Mitsubishi Eclipse Cross: care-i treaba cu mașina asta?
În calitate de cetățeni europeni și conform obiceiurilor din marketing, ar trebui să nu avem habar că prima-prima generație Mitsubishi Eclipse a debutat în 1989 sub forma unui coupe compact pe piața nord-americană. Pe de altă parte, ar fi cazul să știm că prima generație de SUV-uri compacte Mitsubishi Eclipse Cross a debutat în 2017, aceasta vizând inclusiv piața europeană.

Acest nume, care a împlinit 36 de ani în catalogul mărcii (nu neapărat în forma extinsă a sa), revine în 2025 cu referire la a doua generație a SUV-urilor Mitsubishi Eclipse Cross. Strădania creativă din spatele proiectului constituie o surpriză încurajatoare, mai ales în condițiile în care producătorul nipon încă trece – economic vorbind – printr-o fază de eclipsă (ca să fac și-un joc de cuvinte) a evoluției sale. Iar toată această strădanie vine cu ajutor din partea colegilor de Alianță.

Mitsubishi Eclipse Cross dă o consistență convingătoare întregii oferte de automobile familiale Mitsubishi, completând colecția seriilor ASX, Grandis și Outlander. Cu alte cuvinte, Mitsubishi își extinde gama cu un SUV electric compact realmente tentant și competitiv.
De ce se lansează acum?
Noul Mitsubishi Eclipse Cross vine la timp pentru a nu lăsa imaginea seriei sale să alunece în desuetudine. Cu opt ani în urmă, prima generație a acestor SUV-uri compacte a dat viață intențiilor de schimbare ale producătorului, dar în limite de potențial estetic și tehnic sesizabile. Cam tot pe atunci, acordul semnat cu grupul Renault Nissan, în 2016, a deschis o cale nouă pentru revitalizarea în manieră dinamică a gamei Mitsubishi, cel mai impresionant rezultat de până acum fiind apariția noului SUV compact Eclipse Cross, automobil bazat pe un concept coerent, atent elaborat și susținut de o tehnologie electrică performantă.

Lucruri de reținut față de modelul anterior?
Când vrei să lași, tehnic vorbind, trecutul în urmă și să „iei viteză” pentru a fi în pas cu noile tendințe, nu mai stai să privești la ce a fost. Ca atare, între prima și a doua generație Mitsubishi Eclipse Cross diferența este completă și radicală. Bineînțeles, nu diferă clasa mașinilor, însă între ele ar putea foarte bine să fie un decalaj de două generații.
Proiectul primului Mitsubishi Eclipse Cross a mers pe ideea riscului minim. Lansat în 2017, acesta a validat demersul casei de a continua să fie prezentă într-o clasă foarte disputată, cu design și tehnică 100% proprii. Modernizările ulterioare lansării l-au sincronizat cu evoluția pieței (notăm aici mai ales introducerea unui sistem de propulsie PHEV), dar nu au fost suficiente pentru o ofensivă comercială determinantă.

