Mazda CX-60 3.3 diesel: Rebelul

Mazda CX-60 e unul dintre cele mai rebele SUV-uri de pe piață. Unul dintre motive? Japonezii doar ce i-au pus un diesel nou de 3,3 litri cu șase cilindri în linie. Suficient cât să-ți gâdile urechile cu bașii din evacuare. Noi îl vom conduce aproape 2.000 de kilometri prin România în cele 9 zile ale roadtripului Cars & Roads by Michelin.

Mazda a fost unul dintre producătorii care în urmă cu câțiva ani a refuzat să se alinieze normelor. Un rebel printre constructorii care au ales la scară largă să sară din 2 litri aspirat natural în 0,9 și 1,2 turbo. Nu și Mazda, care a decis să-și alinieze emisiile motoarelor la secolul 21 fără “mișmașuri” îmbrăcate sub denumirea fandosită a downsizingului.

Acum, când toată lumea dă năvală în era electrificată cu fel de fel de sisteme care să pună kilowattul-oră înaintea litrului la suta de kilometri, Mazda alege – într-o anumită măsură – eschiva. Iar rezultatul se vede bine pe noul SUV CX-60. Rebelul gamei Mazda ne va însoți timp de 9 zile în roadtripul Cars & Roads by Michelin, un tur cu cele mai noi SUV-uri mild-hybrid, hibride și plug-in hibride lansate recent în România.

Primul pe linie

Dar până să ajung să-ți povestesc despre cum Mazda a pus o ultimă cărămidă la zidul construit de motoarele termice de mai bine de un secol, o să-ți spun ce reprezintă CX-60 pentru constructorul japonez. Noul SUV e cel mai puternic model de serie al mărcii, e primul plug-in hybrid lansat sub logoul Mazda și e cel mai mare model pe care îl poți cumpăra acum în Europa. Aș completa, cu acordul tuturor celor care s-au urcat sau au pipăit până acum CX-60, că noul SUV e și primul model cu adevărat premium al mărcii. Se simte asta în mai toate articulațiile.

Kodo 2.0

De mai bine de un deceniu, Kodo-Soul of Motion a definit gama producătorului japonez în materie de design exterior. Filozofia introdusă în premieră de conceptul Shinari – în 2010 – a fost apoi reinterpretată la nivel de serie și pusă în producție. Toate modelele mărcii lansate în ultimul deceniu și pe care le vezi astăzi prin Europa au la bază stilul Kodo.

Pentru CX-60, japonezii au venit cu o evoluție a filozofiei, un fel de Kodo 2.0, pe care au împachetat-o cu alte idei din tradiția niponă: conceptul Ma – descrie calmul și frumusețea spațiilor goale -, Kaichou – un element de armonie dintre diferite texturi -, și Musubu – arta de a împleti diverse elemente. Toate aceste noi idei au fost îmbinate cu liniile clare trasate până acum de Kodo. Atât la exterior, cât și la interior.

Zona frontală, deși ușor de recunoscut ca aparținând unul model Mazda, a fost atent proiectată la dimensiunile lui CX-60. Grila e mare, impunătoare și se împletește cu noua formă a farurilor. Prizele de aer, sculptate adânc în profilul frontal, și buza spoilerului completează aspectul masiv, dominant al zonei frontale. Privit din lateral, CX-60 afișează un plafon cocoșat. Nu mult, suficient cât să nu-i atribuie lumea apelativul de “SUV coupé”. Spatele plonjează brusc, dar nu atât de pronunțat cât să-l facă pe Wunibald Kamm, unul dintre părinții aerodinamicii, să exalte. Totuși e un SUV de peste 4,7 metri, nu o sportivă cu indicativ RX.

De clasă medie

Mazda n-a mai avut de mult timp un SUV de clasă medie pur-sânge. CX-5, cu toată îndrăzneala lui, a mai atras din clienții care se orientau către un model de segment D, dar n-a fost niciodată un reprezentat pur-sânge al acelei clase. Odată cu apariția lui CX-60, lucrurile s-au definit clar. Sigur, nostalgicii își vor aminti de defunctul CX-7, însă modelul lansat în 2007 n-a adus cele mai bune vânzări, de aici și decizia de a-l trece în rezervă.

CX-60 are 4745 de mm lungime și un ampatament de 2870 de mm. Încă puțin și am fi discutat despre dimensiuni interioare de limuzină. La baza noului SUV se află arhitectura Skyactiv MultiSolution Scalable și a fost proiectată în așa fel încât să suporte o configurație cu motor față și roți motrice spate. Pentru că CX-60 are în ofertă versiuni cu propulsie: un motiv pentru care SUV-ul poate fi considerat un rebel.

