Test Drive: Mitsubishi Colt HEV

Mitsubishi revine în clasa mică europeană cu a șaptea generație a modelului Colt, iar de data această avem de-a face cu un model împrumutat direct din portofoliul Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi.

Cine este și ce vrea Mitsubishi Colt de la noi?

Este al doilea model-clonă pe care Mitsubishi îl lansează pe piața europeană după proaspătul ASX, ca parte a strategiei de revenire pe Bătrânul Continent. Colt readuce Mitsubishi în extrem de disputatul segment B european, și are șanse mari să atragă clienții dezamăgiți de retragerea unor modele cu tradiție ca Ford Fiesta, de exemplu.

Noul Mitsubishi Colt ajunge la a șaptea generație europeană a modelului de clasă mică, iar propunerea constructorului nipon este de fapt un Renault Cio facelift rebranduit. Este aceeași rețetă pe care Mitsubishi a folosit-o pentru ASX (dezvoltat pe baza modelului Renault Captur) profitând de Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi din care face parte. Colt va fi oferit și pe piața din România începând cu finalul lunii octombrie 2023 în trei versiuni de motorizare, inclusiv o variantă full hybrid pe care o vom analiza în continuare.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Mitusbishi a făcut o pauză considerabilă în segmentul B european, generația anterioară fiind produsă între 2002 și 2012. Acesta era un soi de mini-movolum, simplu robust și practic. A fost apreciat pe piața europeană, urmașul direct fiind mai degrabă modelul Space Star pe care Mitsubishi îl propune în gamă acum sub modelul Colt.

Actualul Colt este un automobil mult mai sofisticat față de generația precedentă cu același nume. Dacă vechiul Colt venea doar cu motoare aspirate de cilindree mică și transmisie manuală, noul model oferă o gamă completă de motorizări formată din propulsoare aspirate, turbo sau hybrid.

Ce concurenți are pe piața din România?

În primul rând, pe fratele său aproape geamăn: Renault Clio facelift. Cu acesta se bate direct, având motorizări comune, dar Mitsubishi mizează pe linii de echipare mai bine definite și pe garanția de 5 ani oferită pentru Colt. Pentru că prețurile nu au fost încă comunicate pe piața din România pentru Mitsubishi Colt nu putem face o comparație directă, dar ne așteptăm ca modelul nipon să fie puțin mai scump față de fratele său francez. Cel mai probabil, câteva sute de euro în plus. Cam cum s-a întâmplat și cu perechea ASX-Captur.

Apoi, modele hybrid în clasa mică mai sunt oferite de Honda și Toyota cu Jazz, respectiv Yaris. Acesta din urmă are și el o clonă la rândul său în gama Mazda unde este comercializat sub denumirea de Mazda 2 Hybrid. Bine ați venit în complicata lume auto a anului 2023.

Pe lista concurenților non-hibrizi se înscrie și familia de modele mici din Grupul Stellantis: Peugeot 208, Opel Corsa, DS 3 și Citroen C3. Avem și oferta Grupului VW formată din Skoda Fabia, Seat Ibiza și Volkswagen Polo. Ford a renunțat la Fiesta, dar nu putem exclude nici Dacia Sandero și Suzuki Swift de pe lista concurenților direcți. 

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat două dintre cele trei motorizări ce vor fi oferite pentru modelul Mitsubishi Colt. Singurul propulsor care nu a fost prezent la testul internațional de la Berlin, Germania a fost motorizarea de bază. Aceasta este un propulsor aspirat cu trei cilindri de 1.0 litru ce dezvoltă doar 65 CP, iar singura explicație pentru care îl vei găsi în oferă are strânsă legătură cu flotele companiilor și cu serviciile de rent a car.

