Test Drive: Leapmotor B10

Încărcat de

Am mers în sudul Franței pentru a face cunoștiință cu cel mai nou și important model din gama Leapmotor: SUV-ul electric compact B10.

Leapmotor B10: care-i treaba cu mașina asta?

Leapmotor nu-i un nume foarte cunoscut în industria auto europeană. Și-a făcut apariția de curând, fiind una dintre multele mărci din China care au decis că piața europeană prezintă interes. Leapmotor este un start-up, o marcă auto ce s-a specializat în automobile electrice software-based, cum le place să spună. Pe scurt, gadgeturi pe roți proiectate cumva după modelul american perfectat de Tesla. Leapmotor are o istorie scurtă de aproape 10 ani de existență pe piața din China, acolo unde se bucură de popularitate.

Ca să facem o scurtă istorie a mărcii Leapmotor, aceasta a fost fondată în 2015, iar doi ani mai târziu oficialii anunțau primul model: un coupe electric numit Leapmotor S01. Primele unități erau comercializate în 2019 pe piața din China. Din 2020, Leapmotor a format un parteneriat strategic cu compania de stat FAW (una dintre cele patru companii de stat din China care produc automobile). FAW deține, printre altele, mărcile Hongqi, Jiefang și Bestune.

Leapmotor S01

Din 2023, Grupul Stellantis și-a arătat interesul pentru Leapmotor și a achiziționat 20% din acțiunile companiei chineze, ceea ce a deschis calea către fondarea unui joint venture numit Leapmotor International, unde Stellantis deține 51%, iar Leapmotor 49%. În septembrie 2023, la Salonul Auto de la Munchen, modelul C10 debuta oficial în Europa, iar din septembrie 2024, marca este prezentă oficial și în România prin importatorul Autogreen Motor (parte din grupul Autoitalia).

În primul an pe piața din România, Leapmotor a comercializat gama formată din citadina T03 și SUV-ul electric de clasă medie numit C10 (disponibil în variantă electrică sau cu range extender).

Iar acum este timpul pentru un nou model: SUV-ul compact B10, un frate mai mic pentru C10. Am mers în sudul Franței pentru a-l conduce pentru prima dată.

De ce se lansează acum?

Leapmotor are nevoie de un model de volum pentru a cuceri Europa, iar acest lucru lipsea din actuala gamă europeană. T03 este un model citadin, iar C10 se adresează mai degrabă familiilor care au nevoie de mai mult spațiu. Un SUV electric compact deschide o audiență mult mai mare pentru Leapmotor, care speră să atragă clienți tineri printr-un preț atractiv și prin interiorul minimalist, gadget-oriented. Nu este un secret că Leapmotor s-a inspirat de la Tesla în această abordare.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Nu a mai exista un B10 anterior sau un alt SUV compact în oferta chinezilor. Acest model este primul de felul lui din gama Leapmotor.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Leapmotor B10 în familie?

Noul SUV Leapmotor B10 folosește arhitectura Leap 3.5 dezvoltată pentru a folosi un motor electric amplasat pe puntea spate și baterie integrată direct în structura de rezistență. Mai mult, constructorul din China spune că această platformă a fost gândită de la început pentru un automobil cu un sistem software eficient. Lungimea totală a cablajelor este de 996 metri, o cifră mică în acest domeniu, iar aceste cablaje conectează 22 de unități electronice de control (ECU) și suportă peste 200 de interfețe open-source. Arhitectura utilizează o interfață pentru cockpit alimentată de chipsetul Snapdragon 8155.

Platforma Leap 3.5 utilizată de modelul Leapmotor B10 este comună cu viitorul model B05 (sau Lafa 5), un hatchback compact ce a fost deja prezenta publicului la Salonul Auto de la Munchen. Noul Leapmotor B05 va debuta oficial anul viitor pe piața din Europa.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?

SUV-ul compact Leapmotor B10 are de înfruntat, în special, concurența similară din China. Găsim modele SUV compacte similare în oferta producătorului MG. Dacă MG4 nu este chiar SUV, ci mai degrabă un crossover, acesta a primit de curând și o variantă SUV sub numele MGS5 EV. Mai găsim modele concurente și în gama BYD, în forma lui Atto 2, dar și la Geely, unde avem SUV-ul electric EX5. Cel mai recent model rival pentru B10 anunțat pentru piața din România este Zeekr X.

Cu o lungime de 4515 mm, Leapmotor B10 este la limita de jos a clasei compactă și se înfruntă direct cu rivalii de tradiție pe piața europeană ca Ford Explorer, Peugeot e-3008 sau Volkswagen ID.4.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?