Există și versiuni cu tracțiune integrală, dar nu te aștepta la performanțe de Land Rover Defender sau Suzuki Jimny în off-road. Garda la sol măsoară doar 175 de mm – asta când pui jante de 20 de inchi – iar ideea din spatele lui CX-60 sigur n-a avut ca punct de pornire ieșirile extreme în afara asfaltului.

Șase în linie

Cu CX-60, Mazda a vrut să iasă iar din cotidian. Să-și arate încă o dată caracterul rebel, așa cum a făcut-o și în era downsizingului. Iar rezultatul a luat forma unor motoare diesel și benzină cu șase cilindri în linie. Sigur, nu poți să te împotrivești complet erei electrificate în care am intrat, iar gama de motorizări se încheie cu un plug-in hybrid. Câte puțin pentru fiecare.

Intrarea în gamă se face cu un diesel de 3,3 litri și șase cilindri în linie. Motorul îl vei găsi sub denumirea E-Skyactiv D și este disponibil în două versiuni de putere. Sigur, Mazda n-a venit cu un motor diesel și atât, unitatea fiind completată cu un sistem mild-hybrid care să aducă beneficii la nivelul consumului – și implicit în dreptul emisiilor.

Varianta de bază are 200 de cai-putere și 450 Nm disponibili încă de la 1.400 rpm. Resursele sunt puse în valoare de o transmisie automată cu opt trepte, iar în această configurație, doar roțile de puntea spate pun puterea jos.

A doua variantă a propulsorului diesel cu șase cilindri în linie are 254 de cai-putere. Și aici există un sistem mild-hybrid și o transmisie automată cu opt trepte, însă resursele sunt gestionate de un sistem de tracțiune integrală.

Această variantă ne va însoți în roadtripului Cars & Roads by Michelin, iar jurnaliștii auto și invitații vor povesti pe larg despre cum se conduce varianta diesel de top și care sunt atuurile și, bineînțeles, minusurile SUV-ului japonez.

Deși încă n-a fost lansat, CX-60 va fi disponibil și cu o motorizare pe benzină: 3,0 litri și tot șase cilindri în linie. Se va numi e-Skyactiv X, unde x-ul face referire la acel sistem de aprindere prin compresie controlată cu scânteie, iar e-ul se referă la sistemul mild-hybrid care îl va însoți. La fel ca motorizarea diesel, noul propulsor pe benzină va putea fi comandat în versiune cu roți motrice spate.

Cea mai generoasă ofertă din gama CX-60 este reprezentată de hibridul cu încărcare la priză. Pornind de la un motor pe benzină de 2,5 litri și un motor electric de 100 kW – localizat între termic și transmisie -, CX-50 în varianta e-Skyactiv PHEV AWD livrează 327 de cai-putere și 500 Nm. Resursele sunt gestionate tot de o cutie automată cu opt trepte, iar după cum ai intuit din denumirea comercială, acestea sunt puse pe asfalt de toate cele patru roți. Tot ansamblul este completat de o baterie cu o capacitate de 17,8 kWh care asigură – în condiții ideale – o autonomie pur electrică de puțin peste 60 de kilometri.

Jinba-Ittai

Mazda are o filozofie aparte pentru a defini relația dintre mașină și șofer. Se numește Jinba-Ittai și așa cum era normal, a fost implementată și pe CX-60. Jinba-Ittai nu face referire doar la comportamentul dinamic, ci ia în calcul și modul în care omul interacționează cu mașina. Iar asta înseamnă că Mazda pune preț și pe cum se simte cel aflat la volan: de la forma și poziția scaunului șoferului și până la vibrațiile și zgomotele care pătrund în cabină. Toate aceste elemente au fost atent studiate și proiectate întrucât să-i ofere celui de la volan senzațiile potrivite.

Spre exemplu, scaunele au fost desenate în așa fel încât să ofere suportul corect pentru pelvis și să asigure mobilitatea corectă a coloanei. Centrul de greutate a fost amplasat cât mai jos posibil, pentru ca șoferul să simtă mișcările mașinii mai rapid și să antincipeze dinamica acesteia, în timp ce caroseria a fost “burdușită” cu material fonoabsorbant, gata să oprească vibrațiile și zgomotele. Suspensia cu punte spate independentă și direcția precisă completează pachetul dinamic.

Și ca să înțelegi cât de departe s-au dus niponii când vine vorba de stabilirea poziției corecte la volan, trebuie să menționez și tehnologia numită Driver Personalization System. Pe baza poziției ochilor și a înălțimii, sistemul îți reglează automat scaunul, volanul, oglinzile și head-up displayul în pozițiile potrivite. Sistemul are și recunoaștere facială, astfel încât mașina să poată detecta oricând omul care se află la volan (poate stoca până la șase profile dedicate).

