Test Drive: Honda e

Honda e nu a fost pus pe piață ca să democratizeze accesul la mașinile electrice. Ci ca să ai o alternativă retro nonconformistă la restul electricelor.

Cine este și ce vrea Honda e de la noi?

În era modernă a automobilului, Honda cochetase doar cu ideea hibrizilor. Insight a deschis balul electrificării Honda la nivel global, însă de-a lungul anilor, producătorul japonez a tot schimbat rețeta hibridului în căutarea succesului.

A urmat epopeea Clarity (model electric cu pile de combustie pe bază de hidrogen) și mai apoi debutul noului sistem hibrid de propulsie e:HEV pe CR-V. Modul în care au gândit niponii sistemul hibrid al SUV-ului este atipic, pentru că Honda nu a fost niciodată un producător care să urmeze clișeele. Sistemul e:HEV e la fel de complicat ca un ceas elvețian, dar rezultatul final este unul eficient în materie de consum și emisii.

Honda avea nevoie de un model electric în gamă, iar ideea niponilor a fost prezentată în premieră publicului larg în timpul Salonului Auto de la Frankfurt din 2017. Se numea Honda Urban EV Concept și adopta tușele retro ale primei generații Civic într-un pachet general modern.

A urmat prezentarea versiunii de pre-serie Honda E Prototype, iar în 2019 japonezii lansau modelul Honda e. Nu, n-am lăsat fraza neterminată, întrucât acel „e” nu este forma prescurtată a verbului „a fi” la timpul prezent persoana a treia, ci numele modelului japonez.

Honda e devine primul model electric global al mărcii nipone și deschide un nou capitol în era în care toți producătorii se înghesuie să aducă în showroom-uri mașini cu baterii.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Honda e se află la prima generație și reprezintă un vector de imagine, un mod prin care inginerii și designerii japonezi au vrut să demonstreze ce pot face atunci când au mână liberă și know-how fără să fie îngrădiți de profitul obținut în urma vânzării sau alți indicatori financiari.

M-ai putea întreba de unde know-how, dacă modelul electric este primul din specia sa? Îți răspund imediat. În 1987, Honda a decis să dezvolte un model electric. Fără să aibă cunoștințe în domeniu, o echipă niponă a lucrat la realizarea lui EV Plus. S-a pornit de la structura modelului Civic din acei ani și, după multe teste și încercări, în aprilie 1997, pe linia de producție a uzinei Takanezawa ieșea primul exemplar Honda EV Plus. Nu, n-a fost un succes de piață, pentru că s-a asamblat în puțin peste 300 de unități, însă departamentul de Cercetare și Dezvoltare este cel care a câștigat mult de pe urma proiectului. Experiența și cunoștințele acumulate i-au ajutat în viitoarele proiecte electrificate.

Din punctul meu de vedere, Honda e și EV Plus se aseamănă mai mult decât ai crede: au fost gândite pentru utilizarea urbană, au la bază tehnologii de top (specifice erei în care au fost concepte) și ambele atrag atenția asupra conceptului de electrificare.

Cu cine se bate pe piața din România?

Honda e își deschide larg ușile în fața unor segmente care au început să prindă viață. Nu l-aș încadra nici în clasa mini, pentru că e ceva mai mărișor decât exponentul Fiat 500e, dar parcă nu l-aș pune nici față în față cu modelele din segmentul mic. E undeva între, iar asta face ca alegerea clientului să fie și mai dificilă.

Și cum nu pot să-l las să zburde liniștit printre segmente, o să-i atribui rivali din ambele clase. Fiat 500e, Mini Cooper SE, Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Renault Zoe și Smart ForFour sunt modelele care îi țin piept niponului.

Cel mai accesibil dintre acestea rămâne Smart FourFour, prețul de pornire fiind de 23.200 de euro. Urmează Fiat 500e (27.200 de euro) și grupul format din Peugeot e-208, Opel Corsa-e și Renault Zoe, cu prețuri care trec cu puțin peste 30.000 de euro.

Mini Cooper SE respectă statul mărcii și are un preț de pornire de 33.500 de euro, iar undeva într-o altă ligă de preț se află și Honda e, prețul de pornire al versiunii disponibile în țara noastră fiind de 39.980 de euro. E drept, vine într-o echipare de top și cu motorizarea cea mai puternică.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În momentul lansării, Honda a anunțat două variante de putere pentru modelul electric de oraș: 136 CP și 315 Nm sau 154 CP și 315 Nm. În România, Honda e a venit doar în varianta de top Advance, adică motorizarea cea mai puternică.

