Test Drive: Volkswagen Polo Style 1.0 TSI DSG

Volkswagen Polo s-a mărit și s-a tot mărit până a ajuns aproape cât un Golf 4. Acum este serios ca o compactă. Și are preț pe măsură.

Cine este și ce vrea Volkswagen Polo de la noi?

Polo este oferta Volkswagen în segmentul subcompact, un segment care a crescut atât de mult în dimensiuni în ultimii douăzeci de ani încât un Polo este aproape la fel de mare ca un Golf 4, de exemplu. Generația actuală este cea de-a șasea pentru modelul care răspunde la „Marco”, un model care a luat naștere în familia Volkswagen în anii ’70 ca un Audi 50 cu altă siglă. În mod deloc accidental, Audi a renunțat la scurt timp la 50. Așa cum e obiceiul zilelor noastre, odată la trei ani se face reîmprospătarea estetică, iar ce vezi în imaginile de mai jos este noul Polo, după facelift. 

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

La facelift, Polo a primit o bandă LED care-i străbate fața de la far la far, întreruptă fiind doar de siglă. Stopurile au fost și ele redesenate și sunt inspirate, la fel de banda luminoasă din față, de fratele mai mare Golf. Am uitat să spun: farurile primesc și tehnologie Matrix LED, dacă știi ce opțională să bifezi. Și pentru că cineva a spus într-o ședință că numele mașinii plasat pe mijloc, sub siglă, înseamnă bunăstare și aduce a premium, acum și Polo și-a scris numele pe mijloc.

La interior, ecranul de infotainment este acum și mai mare, adică poate ajunge la 9.2 inch, iar butoanele pentru controlul climatizării nu mai sunt butoane, ci segmente de plastic tactil. În spatele volanului nu mai există ceasuri clasice, pentru că instrumentarul de bord este acum digital. În plus, Polo primește toate cele necesare pentru a rula semi-autonom.

Cu cine se bate pe piața din România?

Piața de subcompacte este și la noi generoasă, așa că Polo are mulți rivali, începând chiar cu propria curte: SEAT Ibiza, Škoda Fabia. Ford Fiesta, Nissan Micra și Renault Clio sunt și ei înscriși în horă, alături de Opel Corsa, Peugeot 208 și Citroën C3. Sper să nu fi omis pe cineva.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Mașina de test a fost un TSI de 1 litru, cu 95 CP, cuplat cu o transmisie DSG cu 7 trepte. În gama de oferte găsești și motorizări mai puternice (110 CP), dar și mai slabe (80 CP pentru motorizarea aspirată, 90 CP pentru cea cu gaz natural comprimat). Ce nu găsești este o motorizare diesel, pentru că nimeni (mă rog, aproape nimeni, dar aici e un caz special) nu mai vrea să fie asociat cu genul acesta de combustibil.

Având în vedere cât de matur este un Polo cu automată, și ținând cont de faptul că manuală nu mai găsești decât cu cinci trepte în gama de oferte, recomand TSI-ul cu DSG. După test, am ajuns la concluzia că mie mi-ar ajunge și 95 CP pentru o subcompactă, dar fiecare cu gusturile și nevoile sale, până la urmă. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Volkswagen spune că un Polo echipat cu motorizarea testată de mine consumă, în medie, 5.8 l/100 km. Eu am obținut, după circa 400 de kilometri, 7 litri/100 km, o mare parte din acei kilometri fiind făcuți în afara orașului. Prin oraș te poți aștepta la o medie de 8.5-9 l/100 km. Rezervorul lui Polo are 40 de litri, deci autonomia poate varia între 440 și 680 de kilometri.  

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

Prin oraș ți-e mai mare dragul să mergi cu el, pentru că e mic (aproape 4 metri) și îl poți parca repede, te poți încadra mai ușor de pe o bandă pe alta – știi tu, chestiile pe care le faci prin oraș. În afară, cutia DSG te convinge că a meritat să dai bani în plus pentru o automată cu șapte trepte, pentru că astfel Polo poate merge pe autostradă, la viteze de autostradă, fără să-ți zbiere din toți cilindrii. Dar să știi că diferența de preț dintre cutia manuală în cinci trepte și automata cu dublu-ambreiaj nu este mică: aproape 1800 de euro.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

La capitolul conduită la rulare, Polo se simte ca fiind mai mare decât este, de fapt. În sensul bun. Nu ai suspensie independentă pe spate, dar nici nu-ți trebuie, sincer. Ai însă amortizare bună, confortabilă. Senzația pe care mi-a dat-o Polo este aceea că-i surprinzător de matur.

Dacă vrei să fie și mai rigid, poți opta pentru suspensiile sport, care vin cu diferențial electronic pe puntea față și costă 360 €. Dar știi ceva? De banii ăștia îți poți lua climatizare pe două zone (330 €) sau instrumentarul de bord cel mare, de 10.25 inch (300 €) sau scaune față încălzite (300 €).

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place. N-aș ști ce anume-mi place în mod special, probabil faptul că îmbină frumos tăieturile drepte cu colțurile rotunjite. Îmi place Polo mai mult decât Golf, nu că m-ar fi întrebat cineva asta. 

Cum sunt materialele la interior?