Sistemul de propulsie are și el caracteristici diferite în funcție de modul de rulare ales. Pentru CX-60, Mazda a introdus sistemul denumit Mi-Drive care permite selectarea unui mod din cinci disponibile: Normal, Sport, Off-road, Towing și EV (oferit doar pe PHEV).

Cu aer premium

De-a lungul ultimilor ani, Mazda a tot încercat – prin metode diverse – să-și poziționeze modelele undeva în zona de sus a segmentului de volum. Dacă vrei, cam la limita de jos a termenului premium. Ei bine, cu CX-60, Mazda tranșează lucrurile clar și poziționează SUV-ul – prin calitatea fabricației și a materialelor utilizate – în zona premium. N-o spune cu subiect și predicat, dar toate elementele acestea sunt cumva “in your face”. N-ai cum să ignori modul în care designerii au împletit materialele textile de pe planșa de bord, e imposibil să nu vezi lucrătura fină a finisajelor din cabină și nici să treci peste elementele din lemn de arțar și Nappa.

Habitaclul mizează mult pe simplitate, fără multe brizbrizuri care să încurce și fără butoane sau comenzi poziționate anapoda. Partea digitală e reprezentată de instrumentarul digital, de ecranul central “free standing” și de un sistem head-up display. Sistemul de infotainment permite conexiuni wireless atât pentru Apple CarPlay, cât și pentru Android Auto.

Ca senzațiile să fie și mai apropiate de cele oferite de modelele premium consacrate, Mazda a condimentat habitaclul cu un plafon panoramic cu o suprafață de un metru pătrat și cu mult spațiu pentru pasageri.

Pe lângă numărul mare de spații de depozitare, CX-60 plusează cu un portbagaj al cărui volum ajunge la 570 de litri. Sigur, spațiul poate fi extins până la 1.726 de litri – până la plafon – în caz că ai de transportat obiecte mari sau voluminoase.

La pachet

Pe lângă un adevărat pluton de sistem de siguranță activă și pasivă, CX-60 propune și o modalitate digitală prin care șoferul să aibă acces de la distanță la câteva dintre funcțiile mașinii. Sigur, astfel de sisteme există deja, însă trebuie punctate în condițiile în care toți producătorii vor să impresioneze publicul cu lucrurile pe care le poți face chiar și atunci când nu ești în mașină.

Prin intermediul aplicației MyMazda, șoferul va fi ghidat către locul în care a parcat mașina – nu râdeți, că și eu am poze în telefon cu diverse locuri de parcare din centrele comerciale, că cine știe, poate uit unde am lăsat mașina – sau va primi o notificare în cazul în care portierele sunt deschise. Tot prin intermediul aplicației, șoferul poate trimite mașinii destinații pe hartă sau poate consulta o fișă denumită Vehicle Health Report.

Nu în ultimul rând, aplicația integrează și o funcție de asistență rutieră.

Tot ca parte a pachetului prin care Mazda vrea să pună cuvântul premium în segmentul de volum producătorul oferă pe CX-60 un sistem audio semnate de Bose. Are 12 difuzoare așezate în cabină pe baza unor calcule grele care promit să dea un plus experienței de la volan.

Odată cu lansarea lui CX-60, Mazda a schimbat – într-o oarecare măsură – și modul în care denumește nivelurile de echipare.

SUV-ul poate fi comandat în patru niveluri de echipare: Prime-line, Exclusive-line, Homura și Takumi. Versiunea pe care o luăm cu noi în Cars & Roads by Michelin va fi cea de top, Takumi.

Pe piața din România, cel mai accesibil CX-60 este dieselul de 200 CP și roți motrice spate: de la 45.390 de euro (echipare de bază Prime-line). Dacă mergi pe varianta plug-in hybrid, prețurile încep de la 52.390 de euro (tot în varianta de bază Prime-line). Dieselul de top cu 254 de cai-putere e disponibil începând cu al doilea nivel de echipare (Exclusive-line), iar prețul de pornire e de 54.790 de euro.

Fișa mașinii care ne va însoți în tur

Logo Mazda

Mazda CX-60

3.3 E-SKYACTIV D254 MHEV TAKUMI AUTO AWD

de la 58.290 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Diesel Mild Hybrid
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
254 CP
Cuplu maxim sistem
550 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/6
Capacitate cilindrică
3283 cmc
Putere maximă
254/187 CP/kW
Cuplu maxim
550 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
17 CP
Cuplu maxim electric
153 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.33 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.4 s
Viteză maximă
219 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4745 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1890 mm
Înălțime
1680 mm
Ampatament
2870 mm
Volum portbagaj
570 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1726 litri
Masa proprie
1935 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
58.290
Preț mașină testată
62.740 €


Green Partner: Autonom

Alimentat de: MOL România
Tehnologizat de: Server Config
Pornit de: VARTA xEV
Susținut de: Pago