Škoda Octavia facelift: moderat

A patra generație modernă Škoda Octavia a ajuns la jumătatea vieții comerciale. Îmbunătățirile aduse odată cu facelift-ul au ca numitor comun atitudinea moderată.

Škoda aniversează 65 de ani de la debutul modelului Octavia. Originalul, cel din 1959. Pentru a marca momentul într-un mod special, oficialii mărcii din Mlada Boleslav n-au pregătit petreceri surpriză și nici vreo serbare cu toată clasa. În schimb, au decis că-i timpul potrivit să arate lumii Octavia facelift. De generația a patra.

Dar până să trec la noutățile pregătite de designeri și de restul echipei tehnice, o să fac o scurtă recapitulare a modului în care Octavia a reușit să schimbe direcția spre care se îndrepta constructorul ceh.

Al optulea

După al Doilea Război Mondial, compania este naționalizată, iar contextul economic și cel social nu erau dintre cele mai favorabile. Cu toate acestea, Škoda continuă să producă mașini și să dezvolte modele în mod independent. Printre noutăți se număra și Octavia – din Latină, al optulea. Numele n-a fost ales la întâmplare, sedanul cu două portiere fiind al optulea model al mărcii dezvoltat după al Doilea Război Mondial.

Pe lângă suspensia cu arcuri elicoidale, Octavia plusa cu un motor de 1,1 litri capabil să livreze 40 de cai-putere. N-or fi fost ei mulți, dar puși împreună cu o caroserie ușoară garantau o viteză de top de 110 km/h. Transmisia era una manuală cu patru trepte, iar resursele mergeau către roțile de pe puntea spate.

Prima generație Škoda Octavia. Foto: Škoda

Modelul a devenit rapid un succes de piață, motiv pentru care oficialii mărcii au decis să-i crească performanțele. Așa a luat naștere Octavia Super: motor de 1,2 litri și 45 CP.

Crezi că inginerii s-au oprit aici? Răspunsul e simplu: nu. Iar drept dovadă, la Salonul Auto de la Geneva din 1960 (la doar un an de la debutul în producție), Škoda lansează Octavia Touring Sport (TS). Pe scurt, o versiune cu 50 CP.

Și cum mulți producători erau în căutarea pârghiilor de promovare, oficialii Škoda au decis să omologheze Octavia Touring Sport și s-o folosească în diverse competiții sportive. Rezultatul a fost și el pe măsură: hat trick la Raliul Monte Carlo în 1961, 1962 și 1963 – victorii de clasă, nu de general.

N-o să neglijez nici varianta break a lui Octavia, prima generație fiind lansată în 11 septembrie 1960. De altfel, break-ul a rămas cel mai mult timp în producție (până în 1971), sedanul fiind înlocuit în 1964 de gama 1000/1100 MB.

Prima generație Škoda Octavia Combi. Foto: Škoda

Modelul Škoda Octavia, originalul, a fost asamblat în 360.000 de unități (54.100 de exemplare fiind trecute în dreptul versiunii break).

Renașterea

În martie 1991, Jan Vrba, ministrul ceh al Industriei, și Carl Hahn, președintele consiliului de administrație al Grupului Volkswagen, au semnat contractul prin care 31% din acțiunile Škoda treceau în portofoliul grupului german. Au urmat o serie de investiții și programe care au vizat atât dezvoltarea noilor modele, cât și a personalului.

În 1992, sub bagheta designerului Dirk van Braeckel, o echipă demarează un proiect care va avea rol de cârmă pentru marca din Mlada Boleslav. Patru ani mai târziu, în 4 aprilie 1996, proiectul secret devine public: prima generație modernă Škoda Octavia.

Siguranța oferită, dar mai ales caracterul practic (spațiu interior bun și portbagaj de 528 de litri) au făcut din noua Octavia un punct de atracție pentru publicul european – în special cel proaspăt ieșit din comunism. Și cum tradiția trebuie respectată, doi ani mai târziu, în portofoliul Škoda apare și varianta break (Combi).

Prima generație modernă Octavia. Foto: Škoda

Ce s-a întâmplat ulterior? Octavia a devenit vertebră importantă în coloana vertebrală a mărcii și a susținut graficul vânzărilor.

Prima schimbare de generații a avut loc în 2004. La fel ca în 1996, Škoda a pus accent pe caracterul practic al mașinii, iar asta s-a vâzut în vânzări: 1,6 milioane de unități ale versiunii liftback (sedan cu hayon) și alte 900.000 de exemplare break.

