Test drive: Nissan Qashqai

Unul dintre cele mai populare crossovere din lume își continuă povestea. Dar mai știe rețeta succesului?

Cine este și ce vrea Nissan Qashqai de la noi?

Malcolm Gladwell – un jurnalist căruia îi place să scrie, dacă ai mai văzut așa ceva – explică într-una din cărțile sale, Outliers, că succesul este rezultatul unei ecuații. Firește. Trebuie să ai curajul să încerci, trebuie să muncești mult pentru a cunoaște cât mai mult din ceea ce faci, însă unul din factorii care te fac de succes este și hazardul de a te afla în locul potrivit, la locul potrivit. 

Succesul lui Nissan Qashqai este genul de poveste care s-ar înscrie foarte bine în teoria lui Gladwell. S-au mai văzut SUV-uri compacte și înainte de Qashqai, însă modelul nipon s-a bucurat de o popularitate imensă: de-a lungul a 15 ani și două generații, Nissan a vândut 5 milioane de unități, dintre care 3 milioane au ajuns la clienți europeni. Ce a contribuit la succesul său? Poate cel mai important aspect a fost acela că, spre deosebire de alte SUV-uri compacte, Qashqai nu s-a prezentat în fața publicului ca un off-roader pe care să-l folosești ca să-ți duci copiii la școală, ci ca pe un hatchback pe care să-l poți duce și în off-road un pic. Doar un pic.

Probabil că poți umple o carte numai cu povestea de succes a lui Qashqai, însă până când va face cineva asta, un grup de jurnaliști români au zburat în Polonia pentru ca face cunoștință cu generația de Qashqai care, iată, duce povestea mai departe. Și o duce la un alt nivel chiar. E greu să vii în ziua de astăzi cu ceva brizant – mă încăpățânez să nu folosesc „disruptive”– precum a fost prima generație Qashqai în segmentul compact. Însă asta nu înseamnă că nu există loc de mai bine. Și fix asta a făcut și Nissan cu a treia generație: l-a făcut cât mai bun în cât mai multe aspecte.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În primul rând, nu mai are diesel. Nu mai vine ca nicio surpriză pentru nimeni asta probabil, pentru că majoritatea producătorilor, împinși către electrificare de către reglementările Euro, înlocuiesc motorizarea diesel cu una hibridă, fie ea și micro-hibridă (mild hybrid), așa cum au avut și mașinile pe care le-am testat în deplasarea din Polonia. Ce a lipsit de aici a fost versiunea E-Power, care folosește motorul termic doar pe post de generator; roțile sunt puse în mișcare de un motor electric. Qashqai E-Power este așteptat undeva în 2022, vom vorbi despre el la momentul potrivit.

Apoi, este mai ușor, deci mai agil și mai eficient. Platforma modulară CMF-C/D a Grupului Renault stă și la baza noului Qashqai; arhitectura folosește mai mult aluminiu, iar rezultatul este tăierea a circa 60 de kilograme din masa mașinii. Dimensiunile lui Qashqai au fost doar ușor mărite; niponii vor să-și păstreze modelul compact la dimensiuni compacte. Cei care vor mai mult vor găsi în curând noul X-Trail în gama Nissan. Nu va mai exista, deci, un Qashqai cu șapte locuri.

Al treilea lucru este lista lungă de tehnologii de confort și siguranță care și-au găsit locul acum în SUV-ul de clasă compactă, de la faruri LED adaptive la masaj în scaune și cel mai mare head-up display din segment. Qashqai al Treilea vine pregătit să înfrunte un segment foarte competitiv, care s-a populat exponențial în ultimii ani: SUV-uri compacte.  

Cu cine se bate pe piața din România?

Am vrut inițial să scriu un număr precis, ca să vezi cât de puternic populat este segmentul acesta acum, însă mi-e teamă că până public articolul deja numărul acela va fi crescut. Skoda Karoq, Mazda CX-30, Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Kia XCeed, SEAT Ateca, Ford Kuga, Peugeot 3008 sunt doar câțiva dintre rivalii lui Qashqai. Oricine intră în acest segment trebuie să vină bine pregătit, pentru că lupta este dură.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Cu două versiuni m-am plimbat prin nesfârșita câmpie numită Polonia – țara din est cu puternice vibrații vestice – ambele mild hybrid animate de motorul de 1,3 litri, același pe care îl știi de la generația anterioară, doar că aici este electrificat. De fapt, la debut doar dintre acestea două ai de ales; așa cum am zis mai sus, pentru E-Power trebuie să mai așteptăm un pic. 

