Test Drive: Mazda CX-60 3,3 litri diesel mild-hybrid

Într-o perioadă în care mulți aleg să pună accentul pe electric și hibrid, Mazda lansează un motor diesel. Și nu unul banal, ci un șase în linie de 3,3 litri (mild-hybrid, ce-i drept) pe care îl oferă la pachet cu SUV-ul CX-60 și într-o configurație cu roți motrice spate.

Cine este și ce vrea Mazda CX-60 de la noi?

Mazda vrea cu tot dinadinsul să demonstreze că și un producător de volum poate avea aspirații – palpabile chiar – spre zona premium a industriei. Iar CX-60 este, dacă îmi permiteți, dovada vie a acestui efort.

SUV-ul de segment mediu vine să compenseze neajusurile – nu doar în materie de spațiu – lui CX-5, și se poziționează fix în vârful portofoliului european Mazda. Cu toate acestea, n-o să stea prea mult acolo, CX-80, o versiune mai mare și cu trei rânduri de locuri, fiind programată pentru debut în 2023.

Dar până să-și vadă locul de “navă-amiral” ocupat de un alt model, CX-60 trebuie să convingă publicul că știe să se descurce și în aerul rarefiat din zona premium.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Numele CX-60 e nou în portofoliul Mazda, deci n-am cum să-l compar cu altceva din gamă. Poate doar să amintesc de bătrânul CX-7, un SUV de clasă medie care n-a fost atât de îndrăgit pe cât și-ar fi dorit producătorul japonez. Cel puțin din punct de vedere al vânzărilor.

CX-60 e nou-nouț. Are o platformă tehnică dezvoltată special, are motorizări pe care Mazda le-a ținut ascunse și mai are și aerul premium către care țintește constructorul asiatic. E un mix modern pe care Mazda l-a îmbrăcat în deja clasicul design Kodo Soul of Motion.

Pe scurt, nu sunt doar trei lucruri noi la CX-60, ci e un tot unitar complex gândit de la zero.

Ce concurenți are pe piața din România?

Noul SUV n-a fost dezvoltat doar pentru a etala ideologiile Mazda și atât. E aici cu un scop precis, în ciuda faptului că-i nevoit să adopte o poziție dificilă. E underdog într-un segment în care Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Lexus NX și Volvo XC60 își dau coate an de an. Pentru că fix din umbra acestor rivali vrea CX-60 să se ridice. Desigur, a fost înzestrat cu atuurile necesare, dar și cu prețul.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În momentul lansării, CX-60 a devenit cel mai puternic model Mazda de serie. Vârful de gamă în materie de motorizări? Un plug-in hybrid cu 327 de cai-putere și 500 Nm. Și conform oficialilor mărcii, peste 20.000 de exemplare CX-60 PHEV au fost deja vândute în cele 7-8 luni de la debut.

Acum, oferta s-a extins, iar de la începutul anului, în portofoliul mărcii găsești un CX-60 diesel, o motorizare care pierde din ce în ce mai mult din cota de piață europeană. Aparent, Mazda alege să pună iar saci de nisip în fața viiturilor din industria auto. A făcut-o acum niște ani în momentul în care mulți constructori se lepădau de 2,0 litri și îmbrățișau motoarele turbo cu cilindree mică – era downsizing -, și o face și acum.

Motorul diesel pe care îl găsești sub capota lui CX-60 e și el nou-nouț. Are 3,3 litri și șase cilindri în linie. Așa că uită tot ce știai despre vechiul motor diesel de 2,2 litri.

Și ar mai fi niște lucruri de spus. În spiritul cu care ne-a obișnuit, Mazda n-a adus pe piață un motor diesel și atât. Are o sumedenie de tehnologii care îl fac prietenos cu buzunarul. Cel puțin în materie de consum.

