Test Drive: Renault Scenic E-Tech electric

Numele Scenic rămâne în portofoliul Renault, doar că de data asta s-a metamorfozat într-un crossover electric.

Cine este și ce vrea Renault Scenic E-Tech Electric de la noi?

În anii ’90, Renault a ales să meargă pas la pas cu tendințele vremurilor și să lanseze o mașină de familie în segmentul compact. S-a numit Scenic și se înscria perfect în zona monovolumelor. Spațiul și caracterul practic erau atuurile acestuia.

Odată cu transformările din piață și cu apariția SUV-urilor, din ce în ce mai mulți constructori s-au văzut nevoiți – de vânzările în scădere – să regândească portofoliul. Au dispărut break-uri, au dispărut hatchback-uri, ba chiar și câteva sedanuri cu greutate intră astăzi pe lista dispăruților. Piața n-a fost deloc blândă nici cu monovolumele, mașini care astăzi s-ar încadra perfect într-o grădină zoologică. Dacă ar exista una cu tematică auto.

Printre ele s-ar afla și Scenic. Vechiul Scenic. Monovolum pur-sânge, din generație în generație.

Pentru că noul Scenic, al cincilea – dacă e să continuăm numărătoarea – nu prea mai are multe în comun cu caroseria pe care ai fi catalogat-o ca fiind “monovolum”. De-acum, modelul francezilor e electric. Doar electric. Semn că transformarea a fost completă.

Cel mai bun cuvânt pentru a descrie caroseria noului Renault Scenic E-Tech Electric e crossover. Are câte puțin din toate.

Ca să vin și cu un răspuns scurt la întrebare: Scenic E-Tech Electric e cel mai mare model electric pe care îl poți comanda acum în gama Renault – n-am pus aici și utilitarele, bineînțeles. E o compactă cu spațiu interior care tinde spre segmentul mediu și bine înfiptă în actualitatea vremurilor – a se citi doldora de tehnologii potrivite și pentru Boomeri, dar și pentru Gen Z.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Toate, cu excepția numelui.

Totuși, nu las lucrurile așa și vin cu o alternativă. Mai potrivit ar fi să-l compar pe noul Scenic E-Tech cu Megane E-Tech, frate de platformă (fostă CMF-EV, actuală AmpR Medium) și de componente.

Designul, în primul rând. Chiar dacă au la bază aceeași filozofie, Renault s-a asigurat că modelele pot fi ușor de recunoscut și diferențiat. De la faruri, lumini de zi, ornamente în grilă și până la profil. Toate merg pe câte un calapod separat.

Apoi, dimensiunile. Scenic e o clasă peste Megane. E mai lung, mai lat, mai înalt (un pic) și are și un ampatament mai generos cu 100 de mm (2,785 de mm). Iar toate aceste plusuri înseamnă spațiu mai mare pentru pasageri și pentru bagajele acestora (vin cu detalii la întrebarea potrivită).

Nu în ultimul rând, Renault aduce noutăți în departamentul bateriilor. Standard, primești un acumulator de 60 kWh, iar long range-ul are în componență o baterie cu capacitate de 87 kWh. Disec și subiectul ăsta în capitolele următoare.

Ce concurenți are pe piața din România?

Cu Scenic E-Tech, Renault joacă undeva între segmente. Spre exemplu, e mai mic – pe dinafară –
decât un Volkswagen ID.4, dar ampatamentul e mai mare. Sub fix același algoritm intră și Skoda Enyaq și fratele de platformă Audi Q4 e-tron.

Tot la rivali îi trec și pe Kia Niro EV, Hyundai Kona Electric și noul Peugeot e-3008.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am scris câteva rânduri mai sus că Scenic E-Tech electric aduce o serie de noutăți în rândul versiunilor motoare+baterii.

Intrarea în gamă e făcută de un motor electric cu 170 CP împerecheat cu o baterie de 60 kWh. Apoi, a doua variantă – așa cum e ea comercializată în România – dispune de un motor de 220 de cai-putere și de o baterie de 87 kWh. Indiferent de alegerea făcută, bateriile au o configurație NMC, adică au în compoziție mai mult nichel și mai puțin cobalt.

Sigur, ai fi tentat să spui că diferențele dintre cele două capacități ale bateriilor vin de la câteva celule în plus sau în minus. Doar că-i fix de-a-ndoaselea față de cum te-ai aștepta. Bateria de 60 kWh are 12 module a câte 24 de celule fiecare, în timp ce acumulatorul mai mare utilizează 12 module cu câte 16 celule fiecare. Forma diferită și densitatea energetică mai mare au făcut posibilă reducerea numărului de celule per modul. P.S. Acestea pot fi înlocuite individual, nu-i nevoie să schimbi tot acumulatorul dacă problema vine de la un singur modul.