Primul contact a fost cu versiunea cea mai puternică, cu 158 CP, cuplată unei transmisii automate Xtronic – care are la bază un angrenaj CVT. O combinație deloc rea pentru o mașină de familie de la care n-ar trebui să ai pretenții de sportivitate. Pe sistemul e mai bine să ai decât să-ți trebuiască, Qashqai vine și el cu moduri de rulare presetate (Eco, Normal, Sport), însă realitatea este asta: n-ai nevoie de ele. În Eco, motorul leșină sub piciorul tău, ca să consumi mai puțin, asta dacă nu vei apăsa nervos pedala de accelerație mai tare, ca să compensezi pentru lipsa de zvâc. În Sport, mașina este mai pregătită să grăbească pasul, însă o va face cu inutila fervență pe care o întâlnești la mașinile cu transmisie cu variație continuă. Iar faptul că aceasta este cuplată unui motor mic nu îndulcește cu nimic situația; dimpotrivă. Și să nu mă înțelegi greșit, dintre toate cutiile CVT, Xtronic este printre cele mai răsărite, dacă nu chiar cea mai faină. Doar că nu este atât de bună încât să te gâdile plăcut atunci când îi dai bice.

Cu aceste prime impresii în minte, am urcat apoi în versiunea cu 158 CP dar cu transmisie manuală în șase trepte. Încă nu știu care va fi diferența de preț între cele două, însă știu de pe acum că va merita cheltuiala în plus pentru automată. Dacă te gândești să-ți iei un Qashqai cu manuală pentru că nu suferi CVT-urile, am două mențiuni: 1) transmisia Xtronic se achită frumos de îndatoriri, și 2) manuala nu este atât de precisă (crocantă?) încât să-ți satisfacă poftele de sportivitate, cum o face de exemplu Mazda CX-30. 

Recomand, așadar, Qashqai-ul cu transmisie automată, pentru că-ți face viața ușoară și confortabilă. Însă pentru asta va trebui să ignori versiunea de motorizare cu 140 CP, pentru că aceea vine doar cu transmisie manuală. În testul din Polonia, toate mașinile au fost 4×2, cu punte față motrică, însă pentru Xtronic este oferită și o versiune 4×4. Deci încă un motiv în plus să-ți cumperi Qashqai-ul cu automată.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

În cei 70 de kilometri parcurși cu prima versiune testată, cea cu Xtronic, Qashqai s-a mulțumit cu 7,9 l/100 km. Un pic mai mult decât estimarea oficială ideală, de 6,5 l/100 km, însă în cei 70 de kilometri am testat asiduu modurile de rulare, inclusiv cel Sport, pentru ca tu să nu fii nevoit să o faci vreodată. Drumul de întoarcere l-am străbătut cu versiunea cu transmisie manuală, pe care am utilizat-o responsabil, iar consumul mediu la final a fost de 6,9 l/100 km. Rezervorul lui Qashqai are 55 de litri. 

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

Polonezii nu prea au drumuri proaste, sau cel puțin nu ne-a fost nouă dat să le întâlnim pe traseul propus de Nissan, însă limitatoarele de viteză din dreptul trecerilor pentru pietoni sunt adevărate delușoare, ocazie cu care am ajuns să apreciez calitatea amortizoarelor lui Qashqai. Nivelul de confort este unul decent chiar și când mașina stă pe roți de 20 de inch, ceea ce înseamnă că dacă optezi pentru cele de 19 te vei bucura, teoretic, de o rulare și mai fină. Mă așteptam ca nivelul de zgomot în habitaclu să fie mai scăzut la 100 km/h, și aici nu mă refer la muzica pe care o ascult. Apropo de asta: Qashqai vine cu sistem audio care primește până și subwoofer. Sună bine. 

În afara drumului am ieșit doar pentru câteva poze, adică pentru una, pânâ când au început țânțarii și celelalte lighioane ale pădurii să mă atace. Pot confirma, deci, că pe drumuri forestiere poți ajunge liniștit cu Qashqai. Și prin oraș viața este simplă, în primul rând pentru că mașina nu are dimensiuni exagerate. Față de generația anterioară a crescut puțin, cu câțiva centimetri în fiecare direcție. Iar direcția este ușoară, deci este ușor de operat dacă ai de făcut multe manevre, iar sistemul de camere la 360 de grade o să te scoată din orice strâmtoare. 

