Test Drive: Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Mașina sport a familiștilor tocmai a devenit electrică. Porsche Taycan Cross Turismo e un break care știe să meargă tare, dar la nevoie poate să se murdărească ușor și pe glezne.

Cine este și ce vrea Porsche Taycan Cross Turismo de la noi?

Uitasem cum arată Aeroportul Internațional Henri Coandă. Și chiar nu glumesc când spun că am avut emoții mai mari ca la primul zbor. Au trecut 14 luni de la ultimul meu zbor, iar atmosfera de la Otopeni e complet diferită față de cum mi-o aminteam și asta pentru că încă funcționăm într-un mod de avarie indus de pandemie. Cu un test PCR la purtător și cu adeverința de vaccin salvată pe telefon, m-am îmbarcat spre Germania. Destinația? Stuttgart.

Scopul? Testul internațional cu noul Porsche Taycan Cross Turismo, al doilea model electric din gama constructorului german.

Taycan Cross Turismo este primul break electric pe care poți să-l cumperi în România. Totodată, este primul break al constructorului german pregătit să fie scos și în afara asfaltului. Doar în soft-road, că pentru off-road o să existe, din 2023, un Macan electric.

E un all-rounder, așa cum spun englezii, iar dacă vrei un corespondent în lumea mașinilor cu motoare cu ardere internă, Taycan Cross Turismo e un fel de Audi A6 Allroad.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Porsche Taycan Cross Tusimo este primul din specia sa. Și nu doar în gama Porsche, ci și la nivel global. Altfel spus, nu există un reper de la care să pornesc. Totuși, ca să nu pară că ne-am adunat aici doar pentru a trece în revistă plusurile și minusurile lui Taycan Cross Turismo raportat la el însuși, o să-l pun față în față chiar cu modelul din care provine.

Spre deosebire de un Taycan cu caroserie “normală”, Cross Turismo propune o serie de noutăți la nivelul caroseriei. Plafonul a fost prelungit și ușor înălțat, zona din spate a fost restilizată, iar accesul la spațiul din portbagaj se face mult mai ușor mulțumită hayonului acționat electric. Practic, rețeta clasică a unui break, condimentată în stilul Porsche. A se vedea și Panamera Sport Turismo.

Spre deosebire de Taycan, varianta Cross Turismo are o gardă la sol mai mare. Sunt 30 de milimetri (în funcție de modul de rulare ales) în plus oferiți standard, dar dacă bifezi și pachetul opțional Off-Road (începând cu 1.700 de euro) primești niște protecții suplimentare (aripioare la nivelul spoilerului față și în dreptul aripilor spate, și elemente laterale din plastic). Tot mulțumită pachetului Off-Road, Taycan Cross Turismo va sta întotdeauna mai cocotaț cu 10 mm față de un Cross Turismo fără pachetul opțional.

N-am numărat diferențele menționate până acum, dar trebuie să mai adaug că toate versiunile Taycan Cross Turismo sunt echipate cu două motoare electrice, cu bateria mare de 83.7 kWh (valoare netă) și cu suspensia pneumatică.

Cu cine se bate pe piața din România?

Rămâne cum am stabilit: Taycan Cross Turismo încă nu are un rival direct. Totuși, există câteva modele electrice sport pe care le-ai putea alege în locul neamțului, în funcție de compormisurile pe care ești dispus să le faci.

Dacă vrei să treci peste caracterul practic al lui Taycan Cross Turismo (deși acesta e unul dintre motivele principale pentru care a luat naștere), atunci te poți orienta oricând către sedanul Taycan sau către vărul Audi e-tron GT.

Dacă vrei să pui și mai mult accent pe caracterul practic, atunci în gama Audi găsești SUV-ul mare e-tron quattro. Și în funcție de cât de sportiv vrei să fie, poți să-l comanzi și într-o varianta S cu trei motoare electrice. Poți să arunci o privire și peste Tesla Model X, în condițiile în care producătorul american doar ce și-a deschis galantar și în România.