Din punctul meu de vedere, răspunsul la întrebare e simplu: ia-ți un Scenic E-Tech cu bateria mai mare. De ce? Pentru că scopul mașinii – așa cum îl percep eu – e de mașină completă pentru familie.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Testul internațional cu Renault Scenic E-Tech Electric a avut loc în apropiere de Malaga, Spania. Iar organizatorii au pregătit un traseu care a inclus de toate: autostrăzi, drumuri naționale, B-roads și chiar și câțiva kilometri prin mediul urban.

Mașina testată? Una cu motorul de 220 CP și bateria mare.

La finalul celor 200 de kilometri, computerul de bord a afișat un consum de 18,3 kWh/100 de kilometri. Am mers cu climatizare pornită și, pe alocuri, chiar și într-un ritm mai alert. Desigur, la toată treaba asta au ajutat și cele 18 – 20 de grade Celsius.

În condițiile de mai sus, cu un plin al bateriei aș fi rulat puțin peste 500 de kilometri.

Pe hârtie, lucrurile arată ceva mai promițător. Consum mediu de 16,8 kWh/100 km și autonomie maximă de 625 de kilometri.

Puncte bonus.

Ca lucrurile să fie și mai clare – cel puțin așa le percep eu – Scenic E-Tech Electric afișează, în orice moment, trei valori ale autonomiei. Nu sunt pe ecrane separate și nici n-ai nevoie să dai vreun click în plus ca să le consulți pe toate. Sunt puse laolaltă într-un widget care îi comunică șoferului următoarele: autonomia maximă conform WLTP, autonomia pe baza consumului din ultimii 70 de kilometri și autonomia în regim de mers de autostradă la o temperatură de 5 grade Celsius.

Cam așa arată indicatorul de autonomie cu cele trei valori afișate.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Standard, orice Scenic E-Tech Electric se va încărca la stații AC cu 7,4 kW. Opțional – (1.500 de euro) poți să-i încordezi mușchii și să-l pui să tragă curent alternativ cu puteri de 22 kW. Iar situația asta e valabilă indiferent de bateria aleasă.

În ceea ce privește încărcarea DC, lucrurile stau puțin diferit. Bateria de 60 kWh va putea fi încărcată la stații rapide cu maximum 130 kW. În cazul acumulatorului mai mare, puterea crește la 150 kW.

Alte puncte bonus.

Pentru că Renault folosește sistemul de operare Android Automotive, iar Google Maps e parte componentă, navigația devine un prieten de nădejde atât în identificarea stațiilor de încărcare, cât și în planificarea traseelor lungi.

Sistemul e capabil să pornească – în mod automat – precondiționarea bateriei înainte să ajungi la o stație rapidă, și sugerează locuri în care să oprești pentru a reîncărca, în cazul în care drumul tău e mai lung decât autonomia rămasă. Dar asta doar dacă folosești navigația nativă. Prin Waze, spre exemplu, nu se întâmplă nimic.

Și mai sunt câteva lucruri care să te ajute. Poți defini locuința și biroul ca puncte de încărcare, iar navigația va ține cont de treaba asta atunci când afișează sugestii de încărcare până la destinație. Tot mulțumită Google Maps, vei putea adăuga diferite filtre pentru stațiile pe care mașina să ți le sugereze (puteri de încărcare, modalități de plată).

Ca să nu-mi fie înțelese greșit notele de subsol de mai sus, țin să menționez că există și alți constructori care au funcții similare ca acestea pe modelele electrice.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Chiar dacă e mai mare decât Megane, Scenic E-Tech Electric rămâne un model de clasă compactă. Deci străduțele înguste ale orașului nu devin capcane. Se manevrează ușor, e fâșnet, iar sistemele moderne îți vin în ajutor. Aici mă refer la oglinda retrovizoare digitală și la pachetul de camere cu ajutorul căruia poți parca la virgulă între dungi.

Direcția e moale, în stilul Renault, dar nu-i fadă deloc. Comunică cu tine suficient de mult. Suspensia are o doză franțuzească de confort, dar la nevoie îți arată că știe să stea și țeapănă. Filtrează cu lejeritate drumurile cariate, denivelările mari și medii, cât și limitatoarele de viteză. Rămâne vulnerabilă pe denivelările scurte și dese.

Pentru mersul în oraș recomand sistemul de recuperare a energie pe cea mai “agresivă” treaptă (4 din 4). Să te bucuri de feelingul One Pedal Drive.

Acum câteva săptămâni am condus un Megane E-Tech Electric de la Valencia până la București. Prin urmare pot face o comparația la cald pentru situațiile din afara orașului.

