BMW i4: Electro-dinamică

Lui BMW i4 poți să-i spui fără să greșești versiunea electrică a Seriei 4 Gran Coupé. Dar în același timp, i4 e una din pietrele de temelie ale viitorului electrificat așa cum îl vede BMW.

Dacă i3 a fost modalitatea bavarezilor de a încerca marea (electrificării) cu degetul (a nu se confunda cu i3 sedanul electric, vândut azi în China), următoarele modele au venit pe piață pentru a da tonul unei transformări: iX3, iX și i4.

Ne vom concentra pe i4, unul din pilonii pe care producătorul își va construi viitoarea gamă de modele electrice, dezvoltat pe platforma CLAR a grupului BMW. O arhitectură care poate deservi modele propulsate de motoare termice și de sisteme plug-in sau, în cazul de față, pur electrice.

Te cunosc de undeva

Puse unul lângă altul, un Seria 4 Gran Coupé și un i4 au foarte multe lucruri în comun, de la numărul de uși până la forma grilei supradimensionate, la siluetă și interior. Printre altele.

Diferențele sunt de ordin subtil și includ grila închisă pentru i4 și câteva accente albastre care-i trădează sufletul electric. Plus un set de mânere noi pentru portiere, din specia celor care ies/intră în caroserie când mașina este descuiată/încuiată.

Chiar dacă este un model electric, i4 a fost creat pe calapodul tipic BMW. În primul rând, cu dinamică fără compromisuri și tehnologie cât cuprinde. În al doilea, cu agresivitate la exterior și materiale de calitate reunite sub o asamblare riguroasă.

Din zona dedicată dimensiunilor din fișa tehnică, aflăm că i4 măsoară 4.783 mm lungime, 1.852 mm lățime și 1.448 mm înălțime, cu un ampatament de 2.856 mm și o gardă la sol de 125 mm.

Ca orice electrică, i4 este posesorul unei mase generoase – între 2.050 și 2.215 kilograme (DIN), în funcție de versiune. Caroseriei i-a fost imprimat un coeficient aerodinamic de 0,24. Concurentul principal pentru BMW i4 este Tesla Model 3. Alți rivali ar putea fi considerați Polestar 2 și Porsche Taycan.

Rânduială nemțească

Pentru că am avut ocazia să merg deja cu noul i4, n-am cum să nu aduc în discuție interiorul. Dincolo de avalanșa de tehnologie cu care ne-a obișnuit BMW și designul care este supus subiectivității.

Cu alte cuvinte, la foarte puține mărci vei mai găsi asamblarea solidă prin care reușesc bavarezii să-și lege interioarele. Greierii, pocniturile, scârțâiturile sau alte sunete sunt efectiv absente și calitatea materialelor este de la bună și foarte bună în sus.

Din moment ce am menționat tehnologie mai devreme, trebuie să trecem în revistă că BMW i4 primește sistemul de operare BMW OS 8 la pachet cu noua generație iDrive. Adică bordul este acum dominat de un ecran curbat continuu, care înglobează instrumentarul de bord digital (12,3 inci) și un display central (14,9 inci).

Noul sistem iDrive este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto. Acesta poate primi și actualizări over-the-air prin funcția Remote Software Upgrades. Suita de siguranță disponibilă pentru BMW i4 cuprinde în jur de 40 de sisteme (inclusiv cele opționale), printre care se numără și Front-Collision Warning sau Lane Departure Warning – ambele oferite standard.

Cei interesați de spiritul practic al unui i4 trebuie să știe că volumul portbagajului este de 470 l, cu posibilitate de extindere la 1.290 l prin rabatarea banchetei. Deci, în teorie, i4 poate deservi și nevoile unei familii în timpul unei călătorii mai lungi.

Natură dublă

Ajungem și la elementele care definesc un BMW, chiar și unul electric: sistemul de propulsie. Am stabilit deja că i4 este un automobil pur electric, deci avem de-a face cu o configurație formată dintr-o baterie Li-ion și unul sau două motoarele electrice.

Momentan, i4 este disponibil în două versiuni: i4 eDrive40 și i4 M50. În cazul lui eDrive40, puterea și cuplul vin dintr-un singur motor electric (340 CP, 430 Nm), alimentat de o baterie de 80,7 kWh (capacitate netă), amplasată în podea. Resursele merg exclusiv către putea spate printr-o transmisie automată cu o treptă.

Pentru i4 eDrive40, fișa tehnică specifică o autonomie de 493-590 km (măsurată în ciclul WLTP), în contexul unui consum mediu teoretic de 16,1-19,1 kWh/100km. Sprintul de la 0 la 100 km/h durează 5,7 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 190 km/h. Aceasta ar fi versiunea mai… cuminte.

În gamă există și i4 M50, care a primit binecuvântarea (și cunoștințele) inginerilor adunați sub acoperișul diviziei M de la BMW. Ce înseamnă asta? O avalanșă de performanță, venită din două motoare electrice, amplasate fiecare pe câte o punte. În total, i4 M50 îți pune sub talpa dreaptă 544 CP și 795 Nm trimiși către toate cele patru roți.

Transmisia și bateria sunt identice cu cele folosite de i4 eDrive40. În schimb sprintul de la 0 la 100 km/h durează acum 3,9 secunde, iar viteza maximă este limitată la 225 km/h. Pentru că performanța primează, scade și autonomia maximă teoretică: 416-521 km.

Pentru că ambele versiuni au aceeași baterie, încărcarea unui i4 la o sursă AC se va face cu 11 kW. În cazul conectării la o sursă DC, i4 se poate alimenta cu maxim 205 kW, bineînțeles, dacă stația o permite – context în care încărcarea bateriei de la 10% la 80% durează 31 de minute.

Echipare

Modelul i4 care ni se alătură în ROCHARGE by Vitesco Technologies va fi un M50 Gran Coupé, adică vârful de gamă, echipat cu două motoare electrice.

Pentru că vorbim despre modelul de top, suita de dotări standard este cel puțin generoasă. Aceasta includ, printre altele: frâne M Sport, șasiu adaptiv M, BMW IconicSounds Electric, pachet M aerodinamic, ornamente BMW Individual Shadow Line și plafon BMW Individual antracit.

Prețul pentru BMW i4 M50 Gran Coupé începe de la 65.986 euro cu TVA, dar acesta poate crește foarte repede dacă se exagerează cu dotările opționale.

De exemplu, modelul i4 M50 prezent în tur este echipat cu jante M din aliaj ușor, bord îmbrăcat în Sensatec, trapă electrică, ornamente din fibră de carbon, sistem audio Harman Kardon, scaune față M Sport, pachet Business Class, pachet Innovation (inclusiv faruri BMW Laserlight) și pachet exterior M cu elemente din fibră de carbon. Acestora li se adaugă culoarea de caroserie Albastru Frozen Portimao și tapițeria din piele Vernasca.

Drept urmare, prețul final al modelului de față este de 85.829 de euro cu TVA.

Fișa mașinii care ne va însoți în ROCHARGE by Vitesco Technologies


este un proiect susținut de Vitesco Technologies

Green Partner
BT Leasing

Mobilizat de
Autonom

Pus pe șosea de
Michelin

Încărcat de
MOON
Enel X Way
Renovatio e-charge
MOL Plugee

Tehnologizat de
Server Config

Partener media
Euronews România