Test drive: Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid

Toyota a luat cel mai sonor nume din gamă, i-a atașat sufixul "cross" și ca prin magie, are un reprezentant în segmentul SUV-C: noua Toyota Corolla Cross.

Cine este și ce vrea Corolla Cross de la noi?

Toyota s-a gândit că ar fi o idee bună să tragă de colțurile gamei Corolla suficient de mult încât granițele să-i treacă dincolo de zona SUV/crossover. Contextul e cât se poate de simplu și actual: lumea intră în transă financiară când vede câte un crossover, dă bani buni pe această specie de mașini, așa că cineva cu putere de decizie în Toyota City a zis, la un moment dat… de ce nu?

În esență, Corolla Cross s-a strecurat între C-HR și RAV4 dacă o raportăm la dimensiuni și la portofoliul japonezilor. Tot în esență, din motivele enunțate în paragraful de mai sus, Corolla Cross vrea banii celor care-și doresc un automobil personal „ceva mai înalt”, care să-i poarte în oraș dar și la drum lung, eficient și suficient de confortabil.

Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Cum ziceam, Corolla Cross e prima din încrengătura ei genealogică de crossover, deși rețeta a mai fost aplicată în cazul lui Yaris Cross. Și da, îmi permit să spun că la prima vedere, Corolla Cross a fost introdusă cu forcepsul într-o familie cu nume longeviv, deținătoare a titlului de cea mai vândută mașină din lume la ora redactării acestui articol. Despre asta a scris subsemnatul cu altă ocazie.

Corolla Cross e un model complet nou, dezvoltat pe arhitectura TNGA-C. Că tot veni vorba, japonezii au planuri mari cu această Corolla Cross, probabil motivați și de reputația din spate. Se țintește spre 400.000 de unități vândute anual până în 2025, echivalentul unui segment de piață de 9%.

Ce concurenți are pe piața din România?

Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Ford Kuga, Jeep Compass, Renault Austral, Peugeot 3008… să mai spun? E știut deja că segmentul SUV-C este unul dintre cele mai disputate din Europa.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Consider că înainte de a intra în orice alte detalii despre Corolla Cross la nivel de motorizare și feeling, e impetuos necesar ca voi, cei care citiți acest test, să înțelegeți cu ce se mănâncă noua Corolla Cross în versiune 2.0 Hybrid Exclusive 4WD, ca cea testată, aici de față.

În primul rând, e vorba despre tehnologie hibridă self-charging de generația a cincea de la Toyota. Ce înseamnă asta?

O primă modificare aduce creșterea resurselor față de sistemul de generație patru. Discret, ce-i drept: de la 184 de cai-putere la 197 de cai-putere pentru sistemul hibrid ce are la bază motorul de doi litri benzină (aspirat, cu ciclu Atkinson), ca în cazul de față.

De asemenea, s-au optimizat mai mulți parametri din zona invertorului și a cablajelor. Mai mult, pentru versiunea cu tracțiune integrală, motorul suplimentar montat pe puntea spate produce 41 de cai-putere și 84 Newtoni-metru, iar bateria sistemului este de tip Li-ion.

De reținut însă: deși acest motor electric pune în mișcare roțile spate, el nu contribuie la puterea totală a sistemului. Rolul său este de a simula un sistem 4×4 în anumite situații (aderență scăzută, viraje abordate mai entuziast sau plecări mai vânjoase de pe loc). Cu alte cuvinte, acest motor este „activat” automat doar când „creierul” electronic al mașinii consideră că este nevoie.

Așadar, indiferent că alegi versiunea 4×2 sau 4×4 (cea cu un extra motor electric pe puntea spate), puterea totală a sistemului va fi aceeași: 197 de cai-putere.

Revenind la ce se află efectiv sub capotă, lucrurile stau în felul următor. Motorul termic menționat mai sus produce de unul singur 152 de cai-putere și 190 Newtoni-metru, indiferent de configurație (4×2 sau 4×4).

Tot pe puntea față se mai află și un motor electric, cu 113 cai-putere și 206 Newtoni-metru, dar și un motor-generator electric, astfel că Toyota Corolla Cross este un hibrid cu propulsie serie-paralel. Mai pe larg, motorul termic poate comuta între două roluri: poate încărca bateria cu energie electrică (via motorul-generator electric) sau de propulsor care pune în mișcare direct roțile din față.

În loc de răspuns la a doua parte a întrebării din subtitlu: Corolla Cross va fi disponibilă în mare parte din Europa doar în versiunea hibridă cu motor termic de doi litri, deci din start ți-a fost simplificată alegerea: ori 4×2 ori 4×4. Și nivelul de echipare, bineînțeles.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Real, indiferent de ce-i ceri, consumul va gravita în jurul valorii de 5,5 l/100 km. Poate 6 cu mașina plină și portbagajul ticsit cu bagaje. Asta în condițiile în care Toyota specifică valori teoretice cuprinse între 5,1 și 5,4 l/100 km. Eu zic că e bine, de fapt aici s-au dus toate eforturile inginerilor care au dezvoltat sistemul hibrid: eficiență mare și consum cât mai redus înainte de toate.