Am condus varianta cu motorul 1.0 turbo, tot cu trei cilindri ce oferă 90 CP și 160 Nm. Acest propulsor va constitui, cel mai probabil, majoritatea volumelor vândute de Mitsubishi, urmând să ofere cel mai bun raport preț/ performanțe. Cireașa de pe tort este varianta HEV, adică modelul Mitsubishi Colt cu sistem de propulsie hybrid format din motorul termic de 1.6 litri și două motoare electrice plus o baterie de 1,2 kWh. Puterea totală a sistemului este de 145 CP, iar transmisia este asigurată de cutia multimodală pe care clienții Renault o cunosc deja. 

În funcție de nevoile fiecăruia și de buget, cele două versiuni testate sunt și cele pe care le recomand. Pentru un buget mai redus, Mitsubishi Colt cu motorizare 1.0 turbo de 90 CP și cutie de viteze manuală este o alegere bună, iar pentru cei cu un buget mai mare, varianta hybrid este ideală pentru oraș, datorită consumului redus de carburant.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Versiunea hibrid a modelului Mitsubishi Colt este una foarte eficientă. Ajutat de sistemul electric, Colt rulează mult folosind doar energia din baterie. În oraș, sau la viteze constante, motorul termic rămâne oprit și acest lucru îl ajută să economisească multă benzină. Oficial, consumul mediu este de 4,3 litri/100 km. Pe traseul din Germania, am rulat cu Mitsubishi Colt HEV pe autostradă și drumuri naționale, dar și prin localități mici pentru a ajunge într-un final în Berlin, un oraș cu dimensiuni impresionante. La finalul traseului de test, computerul de bord a afișat 4,2 litri/100 km, o valoare chiar mai bună față de cea oficială. 

Ca termen de comparație, am condus și modelul Mitsubishi Colt cu motorizare 1.0 turbo de 90 CP, propulsor asociat cu o transmisie manuală cu șase trepte. Oficial, Colt 1.0T consumă 5,2 litri/100 km. Pe traseul german de test, am înregistrat un consum de 5,9 litri/100 km.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Excelent, în ambele situații. Moștenind platforma modelului Renault Clio în varianta sa cu facelift, Colt a preluat toate calitățile acestuia, inclusiv suspensia bine reglată și direcția cu suficient feedback în volan. În oraș, Colt este avantajat de dimensiunile reduse și se simte excelent pe bulevardele largi, dar și pe străduțele mai întortocheate. Pentru parcări în locuri dificile, Mitsubishi oferă un sistem de parcare automată, care acționează singur volanul, cel de la volan controlând doar accelerația și frâna. 

Cum ți se pare designul exterior?

Modern și adecvat. Cumva, stilul Renault adaptat se potrivește modelului Colt. Mitsubishi nu a făcut prea multe modificări și nici nu avea de ce. Și-a aplicat propriul logo pe o grilă frontală modificată și a reinterpretat semnătura luminoasă a blocurilor optice, iar pe hayon avem denumirea mărcii scrisă pe toate lățimea acestuia. Pentru modelul echipat cu sistemul de propulsie hybrid avem și logo-urile specifice Mitsubishi Hybrid EV amplasate pe portierele față.

Cum sunt materialele la interior?

De calitate. La fel ca omologul său cu emblemă franceză, noul Mitsubishi Colt a preluat interiorul cu toate materialele sale plăcute la atingere. Singura diferență dintre cele două modele gemene este sigla Mitsubishi pe volan. Mitsubishi a păstrat ecranul central așezat în mod portret și planșa de bord digitală. Foarte plăcute la acționare sunt selectoarele rotative din metal polishat folosite pentru sistemul de climatizare.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Nota 7. Avem spațiu decent pentru obiectele de zi cu zi în habitaclu, un torpedo suficient de generos, iar portbagajul are un volum de încărcare de 340 litri pentru variantele modelului Colt cu motorizări clasice și doar 254 litri pentru varianta Hybrid. În acest caz, portbagajul pierde din volum deoarece trebuie să facă loc bateriei li-ion de 1,2 kWh.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru. Dacă vrem să călătorim în condiții confortabile. La nevoie, pe bancheta din spate poate lua loc și al cincilea pasager, dar lucrurile vor deveni cam înghesuite.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Noul Mitsubishi Colt nu a ajuns încă la Euro NCAP, modelul fiind proaspăt lansat. Dar fratele său geamăn, Renault Clio, a trecut prin testele de siguranță în 2019 la lansare, primind scorul maxim general de cinci stele. Scorul pentru protecția pasagerilor adulți a fost de 96%, pentru protecția pasagerilor copii 89%, 72% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 75% pentru sistemele de siguranță. 

