Test drive: Nissan Ariya

Încărcat de

Noul Ariya folosește moștenirea lăsată de Leaf pentru a aduce Nissan în discuțiile serioase ale clienților care se gândesc să treacă la o mașină electrică.

Cine este și ce vrea Nissan Ariya de la noi?

Nissan este una dintre primele mărci care a îmbrățișat electrificarea în era modernă, dovadă fiind modelul Leaf (disponibil încă din 2010). Debutul global al lui Leaf a marcat un moment important pentru constructorul nipon, care a reușit să contabilizeze pe seama succesului înregistrat de modelul său electric.

Piața vehiculelor cu baterii este însă într-o continuă transformare și dezvoltare, așa că nu prea poți să “storci” foarte multă energie dintr-un singur produs, oricâte actualizări și îmbunătățiri ar primi.

Adaugă aici, printre altele, și provocarea numită “Vin chinezii”, iar producătorii auto trebuie să țină permanent pasul cu vremurile dacă vor să rămână competitivi și cu modele pe placul clienților.

Prezentat în 2020, SUV-ul electric Ariya n-a avut chiar un început ușor în viață. Pandemia și criza semiconductorilor au amânat lansarea în producție și debutul comercial, astfel că primele exemplare au ajuns pe piață în a doua jumătate a anului 2022.

Cu un “start fals” în scurta sa carieră, Nissan Ariya are mult teren de recuperat într-o industrie marcată de turbulențe și impredictibilitate.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

SUV-ul electric Ariya a însemnat un nou capitol pentru Nissan, devenind vârful de gamă al constructorului nipon.

Cu o platformă dedicată, numită CMF-EV, complet nouă și dimensiuni generoase de 4,595 m lungime, 1,850 m lățime și 1,660 m înălțime, Ariya este cu 20 cm mai lung, cu 4,4 cm mai lat și cu 7 cm mai înalt decât Nissan Qashqai, plasându-se la limita superioară a segmentului SUV de clasă compactă.

Platforma utilizată a fost dezvoltată împreună cu Renault, aceeași platformă fiind folosită și de modelul Renault Megane E-Tech Electric.

Nissan Ariya a introdus o nouă filozofie de design în gamă, una care a ajuns și pe modele precum noile Qashqai și X-Trail.

Ce concurenți are pe piața din România?

Vă ziceam mai sus că Ariya n-a avut un debut prea grozav în carieră, iar asta a însemnat că a ajuns mai târziu la o petrecere unde se adunaseră deja foarte mulți invitați, precum Volkswagen ID.4 și Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq sau Volvo XC40.

Trecem pe listă inclusiv perechea Kia EV6 – Hyundai Ioniq 5 și, nu în cele din urmă, pe liderul absolut al pieței europene de electrice – Tesla Model Y – și putem să declarăm fără prea mari rezerve că situația e una complexă.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Dacă vrei să-ți comanzi un exemplar Nissan Ariya, te anunț că intrarea în gamă e făcută de o variantă cu un singur motor electric (215 CP) și o baterie cu capacitate netă de 63 kWh. În acest caz, autonomia maximă este de 400 de kilometri.

A doua versiune are o baterie de 87 kWh (net) și folosește tot un motor electric, dar de 242 CP. Autonomia comunicată este de 530 km, cea mai mare dintre toate versiunile.

Dacă nu ești mulțumit de resursele de putere de mai sus, Ariya mai dispune de încă două variante – să le zicem de top – ambele cu două motoare electrice și bateria de 87 kWh. Prima dintre ele livrează 302 CP și promite o autonomie maximă de 509 km, în timp ce a doua – și cea mai potentă din gamă – dezvoltă 389 CP și promite o autonomie de până la 500 de kilometri.

Aceasta din urmă este și cea testată. Întrucât nu prea ai nevoie de aproape 400 de cai – chestiune de gusturi aici, fiecare cum dorește – aș zice că varianta ideală pentru Ariya este cea care favorizează autonomia, adică aș merge pe 242 CP cu baterie mare.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Știu că asta e probabil cea mai întâlnită întrebare când porți o discuție despre o electrică sau despre mașini electrice în general, așa că nu pot decât să mă bucur că, în viitorul nu foarte îndepărtat, tehnologia va avansa suficient de mult încât clienții să fie ceva mai relaxați cu gândul că autonomia nu (mai) este un impediment în calea achiziției unei mașini cu baterii.

Până atunci, hai să vedem cum stă Ariya la acest capitol. 

După un weekend în care am parcurs aproximativ 440 de kilometri și cam 70% din distanță în afara orașului, instrumentarul de bord a afișat un consum mediu de 20,3 kWh / 100 km. Asta se traduce într-o autonomie de aproape 430 de kilometri. Am mers normal în majoritatea timpului, cu climatizarea pornită mai mereu, ventilația în scaune fiind și ea activă.

Menționez că am făcut o încărcare la o priză normală, peste noapte, așa că n-am avut “range anxiety” în caz că te întrebai.

e-charge, prima rețea de stații de încărcare înființată în România, deține în acest moment peste 800 de puncte de încărcare în toată țara (împreună cu partenerii săi). Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Mi-a plăcut, per total. Nissan Ariya este stabilă, solidă, rulează bine pe orice tip de drum și îți oferă încredere pe viraje. Cei aproape 400 de cai te asigură că faci orice depășire fără dureri de cap și în deplină siguranță. Nu prea le văd rostul în oraș, unde de cele mai multe ori mergi bară la bară.

