemul va interveni și va corecta direcția mașinii. Vitara mai dispune de Traffic Sign Recognition și identifică semnele de circulație prin intermediul camerei video și le afișează pe display-ul din bord. Nu în ultimul rând, sistemul Weaving Alert poate detecta schimbările nenaturale de direcție cauzate de oboseala sau neatenția celui de la volan.

Fișa mașinii care ne va însoți în tur