Nu avem încă toate prețurile pentru noul model din China, dar știm următoarele lucruri. În România, varianta de bază a modelului Leapmotor B10 (echipare Life, baterie Pro 56,2 kWh) va avea un preț de pornire de 29.900 euro (fără Rabla). Aceeași echipare, dar cu bateria Pro max de 67,1 kWh va porni de la 31.900 euro, iar echiparea de top Design cu bateria mare are un preț de pornire de 33.400 euro. Este posibil ca prețurile să mai sufere modificări până la debutul oficial pe piața din România programat în luna noiembrie.

Dacă luam ca reper aceste prețuri și le comparăm cu cele ale concurenței, rezultă o poziționare bună a mărcii Leapmotor. MGS5 EV are un preț de pornire de 34.469 euro, iar varianta de top pornește de la 40.570 euro. Pentru un BYD Atto 2 trebuie să scoatem din cont între 30.500 și 32.600 euro, iar un Geely EX5 costă 42.990 euro. Cel mai nou model din China venit la această petrecere, Zeekr X, costă 38.990 euro.

Și asta fără să luăm în calcul rivalii din Europa. Dacă ne raportăm la modelele europene din clasa compactă cu dimensiuni similare, vom afla că un Ford Explorer are un preț de pornire promoțional de 29.000 euro (preț ce nu include prima din programul Rabla). Un Volkswagen ID.4 pornește de la 39.248 euro, iar pentru un Peugeot e-3008 trebuie să avem în cont minim 46.299 euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Filosofia mărcii Leapmotor este să ofere o gamă simplificată, fără să complice prea mult alegerea pentru client. E cumva similar cu alegerea unui telefon inteligent: alegi dimensiunea, capacitatea memoriei și culoarea.

La fel și în cazul lui B10. Avem un singur motor electric de 218 CP și 240 Nm, iar constructorul nu are în vedere să adauge în viitor și o variantă cu tracțiune integrală. Spune că acest lucru ar crește costurile. Avem două variante de baterie: Pro de 56,2 kWh sau Pro Max de 67,1 kWh. Bateriile sunt furnizate de CATL și asamblate in-house de către Leapmotor. Folosesc chimia LFP și, interesat, aproape nu au buffer. Leapmotor spune că cifra pentru capacitatea netă este identică cu cea brută. Două niveluri de echipare: Life și Design. Șase nuanțe pentru caroserie. Asta e tot.

În sudul Franței am putut testa varianta de top Leapmotor B10 Design cu bateria Pro Max. Este cea mai bine echipată variantă, iar bateria mai mare oferă o autonomie oficială de 434 km. La startul testului nostru, cu bateria încărcată la 95%, computerul de bord afișa o autonomie de 411 kilometri.

Cum ți se pare designul exterior?

Designul este modern și îți indică imediat că ai de-a face cu o mașină electrică, dar în același timp este destul de anonim. Nu îți atrage atenția în mod special, Leapmotor B10 având șanse mari să treacă neobservat în trafic. Asta nu este neapărat un lucru rău, pentru că sunt destui clienți care apreciază discreția.

Se remarcă luminile de zi în forma unei benzi LED întrerupte, care funcționează și ca lumini de semnalizare. Blocurile optice sunt compacte și mascate în bara față. Din lateral, silueta este cumva clasică, designul făcând loc funcției pentru un interior cât mai spațios. Mânerele pentru portiere sunt aerodinamice și integrate în portiere, dar nu sunt electrice. Pentru a le deschide trebuie să apăsăm fizic pe partea din față și să apucăm de mâner. Iar din spate, stopurile LED înguste sunt unite de o bandă LED (tot întreruptă, pentru a păstrat simetria cu luminile de zi) sub care este trecut numele mărcii. Spatele aduce aminte de designul modelului german Porsche Cayenne, dar la o scară mai mică.

Designul este similar cu cel al fratelui mai mare, C10, ceea ce permite păstrarea unei identități de marcă, identitate aflată în formare pentru clienții europeni care acum încep să vadă această marcă pe stradă. Designul va fi păstrat și pe viitorul hatchback compact B05.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?

La capitolul consum, Leapmotor B10 ne-a rezervat o surpriză plăcută. Modelul din China este omologat pentru un consum oficial WLTP de 17,3 kWh/100 km în cazul variantei de top testate. Pe un traseu de test variat, de aproximativ 115 kilometri, ce a inclus autostradă, drumuri naționale, trasee urbane și o serie de urcări și coborâri, SUV-ul electric a terminat ziua cu un consum mediu de 13,5 kWh/100 km. Climatizarea a fost pornită pe toată perioada testului, sudul Franței fiind însorit chiar și la jumătatea lunii octombrie. Deși sistemul de recuperare a energiei la decelerare nu este chiar atât de puternic nici când alegem cea mai mare treaptă, acesta reușește să recupereze eficient, iar consumul total a fost unul chiar frugal.