Nu-i nimic, acum s-a rezolvat: noul Mitsubishi Eclipse Cross și-a propus să execute cu grație saltul pe creasta valului hightech-BEV. Platforma tehnică este total nouă (văzută prin lupa Mitsubishi), iar destule dintre caracteristici tind să-l ridice pe Mitsubishi Eclipse Cross deasupra unei percepții mainstream, prin intermediul unei anume tușe cu incisivitate fină.
Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Eclipse Cross în familie?
Platforma tehnică de tip AmpR Medium a lui Mitsubishi Eclipse Cross se mai regăsește și la Renault Scenic E-Tech, electrică luată drept model de niponi. Personalizarea designului exterior (într-o măsură nu neapărat majoră; în special zona frontală) și structurarea ofertei sunt modalitățile prin care Eclipse Cross urmărește să-și contureze propria identitate și să sensibilizeze o clientelă dedicată. Nu-i exclus să se lucreze și pe latura „soft defined vehicle”, dar de asta ne-am putea da seama mai ales dacă am avea la test simultan cele două mașini – de marcă franceză, respectiv niponă.
Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Cu o lungime de 4489 mm, cinci locuri, un portbagaj de 545 litri și o formă de crossover-SUV, Mitsubishi Eclipse Cross urmărește să obțină o cotă de piață în segmentul vizat, de asemenea, de Skoda Elroq, Kia EV4, MGS5 EV, Peugeot E-3008, Volvo XC40 EV, VW ID.4, Ford Explorer, Leapmotor B10, Nissan Leaf (noul) și, bineînțeles, Renault Scenic E-Tech. Uf, ce multe mașini electrice compacte au apărut în ultimii ani.
Cum stă la preț față de principalii concurenți?
Nu au fost comunicate prețurile lui Mitsubishi Eclipse Cross pentru piața din România, însă este de așteptat ca acestea să înceapă din imediata vecinătate a pragului de 40.000 de euro. Cum o să varieze prețurile în jurul acestei referințe, ținând cont că oferta va avea patru niveluri standard de echipare – Inform, Invite, Intense și Instyle – asta rămâne de văzut.
Foarte probabil, noul Mitsubishi Eclipse Cross va fi ceva mai scump decât ofertele de la MG sau Leapmotor, dar n-ar fi exclus să fie poziționat ceva mai avantajos față de propunerile producătorilor occidentali și coreeni (ați observat că aceștia din urmă nu prea mai sunt ieftini?). Dincolo de toate, garanția de 8 ani ar trebui să încurajeze clienții să-l trateze cu atenție pe Mitsubishi Eclipse Cross.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Motorizarea disponibilă la test dezvolta 160 kW (218 CP) și oferea un cuplu de 300 Nm, motorul electric sincron fiind amplasat pe puntea din față. Chiar dacă s-au văzut și cifre mai mari de atât, resursele acestei părți tehnice au clarificat, de la bunul început al testului, un lucru: Mitsubishi Eclipse Cross nu e genul care să dea semne de efort.
Referitor la versiuni, vom putea pronunța un răspuns pertinent numai după publicarea structurii finale a ofertei Mitsubishi Eclipse Cross pentru România. Pe de altă parte, intuim că versiunea de bază va fi suficient de bine echipată ca să acopere exigențele de confort și caracter practic asociabile acum unui SUV electric avansat.
După obiceiurile testelor internaționale de lansare, exemplarele Mitsubishi Eclipse Cross implicate au fost, evident, foarte bine dotate. Sofisticatul sistem audio Harman Kardon nu pare a fi genul de dotare „gratis, din partea casei” (nu în jumătatea inferioară a ofertei, cel puțin). Apoi, cine neapărat dorește, de exemplu, și pavilionul panoramic electrocromat (opacizabil), aproape sigur va trebui să mai umble la portofel.

Cum ți se pare designul exterior?
Incisivitatea liniilor caroseriei se potrivește cu filosofia mărcii Mitsubishi, iar la definirea imaginii mașinii a contribuit echipa unui centru de design al mărcii situat în apropiere de Frankfurt.

