Test Drive: Mazda CX-5 Newground

Mazda CX-5 a împlinit 10 ani de la apariția pe piață, iar japonezii au sărbătorit cu o actualizare pentru generația curentă a SUV-ului compact. Iar cea mai importantă modificare - din punctul meu de vedere - constă în apariția versiunii de echipare Newground.

Cine este și ce vrea Mazda CX-5 Newground de la noi?

Știu că și tu ai impresia că Mazda CX-5 e cu noi de-o veșnicie. Doar că nu-i chiar așa. Anul ăsta, CX-5 aniversează doar un deceniu de la debut și este primul model Mazda care a fost echipat cu tehnologiile din familia Skyactiv. A doua generație CX-5 s-a lansat în 2017, iar de atunci și până astăzi a trecut prin vreo două actualizări.

Cea mai recentă a sosit la timp pentru a celebra cei 10 ani de la debutul SUV-ului, iar printre micile îmbunătățiri anunțate de japonezi s-a strecurat și un nivel de echipare complet nou: Newground.

E mai tineresc puțin și aduce un aer ceva mai jucăuș SUV-ului de clasă compactă.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În primul rând, odată cu actualizarea pentru anul curent – dacă eram în SUA mi-ar fi fost atât de simplu să-i spun MY2022 – CX-5 integrează o suspensie ceva mai confortabilă. Și asta contează mult pentru segmentul în care activează modelul japonez.

Ca pachetul să fie complet, SUV-ul are acum și scaune modificate: mai moi și mai plăcute la drum lung.

Modificările care țin de partea vizuală nu sunt multe: culori noi, spoiler frontal puțin mai cuminte și faruri, stopuri și grilă față restilizate. În funcție de nivelul de echipare comandat, în grila pot apărea și patru elemente colorate diferit – în cazul lui Newground, nuanța de contrast este un verde fosforescent.

Cu cine se bate pe piața din România?

Mazda CX-5 joacă în segmentul compact. Și ai atât de multe opțiuni aici, încât te-aș plictisi enorm dacă le-aș aminti pe toate, motiv pentru care le enumăr doar pe cele care îmi vin în minte acum: Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Škoda Karoq, Toyota C-HR și Hyundai Tucson.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

La testul internațional desfășurat în apropiere de Barcelona, Mazda a adus o flotă de peste 30 de exemplare CX-5. Și, tehnic vorbind, una nu semăna cu cealaltă. Au fost tot felul de combinații de culori, motorizări, transmisii și sisteme de tracțiune.

Întrucât partea de motorizări nu a suferit nicio modificare – sunt aceleași pe care le știam deja – am zis să mă axez pe noutatea momentul: adică echiparea Newground. Și sorții au făcut ca din parcarea aeroportului din Barcelona să plec cu un 2.2 litri diesel de 150 de cai putere cu transmisie manuală și roți motrice față.

Și cum n-am mai dirijat de foarte mult timp un motor care merge cu sânge de diavol, reîntâlnirea a fost chiar plăcută: cuplu bun la turații joase și fără vibrații deranjante. Per total, mi-a plăcut această configurație: resurse la un nivel decent, autonomie cât să faci București – Cluj Napoca dintr-un foc (dacă ești genul care nu se oprește până la destinație) și o cutie manuală care merge brici.

Știu, știu, în poze o să vezi o versiune echipată cu transmisie automată și tracțiune integrală. Asta și pentru că ar fi fost dureros pentru fotografii Mazda să pozeze cap-coadă fiecare dintre cele peste 30 de mașini prezente la eveniment.

Ce ți-aș recomanda? Ce îți dorești tu în funcție de nevoi. Și asta pentru că CX-5 are o mulțime de versiuni. Motorizările diesel – unitatea de 2.2 litri o poți lua fie cu 150 CP, fie cu 184 CP – sunt disponibile cu transmisie manuală sau automată, în versiuni cu roți motrice față sau tracțiune integrală. Aceleași combinații sunt oferite și pe motoarele pe benzină: 2.0 litri cu 165 CP sau 2.5 litri cu 194 de cai putere.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Pentru mine, Spania se traduce prin drumuri virajate de munte, foarte înguste și cu asfalt rugos. Și fix așa a fost și traseul pe care l-au pregătit organizatorii. Am mers puțin și pe autostradă și prin câteva orășele din apropiere de Barcelona, însă traseul a fost concentrat pe porțiunile de drum de munte.

