Audi Q4 e-tron: Veriga lipsă

Audi Q4 e-tron este primul SUV electric compact al constructorului german. Promite o gamă variată de puteri, autonomie ridicată și tehnologii moderne pe care vom avea ocazia să le testăm în amănunt în road trip-ul ROCHARGE by Vitesco Technologies.

Au trecut deja trei ani de când Audi a prezentat publicului primul său model electric, e-tron. Dezvoltat pe platforma MLB, SUV-ul de segment mare a primit ulterior și versiune Sportback, dar și variante de performanță. 

A urmat, la începutul anului, sedanul sportiv e-tron GT, o rudă de gradul întâi a lui Porsche Taycan: ambele sunt construite pe platforma electrică J1, una dintre cele mai avansate tehnologic din lume.

A venit momentul ca producătorul de la Ingolstadt să profite de flexibilitatea platformei MEB a Grupului Volkswagen, dezvoltată special pentru vehicule electrice, și să propună astfel un SUV compact electric premium în caroseria lui Audi Q4 e-tron. Cu această ocazie, Audi debutează într-un segment foarte popular și completează astfel gama de vehicule fără emisii a germanilor. 

Trăsături fizice pentru Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron este un SUV electric cu o lungime de 4.58 metri, o lățime de 1.86 metri și o înălțime de 1.63 metri, în timp ce ampatamentul ajunge la 2.76 metri. Prin prisma dimensiunilor sale, modelul se încadrează în segmentul compact, unul care devine din ce în ce mai ofertant din punct de vedere electric inclusiv în segmentul premium.

Germanii propun inclusiv o filosofie de design retușată comparativ cu precedentele modele electrice și, spre deosebire de numeroase alte modele, oferă o grilă frontală pe cât de clasică din punct de vedere estetic, pe atât de falsă ca funcționalitate, în absența unor motoare termice. 

În cele două extremități ale grilei regăsim blocurile optice echipate standard cu tehnologie LED. Clienții pot alege opțional farurile Matrix LED, care luminează drumul fără ca acest lucru să fie un impediment pentru ceilalți participanți la trafic. În plus, Q4 e-tron este primul model de serie care-i permite șoferului să aleagă între patru variante de semnătură luminoasă pentru faruri, pentru o personalizare cât mai profundă. 

Între timp, Q4 e-tron respectă noua modă din industrie, prin care stopurile sunt unite printr-o bară orizontală luminoasă cu o grafică dinamică inspirată de „alambicatele” circuite electrice. Nu în ultimul rând, privit din lateral, designul prezintă o serie de linii cu tentă sportivă, care au inclusiv rolul de a scoate în evidență jantele de până la 20 inch. 

Pentru pasionații de cifre avem și valoarea coeficientului aerodinamic: 0.28. 

Interior spațios, modern și tehnologizat

Pentru interior, Audi păstrează trendul actual din industria auto și mizează pe ecrane de mari dimensiuni care să ofere o gamă cât mai variată de funcții. Astfel, instrumentarul digital de bord are 10.25 inch, în timp ce ecranul central, utilizat pentru cea mai mare parte a comenzilor, este disponibil pentru moment cu o diagonală de 10.1 inch. Sistemul Multimedia Interface (MMI) este disponibil în trei versiuni în funcție de opțiunile preferate de client, iar cea superioară vine la pachet cu sistem head-up display cu realitate augmentată. Nu lipsește nici asistentul digital care te ajută să selectezi cea mai bună rută astfel încât să rămâi în imediata apropiere a stațiilor de încărcare disponibile pe traseu, dar nici hotspot-ul Wi-Fi. Spre finalul acestui an, sistemul MMI va veni și într-o versiune cu ecran de 11.6 inch. 

Pentru mulți dintre voi, probabil însă că vestea bună la acest capitol este că SUV-ul electric păstrează comenzi fizice pentru sistemul de climatizare, în timp ce sistemul audio este furnizat de partenerii de la Sonos. 

O altă noutate care debutează pe Q4 e-tron este volanul cu o suprafață touch pe care șoferul o poate folosi pentru a controla instrumentarul digital de bord, iar in versiunea de top acesta include și padele pentru recuperarea energiei la rularea în regim coasting.

Scaunele față sunt dotate cu un airbag central care, în cazul unui impact lateral, previne o coliziune între șofer și pasagerul din dreapta, iar opțional acestea sunt încălzite, permit ajustare electrică și oferă suport lombar electric. 