A doua generație Octavia. Foto: Škoda

A treia generație Octavia a debutat în 2012, iar publicul a continuat să aibă în față două versiuni de caroserie. Din galantar n-a lipsit varianta de performanță RS.

Prima Octavia și versiunea cu facelift a celei de-a treia generații moderne. Foto: Škoda

Cea mai recentă generație Octavia a fost prezentată la final de 2019. Pe lângă noutățile estetice și cele de interior – în ton cu epoca -, modelul a plusat cu un sistem de propulsie menit să facă trecerea către era electrică: un plug-in hybrid. De altfel, primul din oferta Škoda de până atunci.

A patra generație Škoda Octavia. Foto: Škoda.

Reality Czech

Pentru a ține pasul cu concurența, a patra generație Škoda Octavia a trecut printr-un mic update de design: faruri cu o semnătură luminoasă modificată (disponibile cu a doua generație a sistemului Matrix LED), grilă și spoiler față ușor – dar foarte ușor – retușate, jante cu design nou cu dimensiuni de până la 19 inchi și un difuzor spate modificat. Tot în partea posterioară, modelul constructorului ceh va putea fi echipat – opțional – cu indicatoare dinamice.

Identitatea de brand nu putea fi trecută cu vederea, motiv pentru care designerii au optat pentru un logo frontal în versiune 2D și pentru un font nou pentru denumirile de pe hayon. Ca pachetul estetic să se încheie, cehii propun o paletă de culori formată din 10 nuanțe – inclusiv Phoenix Orange.

Punctul pe interior

Škoda mizează pe idei conservatoare la interior. Prin urmare există puține noutăți. Standard, toate exemplarele Octavia facelift vor fi echipate cu un instrumentar digital de bord de 10 inchi și sistem de climatizare pe două zone. În partea centrală își face apariția un ecran de 13 inchi, iar asistentul virtual Laura primește ajutor din partea ChatGPT. Și cam atât pe partea de infotainment – multimedia.

În schimb, cehii propun ceva mai multe opțiuni pentru materialele de la nivelul habitaclului.

Gama de echipări se redenumește. Dispar Active și Style și intră Essence și Selection. La fel ca până acum, rămân în gamă versiunile Sportline și RS.

Adio, plug-in hybrid

Poate cele mai mari surprize țin de motorizările lui Octavia facelift. În primul rând, dispare din ofertă propulsorul de un litru. În al doilea rând, nicio veste referitoare la versiunile plug-in hybrid – în ciuda faptului că proaspătul Golf facelift a păstrat în portofoliu o astfel de motorizare. Tot la categoria dispăruți trecem și Octavia RS diesel.

Intrarea în gamă este făcută de motorul pe benzină de 1,5 litri cu 115 cai-putere și 220 Nm. Poate fi comandat fie cu o cutie manuală cu șase trepte, fie cu una automată cu șapte rapoarte. În a doua configurație, propulsorul va fi echipat și cu un sistem mild-hybrid la 48V. Situația se repetă și dacă mergi pe varianta de 1,5 litri TSI cu 150 CP și 250 Nm.

Vârf de gamă va fi Octavia RS cu 2,0 litri benzină cu 265 de cai-putere, un plus de 20 CP față de versiunea fără facelift. În schimb, cuplul motor rămâne cu cei 370 Nm. Singura transmisie disponibilă pe Octavia RS va fi cea automată cu șapte trepte.

Oficialii Škoda au ținut să anunțe că din 2025 va fi introdusă și o variantă cu 204 CP pentru motorul de 2,0 litri TSI (+14 CP comparativ cu varianta de până acum). Spre deosebire de Octavia RS, aceasta va avea tracțiune integrală – de altfel, și singura.

În ofertă rămân și motoarele diesel: 2,0 litri TDI în versiuni de 115 CP și 150 CP. Prima variantă e echipată cu manuală în șase trepte, iar a doua vine cu o cutie automată cu șapte rapoarte.

Pentru moment, niciun indiciu legat de prețurile pentru piața din România.

Închei cu o notă personală: cu un Volkswagen Golf pregătit să treacă definitiv în era electrică (din 2028), nu-i exclus ca modelul mărcii din Mlada Boleslav să-i calce pe urme. Prin urmare, ce vezi acum ar putea fi ultima generație Octavia cu motoare cu ardere internă.