Iar la finalul testului, computerul de bord a afișat un consum de 6.7 litri/100 de kilometri. Și-am mers puțin și sportiv, că CX-5 e unul dintre SUV-urile alea care îți permite să te bucuri de condus. Cât aș fi putut merge cu un plin? În condițiile astea, vreo 800 de kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Chiar și cu un diesel sub capotă, CX-5 rămâne un SUV rafinat și silențios. Și asta pentru că e bine antifonat, iar cu noile actualizări, japonezii n-au rezistat tentației și au mai adăugat materiale fonoabsorbante. Pe la turații ridicate, auzi undeva, înfundat, și un ronțăit clasic de diesel. Nu-i o pacoste, deci poți trăi liniștit cu asta.

Prin oraș, nu l-am condus atât de mult, dar vă zic sincer: mereu l-am văzut pe CX-5 ca pe un SUV cu proporții rubensiene. De data asta, n-a mai fost așa. Poate și pentru că orașele pe care le-am tranzitat aveau străzi la fel de largi ca unele dintre bulevardele din București. Poate.

În afara orașului, CX-5 mi s-a părut un cruiser. E confortabil, se conduce bine și te ajută să te implici. Iar asta se datorează, în principal, direcției precise, a suspensiei și a setărilor cutiei manuale. Peste toate acestea, actualul SUV compact plusează cu sistemul GVC+ (G Vectoring Control Plus) care limitează cuplul transmis roților motrice în funcție de situații.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Cu noile actualizări, CX-5 a devenit mai moale. Nu cu mult, pentru că reușește cumva să-ți ofere acea plăcere în timpul șofatului. Mazda o numește Jinba Ittai, dar mie îmi place să-i spun că este o asemănarea puternică cu setup-ul pe care îl reușește BMW.

În principiu, CX-5 rămâne o mașină croită pentru confortul familiei, dar la nevoie, știe să stea bine pe viraje. În noua configurație, am simțit ceva mai mult ruliu, dar diferențele sunt greu sesizabile.

Cum ți se pare designul exterior?

Am mai spus asta de nenumărate ori: pentru majoritate, designul este cel care convinge. Iar CX-5 are un look special și mereu mă duce cu gândul la ceva premium.

Pentru 2022, pe lista noutăților, Mazda a trecut și nuanța de caroserie Zircon Sand (culoarea mașinii din imagini). Costă 510 euro (mai puțin cu aproape 300 de euro decât deja clasicul Soul Red Crystal) și mi-a plăcut mult. Și arată bine în contrast cu verdele fosforescent specific nivelului de echipare Newground.

Cum sunt materialele la interior?

Mazda a fost mereu acel producător de volum care a încercat să aducă aerul premium în mașinile sale: de la materialele folosite și până la calitatea finisajelor. CX-5 este vârful de gamă al producătorului nipon în materie de SUV-uri europene, și așa cum îi șade bine oricărui purtător de drapel, modelul include tot ce-i mai bun din vitrinele Mazda.

Dacă vei opta pentru varianta de echipare Newground, eu zic să te aștepți la surprize la interior: ramele gurilor de ventilație și cusăturile scaunelor sunt acum în aceeași nuanță de verde fosforescent oferită și în grila frontală. Și-mi place mult modul în care Mazda rupe cumva atmosfera mult prea protocolară de la interior.

În rest, totul e cum știam și până acum: plastice moi acoperite cu alte materiale moi, puțin piano black și totul finisat foarte bine. Pe parcursul testului n-am găsit nimic care să-mi zgârie simțul tactil.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Tu poți să mai iei cu tine încă patru, doar că pe bancheta din spate, doar doi vor călători relaxat la drumuri lungi. Și nu-i vorba despre spațiul la cap sau cel lateral, cât despre tunelul median care încurcă cumva locul pentru picioare. Așadar, cele mai confortabile drumurile vor fi cele în care locul din mijloc devine cotieră.

La interior ai spații sănătoase de depozitare, așa că n-o să încurci cu nimeni sticluța cu dezinfectant, iar în portbagaj, cei 510 litri sunt potriviți pentru bagajele din concediu. Iar dacă ești fan al călătoriilor la mare (sau în alte locuri cu apă) trebuie să știi că podeaua portbagajului are acum două fețe: una dintre ele este acoperită cu un material impermeabil, potrivit pentru echipamentele ude.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

CX-5 nu mai e la prima tinerețe, iar testul efectuat de Euro NCAP datează din 2017, anul lansării actualei generații. Cum s-a descurcat atunci? Foarte bine, motiv pentru care a primit un rating general de 5 stele.