Pentru valori de consum înregistrate pe o distanță mai mare, așteptăm lansarea din România.

Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?

Arhitectura LEAP 3.5 este la 400 V, iar Leapmotor B10 se poate încărca la un wallbox AC cu maxim 11 kW, iar la o stație rapidă DC cu maxim 168 kW. Chinezii spun că o încărcare de la 30 la 80% a bateriei durează mai puțin de 20 minute.

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?

Deși nu pozează în marcă premium, Leapmotor a reușit să ofere o calitate percepută peste ce ne-am fi așteptat. Pe echiparea de top, Design, materialele sunt placute la atingere, inclusiv plasticul din care este făcută planșa de bord. Nu este neapărat moale, dar are o textură plăcută și nu deranjează cu nimic. Totul pare asamblat solid și cu atenție. Un plus și pentru calitatea ecranelor și viteza cu care se mișcă sistemul multimedia.

Manetele pentru semnalizare și cutia de viteze sunt similare cu cele pe care le regăseam acum câțiva ani pe modele Mercedes. Mi-aș fi dorit o poziție mai joasă la volan și un scaun cu suport lombar mai profilat, dar în rest nu am ce să-i reproșez.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?

Dat fiind că designerii au optat pentru o siluetă clasică de SUV compact fără lunetă plonjată și alte artificii de SUV-coupe, Leapmotor B10 oferă un interior spațios pentru patru sau chiar cinci pasageri. E loc suficient chiar și pe banchetă (care nu culisează și nici cu spătar care se înclină). Spațiul la cap este și el arhisuficient, chiar dacă mașina a fost echipată plafon de sticlă. Portbagajul este suficient de mare, cu un volum de încărcare de 430 litri. Mai avem un spațiu de depozitare și sub podeaua portbagajului și un mini-frunk sub capota din față.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?

Leapmotor este o companie auto modernă, iar inspirația pentru modelele sale a fost dată de modul Tesla de a concepe interfața cu cel de la volan. Eliminarea aproape totală a butoanelor fizice, un ecran central tactil uriaș (14,6 inchi) și posibilitatea de a regla aproape orice funcție a mașinii printr-un update software sunt similarități puternice între cele două mărci. Leapmotor și-a dezvoltat propriul sistem de operare numit LEAP OS 4.0. Cu o interfață cu o grafică modernă, diferită (în bine) față de ce am văzut până acum pe mașinile chinezești, sistemul se mișcă extrem de rapid. Dispune de un sistem de navigație bine pus la punct (dezvoltat împreună cu Tomtom) și care poate înlocui cu succes Waze sau Google Maps.

Cu partea vocală activată, sistemul de navigație devine ușor enervant. Practic, nu îi mai tace gura. Sistemul mașinii citește semnele de circulație și le traduce în avertismente vocale de genul: „Beware of large animals” sau „Slow down”. Acest lucru este dublat de avertismentele sistemelor ADAS, care sunt destul de intruzive, mai ales cel care menține mașina pe banda de rulare. Intervențiile asupra volanului nu sunt deloc delicate și pot interveni chiar înainte să depășești banda de rulare. La fel de certăreț este și sistemul care monitorizează fața celui de la volan și care te va sancționa pentru orice privire în afara drumului. Dintr-un meniu drop-down de pe ecranul central se pot dezactiva aceste avertismente, dar la repornirea mașinii devin din nou active.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Cu o distribuție a greutății 50:50 și cu motorul electric antrenând roțile de pe puntea spate, Leapmotor B10 pare să aibă setarea ideală. Și este chiar plăcut la nivel de suspensie, aceasta fiind bine reglată, reușind să filtreze bine denivelările de pe suprafața de rulare. Partea neplăcută este dată de direcție. Mult prea asistată: chiar și pe setarea cea mai sportivă, volanul nu îți transmite aproape niciun fel de feedback. Senzația este că ești cumva deconectat. Poate unora le va plăcea o direcție super-asistată, mai ales în mediul urban, dar mie îmi oferă o senzație neplăcută.

Deși are trei moduri de recuperare a energiei, acestea sunt destul de soft. Chiar și în modul maxim, decelerarea este medie și variază în funcție de factori pe care nu i-am putut identifica. Uneori, decelerează mai puternic, alteori aproape deloc. Pedala de frână are și ea o senzație ciudată, dând senzația că în prima parte a cursei nu se întâmplă nimic, ceea ce face dificil dozajul forței de apăsare. Nu avem mod B pe levierul cutie și nici mod one pedal drive. Oficialii mărcii ne-au confirmat, însă, că acesta va veni în curând în urma unui update de soft.