Scenic e mai confortabil. Iar pentru o mașină de familie, treaba asta devine atu. Singurul minus, prezent și la fratele de platformă, e zgomotul la rulare. Un pic prea îndrăzneț raportat la întreg ecosistemul dezvoltat de Renault.

Diferențele dintre modurile de rulare chiar se simt – deși treaba asta a devenit valabilă pe mai toate electricele. Printr-o simplă apăsare de buton poți activa tipul calculat (Eco) pe cel calm (Comfort) sau pe cel zbuciumat (Sport). La fel ca la Megane E-Tech există și un mod personalizabil (Perso).

Cum ți se pare designul exterior?

Sunt undeva între il est jolly și comme ci, comme ca. Partea frontală îmi place, e suficient de îndrăzneață și de agresivă. Nici din profil n-arată rău. În schimb, pasajelor roților din spate și acele aripioare evazate care se prelungesc la nivelul spoilerului nu sunt neapărat pe gustul meu. Și o să fiu sincer până la capăt. Dacă tot există echipare Esprit Alpine, de ce să nu-i oferi oportunitatea să strălucească până la capăt. Sau ca s-o zic altfel: mi-ar fi plăcut ca pe această versiune să existe nuanțe mult mai nebune (în sensul bun), nu doar gri, alb și negru (cu variațiuni pe aceeași temă, dar în două culori).

Cum sunt materialele la interior?

Dezvoltare durabilă: cam ăsta ar fi conceptul de bază când vine vorba de Scenic E-Tech Electric. Spre exemplu, în medie, caroseria lui Scenic E-Tech Electric este realizată în proporție de 37% din materiale reciclate. Am ținut să menționez și asta ca să întăresc ideea de la care am pornit.

La interior, planșa de bord este realizată în proporție de 80% din materiale reciclate precum polipropilenă, iar în locul tapițeriei din piele ai fibre reciclate. Chiar și volanul e îmbrăcat într-o țesătură specială care conține 51% materiale reciclate. Și toate lucrurile astea pe care le-am enumerat nu se simt deloc ciudat la atingere. Sunt moi, fine și finisate corect.

Rețeta generală e asemănătoare cu cea de la Megane E-Tech: calitate percepută peste media segmentului.

Sigur, tot nu mă împac prea bine cu acel piano black din zona ecranelor și nici cu materialul folosit pentru a îmbrăca montanții.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

10. Nici nu-mi amintesc să fi dat nota maximă până acum, dar consider că Scenic E-Tech o merită. Și-ți spun și de ce. În total, modelul electric are la interior 38,7 litri dispuși în diferite forme.

Buzunarele portierelor sunt bine dimensionate, torpedoul are 4 litri, cotiera poate “înghiți” 3,4 litri, iar spațiul din zona consolei centrale poate fi personalizat în funcție de nevoi. Ai un loc special în care să lași cartela de acces, telefonul stă și el într-o zonă dedicată, iar pe spătarele scaunelor găsești două buzunărașe mici – potrivite pentru diverse electronice mici – plus un buzunar în care să pui blocul de desen A4 și creioanele colorate.

Pasagerii din spate pot transforma locul central într-o cotieră cu două suporturi de pahare integrate. Până acum nimic special, doar că odată ce ridici capacul acesteia descoperi un spațiu tapițat cu fetru în care să-ți pui tableta, un al loc în care să depozitezi telefonul mobil și două elemente cauciucate care se rotesc și se transformă în suport pentru gadgeturile enumerate anterior. Un fel de briceag elvețian.

Ultima cireașă: volumul portbagajului. 545 de litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Eu zic așa: patru e numărul ideal – că de-aia s-au gândit designerii Renault la cotiera multifuncțională. Bancheta din spate nu mi s-a părut deloc înghesuită. E spațiu bun și la cap – chiar și în configurație cu plafon panoramic – și la genunchi. Locul din mijloc suferă la capitolul centimetri pătrați în zona șezutului și, așa cum e normal, în dreaptul genunchilor. Dar cam ăsta e minusul pe care o să-l întâlnești în tot segmentul compact.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Încă nu.

Dar pot extrapola pe baza rezultatului de cinci stele obținut de Megane E-Tech Electric. Că doar cele două modele împart platforma și soluțiile de siguranță activă și pasivă. Conform Renault, pe Scenic E-Tech Electric există 30 de sisteme de asistare și siguranță: de la cruise control adaptiv cu funcție Stop & Go și până la soluțiile în caz de accident care vizează bateria și sistemul electric de propulsie (SD Switch – un comutator pentru deconectarea bateriei de la sistemul electric) și Fireman Access (acces facil la baterie pentru pompieri).

