Test Drive: BMW i4 M50 Gran Coupe

BMW își mărește constant gama de automobile complet electrice. Familia BMW i a primit de curând modelul i4, varianta 100% electrică pentru Seria 4 Gran Coupe, iar în versiunea de top numită i4 M50, avem practic un M3 electric.

Agresiv, cu nările dilatate. La prima vedere, BMW i4 M50 Gran Coupe pare o versiune de top care emană performanță a unui Seria 4 Gran Coupé. Un ochi mai puțin antrenat nu va face diferența și se va întreba câți cilindri are sub capotă. Răspunsul este simplu: niciunul. Are, în schimb, două motoare electrice.

Cine este și ce vrea BMW i4 M50 Gran Coupe de la noi?

Vrea să ne convingă că se poate face sport și performanță în stil BMW M și cu o mașină complet electrică. Deși nu este (încă) un M veritabil, noul i4 M50 are elemente primite de la divizia de performanță și un caracter studiat pentru sport. Trebuie spus că M50 este versiunea de top a noului model electric de la BMW. Deci avem în față o mașină care poartă simbolurile a două dintre cele mai importante familii de modele BMW: i pentru electrice și M pentru performanță. BMW i4 a debutat oficial anul trecut în două versiuni și folosește platforma CLAR din cadrul grupului german. Deși multă lume îl descrie ca fiind un Seria 3 electric, noul i4 folosește de fapt caroseria modelului Seria 4 Gran Coupe.

BMW i4 poate fi configurat în două versiuni. Avem varianta BMW i4 eDrive40, varianta mai „cuminte“ care folosește un singur motor electric amplasat pe puntea spate ce oferă 340 CP și 430 Nm. Și avem și sportivul BMW i4 M50, cu două motoare electrice pentru un total de 544 CP și 795 Nm.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Nu există un model anterior. BMW i4 este primul model de acest fel în gama BMW. Un coupe cu patru portiere cu propulsie 100% electrică. Dacă ar fi să ne referim strict la caroserie, noul i4 preia elemente de la noua generație BMW Seria 4 Gran Coupe, inclusiv portierele cu noi mânere exterioare, grila față supradimensionată și noul interior cu celebrul display digital curbat.

Ce concurenți are pe piața din România?

Orice sedan electric de clasă medie. Și nu sunt prea multe modele concurente în acest segment. Primul și cel mai evident este Tesla Model 3 Performance. Modelul american este disponibil oficial și pe piața din România, are tot două motoare electrice și o putere totală de 480 CP, apropiată de cea a BMW-ului nostru electric. Un Tesla Model 3 Performance are un preț de pornire de 65.990 euro, iar BMW i4 M5 pornește de la 67.418 euro. Un alt concurent direct este Polestar 2, dar modelul electric suedez nu este disponibil oficial la noi în țară. Aceelași lucru este valabil și pentru Kia EV6 GT, cea mai puternică versiune a modelului electric din Coreea nefiind încă în oferta importatorului din România.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Versiunea testată de noi relevă un automobil electric impresionant din multe puncte de vedere și demonstrează că se poate face performanță și cu propulsie electrică. Știam acest lucru după ce Porsche a creat modelul Taycan, un sedan performant mai mare decât BMW i4, iar marca bavareză demonstrează acum că nu se lasă mai prejos. BMW i4 M50 este echivalent la nivel de performanță cu un M4 electric – cifrele sunt similare, iar prețul este chiar mai avantajos. Așa că acest model e recomandat pentru cine vrea să facă trecerea de la BMW cu motor termic către electric, dar nu vrea să compromită nivelul de performanță.

Cu BMW i4 M50 poți circula fără probleme zi de zi, inclusiv la viteze urbane, poți face drumuri lungi în confort sau te poți duce la circuit pentru câteva ore de adrenalină. Este un pachet complet pentru pasionații de BMW-uri performante, iar privirile admirative pe care le-am primit în trafic confirmă că nemții și-au făcut treaba excelent. Pentru că la prima vedere aproape că nu faci deosebirea față de un Seria 4 Gran Coupé cu cel mai puternic motor. Aripi evazate, roți mari, difuzor aerodinamic, aproape nimic nu trădează faptul că BMW i4 nu are sistem de evacuare a gazelor de eșapament.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Pentru a alimenta cele două motoare electrice, BMW a ales o baterie Li-Ion de 83,9 kWh (capacitate brută), din care pot fi folosiți 81,7 kWh. Bateria are o grosime de doar 11 cm și este amplasată în podeaua caroseriei. Centrul de greutate este mai jos față de Seria 3, iar BMW a mărit puțin ecartamentul, elemente ce aduc o manevrabilitate de manual pentru BMW i4. Chiar dacă greutatea este mare, 2273 kg, acest lucru nu se simte atât de mult pe cât pare la citirea fisei tehnice. Direcția este tăios de precisă și foarte comunicativă, virajele putând fi negociate la viteze net superioare față de limita propriului instinct de conservare.