Puterea dezvoltată de cele două motoare electrice este mai mult decât suficientă chiar și pentru cei mai pretențioși dintre clienți. E ceva nice-to-have pentru orice mașină, sigur, dar nu consider că merită să plătești în acest caz pentru varianta cu 389 CP.

Cum ți se pare designul exterior?

Limbajul de design introdus de Ariya în gamă este o mare gură de oxigen pentru Nissan. Este unul dintre capitolele la care Ariya excelează, mărturie fiind și câteva dintre reacțiile pe care le-am primit de la diferite persoane: “Mamă, ce OZN e asta!”, “Zici că-i din viitor!” sau “Ăsta-i ceva concept, nu?”.

Cum sunt materialele la interior?

De bună și foarte bună calitate. Felicitări designerilor pentru că au redus la minimum zonele cu plastic lucios și au optat pentru acel material care imită lemnul și care acoperă cotiera, dar și planșa de bord în partea inferioară. Foarte cool, mi-a plăcut.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Îi dau 10 pentru că n-am simțit că-mi trebuie mai multe spații decât am avut la dispoziție. Un plus pentru acel spațiu ascuns sub bord – un fel de torpedou – care poate fi deschis cu ajutorul unui buton, mărind capacitatea de depozitare la interior.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Încap cu ușurință 5 pasageri adulți. Spațiul interior este generos chiar și pentru 3 adulți pe bancheta din spate.

Portbagajul are un volum de doar 415 litri pentru variantele cu două motoare electrice, deci și pentru exemplarul testat. Capacitatea ajunge la 468 de litri pentru versiunile cu un singur motor.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

EuroNCAP a testat Nissan Ariya în 2022, iar modelul electric a reușit să obțină scorul general maxim de cinci stele:

Procentajul obținut de Ariya pentru fiecare categorie testată:

– 86% pentru protecția pasagerilor adulți
– 89% pentru protecția pasagerilor copii
– 74% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor
– 93% pentru sistemele de siguranță

Pe partea de sisteme de siguranță, Ariya are, printre altele, sistemul Intelligent Around View Monitor cu vedere panoramică la 360 de grade sau sistemul de avertizare pentru unghiul mort. În plus, SUV-ul electric are sistemul de frânare de urgență cu asistent în intersecții, recunoașterea pietonilor și a bicicliștilor, dar și sistemul de frânare automată în marșarier.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Am apreciat foarte mult cotiera care culisează electric și acel spațiu de depozitare ascuns în planșa de bord. În același timp, mi-a plăcut că Nissan a mizat pe acel material care imită lemnul, în tandem cu zonele acoperite cu piele. Detalii și finisaje care plasează Ariya în preajma segmentului premium.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Ar fi fost foarte tare să aibă acea variantă a sistemului e-Pedal prin care poți conduce mașina doar cu pedala de accelerație. Adică să fie cum era pe Leaf. În cazul lui Ariya, sistemul încetinește mașina, dar nu o oprește complet, iar șoferul preia partea de frânare de la 15 km/h în jos.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Nissan oferă patru niveluri de echipare pentru Ariya: Engage, Advance, Evolve și Evolve Plus. Prețurile pleacă de la 46.000 de euro pentru echiparea Engage, cu bateria de 63 kWh și roți motrice față. Pentru variantele cu tracțiune integrală, prețurile încep de la 58.000 de euro.

Modelul testat, în echiparea de top Evolve Plus, vine cu dotări precum jantele de 20 de inchi, charger de 22 kW și tapițerie din piele albastră. Prețul mașinii pe care am testat-o ajunge la 67.900 de euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Ar fi mai multe, dar hai să zic doar designul futurist și interiorul bine realizat.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Cam scump, cu toate că înțeleg de ce, cu toate dotările de pe Evolve Plus, bateria mare și cei 389 CP. Dar există bineînțeles și variante mai ieftine în cazul lui Ariya.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

O grafică nouă pentru sistemul multimedia.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV electric frumos și eficient.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ești convins că te-ai simți mai bine într-un sedan electric.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Cu condiția să am stație de încărcare la bloc.

Clientul perfect al mașinii?

Familiile cu unul sau doi copii.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai atrăgătoare SUV-uri electrice.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Nissan
de la 66900 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric Baterii (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
389 CP
Cuplu maxim sistem
600 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automată
Număr trepte
1
Tracțiune
integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
389 CP/kW
Cuplu maxim electric
600 Nm
Baterie
Capacitate brută
91 kWh
Capacitate netă
87 kWh
Putere maximă încărcare AC
22 kW
Putere maximă încărcare DC
130 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5,1 s
Viteză maximă
200 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
20,4 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
498 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4.595 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.850 mm
Înălțime
1.650 mm
Ampatament
2.775 mm
Volum portbagaj
415 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
2.259 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
66.900
Preț mașină testată
67.900