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Se numește Solarbay și este un plafon panoramic a cărui sticlă este realizată în proporție de 50% din materiale reciclate. La asta se adaugă soluția de opacizare în trepte (închis total, închis jumătate față, închis jumătate spate, deschis complet) cu PDLC (polymer dispersed liquid crystals). Îl poți opera fie dintr-un buton amplasat pe plafon, fie prin comenzi vocale.

Video mai jos.

Aceeași soluție o găsești și pe noul Rafale.

Tot aici aș spune sistemul multimedia OpenR cu Android Automotive la bază. Pentru că-i simplu de operat, e intuitiv și ai pe ecranul central o figură comună chiar și fără conectarea unui telefon mobil. Și aș continua cu instrumentarul de bord: e integrat plăcut în planșă, oferă informații clare și are și o grafică modernă.

Am păstrat pentru final ceva despre care eu cred că dă un pic de gust întregului ansamblu: panourile din Nuo – un material creat din frunze subțiri de tei tăiate cu laser și lipite cu adeziv de o țesătură. Un pic de premium în zona mașinilor de volum.

Tot aici aș putea adăuga și pompa de căldură standard (e un plus pentru orice electrică), dar și secvențele sonore concepute de Jean Michel Jarre.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Da. Scaun pentru pasagerul din dreapta cu reglaje electrice. Dacă-i pentru toată familia, atunci să fie egalitate.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

În cadrul testului internațional am condus atât varianta Esprit Alpine, cât și versiunea Iconic. Cea din urmă e vârf de gamă pe piața din Franța, dar nu-i prezentă și în România. Prin urmare, punctul de sprijin va fi Espirt Alpine.

În România, Scenic E-Tech Electric e disponibil în trei versiuni de echipare.

Evolution e intrarea în gamă și este oferită doar cu motorul de 170 CP și bateria mai mică. Prețul de pornire este de 39.900 de euro.

Techno este nivelul de echipare de mijloc. De-aici încolo discutăm doar despre variantă cu 220 CP și 87 kWh. Pentru un Scenic E-Tech Techno, prețurile încep de la 45.500 de euro. Vârful de gamă pe piața locală e Esprit Alpine, iar prețurile încep de la 47.500 de euro.

Ca să continui ideea de la întrebarea “Ce motorizare îmi recomanzi?”, e clar că răspunsul de-acum poate avea doar două variante: Techno sau Esprit Alpine. Iar eu aș merge pe vârful de gamă. Pentru cei 2.000 de euro diferență primești jantele de 20 de inchi, pachetul exterior Espirt Alpine, interiorul cu Alcantara, volanul îmbrăcat în Nappa, ornamentele Alpine, pielea sintetică de pe planșa de bord plus scaune față și volanul încălzite.

Peste cei 47.500 de euro aș mai plăti 1.500 de euro pentru încărcarea la 22 kW – asta dacă nu aș avea stație acasă – 790 de euro pentru caroseria în două nuanțe – că mi se pare cool – 1.500 de euro pe plafonul Solarbay, și încă 800 de euro pentru pachetul cu sistem audio Harman Kardon. În total, 52.090 de euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Nu-i neapărat un singur lucru.

Pentru modul în care constructorul francez a reușit să proiecteze un interior modern. Că știm cu toții istoria recentă Renault în materie de plastice și finisaje.

Pentru confortul oferit.

Pentru autonomia pe care o oferă. 500 de kilometri pe ceas nu sunt deloc de neglijat pentru cei care vor să facă trecerea la o electrică.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Zgomotul de vânt la viteze de peste 80-90 km/h. N-o să zic absolut nimic referitor la preț din simplul motiv că și rivalii lui Scenic E-Tech se învârt în jurul acelorași valori. Deci critica ar fi una generală, nu punctuală.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Reproiectez oglinzile. Că probabil de-acolo vine și zgomotul la viteze mari.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei o mașină electrică de familie care se descurcă bine pe mai multe planuri: confort, spațiu și autonomie.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…de banii ăștia preferi un Model 3.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Îmi place mai mult Megane E-Tech.

Clientul perfect al mașinii?

O familie cu unul sau doi copii care vrea o mașină conforabilă și suficient de spațioasă.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un crossover electric care punctează multe dintre atuurile numelui pe care îl poartă.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Renault

Renault Scenic

BEV 87KWH 220 ESPRIT ALPINE EXTENDED

de la 47.500 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
218 CP
Cuplu maxim sistem
300 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
218 CP
Cuplu maxim electric
300 Nm
Baterie
Capacitate brută
92.00 kWh
Capacitate netă
87 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.4 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.9 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,8 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
625 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4470 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1864 mm
Înălțime
1571 mm
Ampatament
2785 mm
Volum portbagaj
545 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1449 litri
Masa proprie
1863 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
47.500