Tot aici merită menționat spațiul generos de depozitare de aproape 25 de litri, printre care se numără un spațiu de 4.4 litri și două spații pentru cafea integrate în consolă centrală. De asemenea, există două porturi USB Type-C (sau patru în cadrul unui pachet opțional). Volumul portbagajului ajunge la 520 de litri sau chiar 1490 de litri cu locurile din spate rabatate. 

Motorizări și baterii pe toate gusturile

Până acum, R8 V10 RWD era singurul model de serie Audi cu motorul poziționat pe puntea spate, însă acest lucru se schimbă după introducerea lui Q4 e-tron în gamă. Asta pentru că SUV-ul electric are două versiuni cu o astfel de configurație. 

Începem cu Audi Q4 35 e-tron, echipat cu un motor electric de 170 de cai putere montat pe puntea spate care oferă un cuplu de 310 Nm și care îi permite să accelereze de la 0 la 100 km/h în 9 secunde. 

Această versiune vine la pachet cu un acumulator cu capacitatea brută de 55 kWh (capacitate netă de 51.5 kWh), în timp ce autonomia maximă stabilită pe baza protocolului de testare WLTP este de 336 de kilometri. În funcție de versiune, consumul de energie variază între 19.1 și 17 kWh la 100 de kilometri. 

Versiunea superioară este Audi Q4 40 e-tron: motor electric poziționat de asemenea pe spate, însă acesta are 204 cai putere și păstrează cuplul de 310 Nm al versiunii anterioare, ceea ce îi permite un timp de 8.5 secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h. Cea mai importantă îmbunătățire este însă acumulatorul, întrucât acesta are o capacitate brută de 82 kWh (capacitate netă 76.6 kWh). Implicit, în ciuda creșterii de putere, bateria de capacitate mai mare permite și o autonomie pe măsură, de 512 de kilometri pe baza standardului WLTP.  

Începând din luna iulie a acestui an, Audi a introdus și o versiune Q4 45 e-tron, care oferă două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, pentru a oferi astfel tracțiune integrală. Acestea dezvoltă împreună până la 265 de cai putere și vin la pachet cu un același acumulator de 76.6 kWh al versiunii anterioare. Autonomia maximă pe baza standardului WLTP a fost stabilită la 483 de kilometri. 

Între timp, versiunea de top a lui Q4 e-tron este Q4 50 e-tron, care utilizează de asemenea două motoare electrice pentru a oferi tracțiune integrală. Motorul de pe puntea față are 109 CP și 162 Nm, iar cel de pe puntea spate oferă 204 CP și 310 Nm. În această combinație, puterea maximă este de 299 CP, iar cuplul ajunge la 460 Nm. 

Suma puterilor individuale ale celor două motoare electrică este mai mare decât puterea totală a sistemului ca urmare a faptului că acestea păstrează o rezervă de putere pentru anumite situații de condus din trafic. 

Așa cum probabil te aștepți, versiunea de top este oferită cu acumulatorul de 76.6 kWh, iar autonomia maximă este de 484 de kilometri.

Aceasta este, de altfel, și versiunea care ne va însoți timp de 9 zile în road trip-ul electric ROCHARGE by Vitesco Technologies, în care 16 jurnaliști auto și creatori de conținut vor analiza comportamentul dinamic și craacteristicile de consum și autonomie ale modelului Audi.

Indiferent de versiunea aleasă, dacă șoferul ia piciorul de pe pedala de accelerație în timpul condusului sistemul intră în modul coasting, care permite mașinii să ruleze cu viteză constantă fără să consume energie electrică. Alternativ, șoferul poate selecta opțiunea de recuperare pentru a beneficia astfel de o autonomie ușor mai ridicată. 

Încărcare rapidă: 10 minute pentru 130 de kilometri

Fiecare versiune de Q4 e-tron este echipată din fabrică cu un încărcător de tip CCS (Combined Charging System) care permite încărcare rapidă la stații cu curent continuu (DC) cu 125 kW, cu excepția versiunii Q4 35 e-tron, care suportă maxim 100 kW. Constructorul german ne oferă și un exemplu concret pentru a înțelege mai bine ce înseamnă încărcare rapidă. În cazul versiunii Q4 40 e-tron, o sesiune de 10 minute este suficientă pentru o autonomie de circa 130 de kilometri. Ceea ce înseamnă că sunt șanse mari să nu termini suficient de repede cafeaua de dimineață înainte de a pleca din București spre Ploiești sau, cu puțin noroc din partea vremii și a traficului, chiar până la Pitești.  