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Nissan pare să fi studiat atent acest aspect, pentru că rezultatul este mulțumitor în ambele direcții, chiar dacă nu foarte satisfăcător pentru cei care caută extremele. Cu alte cuvinte, arcurile sunt suficient de dure încât să nu creeze rău de mișcare, dar suficient de moi încât să nu te plângi că e prea țeapănă mașina. 

În ciuda caracterului său de familist blajin, Qashqai poate fi plăcut la condus și pe drumuri virajate. Nu ai parte de ruliu descurajator, iar direcția cu grad progresiv de demultiplicare este precisă, chiar dacă nu foarte comunicativă. În versiunea cu roți mari (Tekna+), mașina primește punte spate multi-link, în timp ce versiunile de echipare inferioare vin cu semi-independentă cu brațe retrase. Există o diferență în comportament între cele două, dar nu atât de puternică încât să poți să distingi între ele mergând întins, pe drum drept, așa cum ne-a fost dat în traseele din Polonia. 

Cum ți se pare designul exterior?

E greu să treci pe lângă un Qashqai nou fără să te uiți la el, mai ales dacă-l vezi din față, și este și mai greu să te uiți la mașina asta și să nu-ți dai seama că este un Qashqai. Ceea ce înseamnă că oamenii de la design au reușit ce și-au propus: să creeze linii noi fără să altereze forma consacrată. Mie, personal, îmi place limbajul de design actual de la Nissan, pe care l-am văzut debutând pe noul Juke și pe care îl vom vedea, în curând, și pe noul X-Trail. 

Cum sunt materialele la interior?

Oficialii Nissan au spus cu aplomb că noul Qashqai urcă încă o treaptă către segmentul premium. Mă rog, poate nu chiar o treaptă, ci o jumătate de treaptă, pentru că își poziționează modelul în zona semi-premium. În cazul în care nu mai înțelegi nimic din această catalogare a calității, o să-ți spun ce mi-a plăcut cel mai mult mie la interior: faptul că tunelul median este căptușit cu material moale, astfel încât când sprijini genunchiul de el să nu faci buba. Pentru mine, detaliul ăsta este un indiciu că oamenii chiar se gândesc la clienții lor, așa cum absența gunoaielor în spațiul public este un indiciu al gradului de civilizare al unui popor. Detalii mici, dar care spun multe. 

Și, sigur, nu este acela singurul loc în care găsești materiale moi. Cotierele portierelor, dar și cea centrală au primit tratament similar, iar bordul este și el îmbrăcat în material moale. Chiar și la capitolul finisaje s-a muncit: găsești cusături pe bord, iar inserțiile sunt dintr-un plastic care imită lemnul. Am văzut inserții de lemn mai proaste calitativ, sincer, deci bravo, Nissan, ai stil! Și în cazul butoanelor haptica are un feeling de premium. Japonezii (mă rog, europenii, pentru că mașina a fost concepută de departamentul European al lui Nissan) au făcut o treabă foarte bună la interior.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Și la capitolul spațiu interior Qashqai cunoaște îmbunătățiri, atât pentru pasagerii de toate vârstele cât și pentru ce cară ei. Portbagajul are 504 litri, cu 70 mai mult decât în cazul generației anterioare, și dispune de o podea formată din două elemente; astfel, îl poți compartimenta în fel și chip. (Că tot vorbim de portbagaj: Qashqai oferă acum și hayon electric.)

La interior spațiile de depozitare sunt ample, găsești mufe USB atât în față cât și în spate, iar portera spate se deschide larg, la aproape 90 de grade, pentru un acces mai facil, în special dacă unul dintre pasagerii din spate folosește scaun special. Altfel, spațiul pentru genunchi și cel pentru cap este mulțumitor chiar și pentru pasagerii de 1,9 metri înălțime. Poți pune trei adulți pe bancheta spate, dacă e nevoie, cu toate că tunelul median o să-l încurce pe care care stă în mijloc, însă nu mai mult decât l-ar încurca în oricare altă mașină care dispune de tunel median. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nissan Qashqai nu a fost testat încă la Euro NCAP, însă pare să fie pregătit pentru ce e mai rău. Are toate airbagurile pe care ți le-ai dori într-o mașină modernă (frontal, laterale, cortină) și o mulțime de sisteme de asistență care să te ajute la drum, de la deja banalul asistent de unghi mort la pachetul ProPilot, care transformă Qashqai într-o mașină semi-autonomă.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-a plăcut deschiderea largă a portierei spate, și mi-a plăcut și modul în care poți ordona podeaua porbagajului astfel încât să folosești cât mai eficient spațiul. Apoi mi-a plăcut și sistemul de masaj în scaune. Nu este revoluționar prin ceea ce face, dar este revoluționar prin faptul că există, acum, într-un Qashqai. A, da, era să uit: farurile LED adaptive, care folosesc lumina inteligent și sigur pentru toată lumea: creează conuri de umbră în dreptul celorlalți participanți la trafic, astfel încât să nu-i orbești cu farurile tale puternice. Șmecher!

