AUTOCRITICA SQUAD: Un nou sezon în Mondialul FIA de Regularitate cu mașini electrice

În 2024, Autocritica Squad va lua startul din nou în Campionatul Mondial FIA de Regularitate cu Mașini Electrice. Alături de Renault Megane E-Tech Electric.

Nici nu s-a uscat noroiul pe ghetele pe care le-am purtat în Dolomiți la ultima etapă din 2023 a Campionatului Mondial de Regularitate cu Mașini Electrice (FIA EcoRally Cup) că sezonul nou e pe cale să înceapă. Din simplul fapt că citești acest articol poți să-ți dai seama că nu ne-am îngropat visurile în acel loc șase în clasamentul general obținut anul trecut.

Prin urmare, Autocritica Squad (echipaj format din Mircea Meșter și Cornel Șocariciu, subsemnatul) continuă în competiția internațională.

Nivelul entuziasmului a rămas același. Încă ne dorim să urcăm pe podium, încă vrem să câștigăm o etapă de Mondial, încă ne dorim să învățăm. De-a lungul anilor am învățat și am înțeles că atunci când alegi să-ți încrucișezi săbiile (metaforic vorbind) pe la competiții internaționale ai o singură variantă corectă: să concurezi minim trei sezoane. Primul e de acomodare, în al doilea începi să pui, ocazional, bețe în roate celor de la vârf, iar în al treilea te bați cu adevărat la titlu.

Cu alte cuvinte, Autocritica Squad se pregătește de al doilea sezon în FIA EcoRally Cup.

Bun venit, Renault Megane E-Tech Electric

Probabil că ai observat deja mașina cu care vom concura în acest sezon de FIA EcoRally Cup. E un Renault Megane E-Tech Electric și ne va plimba la toate etapele de prin toată Europa în 2024. Este și una dintre cele mai apreciate electrice din România, fiind a patra mașină EV la capitolul vânzări în România în 2023.

Cu excepția etapei din Suedia, pe care o vom bifa cu un exemplar împrumutat de la dealerul Renault din Östersund, orașul în care se întâmplă prima etapă din sezon, vom concura cu această mașină din Lisabona la Monte Carlo și din exoticele Insule Azore în Cesky Krumlov, un orășel medieval din sudul Cehiei.

Mașina de casă – ca să-i spun așa – va fi un Megane E-Tech Electric în configurație EV60 220, adică un motor electric cu 220 CP și baterie cu capacitate de 60 de kWh.

Și dacă tot am schimbat mașina – și de-acum avem și livery, avem și logo Autocritica Squad nou. Să fie în ton muchiile lui Megane E-Tech Electric.

Cum competiția FIA e una în care contează și consumul de energie, la fel ca în 2023, ne bazăm pe eficiența și aderența anvelopelor Michelin: Pilot Sport pe timp de vară, Pilot Alpin la sub 7 grade Celsius și, preferatele mele, X-Ice North 4 cu ținte pentru gheața și zăpadă în Suedia. 

Sezon aproape complet

Pauza dintre sezoane n-a fost una lungă deloc. Vreo două luni – give or take. Dar în timpul ăsta nu prea ne-am relaxat. Am vrut să punem lucrurile la punct și să avem un 2024 programat la minute și secunde, mai ales că iar se anunță un an aglomerat pe toate planurile.

Marea supriză a venit în momentul în care FIA a publicat calendarul pentru sezonul 2024: 12 etape care se vor desfășura în 10 țări. Altfel spus, cu 3 mai multe ca anul trecut.

Ca să înțelegi exact cum stau lucrurile, niciunul dintre echipajele implicate în campionat (iau exemplul anului trecut) nu are asta ca job principal. Pentru fiecare e un hobby dus la nivelul următor. Cel în care face și performanță. Iar ca pasiunea asta și nevoia de adrenalină să conteze câtuși de puțin în economia finală, FIA zice că pentru a putea puncta la final de sezon, concurenții trebuie să participe la cel puțin 65% dintre etape (în cazul de față, minim 8).

Calendarul FIA EcoRally Cup 2024

Noi ne-am trecut în calendar 10 etape. Sărim peste Slovenia (din motive personale) și peste etapa din septembrie din Spania (din cauza unui road trip cu mașini electrice pe care îl vom organiza fix atunci). La fel ca până acum, o să raportăm înainte, în direct și după fiecare eveniment pe care îl vom bifa. Pe site, pe Facebook, pe Instagram și YouTube. Pachet Social Media complet.

Balet pe gheață

Etapa din Suedia deschide sezonul și nu-i una deloc tipică acestui tip de campionat. Și asta din simplul motiv că drumurile vor fi acoperite cu zăpadă și gheață. 100%. Fără excepții.

Asta înseamnă că n-ai cum să miști mașina de pe loc fără anvelope de iarnă. Totuși, de preferat sunt cele cu ținte. Le-am pus la test în ediția din 2023 a Östersund Winter Eco Rally și au mers brici în 99% dintre cazuri. Diferența de 1% s-ar fi făcut dacă în loc de roți am fi avut patine. Dar asta deja e altă discuție.

Anul acesta, competiția din Suedia totalizează aproape 500 de kilometri. Dintre aceștia, 322 de kilometri vor fi împărțiți în 17 probe de regularitate.

În materie de regulament – un fel de organism viu pe care FIA îl modifică anual – nu există schimbări notabile. La fel ca până acum, se va întocmi un clasament al probelor de regularitate (care ține cont 100% de cine merge cel mai precis pe probele speciale), dar se va calcula și un index de eficiență (cel care are cel mai bun consum pe probele speciale raportat la consumul WLTP anunțat de producător). Clasamentul final va fi întocmit prin înmulțirea punctelor de penalizare obținute pe probele speciale cu indexul de eficiență. Prin această nouă formulă de calcul, FIA prioritizează partea de regularitate a competiției.

Când citești aceste rânduri, suntem deja în Suedia, în Östersund, un orășel din mijlocul Suediei în care în această perioadă ninge fără întrerupere și în care săptămâna trecută au fost atinse temperaturi sub -30 de grade Celsius. Acum e ceva mai bine, spre zero, dar toată competiția se va desfășura la temperaturi negative.

Revenim cu detalii.

Fișa mașinii Autocritica Squad

Logo Renault

Renault Mégane E-Tech Electric

BEV 63KWH 220 ICONIC OPTIMUM CHARGE

de la 48.600 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
220 CP
Cuplu maxim sistem
300 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
220 CP
Cuplu maxim electric
300 Nm
Baterie
Capacitate brută
63.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.4 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.1 s
Viteză maximă
160 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,1 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
431 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4199 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1860 mm
Înălțime
1501 mm
Ampatament
2685 mm
Volum portbagaj
440 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1332 litri
Masa proprie
1636 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
48.600