Dar cum spuneam și la început, Taycan Cross Turismo încă e unic și e greu de crezut că un client orientat deja către această versiune de caroserie va merge către una dintre opțiunile enumerate mai sus.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Noul Porsche Taycan Cross Turismo este disponibil în patru versiuni: 4, 4S, Turbo și Turbo S. Da, în continuare nemții folosesc denumirile modelelor echipate cu motoare cu ardere internă pentru a clasifica și mașinile electrice. Din punctul meu de vedere, poate fi o strategie câștigătoare în pepiniera de clienți deja existentă. Pentru restul, cei care acum fac trecerea către brand-ul german, poate fi o strategie care să provoace puțină derută. Dar asta e mai puțin important acum.

Pe scurt, Porsche Taycan Cross Turismo poate fi comandat în versiuni cu puteri cuprinse între 380 de cai și 761 de cai (cu funcția Launch Control activă).

Ploaia mocănească din Stuttgart nu mi-a stricat dispoziția. 10 exemplare Taycan Cross Turismo erau aliniate sub cupola muzeului constructorului german. Șoferul face o buclă largă și ne lasă în fața unui cort. Întâi un test rapid pentru diagnosticarea Covid-19 (al treilea în mai puțin de 48 de ore) și abia apoi înmânarea cheilor. V-am zis că lucrurile nu mai sunt așa cum le știam.

Am primit cheile unui Taycan 4S Cross Turismo. Cele două motoare electrice dezvoltă 490 de cai putere (571 CP cu funcția Launch Control activă) și până la 650 Nm. În cazul de față, resursele motoarelor electrice și modul în care acestea sunt livrate sunt suficiente pentru orice. Absolut orice, indiferent că vrei să mergi tare pe viraje sau că vrei să stai pe ultima bandă de pe Autobahn, Taycan 4S Cross Turismo le poate face cu ușurință. Și mai sunt convins că și varianta de bază (Taycan 4 Cross Turismo) ți-ar putea satisface nevoile zilnice. Că doar nu-ți cumperi un break cross ca să-i tocești anvelopele pe circuit.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

În momentul plecării, pe instrumentarul de bord era afișată o autonomie de 341 de kilometri (baterie 99%). Am resetat toate valorile de consum și am pornit pe un traseu care a măsurat 230 de kilometri. La final, consumul afișat de computerul de bord a fost de 25.1 kWh/100 de kilometri și o autonomie rămasă de 100 de kilometri (baterie 27%). M-am apropiat de ce anticipa inițial computerul mașinii.

Traseul pregătit de constructorul german a inclus circa 60 de kilometri de autostradă (au fost și porțiuni fără limită de viteză), restul drumului fiind prin zone virajate de deal. Taycan Cross Turismo are cinci moduri de rulare (Range, Normal, Sport, Sport Plus și Individual), iar pe parcursul testului am trecut prin aproape toate (Range a fost cel pe care l-am utilizat cel mai puțin). Cât despre stilul de condus: să spunem că a fost unul alert.

În fișa tehnică, Porsche spune că Taycan 4S Cross Turismo are un consum mediu mixt de 22.6 kWh/100 de kilometri, iar autonomia maximă ajunge până la 452 de kilometri. Probabil că dacă îmi temperam stilul de condus și nu m-aș fi lăsat purtat de val și de drumurile virajate ale nemților m-aș fi putut apropia de o autonomie de 400 de kilometri.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

La fel ca în cazul lui Taycan, versiunea Cross Turismo este dezvoltată pornind de la o arhitectură la 800V. În cuvinte pe care să le înțelegem toți, Porsche ne spune că bateriile modelului său electric pot fi încărcate la prize cu puteri mari. Foarte mari.

La o stație rapidă de 270 kW (puterea maximă pe care o poate trage din sistem) Taycan 4S Cross Turismo se va încărca de la 5 la 80% în 22 de minute și 30 de secunde. Cred că este pentru prima dată când un producător oferă un timp de încărcare în minute și secunde. Și asta în condițiile în care mulți se folosesc de termenul “în aproximativ X minute”.

La o stație rapidă de 50 kW (cele mai populare dintre stațiile DC), pentru o reîncărcare până la 80% vei avea de așteptat 93 de minute.