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu prea. Chiar nu. În echiparea de top, cel puțin, ai de toate, de la instrumentar de bord digital la infotainment cu conectivitate wireless Apple CarPlay și Android Auto, la suport de încărcare prin inducție a telefonului mobil. Plus: te ține pe bandă, are pilot automat cu funcție de oprire, camere la 360 de grade cu vedere de sus, scaune cu masaj. 

Și are până și head-up display! Cel mai mare din segment, spune Nissan. Confirm, este mare, însă mai important de atât este că funcționează bine și că afișează decent. Are 12 inch. Cred. Nu văd de ce ar conta asta, oricum.

Cât mă costă toată afacerea?

Cinci echipări sunt disponibile pentru noul Qashqai: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna și Tekna Plus (sau Tekna+, mă rog). Cu un preț de 22900 €, entry-level este Qashqai Visia, cu motorizarea mild hybrid cu 140 CP și manuală cu șase trepte (singura transmisie disponibilă pentru această motorizare).

Cu nivel de echipare Acenta îți poți lua fie motorul cu 140 CP (24890 €), fie cel cu 158 CP, atât cu transmisie manuală (25490 €) cât și cu automată (26990 €). Și la N-Connecta ai de ales între motorul cu 140 CP (27140 €) și cel cu 158 CP (27740 € / 29240 €), cu mențiunea că acesta din urmă poate fi configurat și cu tracțiune integrală (30740 €).

Tekna și Tekna Plus sunt oferite doar cu motorizarea cu 158 CP. Prețurile variază aici între 30440 € (Qashqai Tekna 156 CP cu manuală) și 34570 € (Qashqai Tekna Plus cu 156 CP, automată și 4×4).

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Îți pot spune cu ce vine Tekna+, dar de fapt dacă ai citit testul deja știi, nu vreau să fiu redundant. Cât despre echipări, vom afla, odată cu lansarea în țară, care sunt cele disponibile pentru România și ce oferă fiecare în parte. Oricum, eu mă pregătesc pentru oferte generoase de dotări. 

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru că noul Nissan Qashqai a rămas, înainte de toate, un Qashqai. Adică o mașină care-ți oferă vizibilitate bună, confort și siguranță. 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că e plictisitoare la condus, chiar și în versiune cu transmisie manuală. De fapt, critica este la adresa Nissan, care vrea să-l schițeze pe Qashqai ca mașină chiar bună la toate. Iar echipa motor-transmisie sunt orice altceva decât sportive. 

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Elimin modul de rulare Sport. Și pe cel Eco, de fapt. Nu zic că sunt degeaba aici, dar zic că nu ai nevoie de ele și probabil că nu le vei folosi niciodată. 

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV care să te surprindă plăcut prin tehnologie, prin spațiu și aspect practic. 

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…vrei să ieși în evidență. Presimt că în curând o să se umple Europa de ele. Nissan are deja 10.000 de precomenzi pe continent pentru Qashqai, model care încă nu a fost lansat în toate țările. 

Tu ți-ai cumpăra-o?

N-am atins încă maturitatea, biologică sau intelectuală, să-mi trăiesc viața cu un Qashqai. În sinea mea, în invidiez un pic pe cei care o fac.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Tot Qashqai, doar că mai bun din orice punct de vedere.

Logo Nissan

Nissan Qashqai mHEV Xtronic Tekna+ (2021)

de la 22990 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
158 CP
Cuplu maxim sistem
270 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată CVT
Număr trepte
1
Tracțiune
Față
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.333 cmc
Putere maximă
158 CP
Cuplu maxim
270 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9,2 s
Viteză maximă
199 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
6,5 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.425 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.848 mm
Înălțime
1.625 mm
Ampatament
2.665 mm
Volum portbagaj
504 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.447 litri
Masa proprie
1.468 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
22.990
Preț mașină testată
n/a