Găsești mai mult plastic dur la interior decât te-ai aștepta, însă finisajele sunt bune, pare o mașină închegată. O parte din acel plastic putea fi comandată în culori vii, însă nu le mai găsești niciunde în configurator în acest moment. Ce-i drept, frecvența modificărilor din configuratoarele online este acum mai mare ca niciodată, din cauza crizei semiconductorilor. Ce treabă are criza semiconductorilor cu o bucată de plastic vopsită în roșu? Habar n-am. Știu doar că versiunea R-Line a lui Polo nu mai poate fi configurată online acum, de exemplu.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Poți să-ți iei liniștit prietenii cu tine la drum lung, n-o să se plângă nimeni că stă înghesuit: există spațiu decent pentru patru pasageri adulți. Altfel, portierele se deschid suficient de larg încât îmbarcatul copilului pe scaunul său dedicat n-ar trebui să fie o problemă.

Portbagajul are un volum de 351 de litri, iar dacă rabatezi bancheta (segmentată 60:40) din spate poți obține până la 1100 de litri de spațiu de încărcare. Ce e bine de știut: bancheta spate nu se pliază plat, așa că n-o să-ți încapă un frigider acolo. Cel puțin nu unul mare, ci poate mai multe mai mici.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Polo a obținut cinci stele la testul Euro NCAP, cu rating de 96% pentru adulți, 85% pentru copii, 76% pentru pasagerii vulnerabili și 59% la capitolul tehnologii de siguranță. Testul a fost făcut în 2017, când a debutat modelul pe piață. Ceea ce înseamnă că a fost făcut după vechile proceduri. Ceea ce înseamnă că Polo rămâne la fel de sigur în cazul unui impact. Despre Euro NCAP poți afla în articolul cuprinzător scris de Cornel

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-a plăcut cum funcționează asistenul de fază lungă cu luminile Matrix LED. Altfel, nu zic că nu este o mașină deșteaptă, dar sincer nu mi-a sărit nimic în ochi ca fiind wow. Tot ce are Polo funcționează conform parametrilor.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nimic din ce ai căuta la o mașină din clasa subcompactă.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Există trei niveluri de echipare – Base, Life și Style. A existat și un R-Line până de curând în configuratorul online, însă criza semiconductorilor modifică des gamele de oferte ale producătorilor. Dacă vrei să te interesezi de un model anume, poți să încerci direct la showroomuri, s-ar putea să știe vânzătorii ceva ce pe site încă nu a fost afișat.

Base, nivelul de echipare entry-level (de la 15.300 €), este oferit doar cu o singură motorizare: un litru, aspirat, cu 80 CP și cu transmisie manuală în cinci trepte. Lista de dotări standard include jante de oțel, de 14 inch, faruri și stopuri LED, banchetă spate cu spătar nefracționat, frânare automată de urgență, asistent de menținere pe bandă, aer condiționat manual, geamuri electrice, lumini automate, oglinzi încălzite și cu rabatare electrică. De fapt, lista pentru entry level este atât de sărăcăcioasă încât are trecută în ea dotări precum lampa de ceață, sau faptul că mașina are centuri de siguranță pentru toate locurile.

Din fericire, ai și niveluri de echipare mai generoase. Din păcate, nu atât de generoase încât să nu trebuiască să plătești în plus pentru camera de marșarier, încărcare wireless pentru mobil, sistem de acces fără cheie, senzor de ploaie sau scaune față încălzite. Acestea au fost opționale pe mașina noastră de test, în echiparea Style.  

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru imagine. Este un Volkswagen, adică un brand de oameni serioși. Dacă nu ești de acord cu mine, dă-mi un exemplu de Volkswagen fun (în afară de SUV-ul cabrio T-Roc) și retrag ce am zis.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Critica e la adresa Volkswagen mai degrabă: că nu vor să reînvie ediția specială Harlequin. Sau că nu aruncă suficientă culoare pe și în Polo. Dacă vrei mașină serioasă, ai deja o gamă largă de modele Volkswagen din care să alegi.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îi redesenez suporturile de pahar de pe tunelul median. Le fac mai practice. Nu, pardon: le fac practice, punct!

Cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei o subcompactă care să fie confortabilă, spațioasă, rafinată și care să aibă sigla Volkswagen.  

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu ești dispus să plusezi cu bani pentru opționale. O să ai nevoie.

Tu ți-ai cumpăra-o?

În general nu-mi plac mașinile subcompacte care se iau foarte mult în serios, însă Polo face excepție. Da, mi l-aș cumpăra.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O compactă mai mică, în sensul bun.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Volkswagen

Volkswagen Polo Style 1.0 TSI 95 DSG

de la 20094 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină
Sursă principală energie
benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
95 CP
Cuplu maxim sistem
175 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Număr trepte
Tracțiune
Motor termic
Configurație / nr cilindri
3
Capacitate cilindrică
999 cmc
Putere maximă
95 CP
Cuplu maxim
175 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10,8 s
Viteză maximă
187 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
5,2 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.074 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.751 mm
Înălțime
1.451 mm
Ampatament
2.552 mm
Volum portbagaj
351 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.125 litri
Masa proprie
1.172 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
20.094
Preț mașină testată
23.485