La prize AC, Porsche Taycan Cross Turismo se poate încărca cu până la 22 kW (charger-ul este disponibil opțional, cel standard asigurând o încărcare la 11 kW). La o stație de 22 kW, încărcarea completă va dura 6 ore, în timp ce la o stație de 11 kW, încărcarea va avea loc în 11 ore.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Porsche Taycan Cross Turismo este una dintre acele mașini care nu prea merită chinuită prin traficul din oraș. Normal că o poți utiliza ca mașină de zi cu zi, însă dimensiunile sale mari (aproape 5 metri lungime și 2 metri lățime) nu o fac cea mai potrivită pentru străduțele înghesuite ale orașelor. Da, oglinzile laterale sunt bine proporționate pentru dimensiunile sale, iar luneta te ajută mai mult decât în cazul unui Taycan. În plus, pentru manevrele delicate din parcare te poți baza oricând pe sistemul de direcție integrală (disponibil opțional pe versiunea Taycan 4S Cross Turismo) și pe sistemul inteligent de camere video.

Lui Taycan Cross Turismo îi place libertatea. Îi plac drumurile sinuoase la fel de mult ca întinderile drepte și fine ale autostrăzilor. Pentru că pe porțiunile acestea de drum își poate arăta măiestria și ADN-ul. Și Mon Dieu, ce știe să facă.

La viteze de autostradă (130 km/h) Taycan este silențios și bine antifonat. Nu există sunete deranjate care să-ți perturbe starea de bine. În plus, până la 130 km/h, Taycan 4S Cross Turismo accelerează fără efort. Totul se întâmplă atât de repede, încât trebuie să urmărești cu atenție valorile de pe instrumentarul digital de bord. Să nu cumva să încalci legea.

Dar când legea îți permite (vorbesc despre porțiunile fără limită de viteză de pe autostrăzile din Germania), Taycan 4S Cross Turismo continuă să surprindă. Nu am o valoare exactă pentru accelerația de la 120 km/h la 240 km/h (viteza de top a acestei versiuni), însă din spatele volanului se simte fulgerător de rapid. Apeși brutal pe accelerație, capul se lovește ușor de tetieră, iar anvelopele mușcă cu și mai multă sete din asfalt. Cam asta poți să primești la desert dacă restaurantul în care te afli a trecut în meniu și “no speed limit”.

Pe drumurile virajate, Cross Turismo e ca o lamă cu două tăișuri. Direcția precisă te ajută să pui mașina pe apex, iar resursele livrate instantaneu fac ca ieșirile din viraje să fie rapide și delicioase. Asta dacă nu cumva ești calic. Pentru că cele peste 2.3 tone ale mașinii se simt cel mai bine în virajele strânse pe care le abordezi cu prea mult îndrăzneală.

În modul Sport Plus, senzațiile sunt amplificate și de sunetul pe care mașina îl produce. Totodată, reacțiile acesteia sunt radicale și trebuie să ai stăpânire de sine pentru ca tu să domini mașina și nu invers.

Mai sus vă spuneam că Taycan Cross Turismo a fost gândit și pentru soft-road. Și am fi făcut ceva mai mult de atât dacă nu ploua.

Destinația intermediară a zilei a fost la cariera de piatră din Künzelsau, un loc în care am fi putut să ne dăm de-a latul (uite că am spus-o) pe macadam. N-a fost chiar așa pentru că traseul s-a transformat într-unul cu prea mult noroi pentru anvelopele cu care erau echipate mașinile de acolo. Cu toate acestea, am parcurs traseul din soft-road într-un ritm lent, cât să nu fie nevoie să chemăm mașinile de asistență.

Pentru a putea face față unor trasee fără asfalt, Porsche a inventat modul de rulare Gravel. În acest fel, garda la sol se ridică la nivelul maxim, suspensiile sunt ceva mai moi, iar direcția “se înmoaie” pentru ca tu să poți aplica corecții cu mai puțin efort.

Pentru a avea o imagine clară a unui Taycan Cross Turismo în afara asfaltului (pentru că mă îndoiesc că prin România o să-l vedem în astfel de ipostaze), pun mai jos pozele făcute cu alți jurnaliști care au fost ceva mai norocoși și au avut vreme bună pe traseul amenajat în cariera de piatră.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Anul trecut am condus și Taycan, iar noua variantă Cross Turismo mi s-a părut setată puțin mai mult către confort. Nu te gândi că o să plutești ca într-un Clasa S, însă sportivitatea excesivă cu care te-ai întâlnit până acum la un Porsche e ușor anesteziată. Asta dacă nu rulezi în Sport sau Sport Plus.