Altfel, remarcăm un ampatament relativ mare față de lungimea mașinii și console față/spate compacte – detalii deja caracteristice BEV-urilor, în general: aceste proporții favorizează o suprafață mare pentru baterie (amplasată între punți), plus o dimensionare generoasă a portierelor și a zonei pasagerilor. Alegerea unor roți cu jante de mari dimensiuni completează fericit întreaga compoziție.
Clanțele portierelor, retractabile complet la nivelul suprafeței caroseriei, nu vor trece neobservate în ochii celor care caută detalii nu neapărat comune în segment. Cumva paradoxal, ele servesc foarte bine ambelor abordări stilistice distincte în care este îmbrăcat vehiculul compact bazat pe platformă AmpR: cea japoneză, semnată Mitsubishi – cu tentă hightech-incisivă, și cea franceză, semnată Renault – modelată într-o expresivitate asociabilă arhitecturii și artelor contemporane.
Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Dotat cu o baterie de 87 kWh, Mitsubishi Eclipse Cross, nu te va expune în viața curentă la senzații de „range anxiety”. Asta am desprins în cele câteva ore de conducere pe drumuri variate și în condiții atmosferice plăcute, tipic mediteraneene. Când nu-ți pui problema rulării economice, cifrele de consum se vor situa în intervalul 16-19 kWh/100 km. Așadar, acoperirea unor distanțe de circa 500 km cu un plin de baterie ar trebui să fie ceva obișnuit.
În conducere rapidă pe autostradă și dacă activezi modul Sport (pe care îl iei apoi în serios), consumul are toate șansele să sară fără ezitări pragul de 20 kWh/100 km. Autonomia de 635 km (WLTP) anunțată oficial nu pare a fi ceva nerealist în ansamblul specificațiilor mașinii. Îndrăznim să susținem că 600 km se pot acoperi dacă dozezi cu o certă atenție rezervele de energie și nu insiști să ai înăuntru o temperatură mult diferită de cea generată prin condițiile meteo ambiante.
Pe traseul pe care s-a desfășurat testul internațional, consumul pe care l-am obținut a fost de 17,7 kWh/100 km, echivalentul unei autonomii de peste 450 de kilometri.
Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?
Sistemul de încărcare al lui Mitsubishi Eclipse Cross suportă un flux de până la 22 kW în cazul branșării la o sursă de curent alternativ cu circuit trifazat. În condițiile unei surse casnice de 11 kW, o încărcare completă de la zero a bateriei va dura aproximativ nouă ore și jumătate. Aceste specificații sunt compatibile cu procedura branșării la wallbox seara, când ajungi acasă, și lăsării la încărcat pe toată durata nopții.
Altfel, încărcarea la o sursă puternică de curent continuu rămâne preferabilă. În cazul unei stații care furnizează 150 kW, încărcarea bateriei de la 10% până la 80% durează în jurul a 40 de minute. O astfel de procedură rezolvă destul de bine necesitatea de acoperi distanțe considerabile fără a pierde mult timp cu alimentarea.
Cum sunt materialele și calitatea asamblării în interior?
Impresia de tușă premium se face sesizată, însă ea nu provine atât dintr-o calitate flatantă a materialelor, cât dintr-o alegere inspirată a texturilor și o integrare elaborată a temei tehnologiei avansate la mai toate nivelurile finisării. Ergonomia nu prezintă compromisuri, iar acuratețea asamblării poartă, la rândul ei, mesajul unei fabricații riguros puse la punct. Din fericire, tonurile întunecate rimează bine cu estetica hightech, ceea ce nu înseamnă că nu ar fi interesantă și o tratare în nuanțe clare a interiorului. Să sperăm că vom vedea în viitor așa ceva la Mitsubishi Eclipse Cross.

Spațiu interior: câți încap pe bune și cum stă cu spațiile de depozitare?
Cinci persoane stau bine, dar și mai comod vor sta patru. Bineînțeles, dacă se așează trei pasageri pe bancheta din spate, limitele spațiului în lățime încep să se simtă, dar asta nu e anormal în cadrul clasei compacte. Volumul spațiilor de depozitare disponibile la bord, între scaune și pe panourile portierelor este mai mult decât suficient.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Oferta acestei noi generații Mitsubishi Eclipse Cross nefiind încă afișată pentru România, nu putem spune acum dacă și în ce condiții de configurare sistemul audio hi-fi cel mai performant de la Harman Kardon, pe care l-am avut în mașina de test, va veni cumva ca dotare standard sau se va cere a fi întotdeauna scump plătit.
Cu o putere totală de ieșire de 410 W și un spectru de emisie alocat pe 10 canale, trecut printr-un amplificator digital DSP cu 8 canale, plus două canale destinate unității de infotainment, Harman Kardon Premium Audio asigură o sonorizare bogată, de înaltă fidelitate, fiind un fel de filarmonică îmbarcată.
Acest sistem audio integrat cu studiu în amenajarea habitaclului e echipat cu nouă incinte acustice, printre acestea numărându-se și un subwoofer montat în zona portbagajului. În cazul său vorbim despre cinci moduri de redare a muzicii: Studio, Lounge, Concert, Club și Immersion, iar amplitudinea și rezoluția sunetului său fac o foarte bună impresie. Tehnologiile avansate de procesare audio, cum ar fi Virtual Centre și Quantum Logic Surround, contribuie din plin la o ambianță acustică densă, profundă.

