Test Drive: Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris este unul dintre cele mai pure Hot Hatch-uri ale momentului. Are 261 CP, cutie manuală și tracțiune integrală.

Cine este și ce vrea Toyota GR Yaris de la noi?

Varianta scurtă a răspunsului ar fi că Toyota GR Yaris este unul dintre cele mai pure Hot Hatch-uri de segment B lansate în ultimii 10 ani.

Varianta completă aduce cu sine o poveste întortocheată. Toyota GR Yaris este proiectul de suflet al lui Akio Toyoda, șeful companiei nipone, la care au contribuit multiplul campion mondial de raliuri Tommi Mäkinen și departamentul de WRC al diviziei Gazoo Racing. Formula care a stat la baza lui GR Yaris e mai complicată decât ai crede, pentru că modelul nipon a fost concept pentru a putea omologa o mașină cu care constructorul japonez să concureze în Campionatul Mondial de Raliuri.

Chiar dacă anul acesta, GR Yaris nu a trecut oficial în rândul mașinilor de WRC (japonezii au concurat cu vechea configurație), proiectul încă rămâne pe masă, mai ales că Toyota s-a apucat de producția celor 25.000 de unități de stradă necesare omologării.

Și ca să spunem lucrurilor pe nume, Toyota GR Yaris este versiunea de stradă a unei mașini de raliu.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Povestea Toyota în lumea Hot Hatch-urilor nu e foarte complicată, iar cei mai proaspeți pași făcuți în această direcție datează din 2017, anul în care japonezii lansau proiectul special Yaris GRMN (Gazoo Racing Masters of Nürburgring). A fost modul în care Toyota a anunțat public revenirea în Campionatul Mondial de Raliuri cu o echipă de uzină.

Yaris GRMN a fost o ediție limitată la câteva sute de unități (400 pentru piața din Europa), dar chiar și în această formă, poate fi considerat, la nivel conceptual, predecesorul lui GR Yaris.

Și spun asta, pentru că diferențele dintre cele două modele sunt majore, mai ales că pentru noul Hot Hatch totul s-a făcut pe comandă: de la platforma care îmbină părțile unui Yaris civil cu elemente de pe arhitectura lui C-HR și Corolla, până la motorul turbo cu 3 cilindri de 1.6 litri și a sistemului de tracțiune integrală. Da, ai citit corect, GR Yaris, un Hot Hatch de segment mic are in-te-gra-lă.

Cu cine se bate pe piața din România?

Deși în ultimii ani segmentul subcompact de Hot Hatch-uri aproape a dispărut, încă mai găsești câte un reprezentat, doi, prin ofertele producătorilor. Există Ford Fiesta ST, Mini John Cooper Works, Volkswagen Polo GTi și Hyundai i20 N. Cu singura mențiune că Toyota GR Yaris are integrală. Și e primul sistem de acest gen pe care japonezii îl fac în ultimii 20 ani.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

GR Yaris are o motorizare și bună. Bună rău de tot. Propulsorul de 1.618 centimetri cubi are trei cilindri, iar în acest moment este cel mai puternic motor de acest fel în producția de serie. O să aducă Koenigsegg unul mai măricel și cu mai mulți cai putere, dar până să-l vedem în producție vor mai trece câțiva ani.

Și chiar dacă are doar trei cilindri, magicienii Gazoo Racing au reușit să scoată 261 de cai putere pe care îi simți la 6.500 rpm, și 360 Nm disponibili de la 3.000 rpm.

Deși ai fi tentat să spui că cei trei cilindri vin la pachet cu virbații suplimentare, inginerii Toyota au reușit să anuleze fenomenul. În ceea ce privește livrarea resurselor, totul se întâmplă rapid. Dai în jos o treaptă, stai cu turometrul analog la 3.000 rpm și apeși brutal pe accelerație. Magia se simte imediat, iar mușchii faciali se contractă în așa manieră încât dantura îți rămâne pe afară. Tot procesul e însoțit de un zgomot sec al evacuării, pentru că oricât de mult ar fi vrut Toyota să ne ofere plăceri melodramatice, regulile cu privire la decibelii evacuărilor trebuie respectate.