În ceea ce privește autonomia și consumul, oficial BMW comunică o autonomie între 415 și 520 kilometri, în funcție de stilul de condus și temperaturile ambientale.

Consumul variază și el în funcție de cât de tare vom apăsa pedala de accelerație. La o rulare relaxată prin oraș și împrejurimi am ajuns la 18,7 kWh/100 km, cifră apropiată de valoarea oficială pe care o comunică și BMW. Dacă trecem în mod Sport și ne vom distra pe viraje, consumul urcă spre 25-29 kWh/100 km.

În traducere liberă, am bifat o autonomie reală între 437 și 281 de kilometri, in funcție de ritmul de condus.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

BMW i4 suportă încărcări rapide la stații de până la 205 kW, iar dacă alegem să încărcăm la o stație AC, chargerul poate încărca cu maxim 11 kW. Deci, în condiții ideale, la o stație DC rapidă, BMW i4 M50 se va încărca în 31 minute, iar dacă îl vom alimenta la un wallbox AC, timpul total de încărcare va fi de vreo 8 orem

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Încă de la prima apăsare mai serioasă a pedalei de accelerație, senzația că cineva te trage cu cablul în față este aproape copleșitoare. Puterea și cuplul sunt livrate aproape instant, iar în modul Sport Boost, senzația este comparabilă cu cea experimentată în cele mai brutale roller coaster-uri din lume. Stomacul îți rămâne în spate, iar totul se întâmplă brusc și într-o liniște ciudată. BMW i4 M50 este un adevărat M4 electric.

Cum a reușit BMW să ofere acest nivel de performanță pentru o mașină electrică, păstrând caracterul relaxat pe care îl putem experimenta la condusul de zi cu zi în modul Confort plus o autonomie mai mult decât suficientă de 350-400 kilometri în funcție de modul de condus? Motoarele electrice folosite de i4 M50 sunt dezvoltate chiar de BMW, fără a folosi magneți permanenți. Rotorul este excitat direct, iar BMW spune că tehnologia aleasă pentru acest tip de motor electric este durabilă și oferă o furnizare mai rapidă și constantă a puterii. Ca în cazul SUV-ului electric iX, BMW i4 M50 utilizează generația a cincea a sistemelor de propulsie electrice BMW eDrive, care integrează în aceeași carcasă motorul electric, electronica și transmisia.

Faptul că i4 M50 poate livra instant puterea prin cele două motoare electrice ne-a luat prin surprindere la prima accelerație puternică. Dar spatele nu pleacă niciodată necontrolat, iar tracțiunea nu a dat semne că va fi pierdută. Poți lăsa în urmă mașini cu motoare pe benzină cu pedigree și chiar aș fi curios să experimentez modelul BMW i4 M50 pe un circuit. Dar, pe cât este brutal și violent în accelerații puternice datorită celor aproape 800 Nm livrați instantaneu, pe atât de ușor și relaxat poate fi condus în modul Confort și oraș sau la drum lung. 

Accelerația de la 0 la 100 km/oră se face în 3,9 secunde, cifră identică cu cea oferită de BMW M4 Competition. Pentru a atinge 160 km/oră sunt necesare 8,5 secunde, iar accelerația continuă fără efort până la 225 km/oră, unde viteza a fost limitată electronic.

BMW i4 M50 poate rula în liniște deplină, însoțit doar de un ușor zgomot aerodinamic. Este foarte bine izolat pentru pasageri. Poți activa Iconic Sounds, iar i4 emite un sunet special, din zona SF, compus de celebrul Hans Zimmer, câștigător al premiului Oscar, și mixat de directorul de creație al Sound BMW Group, Renzo Vitale.

Cum ți se pare designul exterior?

Impresionant. Mai ales în configurația exemplarului de test pentru care a fost aleasă nuanța Albastru Frozen Portimao din gama BMW Individual. Este o vopsea mată ce costă 3434 euro ca opțiune, dar oferă un efect special modelului electric. Aspectul sportivo-agresiv este accentuat de grila supradimensionată alături de noile blocuri optice cu tehnologie BMW Laserlight, difuzorul aerodinamic spate din fibră de carbon, eleronul discret, carcasele de carbon ale oglinzilor exterioare, dar și de jantele M bicolore aerodinamice cu diametru de 19 inchi (1128 euro). Și v-am spus că portierele nu au rame pentru geamuri?