Cum s-ar descurca acum? N-aș putea să-ți dau un răspuns, dar pot să-ți spun că în ultimii ani, SUV-ul compact a fost echipat cu o serie de echipamente noi de siguranță activă și pasivă. Cel mai recent – introdus pe cea mai recentă variantă de test – se numește Cruising & Traffic Support, adică un asistent în ambuteiaje capabil să preia direcția, frâna și accelerația atunci când stai zidit în trafic.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Ca s-o spun drept, mi-a plăcut mult CX-5. Și asta pentru că rămâne unul dintre SUV-urile plăcute la condus. Ce mi-a plăcut cel mai mult și mai mult? Transmisia. E precisă și fiecare schimbare este însoțită de o senzație mecanică satisfăcătoare.

Nu-i neapărat o componentă tehnologică sau o soluție inteligentă, dar n-am cum să trec cu vederea setările suspensiei. Pentru că CX-5 reușește să îmbine într-un mod plăcut atât confortul oferit la drum lung, cât și comportamentul dinamic bun pe drumurile virajate. E un mix pe care puțini constructori îl realizează fără artificii costisitoare pentru clienți.

Nu în ultimul rând, salut apariția modului de rulare Off-road. E disponibil doar pe versiunile cu tracțiune integrală și-l controlezi de pe un selector amplasat discret în stânga schimbătorului de viteze.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Poate un instrumentar de bord complet digital.

Cât mă costă toată afacerea?

Prețurile pentru noua echipare Newground încep de la 32.290 de euro, iar dacă bifezi motorul diesel, valoarea urcă până la 34.790 de euro. Noua nuanță de caroserie Zircon Sand este opțională, iar Apple CarPlay și Android Auto costă extra aproape 200 de euro. Vă ziceam la început că pentru evenimentul internațional au fost pregătite peste 30 de unități CX-5. Iar cea pe care am condus-o costă puțin peste 35.500 de euro.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Rar mi-a fost dat să văd o ofertă care să includă 10 niveluri de echipare. Da, da, zece. Versiunea de bază se numește Emotion și are un preț de pornire de 24.690 de euro, în timp ce vârful de gamă se numește Takumi Plus și costă de la 37.390 de euro. Newground-ul pe care l-am testat e undeva la jumătate.

Standard, CX-5 va fi echipat cu sistemul multimedia MZD Connect cu ecran de 8 inch, cu un sistem de climatizare manuală și cu farurile cu LED. Tot standard e și sistemul G-Vectoring Control Plus, dar și oglinzile încălzite. Pe lista echipamentelor pentru care nu vei plăti extra se află pilotul automat și sistemul de monitorizare a unghiului mort cu alertă la deplasarea în marșarier.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Comportamentul dinamic bun pentru un SUV compact care nu-i făcut de vreo divizie de performanță.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Mulți dintre constructori exagerează când vine vorba de integrarea funcțiilor în cadrul sistemelor de infotainment. Știu vreo câțiva care au decis că e mai bine să pui volumul sistemului audio și comenzile climatizării într-un meniu pe un ecran. Și nu mi se pare nici confortabil și nici sigur. De cealaltă parte se află Mazda, care a renunțat complet la ecranele cu funcții tactile. Doamnelor și domnilor din conducerea Mazda, nici chiar așa.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș transforma exteriorul în ceva puțin mai sportiv, mai agresiv. Pentru că înfățișarea lui CX-5 nu spune în totalitate povestea pe care poți s-o trăiești în spatele volanului.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei unul dintre SUV-urile compacte cu personalitate.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…cel mai tare SUV compact pe care îl știi e Tiguanul.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Rămân la ideea că acum nu am nevoie de un SUV, deci n-o să fac o excepție cu CX-5, chiar dacă mi-a plăcut mult cum se conduce.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre SUV-urile de volum care se apropie de modelele premium.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mazda

Mazda Mazda CX-5

2.2 D150 NEWGROUND

de la 39.390 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
150 CP
Cuplu maxim sistem
380 Nm
Transmisie
Tip transmisie
manuala
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
2191 cmc
Putere maximă
150/110 CP/kW
Cuplu maxim
380 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
2
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.9 s
Viteză maximă
204 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
5.6 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4557 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1845 mm
Înălțime
1680 mm
Ampatament
2700 mm
Volum portbagaj
510 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1626 litri
Masa proprie
1682 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
39.390
Preț mașină testată
35.531 €