Dacă ai îndoieli referitoare la fiabilitatea motorului, eu zic să te relaxezi. Din cel puțin două motive: Akio Toyoda a semnat pentru proiectul GR Yaris, iar cei care au dezvoltat propulsorul știu că performanța în motorsport nu există fără fiabilitate.

În România, GR Yaris este disponibil într-o singură versiune. Se numește Performance și include și acel Circuit Pack despre care probabil ai auzit în momentul prezentării mașinii.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

Când intri într-un showroom cu gândul să-ți cumperi o mașină de performanță, sunt convins că datele de consum ar fi printre ultimele pe lista ta. Iar dacă nu-i așa, poate ar trebui să te mai gândești puțin înainte de achiziție.

În cazul de față, Toyota anunță un consum mediu mixt de 8.2 litri/100 de kilometri. Îți dai seama că nu m-am apropiat nicicum de valoarea declarată de producător. La finalul testului, pe micul ecran amplasat între cele două ceasuri analog de pe bord am citit valoarea de 12.2 litri/100 de kilometri. Practic, cu cei 50 de litri ai rezervorului aș fi putut face 400 de kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Aici e partea aia în care eu voi încerca să spun prin cuvinte (și nu onomatopee) cum se văd lucrurile din spatele volanului lui GR Yaris.

O iau cu lucrurile mai simple, așa că răspund întâi la a doua întrebare. În oraș, GR Yaris e ca un animal prădător în cușcă. Dacă vrei să ai în minte și o imagine, gândește-te la grădinile zoologice de acum 10 ani și la țarcurile în care erau ținute carnivorele. Mi-a fost milă să-l țin din scurt (a se citi ambreiaj) în traficul blocat al Bucureștiului. Mi se părea că se sufocă, că se enervează și că mai are puțin și erupe.

Despre comportamentul pe drumurile denivelate ale Capitalei, n-am foarte multe de adăugat. Mașina e rigidă și simți asta prin toți porii, dar mai ales prin organele interne. Iar la senzația asta au contribuit și jantele de 18 inch încălțate cu anvelopele Michelin Pilot Sport 4S.

În afara orașului, lucrurile se schimbă. Pentru că îi poți oferi libertatea de care are nevoie. Apuci strâns schimbătorul de viteze, calci ambreiajul, pui puțin gaz și dai o treaptă în jos. Acul turometrului e pe la 3.500 rpm, turbina e și ea pregătită, iar piciorul drept calcă apăsat până la capăt de cursă. Gâtul se încordează preț de câteva milisecunde, mâinile apucă și mai abitir volanul, iar habitaclul e învăluit de sunete care te fac să tresari. E modul în care GR Yaris știe să revanșeze. N-ai prea mult timp la dispoziție să digeri ce se întâmplă pentru că deja ești în limitare. Vrei să mai dai o treaptă, dar deja ești la limita legii. Odată ce iei piciorul din gaz auzi și șuieratul turbinei, iar asta parcă te agită și mai tare. Și o iei de la capăt.

Când pui și viraje în față, lucrurile capătă o nuanță nouă. La început ești precaut și încerci să stabilești o limită. A ta, pentru că mașina poate mai mult. Asta dacă nu porți prin portofel ceva licențe de pilot prin campionatele de raliuri și ești convins că ai găsit deja limita fizică. Urmează un joc amplu în care forțezi, puțin câte puțin, viraj după viraj. Mașina nu se clintește de pe trasa ideală, iar când ai timp să respiri adânc realizezi că deja ești mult peste limitele tale. Conștient, te oprești.

GR Yaris reușește să te poarte pe viraje fără un efort vizibil. Suspensia, tracțiunea integrală și direcția cooperează pentru ca tu să te bucuri de emoții pure.