Cum în rezervor încap 43 de litri de benzină, în contextul consumului real obținut de mine, autonomia aferentă ar fi de peste 700 km.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În oraș, Corolla Cross rulează mult în modul electric, ceea ce aduce și o rafinare în timpul deplasării și al plecării de pe loc. Zen-ul este spart uneori de intervențiile zgomotoase și provocatoare de vibrații ale motorului termic, dar s-a văzut și la case mai mari. Suspensia e absorbantă în general, dar tinde să devină zgomotoasă și zgâlțâitoare pe măsură ce denivelările devin mai serioase.

Probabil cel mai bun indiciu despre caracterul acestei Corolla Cross îl oferă un drum în afara localității. Adică, transmisia e-CVT rămâne totuși un CVT, prin spectrul sonor revărsat la interior în timpul accelerărilor mai puternice – deși stă mai bine ca acum 5-10 ani, de exemplu. Cât despre ruperile de ritm, ele se situează în mare parte între inexistente și letargice. Din nou, orice alt fel de comportament ar contrazice și anula efortul depus în numele consumului redus pe care-l poate oferi Corolla Cross. Simplu.

Idem și pentru suspensie, care mai mereu lasă loc unei porții medii de ruliu. Care la rându-i, devine porție mare dacă-ți pui în minte să conduci în modul raliu. Al tău, nu al mașinii.

Apropo: poți selecta manual unul din cele trei setări de rulare prestabilite, Sport, Eco sau Normal. Mai există și un buton EV separat – pentru rulare strict electrică. Dar sistemul o va activa numai în cazul în care „consideră” că există un nivel suficient de energie în baterie.

În asentiment cu cele de mai sus, direcția e moale și aproape emo când vine vorba de vreo urmă de feedback sau comunicare. A, da, încă ceva: mă așteptam ca modul Sport să înfoaie ceva mai mult sistemul hibrid, însă modificările de temperament sunt mai degrabă subtile. De partea cealaltă a baricadei, tot în zona de eficiență, transmisia are un mod B, care amplifică recuperarea energiei în timpul frânării sau al decelerării.

Cum ți se pare designul exterior?

E o Toyota care nu-i GR Supra și nici GR 86. Ba mai mult, e o mașină la care aspectul exterior, la pachet cu picanteriile dinamice, au picat la coada listei de cerințe pentru designeri și ingineri.

Acestea fiind spuse, gâtul trecătorilor este în siguranță, vertebrele le vor rămâne la locul lor atunci când o Corolla Cross le va tăia calea. Neutru spre cuminte, așa aș descrie designul exterior.

Cum sunt materialele la interior?

Așa și așa. Țineți cont că mașina de test era bine-bine echipată. Nivelul Exclusive e de vârf, iar sub el sunt Dynamic, un fel de cale de mijloc, și Active – versiunea de bază.

OK, despre materiale. Calitativ, în linie cu ce te-ai aștepta de la Toyota, adică vei da de un mix de plastice mai dure și texturi ceva mai plăcute atingerii. Mai toate, sunt, în schimb, Cenușărese din punct de vedere vizual. Mi-e clar, oricum, că abordările sunt clar gândite pentru durabilitate pe termen lung. Mai ales în contextul în care Corolla Cross va deservi familii, mai mult sau mai puțin numeroase.

Pe de altă parte, dacă bugetul o permite și poți lua un Exclusive, vei primi scaune cu tapițerie din piele care mai rafinează interiorul. Dar în general, aș putea descrie habitaclul drept unul pentru nepretențioși.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

7. Portbagajul are 380 de litri în cazul versiunii cu tracțiune integrală (din cauza motorului electric așezat pe puntea spate), în timp ce modelul cu roți motrice față oferă cu 10 litri în plus, adică 390.

Pe tunelul median există un suport integrat pentru două pahare/sticle. O zonă destinată telefonului mobil (cu încărcare prin inducție) a fost gândită de Toyota în fața levierului transmisiei, sub butoanele pentru încălzirea în scaune. Fiecare portieră are propriul „buzunar” unde se pot depozita obiecte mai subțiri, ca de exemplu agende, hărți, telefoane mobile. Spațiu mai găsești în cotiera centrală (deși nu foarte mult) și evident, în torpedou. La fel, nu foarte generos.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Maxim patru. Doi în față, doi în spate. Vorbim de adulți. Deși mai poți strecura un copil pe bancheta din spate, pentru drumuri scurte și medii. Dar cam atât. Corolla Cross e totuși un crossover ceva mai mare decât C-HR, deci nu te aștepta la minuni în această privință.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Corolla Cross a trecut pe la Euro NCAP în 2022 și a plecat cu 5 stele din 5 posibile, după ce a obținut rezultate bune în fiecare categorie.