Testul cu motorizarea diesel s-a desfășurat în apropiere de Barcelona, Spania, iar la conferința de presă, unul dintre ingineri ne-a tot vorbit despre noua cameră de ardere cu cele două zone ale pistonului sub forma unor ouă și despre o tehnologie specială de injecție în două faze a mixului de aer-carburant. N-o să fac disecție pe subiect că nu-mi doresc să te plictisesc, motiv pentru care menționez doar efectele generate de proiectare: eficiență mai mare, consum mai mic, emisii scăzute și resurse disponibile pe o plajă largă de turații. La toate acestea se adaugă un sistem mild-hybrid la 48V menit să dea o mână de ajutor în anumite situații de trafic.

Motorul diesel e disponibil în două variante: 200 CP și roți motrice spate sau 254 CP și tracțiune integrală. Poate ți se par puține resurse, dar te asigur că varianta de bază (adică 200 CP, RWD) pe care am testat-o nu-i deloc submotrizată.

Cât despre recomandări, aici lucrurile țin și de tine. Dacă ești genul care merge mai mult prin oraș și are o priză în care să pună mașina seara la încărcat, atunci mergi pe plug-in hybrid. În schimb, dacă stai mai mult pe drumurile naționale și cele județene, dieselul ține mult cu casa. Iar dacă ești cumva indecis și vrei altceva, nu uita că în scurt timp o să apară și o motorizare pe benzină: 3,0 litri cu șase cilindri și tehnologie Skyactiv-X (acel sistem de aprindere prin compresie controlată cu scânteie).

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Testele internaționale nu oferă la fel de multă lejeritate ca cele pe care le faci în țară. Și asta pentru că nu prea poți să-ți alegi tu traseul pe care să-l parcurgi. În cazul de față, lucrurile au stat la fel, doar că Mazda s-a gândit să complice și mai tare lucrurile și să vină cu un fel de provocare. S-a numit Mazda Eco Challenge și s-a vrut a fi un test de consum. N-a fost obligatoriu să accepți provocare, dar te rog să mă crezi că în scurt timp, evenimentul s-a transformat într-un fel de luptă care pe care în materie de consum.

Am făcut echipă cu Tedi Iliescu – coleg jurnalist la Auto Bild România -, și ne-am pus de acord să nu fim cârcotași și să stricăm complet planurile Mazda, însă am modificat o parte dintre termenii și condițiile propuse. Mai precis, am ales să mergem normal, cum am fi făcut-o dacă eram la o plimbare prin munții din Tarragona, și să nu încurcăm traficul în niciun fel.

Am anticipat traficul, n-am accelerat inutil dacă lumina semaforului din depărtare devenea roșie și nici n-am torturat excesiv mașina pe viraje. La final, după 200 de kilometri parcurși în regim cu precădere extra urban, computerul de bord a indicat 4,2 litri/100 de kilometri. Au măsurat și oficialii – prin metoda clasică, adică din plin în plin – și a ieșit un consum de 4,26 litri/100 de kilometri. Iar la valoarea asta, computerul de bord a indicat peste 1.100 de kilometri autonomie cu un plin.

Cei viteji, care au luat mult mai în serios competiția, au terminat cu un consum măsurat de 3,2 litri/100 de kilometri. Sigur, au existat și alții care au ales să meargă într-un ritm ceva mai alert, iar consumul lor a fost de 5,8 litri/100 de kilometri. Fix cât am obținut și noi cu o zi înainte când ne-am grăbit puțin pe drumul de la aeroport la hotel (tot extra urban) astfel încât să prindem apusul din El Vendrell.

Dacă vrei o cifră oficială, Mazda comunică 5 litri/100 de kilometri în regim mixt.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În puținul timp pe care l-am petrecut în micile localități din Spania, CX-60 mi s-a părut supradimensionat. Nu spun că europenii nu-l vor iubi, însă eu nu-l văd ca pe un SUV pe care să-l ții închis tot timpul pe străzile înghesuite ale orașelor. Pe el și pe oricare alt rival al lui. Direcția e ceva mai moale decât restul sistemelor folosite până acum de Mazda, iar asta înseamnă mai puțin efort în timpul manevrelor.