Partea de infotainment are la bază soft Google, utilizarea intuitivă și familiarizarea ușoară cu meniurile și cu funcțiile sale fiind de apreciat. În consecință, Mitsubishi Eclipse Cross oferă acces nativ la Google Maps, Assistant și Play, inclusiv prin control vocal. Chiar dacă nu este o idee originală Mitsubishi, amplasarea „portratit” a ecranului de infotainment este binevenită. Proporțiile sale sunt 3:4, iar rezoluția este de 960 x 1280 px (de acord, se puteau pune mai mulți pixeli, chiar dacă definiția imaginii e destul de bună și așa). Colateral, notăm pozitiv orientarea consolei centrale către șofer.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Avem aici un BEV care oferă croaziere rapide realmente plăcute. Amintim că singura versiune a sistemului de propulsie cunoscută în prezent mizează pe o putere de160 kW (218 CP) și un cuplu de 300 Nm. Aceasta este numită Long Range (autonomia sa WLTP e de 635 km), iar în 2026 oferta va fi extinsă cu o variantă Medium Range, propunând specificații mai puțin pretențioase însă, probabil, decente.
La drum, versiunea Long Range îți pune la dispoziție un spectru generos de posibilități dinamice, reflectat în cele patru moduri selectabile direct, prin intermediul butonului My Modes: Eco, Comfort, Sport și Personal. În principiu, modul Comfort va fi cel utilizat în manieră curentă, deoarece propune o îmbinare inspirată de caracteristici comportamentale, în care niciun aspect nu este reproșabil. Răspunsul destul de viguros la accelerație sunt componentele principale care se fac remarcate în acest mod de rulare.
Celelalte trei moduri de conducere selectabile prin intermediul butonului My Modes fiind Eco, Comfort, Sport și Personal. Un mod Personal configurat în grabă (în doar câteva ore de interacțiune cu mașina) nu ar spune mare lucru, așa că îl lăsăm deoparte. Nicio surpriză cu modul Eco: răspunsul la accelerație este evident domol, însă ni se promite o economie de energie de până la 10% în cazul activării sale. Modul Eco este reprezentativ pentru filosofia EV, însă nota lentă pe care o capătă comportamentul mașinii ar putea pune la încercare răbdarea celui de la volan, mai ales dacă există o durată prestabilită a călătoriei. Îl considerăm oportun pentru a goli bateria cât mai încet la drumurile interurbane, atunci când îți permiți să mergi relaxat.

Modul Sport oferă impetuozitatea dinamică și promptitudinea răspunsului la accelerație conforme cu tema sportivității. Rigoarea ținutei de drum rămâne integră inclusiv atunci când treci la o conducere sportivă în ritm susținut. În fond, beneficiind de tracțiune față, repartiție echilibrată a masei pe punți și o electronică de stabilitate ageră, Mitsubishi Eclipse Cross etalează fără vreun efort anume performanțe aducătoare de satisfacție.
În oraș, conducerea de zi cu zi nu pune niciun fel de probleme. În sprijinul celui de la volan vin și cele 20 de funcții de asistare, așa încât deplasarea într-un mediu complex, cum este cel urban, nu implică stres și oboseală notabile. Sistemul MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent – PILOT) are un rol important aici. Prin activarea sa, modulul Adaptive Cruise Control „colaborează” cu sistemul Stop & Go și, împreună cu funcția Lane Centring Assist (LCA), MI-PILOT adaptează proactiv viteza la condițiile de trafic și păstrează automobilul centrat pe bandă. Când este cazul, oprirea mașinii este asigurată automat.
Un ultim pont referitor la viața urbană cu Eclipse Cross: atenție la ampatamentul lung. La colțurile dintre străzi care nu au o racordare cu rază decentă și în zone cu carosabil îngust, roțile din spate ar putea să se frece ocazional de borduri dacă nu se acordă atenția cuvenită alegerii traiectoriei.
Cât de sigură este? A testat-o EuroNCAP?
Cum sună așa ceva – foarte probabil, este sigură? EuroNCAP încă nu a desfășurat crash-teste cu noul Mitsubishi Eclipse Cross, dar a făcut teste complete cu Renult Scenic, modelul înrudit al mărcii franceze obținând o cotare de cinci stele din cinci și calificative dintre cele mai bune.

