Povestea Saab: de la avioane la mașina aerodinamică

Saab, celebrul constructor suedez de automobile, nu mai este printre noi din 2012. După o perioadă tulbure în cadrul General Motors și un ping-pong final cu numele mărcii, Saab a intrat în istorie.

Saab este un nume cu rezonanță în industria auto și aeronautică. Pentru pasionații de mașinării zburătoare, Saab este unul dintre cele mai importante nume: produce avioane de luptă, dar și aeronave pentru pasageri încă din 1937.

Mașinile constructorului suedez sunt însă la fel de celebre ca avioanele produse în Scandinavia. Saab ne-a dat de-a lungul istoriei sale câteva modele emblematice ca 900 sau 9-5. Compania suedeză a produs mașini între 1946 și 2011 când divizia auto, aflată atunci sub umbrela General Motors a dat faliment. Deși au existat câteva încercări de a reînvia numele Saab, acestea nu au avut succes. În 2011, General Motors a vândut marca Saab către olandezii de la Spyker, dar și aceștia au intrat rapid în probleme financiare. Apoi, chinezii de la NEVS au încercat să ducă numele Saab mai departe. Deși au produs 71 de automobile în 2013 și alte 380 în 2014, încercarea s-a împotmolit rapid.

De la avioane la mașini

Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Corporația Suedeză pentru Aeronave) a fost înființată în 1937 la Linköping cu scopul precis de a construi avioane pentru Forțele Aeriene Suedeze, în condițiile în care statul nordic dorea să își întărească poziția neutră în Europa, cu al doilea Război Mondial la orizont.

După conflagrația mondială, cererea pentru avioane de luptă a scăzut, așa că au fost căutate alte oportunități de business. Au fost luate în considerare inclusiv producția de electrocasnice, case din elemente prefabricate sau automobile utilitare ușoare. Dar până la urmă a fost aleasă producția de automobile. Pe piața din Suedia, Volvo deja domina, așa că Saab a ales să ofere un concurent atipic: un automobil de dimensiuni mici.

Saab 92 alături de avionul de luptă Saab 21 din 1945. Foto: Saab

În aer

Printre soluțiile oferite de divizia aviatică civilă a constructorului suedez se numără aeronavele Saab 340 și Saab 2000, două modele renumite pentru calitățile lor. Saab 2000 încă deține un record în clasa sa pentru ascensiunea de la 0 la 9000 metri în 8,01 minute. La nivel militar, Saab oferă celebrul model JAS 39 Gripen, un avion de vânătoare multirol aflat în dotarea Forțelor Aeriene Suedeze (Svenska flygvapnet), Cehe (Vzdušné síly) și Maghiare (Magyar Légierő). Dezvoltat pentru a fi operat în aproape orice condiții și cu o minimă mentenanță, Saab Gripen poate decola și ateriza pe piste acoperite de zăpadă cu o lungime de doar 500 metri, sau de pe piste improvizate pe autostrăzi.

Saab JAS 39 Gripen. foto: Saab AB

Din istoria Saab face parte și legendarul avion de vânătoare 35 Draken lansat în 1955, primul avion cu aripă dublu-delta din lume.

Ambiția de la finalul Războiului

În 1945 era demarat proiectul pentru construcția unui automobil cu numele de cod intern X9248 și cunoscut ca Proiect 92. De ce 92? Pentru că acesta era următorul număr în secvența de producție după Saab 91 Safir, un avion monomotor pentru antrenament și, ulterior, cel mai de succes produs de export al diviziei aviatice până la lansarea lui Saab 340.

În 1948, o clădire deținută de compania suedeză în orașul Trollhättan era transformată în uzină pentru asamblarea automobilelor și proiectul era mutat acolo. Sediul companiei auto Saab avea să rămână în Trollhättan până la desființarea companiei în 2012. Compania a realizat patru prototipuri denumite “Ursaab” sau “Saab original”, numerotate de la 92001 până la 92004, înainte de a proiecta modelul de serie, Saab 92, în 1949.