Scaunele sunt bine profilate cu un suport lateral excelent, iar la finalul celor 230 de kilometri n-am simțit că m-am dat jos dintr-un break sport.

Cum ți se pare designul exterior?

În ultimii ani am tot spus că break-urile arată din ce în ce mai bine. Și vă garantez că impresia asta a mea nu e generată de faptul că am îmbătrânit. Iar dacă pentru Taycan dezvoltasem o mică pasiune, cu Cross Turismo lucrurile sunt și mai intense.

Îmi plac elementele care vin odată cu pachetul Off-Road și îmi plac și barele amplasate pe plafon. Și îmi place și suportul pentru biciclete pe care poți să-l cumperi și pe care Porsche l-a dezvoltat special pentru Cross Turismo. E un suport care îți permite să deschizi/închizi portbagajul chiar și atunci când bicicletele sunt fixate. Acesta integrează un braț cu amortizor care înclină întreg suportul pentru ca tu să scoți, să zicem, căștile de protecție din portbagaj.

Per total, Taycan Cross Turismo mi se pare puțin mai atrăgător decât modelul din care provine.

Cum sunt materialele la interior?

Porsche ne-a obișnuit cu lucruri făcute cu simț de răspundere, iar Cross Turismo nu face rabat de la această regulă. Materialele sunt bine finisate și solide, iar întreaga planșă de bord este înțesată cu elemente moderne. Amintesc aici de instrumentarul digital de bord cu ecran curbat, de panoul cu comenzi tactile pentru climatizare și, bineînțeles, de ecranul central al sistemului de infotainment. Dacă vrei să ca pasagerul din dreapta să aibă acces mai ușor la anumite funcții, poți comanda un ecran suplimentar amplasat în fața acestuia.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cu versiunea Cross Turismo, Porsche a vrut să ofere o alternativă ceva mai practică clienților care îți doreau un model sport. Și le-a ieșit. Pentru că spațiul pentru locurile din spate este unul bun.

Pe locurile din spate pot călători confortabil alți doi pasageri. Spațiul la cap și la genunchi este unul bun, iar dacă nu ai peste 1.90 metri înălțime nu cred că vei fi deranjat de nimic. Standard, Taycan Cross Turismo vine cu două locuri individuale în spate, însă pentru 500 de euro poți comanda varianta cu 4+1 locuri. Totuși, pasagerul care va călători pe locul central nu avea suficient loc la picioare din cauza unui tunel median ușor înălțat.

În ceea ce privește bagajele, Taycan 4S Cross Turismo se laudă cu un portbagaj a cărui capacitate este de 446 de litri, iar prin rabatarea banchetei, volumul crește la 1.212 litri. Tot în porbagaj vei găsi cârlige pentru ancorarea diverselor bagaje/obiecte și două spații de depozitare bine delimitate. În partea din față a mașinii mai există un spațiu de depozitare în care poți transporta fără griji cablurile de încărcare.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Organizația Euro NCAP nu a testat noul Cross Turismo, însă a dat de toți pereții și de toate barierele fixe și mobile cu sedanul Taycan. Testul a avut loc în 2019, iar modelul constructorului german a fost notat cu 5 stele. Și cum Cross Turismo este un derivat al lui Taycan, ratingul de 5 stele poate fi transferat și în dreptul break-ului.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În primul rând mi-a plăcut comportamentul dinamic al lui Taycan Cross Turismo. Chiar dacă nu am condus versiunea de top Turbo S, resursele variantei 4S mi s-au părut suficiente pentru orice situație.

Am apreciat și instrumentarul digital de bord. Îl poți personaliza și poți pune în prim plan informațiile care te interesează. În plus, fontul folosit este unul ușor de citit, iar meniul integrat poate fi înțeles rapid.