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Eficiența sistemului hibrid de propulsie. Pentru că e greu să nu iei în calcul o mașină care într-un ritm normal de mers poate să consume puțin peste 4 litri de benzină la 100 de kilometri.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Dacă vei opta pentru motorizarea clasică pe benzină cu trei cilindri și sistem turbo, aceasta nu poate fi asociată decât cu o transmisie manuală cu șase trepte. Aici ar fi fost necesară și o transmisie automată opțională, dar probabil acest lucru ar fi mărit costul total.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Noul Mitsubishi Colt va fi propus la vânzare în trei versiuni de echipare. Japonezii preferă acest sistem, pe lista de opționale fiind lăsate foarte puține elemente. Prețurile pentru piața din România încep de la 16.969 euro (TVA inclus) pentru versiunea de bază 1.0 MPI Invite. Pentru Colt 1.0 MPI-T, prețurile încep de la 18.552 euro, iar dacă vrem să parcăm în fața casei un Mitsubishi Colt HEV, trebuie să face socotelile de la 23.169 euro în sus.

În România sunt disponibile versiunile de echipare Invite, Intense și Instyle. Plus o serie de variații pe nivelele Invite și Intense numite Style și Style Cold. Echiparea Instyle este cea mai bogată, dar nici nivele intermediare nu dezamăgesc.

Încă din echiparea de bază, Colt oferă faruri LED cu lumini de zi, planșă de bord digitală de 7 inchi, aer condiționat automat, geamuri electrice față-spate, încărcare wireless pentru telefonul mobil, pilot automat, Link Display Audio cu ecran de 7 inchi pe consola centrală, senzori parcare și cameră pentru marșarier.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru sistemul hybrid, care face din Colt un automobil excelent pentru oraș, dar și pentru garanția de 5 ani sau 150.000 km oferită de Mitsubishi. Renault oferă 3 ani pentru modelul Clio.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Aș spune că Mitsubishi nu s-a străduit să personalizeze mai mult modelul său, chiar dacă l-a preluat din alianța cu Renault. Dar, în același timp, nici nu aveau de ce să complice. Un paradox, nu?

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș îmbunătăți grafica de pe ecranul central care a rămas un pic în urmă. Partea bună este că în majoritatea timpului ecranul va afișa informațiile de pe telefonul mobil în modul Apple CarPlay sau Android Auto.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un automobil de oraș excelent.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…te deranjează sigla Mitsubishi pe un model deja cunoscut.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, aș alege un Mitsubishi Colt Hybrid la orice oră.

Clientul perfect al mașinii?

O persoană tânără care are nevoie de un automobil confortabil și eficient pentru oraș și nu numai.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Fratele geamăn din clasa mică propus de Alianța dintre Renault și Mitsubishi.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mitsubishi

Mitsubishi Colt

de la 16.969 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Full Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Electric
Putere maximă sistem
145 CP
Cuplu maxim sistem
Transmisie
Tip transmisie
Manuală
Număr trepte
multiple
Tracțiune
Față
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.598 cmc
Putere maximă
94 CP
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP/kW
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1,2 kWh
Capacitate netă
0,85 kWh
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9,3 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
4,3 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.053 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.898 mm
Înălțime
1.439 mm
Ampatament
2.583 mm
Volum portbagaj
254 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1.360 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
17
Preț mașină testată
27