În funcție de cât de bine te simți, dar mai ales, de cât de multe cursuri de pilotaj ai făcut, sistemul de tracțiune inegrală oferă trei moduri: Normal, Track și Sport. În modul Normal, 60% din cuplu este trimis către puntea față, ca nu cumva să tresari de fiecare dată când vezi o picătură de apă pe parbriz. Modul Sport e pentru avansați, 70% din cuplu fiind trimis spre puntea spate. Și simți cum mașina e împinsă și mai tare, iar tu muncești mai mult ca să ții lucrurile sub control. În modul Track, GR Yaris se transformă în ceva ceas elvețian. Sistemul de tracțiune integrală împarte în mod egal cuplul între cele două punți, astfel încât să ofere un comportament neutru. E modul în care ar trebui să poți să dai tot pe circuit. Deși fotografiile au fost făcute pe MotorPark Adâncata, n-am reușit să pun anvelopele pe circuit. Nu pentru că nu mi-aș fi dorit, ci pentru că avea loc un eveniment privat. Poate cu altă ocazie o să-mi aflu limitele alături de GR Yaris. Acum doar l-am dus să-i arăt unde o să-și petreacă o bună parte din viață.

Dacă ar fi să spun ce mi-a plăcut cel mai mult din tot pachetul lui GR Yaris, probabil că aș opta pentru modul în care frânează (Așa e, sunt ciudat). La fiecare apăsare de pedală ai acea senzație de mașină de curse, și nu din cauza scârțâitul pe care îl auzi din când în când, ci datorită modului în care japonezii au reușit să calibreze sistemul și feedback-ul oferit.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Când în prima frază a testului există cuvântul Hot Hatch, e clar că suspensiile nu au cum să fie confortabile. Totul e rigid la Yaris, e dintr-o bucată. Supensia față e MacPherson, în timp ce puntea spate (derivată din cea a lui C-HR) folosește o suspensie cu brațe duble. Asta ca să înțelegi de unde vine o parte a comportamentului dinamic exemplar.

Cum ți se pare designul exterior?

Ca să înțelegi cât de diferit este GR Yaris de un Yaris civil, îți spun atât: oglinzile laterale, antena de pe plafon, farurile și stopurile sunt singurele elemente de caroserie preluate de pe modelul normal. În rest, totul e nou.

Capota, portierele și portbagajul sunt fabricate din aluminiu, plafonul e produs dintr-un material compozit armat cu carbon, iar spoilerul spate a fost dezvoltat dintr-un polimer special. Toate acestea pentru ca Hot Hatch-ul să fie cât mai ușor. În plus, toate aceste elemente arată bine de tot.

Dacă ajungi să pipăi noul GR Yaris, nu judeca folia de pe plafon. Ea imită textura fibrei de carbon, dar nu te speria: sub materialul plastic se află compozit armat cu carbon, doar că lăcuirea lui ar fi costat mult mai mult decât acel abțibild.

Trebuie să mai amitesc și de portierele fără rame și de plafonul curbat excesiv (e cu 10 centimetri mai jos decât în cazul unui Yaris normal).

Per total, GR Yaris mi se pare unul dintre cele mai atrăgătoare Hot Hatch-uri. Nu-i atât de țipător ca un Civic Type R, dar reușește cumva să-ți imprime ideea de performanță încă dinainte să urci la volan.

Cum sunt materialele la interior?

În primul rând nu trebuie să uiți că Hot Hatch-ul japonez este un model de segment B, adică acea clasă în care materialele folosite la interior nu sunt concepute să-ți gâdile cu gingășie toate simțurile. În cazul lui GR Yaris, găsești materiale moi pe jumătatea planșei de bord. În rest, sunt plastice dure sau elemente îmbrăcate cu piele sintetică. Finisajele sunt bune, și dacă iau în considerare faptul că suspensia este atât de rigidă iar pe parcursul drumurilor n-am auzit niciun scâncet plasticos, lucrurile par să fie în regulă din acest punct de vedere.

Deși interiorul seamănă cu cel al unui Yaris normal, există elemente diferite. În primul rând volanul. E mai gros, e mai bine profilat și, bineînțeles, poartă logo-ul GR. Pedalele sunt și ele diferite de cele standard: sunt fabricate din aluminiu și au fost repoziționate astfel încât să poți să faci un heel & toe corespunzător. Pentru mine au fost la fix, asta pentru că nu port nici foarte mult și am și picioare de balerin (altă comparație n-am găsit).