Totuși, până nu îl testează și pe Mitsubishi Eclipse Cross, ar fi o dovadă se superficialitate să asimilăm complet evaluarea lui Scenic cu caracteristicile SUV-ului Mitsubishi – totuși, desprindem din faptele menționate că este de așteptat o comportare bună a lui Mitsubishi Eclipse Cross la testele de siguranță EuroNCAP.
Ce-i lipsește?
Ne-ar fi plăcut și niște detalii decorative și tratări de finisare interioară mai neconvenționale, eventual care să facă referire la consistentul trecut din motorsport al mărcii (raliuri și rally-raiduri). Absența lor nu ne surprinde: clienții din noile generații sunt mai sensibili la digitalizare și la valorile estetice convenționale, lesne de perceput ca fiind „upscale” în ochii unei majorități sincronizate la tendințe. Asta nu înseamnă că nu ne-ar fi plăcut să descoperim în mașină ceea ce am notat mai devreme – poate le-ar fi plăcut și clienților mai tineri, dacă ar fi fost propuse.
Un lucru care face mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Am mai văzut asta adesea pe la japonezi și ne bucurăm că ideea nu a fost ignorată atunci când s-a lucrat la personalizarea stilistică a lui Mitsubishi Eclipse Cross: automobilul iese în evidență tocmai prin decența și echilibrul transpuse în expresivitatea sa. Mesajul progresist este clar, nu ajungi să primești vreun semnal că tehnologia avansată a mașinii ar avea și componente agresive.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Selectorul transmisiei, aflat la volan, are o formă cumva brută, la care s-ar mai fi putut lucra. Zona lui e cam aglomerată, tot pe acolo fiind maneta pentru ștergătoare și clapeta pentru dozarea încetinirii regenerative. O amplasare a selectorului de transmisie între scaune nu ne-ar fi deranjat, chiar dacă se mai restrângeau spațiile utile – în definitiv, te cam aștepți ca selectorul să fie pe acolo.

Habitaclul se prezintă în general foarte bine pe partea de ergonomie și confort, ceea face ca următoarele două detalii să dea un contrast tare, fiind insuficient puse la punct. Primul: butonul Power nu apare într-o linie vizuală dreaptă, fiind obstrucționat de volan și de maneta ștergătoarelor. În aceste condiții, nici nu are un design care să-l ajute să iasă în evidență, fiind doar un buton negru și destul de mic aflat într-o zonă întunecată a bordului. Unul fără de care nu poți porni mașina.

Cel de-al doilea detaliu interior discrepant: rabatarea banchetei (fracționabile în trei segmente) nu duce la obținerea unei suprafețe plane de încărcare și nici nu există vreo etajeră, un „fund dublu” sau ceva, care să permită o astfel de amenajare, la dorință.

Ultima remarcă la acest capitol: nici oglinda retrovizoare interioară cu afișaj nu ne-a entuziasmat. Constrastul mai degrabă șters și lungimea focală a imaginii date de camera sa supraangulară nu au acel „natural” care să faciliteze intrepretarea de către creier a ceea ce ți se arată.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…îți surâde ideea unei ambianțe futuriste și ai vrea ca saltul în viitor să te ducă în „zona de confort”, nu să te trimită dincolo de ea.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…simți reținere sau teamă (pur viscerale, nejustificabile în termeni realiști) în fața unei complexități tehnice corespunzătoare tematicii gadget.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…o bună calibrare a ofertei va pune în valoare partea sa practico-economică mai degrabă decât să insiste pe argumente de superioritate.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
…a dat un impuls robust pentru scoaterea din impasul conservator a imaginii de marcă Mitsubishi.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Apropie-te și examineaz-o, că ai ce să descoperi.
Fișa tehnică a mașinii





