Este posibil ca în anumite situații să fii nevoit să folosești stațiile de încărcare cu curent alternativ (AC). În acest caz, viteza de încărcare este de 11 kW, cu excepția versiunii de bază Q4 30 e-tron, care oferă doar 7.2 kW. Iar dacă pur întâmplător locuiești la casă, Audi vine cu vești bune: spre finalul acestui an va lansa propriul sistem de încărcare, care include un sistem de prindere de perete și un ecran touch cu diagonală de 5 inch pentru realizarea setărilor. Partea cea mai bună este că acest sistem de încărcare folosește prizele domestice ale casei, astfel că vorbim practic despre un dispozitiv mobil pe care, de exemplu, îl poți lua cu tine în concediu. Sistemul folosește conexiuni Wi-Fi la internet și poate fi controlat inclusiv prin aplicația myAudi. În plus, acesta include câteva funcții inteligente prin care poți încărca bateria mașinii atunci când prețul electricității este mai scăzut sau atunci când generezi electricitate cu panourile solare de pe acoperiș. 

Pentru eficiența maximă, Audi recomandă instalarea acestui sistem de încărcare la o rețea domestică tri-fazică de 400 de volți.

Sisteme de asistență variate

În echiparea completă, Q4 e-tron vine cu un radar frontal, o cameră frontală, patru camere surround, două radare spate și opt senzori ultrasonici. Aceasta combinație de radare, senzori și camere a permis celor de la Audi să introducă numeroase sisteme de asistență pe SUV-ul electric. 

Multe dintre acestea sunt incluse în dotarea standard, în timp ce sistemele opționale sunt disponibile în patru pachete: Assist Package, Assist Package Plus, Assist Package Pro și Safety Package.

Printre sistemele de asistență incluse standard se numără Lane Departure Warning, Turn Assist, dar și sistemul Acoustic and Optical Parking System, care măsoară distanța până la un obstacol din spate. De asemenea, tot standard vin și sistemele Fatigue Assist, Traffic Sign Recognition System, Predictive Speed Limiter și Predictive Efficiency Assist, care recomandă șoferului să ia piciorul de pe pedala de accelerație în apropierea unor zone cu viteză redusă precum intersecțiile, cu scopul de a economi energie electrică. 

Opțional, Audi oferă o gamă la fel de diversificată de sisteme de asistență, iar pe listă regăsim Adaptive Cruise Control, Adaptive Cruise Assist System, Side Assist, Rear Cross-Traffic Assist sau Emergency Assist. 

Prețuri și disponibilitate în România

Dacă ai avut răbdare să citești înșiruirea interminabilă de sisteme de asistență, te răsplătesc cu informații concrete despre sumele pe care trebuie să le transferi din contul bancar pentru a pune mâna (și piciorul) într-un Audi Q4 e-tron

Pe piața din România, versiunea de bază Q4 35 e-tron cu motor de 170 de cai putere și autonomie de 336 de kilometri are un preț de pornire de 45.700 euro. Dacă te tentează versiunea Q4 40 e-tron datorită celor 204 cai putere și a autonomiei de 512 de kilometri va trebui să scoți din portofelul electronic cel puțin 51.800 de euro. 

Desigur, nu i-am uitat nici pe fanii tracțiunii integrale. Aceștia au la dispoziție versiunea Q4 45 e-tron quattro de 265 de cai putere și autonomie de 483 de kilometri, disponibilă pentru 56.200 de euro. În fine, versiunea de top Q4 50 e-tron quattro cu 299 de cai putere și autonomie de 484 kilometri va genera o tranzacție de minim 58.500 euro. 

Audi oferă și o versiune coupe pentru Q4 e-tron comercializată cu numele Q4 Sportback, care oferă în principiu caracteristici tehnice similare și este cu circa 2.000 de euro mai scumpă.  

Dacă achiziționezi mașina prin programul guvernamental Rabla Plus, toate aceste prețuri vor fi mai mici cu 45.000 de lei, echivalentul a 9000 de euro.

Fișa mașinii care ne va însoți în ROCHARGE by Vitesco Technologies