Resursele motorului electric sunt puse în valoare de roțile de pe puntea spate, iar valorile oferite sunt suficiente pentru a acoperi orice situație în traficul urban. Plecările de pe loc sunt rapide, reprizele sunt și ele agile, iar în câteva secunde te trezești că ai trecut peste limita maximă de viteză din localități.

Inginerii Honda au integrat și două moduri de rulare: Normal și Sport. Diferențele dintre cele două se simt foarte repede: în modul Sport, modelul electric este ceva mai nărăvaș ori de câte ori te apleci cu încredere asupra pedalei de accelerație.

Ți-aș fi recomandat varianta cu 136 CP, însă nu o poți comanda și în România. Chiar dacă ai fi avut mai puțină putere, cuplul motor ar fi fost același și nu cred că ai fi simțit vreo diferență de performanțe de la 0 la 50 km/h.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Ca să nu existe neclarități pe parcurs, vreau să stabilesc de la început că Honda e a fost gândit ca un model urban. Adică o mașină cu care să te învârți cu ușurință prin traficul din oraș și pe care să o încarci o dată pe săptămână.

Bateria are o capacitate utilizabilă de 32 kWh (35.5 kWh brut), iar autonomia anunțată de producător este de 210 kilometri în regim mixt. Consumul mediu mixt este de 17.8 kWh/100 de kilometri.

Am condus Honda e pentru aproape trei săptămâni, iar în tot acest timp am avut o singură ieșire în afara orașului. În rest, m-am fâțâit din A în B, pe trasee scurte sau medii în București. La final, consumul mediu a fost de 17.4 kWh/100 de kilometri.

În anumite zile, drumurile scurte le-am făcut și fără climatizare, temperaturile fiind ideale, însă au existat și perioade în care am abuzat de aerul condiționat sau au folosit funcția de precondiționare chiar dacă mașina nu se afla conectată la o priză.

Mulțumită unui sistem de recuperare a energiei eficient, Honda e poate fi condus doar cu pedala de accelerație (one-pedal). Sistemul se activează de la un buton aflat între cele două scaune din față (evit să-l mai numesc tunel median pentru că, în general, mașinile electrice nu mai au această structură). Gradul de recuperare poate fi reglat din padelele aflate în spatele volanului, iar de cele mai multe ori m-am bucurat de serviciile acestui sistem. E mult mai simplu și eficient să anticipezi puțin traficul și să consumi ceva mai puțin decât să accelerezi și să frânezi brusc.

Pe baza acestui consum, cu bateria încărcată aproape complet, computerul de bord a afișat o autonomie maximă de 196 de kilometri.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

O baterie cu o capacitate mică are plusuri și minusuri. Dezavantajul e clar: autonomia redusă. Însă avantajul îl reprezintă timpul scurt de încărcare. În cazul lui Honda e, producătorul japonez anunță 30 de minute pentru 10-80% la o priză rapidă cu o putere de până la 100 kW. O vei putea cupla și la o priză AC, însă în acest caz, puterea maximă pe care o poate trage va fi de 6.6 kW. Pentru o încărcare la o astfel de stație, timpul necesar până la 100% va fi de puțin peste 4 ore.

Dacă nu ai acces la o stație publică, atunci poți utiliza și o priză casnică de 220V, doar că timpul pentru o reîncărcare completă va fi de 16 ore.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Orașul este locul preferat al lui Honda e, motiv pentru care am petrecut marea majoritate a timpului în traficul urban. Se descurcă excelent și dimensiunile mici te ajută atât în momentele în care cauți un loc de parcare, dar și când vrei să te strecori mișelește printre SUV-urile care au invadat orașul.

Scaunele sunt moi și confortabile, nu au un suport lateral sănătos, dar sunt potrivite pentru drumurile din oraș.

O să ating acum un punct pe care mulți îl văd ca fiind sensibil: camerele video care înlocuiesc oglinzile convenționale. Poziția ecranelor în extremitățile planșei de bord le fac ușor de folosit. E o soluție mai bună decât cea pe care Audi o folosește pe SUV-ul e-tron. Unghiul oferit de camere este unul bun și te vei acomoda rapid cu noua situație. Pe timp de noapte, la lumină slabă, apare și acel “zgomot” al imaginii. Iar dacă îți faci griji că nu vei vedea nimic în zilele ploioase, țin să te anunț că n-ai niciun motiv. Ba chiar e invers: picăturile de apă nu rămân pe protecțiile camerelor, iar imaginea oferită va fi una mult mai bună decât în cazul oglinzilor convenționale.