În oraș, B10 se dovedește a fi plăcut și ușor de folosit. Nu se face de rușine nici pe autostradă sau la drum lung, dar nici nu te entuziasmează cu nimic. Este un automobil electric corect, dar care mai are nevoie de o serie de corecții la direcție pentru a fi chiar plăcut.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nu încă. Dar e clar că Leapmotor țintește scorul maxim pentru modelul B10. Acesta dispune de toate sistemele ADAS necesare, 17 la număr, plus 7 airbaguri pentru protecția ocupanților.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Leapmotor B10 nu duce lipsă de cele mai noi tehnologii de pe piață. Inginerii din China au echipat modelul electric cu tot ce au găsit și datorită update-urilor de soft over-the-air vor continua să aducă îmbunătățiri modelului B10. Este o mașină foarte potivită pentru cei care apreciază cele mai noi tehnologii digitale. Practic. este un mare computer pe roți.

Un element care mi-a rămas în minte după test este faptul că poți automatiza o serie de procese pentru a-ți face viața mai plăcută din momentul în care te sui la volan. Să zicem că îți place să asculți muzică dimineața când pornești la drum. Sistemul multimedia poate fi setat printr-un simplu proces să pornească automat aplicația Spotify (de exemplu) în momentul în care te-ai așezat pe scaunul șoferului. Un element simplu care va fi pe placul multora.

De asemenea, în cadrul sistemelor ADAS, Leapmotor B10 dispune de camere video care înregistrează permanent ce se întâmplă în jurul mașinii. În caz de accident sau urgență, 30 de secunde înainte și după incident sunt salvate automat pentru a putea fi folosite ulterior.

Mai trebuie menționat că lista de dotări este mai mult decât completă. Avem pompă de căldură, tapițerie din piele ecologică, scaune încălzite și ventilate, volan încălzit, aer condiționat automat, hayon electric, sistem V2L (vehicle-to-load, ce permite alimentarea obiectelor electrice din bateria mașinii), iluminat ambiental cu 64 de nuanțe.

Ce-i lipsește?

Pentru început, Apple CarPlay și Android Auto, mirroring-ul pentru telefonul mobil nefiind posibil. Momentan. Pentru că oficialii ne-au promis și chiar ne-au demonstrat în cadrul unui workshop că sistemul e aproape gata și va fi integrat în toate mașinile Leapmotor B10 prin intermediul unui update de software la finalul acestui an.

Îi mai lipsește o cheie de contact fizică. Din nou, inspirația Tesla a fost dublată de un sistem similar de acces și pornire a mașinii. ”Cheia” este, de fapt, un card NFC pe care îl atingi de carcasa oglinzii pentru a deschide mașina și îl poziționezi pe consola centrală pentru a fi gata de plecare. Cheia poate fi pusă și pe telefonul mobil inteligent prin intermediul unei aplicații. Prin intermediul acestei aplicații poți deschide mașina și seta o serie de elemente înainte de plecare. Nu există buton de start/stop. E suficient să punem cardul NFC pe consolă și apăsăm pedala de frână. Pentru extra siguranță, se poate seta și un cod pin care trebuie tastat pe ecranul central pentru a putea să ne punem în mișcare.

Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?

Leapmotor a luat rețeta automobilului modern software-based și i-a dat o formă interesată de SUV compact, a simplificat alegerea și promite un preț foarte bun pentru pachetul ales. Plus updateuri de soft nelimitate.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?

Aș schimba tipul volanului. Leapmotor a ales un volan cu două spițe destul de groase, care uneori, în funcție de poziția acestuia, obturează serios vizibilitatea asupra ecranului de 8,8 inchi amplasat pe coloana de direcție. Acesta nu poate fi configurat (cu excepția părții din dreapta, unde putem alege ce informație dorim dintr-o serie de mini ecrane). Un volan cu spițe mai subțiri ar rezolva această problemă.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

Nu te interesează neapărat brandul, ci ce primești pentru banii tăi și apreciezi un automobil modern cu multe aplicații și care poate fi îmbunătățit constant printr-un update de soft. Vă sună cunoscut?

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…preferi o experiență mai sportivă la volan.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…

…va remedia o serie de minusuri și va avea un preț accesibil.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…

…a reușit să democratizeze automobilele electrice? Rămâne de văzut…

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un candidat modern, dar perfectibil în segmentul SUV-urilor electrice compacte.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Leapmotor

Leapmotor B10

de la 29900 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric Baterii (BEV)
Sursă principală energie
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
Cuplu maxim sistem
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
1
Tracțiune
Spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
218 CP/kW
Cuplu maxim electric
240 Nm
Baterie
Capacitate brută
67,1 kWh
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
11 kW
Putere maximă încărcare DC
168 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
17,3 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
434 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4.515 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.885 mm
Înălțime
1.655 mm
Ampatament
2.735 mm
Volum portbagaj
430 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.700 litri
Masa proprie
1.845 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
29.900
Preț mașină testată
33.400