Protecția adulților de la bord – 85%

Protecția copiilor de la bord – 83%

Protecția participanților vulnerabili la trafic (pietoni, bicicliști) – 87%

Sisteme de siguranță pasive și active – 82%

În versiunea de top Elegance – cea de test, Corolla Cross oferă inclusiv o cameră de parcare panoramică și parcare automată cu spatele (laterală sau perpendiculară) prin sistemul Teammate Advanced Park – adică nu mai e nevoie ca șoferul să frâneze, să accelereze sau să țină mâinile pe volan.

Suita de sisteme e stufoasă chiar și pe echiparea de bază Active, cu asistență pentru plecarea din rampă, comutare automată între faza lungă și scurtă, cruise control adaptiv, avertizare la frânarea de urgență, cameră video pentru mersul cu spatele, avertizare la părăsirea benzii de circulație cu controlul direcției, recunoașterea semnelor rutiere și detecție a pietonilor pe timp de zi și noapte dar și a bicicliștilor/motocicliștilor (doar pe timp de zi).

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Pe lângă faptul că mi-am conectat telefonul (un iPhone) din prima (și wireless) prin Apple CarPlay, există și o aplicație numită MyT (de la My Toyota) care-ți pune la dispoziție direct pe smartphone diverse informații despre mașină.

Dar altceva mi-a atras atenția. Poți să-i ceri mașinii, prin comandă vocală, să-ți deschidă geamul. Iar mașina știe de pe ce scaun vine rugămintea și va lăsa jos întotdeauna doar geamul care trebuie, adică cel de lângă tine.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Poate ceva mai multă personalitate per total.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Raportat strict la versiunea 2.0 Hybrid, având în vedere că vei avea la dispoziție aceeași putere – adică 197 de cai-putere – indiferent dacă alegi configurația 4×4 sau 4×2, răspunsul depinde foarte mult de câtă nevoie ai cu adevărat de tracțiunea integrală și cât de dotată îți dorești să fie mașina.

Din punctul meu de vedere, calea de mijloc arată cel mai bine. Adică echiparea Dynamic cu roți motrice față, ce pleacă de la 38.628 de euro cu TVA. Dacă vrei tot Dynamic dar 4×4, va trebui să plătești cel puțin 40.408 de euro cu TVA.

Corolla Cross Exclusive, indiferent că e cu roți motrice față sau 4×4, sare bine de 40.000 de euro: 43.508 euro cu TVA, respectiv 45.289 de euro cu TVA.

În cealaltă extremă, Corolla Cross Active, versiunea de bază, disponibilă doar cu roți motrice față, pleacă de la 36.473 euro cu TVA. De ținut cont, mai ales dacă ești genul super pragmatic sau ca majoritatea cumpărătorilor, trebuie să te încadrezi într-un buget fix. Sau simți că efectiv n-ai nevoie de mai mult, deși Active oferă destule dotări – departe de a fi „cheală”, cum zice o vorbă din popor.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Consum, clar. Și avantajele financiare care vin la pachet cu această eficiență pe termen lung.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Transmisia este foarte zgomotoasă ori de câte ori îi ceri un pic mai mult cu talpa dreaptă, chiar și în limite decente de condus.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

La o primă strigare aș înclina să spun exteriorul, dar dacă mă gândesc mai bine, m-ar tenta mai mult o Corolla Cross ceva mai rafinată la nivel de habitaclu. Deci da, habitaclul. Sau aș mai șlefui grafica de pe instrumentarul de bord și cea afișată de ecranul multimedia central.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai nevoie de un mijloc de transport confortabil și economic pe termen lung,  iar componente precum dinamica sau designul (interior și exterior) n-au loc pe lista ta de priorități.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…îți place să ieși în evidență sau vrei mereu tot ce-i mai bun posibil de la un interior. Sau conduci sportiv de fel.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu.

Clientul perfect al mașinii?

Cineva care efectiv are nevoie să se deplaseze zilnic fără cine știe ce costuri de utilizare, fără epatare, fără pretenții sportive.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Genul de SUV pe care îl cumperi cu mintea, nu cu sufletul.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Toyota

Toyota Corolla Cross

2.0 HYBRID EXCLUSIVE BI-TONE AUTO 4WD

de la 46.003 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
197 CP
Cuplu maxim sistem
206 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1987 cmc
Putere maximă
152/112 CP/kW
Cuplu maxim
190 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
113 CP
Cuplu maxim electric
206 Nm
Baterie
Capacitate brută
2.46 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.5 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4460 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1825 mm
Înălțime
1620 mm
Ampatament
2640 mm
Volum portbagaj
380 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1505 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
46.003