Test drive Renault Megane TCe 159 EDC RS Line

Inspirată de sportiva Megane RS, versiunea RS Line a lui Megane oferă un look sportiv pentru cei cu un buget mai redus.

Cine este și ce vrea Renault Megane TCe 159 EDC RS Line de la noi?

Versiunea RS Line cu 159 CP oferiți de motorul turbo de 1.3 litri este o alternativă cu gene ceva mai sportive în gama hatchback-ului compact Renault Megane. Este versiunea cu look cool și scaune sport fără a fi, însă, un Megane RS adevărat.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Tehnic vorbind, Megane este la a patra generație, actuala versiune fiind lasată în 2016. Și dacă francezii au oferit mereu un Hot Hatch ieșit din cuptorul diviziei Renault Sport (de unde și inițialele RS), este pentru prima dată când Renault introduce un – să-i spunem – warm hatch, sub forma unei linii de echipare numite RS Line. Cu un look sportiv și accente inspirate din sportul cu motor (de exemplu, scaune sport cu suport lateral și tetieră integrată), versiunea de echipare RS Line este disponibilă atât cu motorul turbo pe benzină de 1.33 litri în variante de 140 și 159 CP, cât și în versiune diesel BlueDCi de 116 CP.

Cu cine se bate pe piața din România?

Majoritatea constructorilor au identificat un segment pentru modelele compacte cu un look sportiv, dar care să păstreze motorizările din gama „normală”. Așa cum Renault oferă echiparea RS Line pentru Megane, concurența nu doarme și are oferte similare. La Ford găsim modelul Focus ST-Line, care poate primi motorul 1.5 Ecoboost de 150 sau 182 CP, la Volkswagen avem noul Golf R-Line cu motor 1.5 TSI de 150 CP, iar Opel are Asta GS Line cu motorul 1.2 turbo de 145 CP. Chiar și la Kia și Hyundai regăsim versiuni cu look sportiv pentru Ceed și i30 împreună cu motorul 1.5 T-GDI de 160 CP.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Versiunea RS Line pentru modelul Renault Megane facelift poate fi configurată cu două motorizări: una pe benzină în două variante de putere (1.33 litri de 140 sau 159 CP) sau diesel (1.5 de 115 CP). Noi am condus varianta de 159 CP și cutie automată EDC cu șapte trepte. Este și varianta pe care o recomandăm, dar cu un mic amendament. Alegeți varianta cu cutie de viteze manuală cu șase trepte. Se va potrivi mai bine cu spiritul modelului, chiar dacă pierdem ceva la capitolul confort. Cutia automată EDC cu șapte trepte este cel mai mare minus al acestui model. Și vă spunem imediat și de ce.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

Motorul turbo de 1.33 cmc este extrem de răspândit în cadrul Grupului Renault și nu numai. Îl regăsim sub capota modelelor Dacia Duster, Renault Clio, Megane, Kadjar și chiar Mercedes-Benz Clasa A. Pentru Megane-ul RS Line, am putut testa versiunea ce oferă 159 CP la 5.500 rpm și un cuplu maxim de 270 Nm disponibil de la 1.800 rpm. Cu suficiente resurse, motorul de 159 CP are un consum oficial de 5.9 litri/ 100 km. În realitate, pe traseul nostru de test desfășurat în mediu urban, computerul de bord a înregistrat un consum de 8.2 litri/100 km. O cifră bună pentru puterea disponibilă. Cu un rezervor de 47 litri, Megane TCe 159 poate parcurge aproximativ 600-650 kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Megane a fost mereu un model polivalent, iar dimensiunile sale compacte îl fac adecvat atât în oraș, cât și la drum lung. Suspensia a fost reglată pentru a oferi confort, dar poate aborda fără probleme și un stil de condus ceva mai dinamic. Renault oferă sistemul MySense, care permite celui de la volan să aleagă dintre o serie de moduri de condus ce influențează răspunsul motorului și al direcției. Un buton amplasat pe consola centrală deschide meniul pe display-ul central, unde cel de la volan poate alege între modurile My Sense, Sport, Comfort și Eco. Fiecare mod aduce modificări atât la răspunsul în pedală, dar și la ambianța interioară, lumina ambientală și grafica display-ului din fața celui de la volan, aceasta schimbându-se conform temei. Pentru Sport, avem un turometru digital imens și o temă roșie pentru grafică, în timp ce în Comfort tema este albastră, iar pe ecran este favorizat sistemul de navigație.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Deși avem un model compact cu un look sportiv, nu vom găsi aici suspensia sportivă reglată pentru performanță maximă pe care o are Megane RS. Avem o suspensie mai degrabă confortabilă, dar care poate susține și o sesiune de abuz în viraje, dacă cel de la volan crede că se impune un stil mai sportiv.

Cum ți se pare designul exterior?

Designul cu tentă sportivă a abordat de modelului Megane RS Line este unul atrăgător, care nu te lasă indiferent când vei remarca mașina în trafic. Cu spoilere mai ample, jante speciale și accente sportive cum ar fi cele două evacuări generoase din spate. Păcat, însă, că acestea sunt doar decorative. Modelul are faruri full-LED, primite după faceliftul de la jumătatea generației actuale și semnalizări dinamice ce adaugă un plus de factor cool.