La drum lung, cei 200 CP și 450 Nm sunt suficienți pentru a struni cele 1,9 tone. Motorul reacționează rapid și asta pentru că tehnologia folosită de Mazda (pistonul, camera de ardere și injecția despre care v-am povestit mai sus) face ca toți cei 450 Nm să fie disponibili de la 1.400 rpm. Și rămân acolo, în pedala de accelerație, până la 3.000 rpm. Fix cât să poți să te joci cu masele. Și cu puntea spate, dar asta doar dacă ești gata să iei în calcul și ruliul SUV-ului – nu-i foarte pronunțat, însă n-ai cum să nu simți cum se înclină o mașină de aproape 1,7 metri înălțime.

Și ar mai fi ceva de zis: sistemul mild-hybrid e cumva stăpân pe situație. Cum ridici mai multe secunde piciorul de pe accelerație, cum motorul termic e oprit, iar mașina trece în modul coasting. Iar asta se întâmplă chiar și pe coborâri, atunci când sistemul consideră că micuța baterie litiu-ion de 0,33 kWh nu are suficientă energie. Repornirea motorului termic se simte și la nivelul habitaclului, însă fără un deranj mare (a se citi vibrații).

Transmisia automată cu 8 trepte, pentru că doar așa ceva poți să comanzi pe dieselul de 3,3 litri, are mici momente de bâlbâială la viteze mici: parcă ar schimbat în treapta a doua și parcă nu. Depinde de tine dacă ești ferm pe accelerație sau dacă bâlbâi piciorul și pe deasupra frânei.

Suspensia rămâne una croită după tradițiile Mazda. Adică are câteva clickuri în plus pe sport și nu pe confort.

Cum ți se pare designul exterior?

CX-60 va fi ușor de recunoscut în trafic ca un model Mazda. Și nu o să faci confuzii între el și CX-5, nu doar datorită proporțiilor, ci și mulțumită farurilor sculptate și mai mult. Cât despre cât de mult îmi place pe dinafară? Hm, am sentimente mixte: din lateral, e genul pe care l-aș putea adopta, însă zona frontală nu-i pe gustul meu.

Cum sunt materialele la interior?

În cadrul testului internațional am condus două versiuni de echipare: Takumi (vârf de gamă) și Homura (penultima variantă din listă). Și dacă ești pregătit să plătești 1.500 de euro în plus, eu ți-aș recomanda versiunea Takumi. Doar pentru că ai tapițerie albă din Nappa cu accesorii pe bord din material textil și cu inserții din lemn de arțar pe consola centrală și pe fețele portierelor. Nici echiparea Homura nu-i de neglijat, doar că elementele din plastic de pe consola centrală și de pe fețele ușilor nu reflectă la fel de bine personalitatea lui CX-60.

Indiferent dacă alegi Homura sau Takumi, materialele din jumătatea inferioară a cabinei sunt bine finisate și sunt și prietenoase la pipăit. Da, o spun sincer, CX-60 are cel mai bun interior de Mazda din câte s-au produs până acum.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

O să-i dau 9, și asta pentru că spațiul din zona consolei centrale și a cotierei nu a fost maximizat. De data asta, designerii niponi au mers pe ideea de arătos și nu neapărat rol practic.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

În CX-60 poți să pui câte un adult pe fiecare dintre locurile disponibile. Pe bancheta din spate există loc suficient și în dreptul genunchilor, dar și la cap. Asta pentru că tunelul median nu-i foarte pronunțat, iar designul plafonului nu-i deloc plonjat – așa cum se practică mai nou în industrie.

Portbagajul de 570 de litri e suficient cât să pui bagaje fie pentru o săptămână în doi, fie pentru un city break în patru sau cinci.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Euro NCAP n-a ratat momentul și a dus noul CX-60 în laboratoarele de testare. Și tot experimentul s-a încheiat cu 5 stele (de siguranță, nu Michelin) pe fișa tehnică a SUV-ului japonez.

Pentru protecția pasagerilor adulți, CX-60 a primit 88% din punctajul total, iar pentru protecția copiilor, SUV-ul a fost notat cu 91%. Un alt punct forte îl reprezintă și protecția participanților vulnerabili la trafic (bicicliști, scuteriști, trotinetiști, pietoni), capitol pe care CX-60 l-a trecut cu 89%.