Cum sunt materialele la interior?

La interior, i4 M50 ne-a primit cu tapițeria opțională din piele Vernasca în nuanță Cognac (opțiune pentru 1486 euro) ce contrasta superb cu nuanța exterioară a caroseriei. Avem display-ul curbat ce se întinde din fața celui de la volan până în partea centrală a bordului, avem un meniu extrem de rapid și intuitiv și o grafică excelentă. Sistemul audio Harman Kardon face și el toți banii, iar integrarea telefonului mobil prin Apple CarPlay wireless este fără cusur. 

i4 oferă patru moduri pentru recuperarea energiei prin decelerare: Low, Moderate, High și Adaptive. Puterea maximă de recuperare este de 195 kW, chiar dacă se cuplează și modul B al cutiei. Interesant este însă modul Adaptive de recuperare, care ține cont de informațiile de la navigație, de sistemele de asistență și de distanța până la mașina din față, în timp ce camera-radar sesizează modificările semaforului.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

7. Ai unde să pui un telefon și o sticlă cu apă, dar cam atât. Pasagerii din spate au la dispozițe o cotieră rabatabilă. Una peste alta, BMW i4 este suficient de practic. Portbagajul de 470 litri se accesează printr-un hayon acționat electric.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru vor încăpea confortabil alături de bagajele lor. La nevoie putem călători și în cinci, dar lucrurile vor deveni înghesuite pe bancheta din spate.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, EuroNCAP a trecut modelul BMW i4 prin testele de siguranță și i-a acordat un scor general de 4 stele în cadrul cele mai recente sesiuni de teste. Scorurile pe categorii pentru BMW i4 au fost următoarele: 87% pentru protecția pasagerilor adulți, 87% pentru protecția pasagerilor copii, 71% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor și doar 64% pentru sistemele de siguranță. EuroNCAP a taxat în special faptul că în cazul unui impact, modelul BMW i4 nu are un sistem pentru a aplica frânele pentru a evita o coliziune secundară.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Cel mai impresionant sistem este propulsia propriu zisă folosită de BMW i4. Cele două motoare electrice reacționează mai repede la orice apăsare a accelerație față de alte automobile electrice pe care le-am testat. Recuperarea energiei prin regenerare este și ea extrem de eficientă. Apoi, nu ai cum să nu rămâi plăcut impresionat de ecranul curbat folosit la interior pe post de planșă de bord. Format, de fapt, din două ecrane, acestea sunt perfect îmbinate într-un singur element de sticlă.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Sincer, nu. BMW i4 M50 Gran Coupe este unul dintre cele mai complete și performante automobile electrice de pe piață.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Având în vedere că BMW i4 este disponibil în două versiuni de motorizare electrică, alegerea este destul de simplă. Vrei performanță demnă de M3/M4, tracțiune integrală și accelerații care-ți vor lăsa stomacul în spate? Atunci BMW i4 M50 cu 544 CP este alegerea ideală. Dacă vrei un i4 cu un look mai discret, un singur motor electric care va favoriza autonomia, dar nu și performanța, atunci poți alege liniștit i4 eDrive40. Prețurile încep de la 54.300 euro pentru versiunea cu un singur motor electric și de la 67.400 euro pentru i4 M50.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru performanța excepțională.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Singurul lucru la care mă pot gândi este faptul că vopseaua mată este sensibilă la zgârieturi. Altceva nu am ce critica.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș schimba grafica ecranului din fața celui de la volan. Nu sunt un fan al elementelor grafice rectangulare pe care BMW le folosește.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un automobil electric cu adevărat performant.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu îți plac BMW-urile.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da! Fără discuție.

Clientul perfect al mașinii?

Un pasionat al mărcii bavareze, poate chiar al diviziei M, pregătit să facă tranziția către electric.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai performante modele electrice din clasa medie.

Fișa tehnică a mașinii

Logo BMW

BMW i4

BEV 84KWH M50 AUTO 4WD

de la 68.485 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
544 CP
Cuplu maxim sistem
795 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
544 CP
Cuplu maxim electric
795 Nm
Baterie
Capacitate brută
83.90 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
3.9 s
Viteză maximă
225 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
18,4 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
512 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4783 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1852 mm
Înălțime
1448 mm
Ampatament
2856 mm
Volum portbagaj
470 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1290 litri
Masa proprie
2290 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
68.485
Preț mașină testată
86 €