Citroën ë-C4: COVOR MAGIC ËLËCTRIC

Sunt câteva chestii pe care le așteptăm de la Citroën ë-C4 în turul ROCHARGE by Vitesco Technologies. De exemplu, să ne inducă o stare de calm soră cu meditația.

În primul rând, de la Citroën ë-C4 ne-așteptăm să ne poarte în liniștea specifică unui vehicul electric, pentru că noua generație a compactei franceze se prezintă în fața publicului și în versiune electrică. Asta așa, ca să ne obișnuim cu ideea, pentru că în viitorul nu foarte îndepărtat ne vom fi uitat la mașinile cu motor termic ca la specii pe cale de dispariție.  

Debutul lui în România în ultimele 12 luni l-a calificat automat pentru road trip-ul ROCHARGE by Vitesco Technologies, organizat de Autocritica și desfășurat pe parcursul a nouă zile. Nouă zile în care 16 jurnaliști din țară vor străbate țara-n lung și-n lat la volanul a opt dintre cele mai noi mașini electrice din România. Iar versiunea electrică a lui C4 promite să fie unul dintre actorii principali ai turului. Fie și din simplul motiv că este una dintre cele mai accesibile mașini de acest tip din caravană. Deci e „mașina populară”, dacă-mi permiteți o trimitere la rivali.

Revenind la noul C4: este un crossover. Un lucru poate greu de acceptat pentru unii, dar absolut natural pentru ingineri, care nu au unde altundeva să bage bateriile astfel încât să facă mașina și plăcută la condus. Și în cazul lui ë-C4, acestea formează practic podeaua mașinii. Partea bună este că 1) ai vizibilitate mai bună și 2) centrul de greutate nu crește odată cu asta, deci dinamica rămâne una dintre calitățile mașinii.

Pentru confortul tău: cai-putere electrici și blânzi

Versiunea electrică ë-C4 folosește motorul cu 136 de cai-putere și 260 de Newtoni-metru pe care îl găsești și în celelalte modele din familia PSA. Resursele merg exclusiv pe puntea față, iar bateria de 45 kWh (capacitate netă) îi asigură modelului compact o autonomie de până spre 350 de kilometri.

Cuplat la o stație de încărcare rapidă de 100 kW, ë-C4 își recuperează 80% din baterie în circa 30 de minute, iar o încărcare la 11 kW – maximul posibil pentru o sursă AC – durează cam 5 ore. Sprintul 0-100 km/h de 9.7 secunde (în modul Sport, nu în Normal sau Eco) nu-l încadrează pe ë-C4 în categoria sportivelor, însă după cum deja am zis, mașina a fost construită mai degrabă pentru a te încânta prin confort specific franțuzesc.

Francezii l-au dezvoltat pe ë-C4 ținând cont de un întreg program de confort (așa l-au numit ei, vorbesc cât se poate de serios). Adică o serie de elemente care au rolul să te facă să te simți bine în mașină, atât din punct de vedere al rulării cât și din acela al ergonomiei. Trenul de rulare a primit amortizoare progresive hidraulice, care au în capete pernuțe hidraulice pentru o procesare și mai bună a bâlbâielilor asfaltului. Citroën spune că senzația la rulare este similară cu a călători pe un covor fermecat. Doar că aici nu stai cu fundul direct pe persan, ci pe fotoliu – cu această piesă de mobilier în minte au fost proiectate scaunele din ë-C4. Au implicit 1.5 centimetri de spumă pe șezut.

Design îndrăzneț. Fără confuzii

Sătui să le tot explice oamenilor că ineditul volan cu butuc fix – așa cum a apărut pe C4 în 2004 – nu este o greșeală de proiectare, designerii Citroën au oprit aripile creației și au mizat pe conformism, iar asta se vede în generația care i-a succedat.

Însă acum, la noul C4, aceiași designer au răstit un „Je m’en fiche!” și au trasat fix liniile pe care și le-au dorit, cel puțin la exterior. Au făcut tot ce n-au putut să facă în cazul generației anterioare: și hatchback, și crossover și coupe, toate în aceeași mașină. Au avut grijă însă ca nimeni de la interior să nu sufere, așa că au reușit să exploateze cu stil și spațiul interior: ë-C4 are 16 spații de depozitare care însumează 39 de litri.

Pe bord găsești numai ecrane (adică două, numărul ideal) care-ți spun tot ce trebuie să știi despre mașină și care ascund 20 de tehnologii de asistență la condus. Și un sistem audio numai bun pentru muzică franțuzească. Dar merge și cu altfel de muzică, să știi.  

Fișa mașinii care ne va însoți în ROCHARGE by Vitesco Technologies