O să trec pe listă și poziția la volan. Deși mergi cu un break cross, tu stai jos. Ești aproape de asfalt, iar asta completează perfect pachetul pe care Porsche l-a gândit. Ai sportivitatea specifică mărcii, dar în același timp ai un portbagaj cu deschidere mare și spațiu bun pentru cei aflați pe locurile din spate.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Mi-ar fi plăcut ca atât Taycan, cât și Taycan Cross Turismo să aibă un sistem de recuperare a energiei care să permită rularea de tip one-pedal (așa cum se întâmplă la multe dintre mașinile electrice proaspăt lansate). Nu există. Și probabil că decizia de a nu dezvolta un astfel de sistem vine dintr-un motiv simplu: modelul electric păstrează cât mai mult din comportamentul unei mașini echipate cu motor cu ardere internă în această situație.

Taycan Cross Turismo integrează un sistem pentru recuperarea energiei la frânare, însă nu este unul brutal. Îl poți activa și dezactiva de pe un buton aflat pe volan (sau din meniul sistemului de infotainment), dar senzațiile la frânare încă sunt controlate de tine.

Cât mă costă toată afacerea?

Prețul de pornire al lui Taycan 4 Cross Turismo este de 98.562 de euro. Pentru versiunea 4S (cea testată de mine), prețurile încep de la 116.834 de euro. Pus față în față cu un Taycan 4S, varianta Cross Turismo este mai scumpă cu aproape 5.500 de euro.

Dacă vrei să treci de jumătatea gamei și mergi către varianta Turbo, atunci prețul de pornire se apropie de 160.000 de euro. Vârful de gamă, Taycan Turbo S Cross Turismo costă 193.000 de euro și o să fie gata oricând să te încânte cu cei 761 de cai putere (valoare oferită cu funcția Launch Control activă).

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

E greu să aleg doar un lucru pentru care merită să-ți cumperi un Taycan Cross Turismo. În primul rând este un Porsche, iar cei care au adormit în copilărie cu posterele lui 911 pe pereți știu despre ce vorbesc. În al doilea rând este unul dintre cele mai interesante modele electrice de pe piață: atât finisajele, cât și performanțele sunt la un nivel similar cu cele oferite de modelele Porsche echipate cu motoare cu ardere interă. Nu în ultimul rând, Taycan Cross Turismo este o variantă practică a unui model sport. Un fel de Audi RS6 Avant al mașinilor electrice.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Deși interiorul este unul extrem de bine realizat și plin cu tehnologii moderne, o să fac o paranteză referitoare la sistemul de climatizare. Da, e foarte interesant să reglezi zonele, direcția și modul în care mașina livrează aerul în cabină printr-un ecran tactil, însă mi-ar fi plăcut ca poziția gurilor de ventilație să o pot regla fizic. Să ridic eu de acele aripioare în direcția în care îmi doresc, nu să fiu nevoit să fac asta bâjbâind și cu degetul tremurând pe ecranul central.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei o mașină electrică sport care în același timp să fie și practică și să-ți ofere un plus de încredere atunci când o conduci pe drumul neasfaltat care duce la casa de vacanță.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… vrei un Porsche a cărui inimă încă bate în ritm de motor boxer.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Știam că o să ajung și la întrebarea asta. Ei bine, nu. Încă nu am constrângeri legate de spațiu și alte nevoi care vin odată cu conceptul de familie. Dar ca să fie clar, oricând aș alege un 911.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un fel de Audi RS6 Avant mult mai electric și mai elegant.

Fișa tehnică a mașinii

Taycan Cross Turismo

4S

de la 98.562€
Sistem de propulsie
Electric
Putere
571 CP
Cuplu
650 Nm
Transmisie
Automată 2 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Motor electric
Număr motoare
2
Putere maximă
571 CP
Cuplu maxim
650 Nm
Baterie
Capacitate brută
93.4 kWh
Capacitate netă
83.7 kWh
Putere maximă încărcare
22 AC / 270 DC kW
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
NA kWh/100km
Mediu mixt (WLTP)
22.6 kWh/100km
Autonomie
452 km
Dimensiuni
Lungime
4974 mm
Lățime
1967 mm
Înălțime
1409 mm
Ampatament
2904 mm
Masă proprie
2320 kg
Portbagaj (min/max)
446/1212 litri
Volum rezervor
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5 Stele
Preț
Preț de pornire model
98.562
Preț mașină testată
NA
Leasing promo