Schimbătorul de viteze a fost repoziționat cu 50 de mm mai sus. Ca să nu-ți arunci mână prea departe atunci când “ești în zonă” și pilotezi pe circuit.

Scaunele sunt mult mai bine profilate, oferă un suport lateral foarte bun și au tetiere integrate. Totuși, aici aș avea ceva de menționat: poziția la volan mi s-a părut prea ridicată pentru un model de performanță. La cei 1.83 metri n-am avut probleme, însă nici n-am încercat să stau la volan cu o cască în cap. Și spun asta, pentru că Toyota GR Yaris sigur va fi o prezență constantă pe circuitele care organizează evenimente de tip track day.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Ar fi greșit din partea mea să-ți zic că după ce ai cumpărat un GR Yaris poți să iei cu tine încă 3 prieteni și să plecați pe drumuri virajate. Bancheta din spate, la care ajungi după ce ți-ai încălzit toate grupele de mușchi din zona picioarelor și a mijlocului, poate găzdui doar două persoane. Și ca să fiu și mai precis, pe banchetă vor putea călători doi copii, spațiul fiind mult prea înghesuit pentru adulți. Pe centrul benchetei se află o scobitură în care să depozitezi diverse obiecte de mici dimensiuni.

Scaunul din dreapta e poziționat puțin mai sus decât cel al șoferului, însă păstrează aceleași caracteristici: te îmbrățișează cu putere la fiecare viraj abordat cu încredere.

Ca să răspund clar la întrebare, într-un GR Yaris poți pleca la drum doar cu un singur partener adult.

Iar dacă te gândești la concedii, nu-ți lua prea multe cu tine. Toyota a avut nevoie de spațiu suplimentar pentru amplasarea sistemului de tracțiune integrală, iar volumul portbagajului a scăzut. Mai precis, în GR Yaris vei putea transporta până la 174 de litri, cu peste 100 de litri mai puțin comparativ cu varianta normală.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Organizația Euro NCAP probabil că nu va testa niciodată un GR Yaris, mai ales că ratingul acordat variantei normale se aplică tutuor versiunilor disponibile.

În cadrul testelor organizate de belgieni, Yaris a primit un rating general de 5 stele. Hatchback-ul de clasă mică a primit 86% din totalul punctajului dedicat categoriei pentru protecția pasagerilor adulți. Protecția copiilor a fost notată cu 81%, iar capitolul care testează siguranța utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor a primit 78%. Sistemele de siguranță au funcționat bine și au fost notate cu 85%.

Spre deosebire de un Yaris normal, Hot Hatch-ul este și mai rigid: are în plus aproape 260 de puncte de sudură și peste 20 de metri de adeziv structural.

Cât despre sistemele de siguranță, GR Yaris preia lista generoasă de tehnologii pe care o găsești și pe restul versiunilor.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Știu că poate repet lucrul ăsta, dar e imposibil să trec peste el. Și fac referire la sistemul de tracțiune integrală pe care, în România, îl primești la pachet cu cele două diferențiale Torsen (ca parte a echipării Performance).

Comportamentul dinamic general este un alt lucru de care m-am îndrăgostit. Să reușești să faci dintr-un Yaris un model care se agață de viraje cu atâta determinare, mi se pare un lucru de admirat și de aplaudat.

Tot pe această listă o să trec și butonul iMT (intelligent Manual Transmission) care controlează sistemul rev matching. Deși GR Yaris este un model care te invită să-l conduci cât mai pur cu putință, sistemul acesta vine în ajutorul tău atunci când ți-ai uitat acasă încălțămintea de pilotaj. Sistemul ajustează în mod automat turația motorului atunci când schimbi treptele de viteză, lucru pe care, în mod normal, l-ai fi făcut prin tehnica heel and toe. Altfel spus, te ajută să te concentrezi mai mult pe trasele ideale și pe punctele de frânare sau accelerare, fără să mai ai grija completă a transferului de mase în momentul schimbării treptelor de viteză.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Din punctul meu de vedere nu lipsește nimic. Totuși, nu-i exclus să dai peste vreo doi, trei proprietari de prin SUA care nu sunt atât de obișnuiți cu o cutie manuală, încât ar fi în stare să scrie o petiție pentru introducerea unui sistem Launch Control.