Cum sunt materialele la interior?

Megane are materiale mult mai bune la interior după faceliftul primit anul trecut. Acestea sunt moi și plăcute la atingere, iar versinea RS Line primește o serie de bunătăți specifice: avem un volan RS îmbrăcat în piele și decorat cu emblema Renault Sport, dar și impresionantele scaune sport cu reglaj manual pe înălțime și lombar. Acestea oferă un suport lateral de invidiat, dar fac accesul și coborârea din mașină ceva mai dificile. Un proprietar mai tânăr le va aprecia pentru plusul sportiv adus în ecuația Megane RS Line, dar pe termen lung nu sunt cele mai confortabile scaune. Tapițeria este mixtă, cu inserții și cusături de culoare roșie, iar atmosfera la interior este una primitoare și plăcută.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Ca în orice compactă europeană, numărul oficial de scaune este cinci. Și chiar încap cinci persoane, dar pentru o călătorie în deplin confort recomandăm ca doar patru persoane să ia loc în Megane RS Line. În spate este relativ suficient spațiu, dar personale mai înalte vor sta cu genunchi lipiți de spătarul scaunului din față. Portbagajul are un volum de 384 litri, o valoare medie pentru un automobil compact.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Conform Euro NCAP, Este cât se poate de sigură. Actuala generație Renault Megane a trecut prin testele celor de siguranță în 2015, atunci când a fost lansată. A obținut scorul general maxim de cinci stele și un grad de protecție de 88% pentru pasageri adulți și 87% pentru pasageri infanți.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Renault a mers pe display-ul central amplasat pe verticală, o soluție care poate nu este pe placul tuturor, dar în practică se dovedește a fi utilă. Spațiul de pe ecran este parcă mai bine gestionat, iar ecranul se încadrează foarte bine în designul interior al modelului Megane. După facelift, Megane are o grafică mai modernă pentru toate ecranele, iar în loc de ceasuri analogice, cel de la volan are un al doilea display în față ce poate fi configurat după bunul plac. Nu este de ignorat nici soluția cartelei inteligente pe post de cheie de contact ce încuie și descuie mașina cand ne îndepărtam, respectiv, ne apropiem de mașină. Simplu și elegant.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Îi lipsește poate un sistem mild-hybrid pentru a mai reduce consumul de carburant și emisiile poluante și o cutie de viteze automată ceva mai eficientă la plecările de pe loc. Modelul de test a venit echipat cu cutia automată cu două ambreiaje EDC cu 7 trepte. Dacă în mers aceasta schimbă extrem de eficient, la plecările de pe loc este aproape imposibil ca mașina să se miște fluid. Apar o serie de smucituri care nu fac cinste acestei mașini și care devin foarte frustrante în timp. Alegeți, deci, cutia manuală cu șase trepte în combinație cu motorul 1.33 de 159 de CP.

Cât mă costă toată afacerea?

Prețurile pentru Renault Megane facelift încep de la 16.300 euro cu TVA inclus, dar dacă vreum motorul de 160 CP, acesta este disponibil doar în combinație cu echiparea RS Line, pachet pentru care trebuie să scoatem din cont suma de 23.000 euro. La această sumă se adaugă dotările opționale suplimentare pe care le alegem.

Cu ce vine în echiparea standard?

Renault oferă suficiente echipamente în versiunea standard RS Line inclusiv o listă completă de sisteme active de siguranță, faruri full-LED, planșa de bord digitală cu ecran TFT de 7 inch, oglinzi electrice, MultiSense, sistemul multimedia Easy Link, jante de aliaj de 17 inch, scaune sport, difuzor aerodinamic, etc.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru bucuria de a avea un model compact cu un look sportiv, diferit de marea masă a modelelor similare. În plus, scaunele sport îi vor bucura pe cei care vor să aibă o poziție de condus sportiv și susține laterală pe viraje.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Cutia de viteze automată EDC și plecările smucite de pe loc. Te fac să arăți ca un începător, deși conduci o mașină cu cutie automată.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

Vrei să ai o mașină din clasa compactă pentru uzul zilnic, dar vrei să ieși puțin în evidență.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

Dacă nu apreciezi un look sportiv și scaune tip scoică care te îmbracă frumos, dar nu sunt cele mai comode la drum lung.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, dar aș opta pentru versiunea cu cutie de viteze manuală și aș alege scaune mai confortabile. Din păcate, această opțiune nu există pentru versiunea Megane RS Line.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte. 

Un pui de hot hatch bun pentru uzul de zi cu zi.

Fișa tehnică a mașinii:

Renault Megane facelift

TCe159 EDC, RS Line

de la 16.300€
Sistem de propulsie
Benzină
Putere
159 CP
Cuplu
270 Nm
Transmisie
Automată 7 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1332 cc
Putere maximă
159 CP
Cuplu maxim
270 Nm
Motor electric
Număr motoare
Putere maximă
Cuplu maxim
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
NA litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
5.5 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4358 mm
Lățime
1858 mm
Înălțime
1447 mm
Ampatament
2669 mm
Masă proprie
1285 kg
Portbagaj (min/max)
402/1258 litri
Volum rezervor
47 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5stele
Preț
Preț de pornire model
16.300
Preț mașină testată
23.000
Leasing promo