Cât despre estimarea distanței, Honda introduce un sistem grafic cu trei linii orizontale care te ajută să înțelegi cu exactitate distanța pe care o ai față de mașini sau alte obiecte aflate în spate. Odată ce ai înțeles cum funcționează, vei citi cu ușurință și traficul.

Pentru că inginerii Honda au vrut să anime și mai mult interiorul modelului electric, oglinda centrală devine un ecran prin simpla acționare a unui mic comutator. Aceasta va prelua imagini de la o cameră amplasată în spate.

Honda e se descurcă bine și în afara orașului. Accelerează decent pentru un model de oraș până la 100 km/h (8.3 secunde), iar reprizele sunt și ele agile. Viteza de top este limitată la 145 km/h dintr-un motiv evident: conservarea energiei din baterie. De altfel, la viteze mai mari de 100 km/h vei fi ușor deranjat de zgomotul din habitaclu.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Deși Honda e are un spirit sportiv, suspensiile sunt orientate mai mult către confortul celor aflați la interior. Nu-i un Clasa S în materie de confort, dar nici n-o să-ți vânture cafeaua de fiecare dată când treci peste denivelări.

Cum ți se pare designul exterior?

Designul rămâne unul dintre capitolele subiective de judecată a acestei mașini. Mie, de exemplu, îmi place cum arată Honda e. Liniile moderne îmbinate cu tușele retro ale primului Civic mă îndeamnă s-o privesc cu drag. Iar peste toate astea, privirile admirative ale trecătorilor îți vor face ziua mai bună. Cum am spus și câteva rânduri mai sus, Honda e reprezintă un vector de imagine al companiei nipone: la capitolul popularitate există puține modele fabricate de constructorii de volum care pot să întreacă modelul urban Honda.

Cum sunt materialele la interior?

De la apariția lui BMW i3 (primul model electric de serie al constructorului german), producătorii au început să privească cu alți ochi lumea interioarelor auto. Materialele și configurația generală s-au transformat treptat, iar ideea de habitaclu a devenit mai apropiată de cea a unui living.

Scaunele lui Honda e sunt îmbrăcate într-un material textil plăcut la atingere (cam ca husele fotoliilor de la Ikea), plasticele din partea de sus a planșei de bord sunt dure, dar finisate bine, iar materialul care imită textura lemnului se asortează cu nuanța folosită pentru centurile de siguranță.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Pentru drumurile scurte, poți lua cu tine și doi oameni pe bancheta din spate. O să stea înghesuiți, dar măcar accesul se face cu ușurință. Altfel, Honda e rămâne un model gândit pentru ocupanții din față.

Nici portbagajul nu vine în apărarea modelului electric nipon. Cei 171 de litri (mai puțini și decât cei oferiți de Fiat 500e Cabrio) sunt suficienți doar pentru două-trei baxuri de apă și alte mărunțișuri, mai ales că trebuie să ții cont și de spațiul ocupat de cele două cabluri de încărcare (unul pentru prizele casnice, și unul pentru stațiile de încărcare). Pentru un weekend în doi, vei fi nevoit să depozitezi din bagaje și pe bancheta din spate.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Organizația Euro NCAP nu a ratat momentul și a izbit de toate barierele cu noul Honda e. La final, micuțul nipon a primit un rating general de 4 stele la capitolul siguranță.

Capitolul dedicat protecției pasagerilor adulți a fost notat cu 76%, iar la finalul testelor care măsoară protecția copiilor, Honda e a primit 82%. Pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, modelul nipon a primit 62%, în timp ce sistemele de siguranță au fost notate cu 65%.

Honda e va fi echipat cu următoarele sisteme de siguranță: sistem de frânare automată de urgență, sistem capabil să mențină banda de rulare, limitator inteligent de viteză cu funcție pentru identificarea semnelor de circulație, sistem pentru monitorizarea traficului din lateral și un cruise control adaptiv capabil să oprească complet mașina în trafic.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Unul dintre sistemele pe care le-am apreciat în Honda e a fost cel care permite rularea cu o singură pedală. E ușor de activat și dezactivat, iar faptul că poți regla intensitatea frânării (a se citi nivelul de recuperare a energiei) mi se pare un atu. În plus, odată ce mașina se oprește complet, sistemul activează și funcția Auto-Hold.