Și nu s-a bâlbâit nici la testele pentru funcțiile de asistență activă și pasivă, în urma cărora a primit 76% din punctajul total – și niciun comentariu negativ din partea organizației.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Să aduci pe piață (în 2023) un motor cu o cilindree atât de mare și totuși atât de eficient, nu ține doar de încredere, ci și de măiestrie. Iar ăsta e unul dintre lucrurile de apreciat.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Ecranul central, deși e mare și bun, iar grafica sistemului de infotainment e simplă și bine structurată, are un neajuns. Răspunde la comenzi tactile, dar doar atunci când folosești anumite aplicații (de exemplu Apple CarPlay) și doar la viteze foarte mici. În rest, orice informație o accesezi cu controllerul și butoanele de pe consola centrală. Înțeleg ideea din spate – siguranța în timpul condusului – însă n-ar fi fost mai simplu ca lucrurile să fie ca până acum: niciun fel de integrare tactilă. Practic, o să te trezești în timp ce conduci că te întinzi ca nebunul să apeși pe ecranul aflat mult prea departe de tine. Probabil că în timp te vei obișnui să folosești doar comenzile fizice și o să uiți că în anumite momente poți să-ți lași amprentele pe ecran.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

CX-60 în versiunea diesel pleacă de la 45.390 de euro. Și e cea mai ieftină variantă pe care o poți comanda, motorizarea plug-in hybrid fiind cu 7.000 de euro mai scumpă. Ce-i drept că ai altă tehnologie sub capotă și un plus de 127 CP.

În varianta de bază (Prime-Line) primești o mulțime de lucruri: de la instrumentarul de bord digital de 12,3 inchi la sistemul de climatizare pe două zone, de la ecranul central de 12,3 inchi la pachetul generos de sisteme de asistență. Tot standard vin și volanul îmbrăcat în piele, farurile LED, oglinzile încălzite și sistemului cruise control.

Al doilea nivel de echipare se numește Exclusive-Line, iar prețurile încep de la 46.990 de euro. În cazul în care ai un buget mai mare, atunci eu ți-aș recomanda să mergi fie pe echiparea Homura (50.890 de euro), fie pe cea de top Takumi (52.390 de euro).

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru simplul fapt că oferă calitate bună într-un pachet mai puțin ostentativ și mai puțin banal.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că inginerii n-au venit și cu o banchetă spate care să culiseze. Ar fi primit puncte în plus din partea celor care jonglează cu spațiul din portbagaj, respectiv cel pentru pasagerii din spate.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Scot cele două terminații duble false sculptate în spoilerul spate și le înlocuiesc cu unele adevărate. Din păcate, soluția cu terminațiile false e tot mai des întâlnită în industrie și la case mai mari.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV cu calități premium într-un buget care nu sare limitele bunului simț.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ai impresia că premium există doar Made in Deutschland.

Tu ți-ai cumpăra-o?

În acest punct al vieții, nu.

Clientul perfect al mașinii?

Există mai multe tipologii. Prima ar fi clientul care a mai avut în garaj o Mazda. În a doua categorie se înscriu cei care își doresc un SUV spațios cu un interior bine lucrat și finisat.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre SUV-urile care își merită acronimul pe deplin. Sports Utility Vehicle.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Mazda

Mazda CX-60

3.3 E-SKYACTIV D200 MHEV TAKUMI AUTO

de la 54.690 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Diesel Mild Hybrid
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
200 CP
Cuplu maxim sistem
450 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/6
Capacitate cilindrică
3283 cmc
Putere maximă
200/147 CP/kW
Cuplu maxim
450 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
17 CP
Cuplu maxim electric
153 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.33 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.4 s
Viteză maximă
212 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4745 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1890 mm
Înălțime
1680 mm
Ampatament
2870 mm
Volum portbagaj
570 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1726 litri
Masa proprie
1890 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
54.690