Ursaab, primul prototip al mărcii Saab, 1947. Foto: Arhiva Saab

Prototipul Ursaab a fost proiectat de o echipă formată din 16 ingineri condusă de Gunnar Ljungström. Nici unul nu avea experiență în domeniul auto și doar doi dintre ei dețineau permis de conducere. Designul avea să fie semnat de Sixten Sason, unul dintre cei mai mari designeri industriali din lume. Fiu de sculptor, acesta avea studii în școlile de artă din Paris și își demonstrase talentul în designul avioanelor produse până atunci de Saab.

Sixten Sason alături de o machetă Saab 92. Foto: autor necunoscut

Pentru un automobil de la finalul anilor 40, designul caroseriei era radical de avansat. Având expertiza aeronautică în spate, designerii Saab au desenat o caroserie aerodinamică. Coeficientul aerodinamic era mai redus decât la orice alt automobil aflat pe piață în acea perioadă. 

Interiorul prototipului Ursaab. Foto: Arhiva Saab.

Motorul cu doi cilindri folosit pentru primele prototipuri era de origine DKW, iar unele surse spun că ar fi avut 18 cai-putere. Puterea era transmisă către puntea față. Primele două prototipuri aveau să parcurgă peste 530.000 kilometri în teste. La finalul fazei de testare, Saab folosise 20 de automobile prototip pentru modelul 92.

Unul din primele prototipuri Saab 92. foto: WheelsAge

Atipic

Modelul Saab 92 intra în producție în luna decembrie 1949. Se năștea, astfel, primul automobil produs în serie de către compania suedeză. Rețeta folosită de Saab era atipică: o caroserie aerodinamică, motor mic de 764 cmc cu doi cilindri în doi timpi montat transversal ce oferea 25 cai putere și o transmisie manuală cu trei trepte. Coeficientul aerodinamic era de doar 0.30.

În ciuda puterii mici, Saab 92 era avantajat de o greutate totală de doar 805 kilograme. VIteza maximă ce putea fi atinsă era de 105 km/oră.

Saab 92 alături de avionul Saab 91 Safir. Foto: WheelsAge

Întreaga caroserie a modelului Saab 92 era presată dintr-o singură foaie de tablă în care erau apoi decupate portierele și părțile vitrate. Primele exemplare ale modelului 92 era vopsite într-o nuanță închisă de verde, similară cu celebrul British Racing Green. Legenda spune că Saab a ales soluția de a vopsi primele exemplare în aceeași culoare pentru a reduce costurile. Un surplus de vopsea verde era disponibil după război și suedezii au ales să îl folosească pentru primul model al mărcii Saab.

Saab 92. Foto: Arhiva Saab

În primul an de producție, Saab a asamblat 1426 exemplare ale modelului 92. În primii patru ani de producție, Saab a construit 9000 de exemplare, dar cifra era mică în comparație cu cererea pentru modelul suedez. La un moment dat, Saab înregistra 30.000 de comenzi pentru modelul 92.

Saab 92. Foto: Arhiva Saab

La doar două săptămâni după lansarea modelului Saab 92, marca suedeză debuta și în Motorsport. Inginerul șef Rolf Mellde termina pe locul 2 în Raliul Suediei cu un model Saab 92. Doi ani mai târziu, un exemplar Saab 92 modificat câștiga Coupe de Dammes în cadrul Raliului Monte Carlo cu Greta Molander la volan și Helga Lundberg pe locul navigatorului.

Din 1953, modelul primea un motor DKW cu trei cilindri ce oferea 33 cai putere. Doi ani mai târziu, constructorul suedez înlocuia modelului 92 și prezenta Saab 93, o variantă cu design nou și caracteristici îmbunătățite.

Saab 92 punea marca suedeză pe harta producătorilor auto din Europa. Constructorul din Trollhatan avea să continue tradiția modelelor nu numere consecutive până la celebrul Saab 99, lansat în 1968 și păstrat în producție timp de 16 ani. Chiar dacă cifrele s-au înmulțit apoi cu modele ca Saab 900, sau Saab 9000, suedezii aveau să revină în era modernă la denumiri ca 9-3 sau 9-5, modele care au definit gama modernă a mărcii Saab. Au existat și momente mai puțin fericite: comercializarea de modele Lancia sub marca suedeză, iar apoi, sub umbrela General Motors, drumul care a dus într-un final la dispariția mărcii.

Foto principală: IMAGO