Mi-au plăcut și camerele video care înlocuiesc oglinzile laterale. Chiar dacă vor mai trece câțiva ani până le vom vedea implementate pe mai toate mașinile, inginerii Honda au făcut o treabă bună și trebuie apreciați pentru asta. Este cel mai bun și mai natural sistem de acest tip de pe piață în acest moment.

Sistemul de parcare inteligent mi s-a părut unul dintre cele mai avansate pentru o mașină dezvoltată de un producător de volum. Tehnologia identifică rapid locurile de parcare (deci nu vei încurca traficul mergând cu 10 km/h), iar după apăsarea unui buton computerul preia toate funcțiile șoferului. Nu mai trebuie să acționezi nici transmisia, nici pedalele și nici direcția. Totuși, pe instrumentarul de bord va exista un mesaj care te îndeamnă să te asiguri pe tot parcursul acestor manevre.

O să vin și cu un al patrulea pachet pe care îl consider interesant: priza de 220V și portul HDMI. De ce? Pentru că astfel poți transforma Honda e într-un birou mobil.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

În locul planșei convenționale de bord, Honda a intregrat cinci ecrane. Două, cele din extremități, înlocuiesc camerele video, două (cu diagonală de 12.3 inch) formează interfața sistemului de infotainment, iar unul are rol de instrumentar de bord.

Deși tot ansamblul este bine pus la punct, sistemul de infotainment putea fi ceva mai rapid. Apar întârzieri indiferent de modul de utilizare (standard sau prin Apple CarPlay/Android Auto).

Cât mă costă toată afacerea?

În România poți comanda doar echiparea de top Advance, prețul de pornire fiind de 39.980 de euro. Dacă prinzi loc și la coada virtuală formată pentru programul Rabla, poți să mai scazi din prețul de listă 11.600 de euro.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Prețul este pe măsura dotărilor. Pentru că vorbim de o mașină foarte echipată în versiunea „de bază” – care de fapt este ceea ce vedem la alții în versiunile de top – Honda e va fi echipat standard cu o grămadă de elemente tehnologice. Printre acestea se numără camerele video care înlocuiesc oglinzile laterale, parbriz încălzit, volan încălzit, scaune încălzite, sistem automat de climatizare, oglindă centrală care poate prelua imaginile camerei video din spate, două ecrane tactile de 12.3 inch, instrumentar digital de bord, sistem audio cu 8 difuzoare, sistem de parcare inteligent, plafon panoramic, faruri cu LED, jante din aliaj de 17 inch, priză de 220V, un port HDMI, patru porturi USB și suita de sisteme de siguranță pe care le-am amintit odată cu rezultatul obținut la testele Euro NCAP.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Modul în care producătorul japonez a reușit să îmbine designul retro cu tehnologiile moderne de top.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Am două: prețul și spațiul din portbagaj.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Cred că aș renunța complet la scaunele și portierele spate în favoarea unui portbagaj mai mare.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să zâmbești de fiecare dată când te urci la volan.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…vrei spațiu pentru mai mult de două persoane și o autonomie cu care să faci drumul până la mare dintr-un singur “plin” al bateriei.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Chiar dacă prețul este mult peste restul rivalilor, mă identific cu personalitatea lui Honda e, iar uneori avem nevoie să luăm decizii care nu sunt neapărat raționale.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Cea mai cool mașină electrică de oraș din acest moment.

Fișa tehnică a mașinii

Honda e

Advanced

de la 39.980€
Sistem de propulsie
Electric
Putere
154 CP
Cuplu
315 Nm
Transmisie
Automată 1 treaptă
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Motor electric
Număr motoare
1
Putere maximă
154 CP
Cuplu maxim
315 Nm
Baterie
Capacitate brută
35.5 kWh
Capacitate netă
32 kWh
Putere maximă încărcare
6.6 AC / 100 DC kW
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
NA kWh/100km
Mediu mixt (WLTP)
17.8 kWh/100km
Autonomie
210 km
Dimensiuni
Lungime
3894 mm
Lățime
1752 mm
Înălțime
1512 mm
Ampatament
2538 mm
Masă proprie
1543 kg
Portbagaj (min/max)
171/861 litri
Volum rezervor
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
4 Stele
Preț
Preț de pornire model
39.980
Preț mașină testată
39.980
Leasing promo