Cât mă costă toată afacerea?

Pe piața din România, GR Yaris este disponibil exclusiv în versiunea de top Performance, iar prețul de pornire este de 36.868 de euro. Peste această sumă mai poți plusa cu maximum 639 de euro, banii pentru culorile de caroserie Alb Platinum sau Roșu Aprins. Dacă alegi opțional nuanța metalizată Negru Precious, prețul crește cu doar 424 de euro.

Știu, sunt mulți bani pentru un Yaris, dar te rog, în acest caz, renunță la gândirea analitică. Renunță la comparațiile de confort, spațiu interior sau consum. Nu-și au rostul aici. GR Yaris este modul în care Toyota ne spune că încă mai putem să simțim emoții din alea pure, nealterate.

Și mai știu un lucru: mulți vor spune că mai adaugi câteva mii de euro și treci clasa. Adică pleci acasă cu Civic Type R. Doar că în GR Yaris simți o bună parte din senzațiile pe care le trăiești într-o mașină de raliuri. V-o spun sincer, că doar nu stau cu licența de copilot degeaba în portofel.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Cu GR Yaris ai o singură șansă: all in. Spun asta pentru că în România este comercializată o singură versiune: Performance. Standard, primești cam tot ce ți-ai dori de la un Yaris normal: volan și scaune încălzite, un sistem cruise control adaptiv inteligent și un ecran central cu diagonala de 8 inch. Și dacă tot am ajuns la sistemul de infotainment, trebuie să adaug că nu-i cel mai frumos structurat dintre câte am întâlnit, și nici nu rulează fără întârzieri. Totuși, este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto, iar asta mai șterge din neajunsuri.

Tot standard primești jantele de 18 inch, sistemul de climatizare pe două zone, sistemul de evacuare cu două terminații și cele două diferențiale față și spate Torsen.

Indiferent de cum privești lucrurile, GR Yaris este un model bine echipat, bineînțeles, în limitele impuse de clasa din care face parte.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Senzațiile oferite de la primul până la ultimul kilometru pe care îi parcurgi. Și ar mai fi ceva: GR Yaris este unul dintre ultimii mohicani ai segmentului.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Vizibilitatea slabă în partea din dreapta a parbrizului. Și-ți spun și de ce. Dintr-un motiv pe care încă nu-l cunosc, Toyota a ales ca GR Yaris să aibă o oglindă retrovizoare centrală mare. Dacă mă întrebi pe mine, e supradimensionată. Și nu că ți-ar fi de folos în vreun fel, mai ales că luneta e îngustă. Totul s-ar fi putut rezolva cu o oglindă mai mică și fără ramă. Atât de simplu.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Nimic. Absolut nimic. Pentru mine, GR Yaris e Hot Hatch-ul perfect așa cum e.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…dacă vrei să fii unul dintre cei 25.000 de oameni pe care Toyota GR Yaris îi face să zâmbească de fiecare dată când urcă la volan.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…vrei spațiu, liniște, confort și alte lucruri din acest spectru care trece paralel pe lângă sportivitate și performanță.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Da. Da. GR Yaris, treci în etapa următoare cu trei de da.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Cel mai distractiv Hot Hatch pe care l-am condus vreodată.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Toyota

Toyota Yaris

1.6 GR PERFORMANCE

de la 36.868 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
261 CP
Cuplu maxim sistem
360 Nm
Transmisie
Tip transmisie
manuala
Număr trepte
6
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
1618 cmc
Putere maximă
261/192 CP/kW
Cuplu maxim
360 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.5 s
Viteză maximă
230 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
7.7 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
8.2 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
3995 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1805 mm
Înălțime
1455 mm
Ampatament
2560 mm
Volum portbagaj
174 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1280 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
36.868
Preț mașină testată
37.507 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing