Test Drive: Mazda 2 facelift

Mazda 2 a mai primit o actualizare. De acum, reprezentantul urban al filozofiei Jinba Ittai are motor cu 115 cai putere. Și se mișcă și mai bine.

Cine este și ce vrea Mazda 2 facelift de la noi?

Mazda are obiceiul să nu schimbe generațiile de modele atât de des pe cât o fac ceilalți producători. În schimb, japonezii aduc aproape anual tot felul de actualizări care să mențină modelele sale în vizorul clienților. Actuala generație Mazda 2 se află pe piață de aproape 7 ani, iar ultima actualizare sesizabilă – a se citi facelift – a fost introdusă la început de 2020. Cam atunci când virusul cu spini abia își făcea încălzirea prin Europa. Recent, Mazda 2 a primit și alte îmbunătățiri, gata să mai anime puțin spiritele într-un segment în care activează din ce în ce mai puțini producători.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Cea mai importantă noutate introdusă odată cu varianta 2022 a lui Mazda 2 constă în apariția unei motorizări de 1.5 litri cu 115 cai putere. Practic, un nou vârf de gamă.

Tot pe lista noutăților se află și echiparea Homura. Și sunt convins că numele ți-e cunoscut, ediția specială fiind lansată pe mai toate modelele din gama niponilor.

Nu în ultimul rând, cea mai nouă actualizare din oferta hatchback-ului de clasă mică vine la pachet și cu un upgrade al sistemului multimedia: ecran central de 8 inch și Apple CarPlay wireless.

Cu cine se bate pe piața din România?

Deși segmentul hatcback-urilor mici s-a mai subțiat în ultimii ani, mai găsim câțiva reprezentanți de soi: Dacia Sandero, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Škoda Fabia, Renault Clio și Hyundai i20. Tot pe listă îi avem și pe Citroën C3, Nissan Micra, Opel Corsa, Seat Ibiza și Suzuki Swift. Sper că n-am omis pe nimeni.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Cum ar fi fost să merg până la Barcelona, pentru că acolo s-a desfășurat testul internațional, ca să conduc motorizarea de 90 CP? Total greșit. Drept urmare m-am suit în primul exemplar echipat cu noua motorizare de 1.5 litri e-Skyactiv G cu 115 cai putere.

Și dacă mă întrebi pe mine, un astfel de motor era veriga lipsă din arsenalul micuțului hatchback. Propulsorul e silențios și rafinat la turații joase, iar pentru a scoate în față resursele maxime trebuie să lucrezi cu el în partea de sus a turometrului. Un aspirat rămâne un aspirat, iar modul liniar, fără explozii inutile de personalitate sunt atuurile care îmi plac. Diferențele de resurse – față de motorizarea de 90 CP – le simți din plin, în condițiile în care modelul se mulează și mai mult pe descrierea din dicționar a cuvântului agil.

Pentru a obține un consum cât mai bun, Mazda oferă și un sistem mild-hybrid. Nu-i o noutate, tehnologia fiind disponibilă în ofertă încă de la faceliftul din 2020.

În ofertă găsești același motor de 1.5 litri și în alte două variante de putere: 75 CP și 90 CP. Ultima dintre ele poate fi comandată și în versiune mild-hybrid, dar și împreună cu o transmisie automată cu șase trepte.

Recomandarea mea merge către varianta de 115 CP. Nu doar că-i mai fâșneață, dar sigur ți-ar fi de folos un bagaj mai mare de resurse atunci când ieși pe drumurile naționale sau pe autostrăzi.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Orașele din apropiere de Barcelona ascund niște drumuri virajate superbe. Și mi-a fost drag să urc din apex în apex și să duc turometrul cât mai sus. Iar la final, consumul afișat de computerul de bord a fost de 6.6 litri/100 de kilometri. În condițiile date, cu un plin aș fi putut parcurge peste 600 de kilometri.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Nu cred că mai are vreun rost să spun că Mazda 2 e făcută pentru oraș. E micuță, e fâșneață și se simte excelent pe drumurile înguste. Orașele puse pe traseul pregătit de organizatori n-au fost nici aglomerate și nici înghesuite. În schimb, unul dintre drumurile montane a inclus o porțiune cu o singură bandă de mers. Și pe acolo pe unde cu o zi înainte am trecut cu mici emoții la volanul lui CX-5, Mazda 2 s-a încadrat perfect.

Deși e gândită pentru traficul urban și pentru călătorii scurte, scaunele lui Mazda 2 sunt confortabile. Traseul a durat cam o oră și jumătate, iar la final n-am acuzat dureri de spate. Și pentru mine asta înseamnă mult.

Poziția la volan e joasă – nu la fel ca într-un MX-5 – iar modul în care planșa de bord îmbracă întreg habitaclul aduce puțin cu atmosfera dintr-o mașină cu valențe sportive.

Mazda 2 continuă să fie acel model care vrea ca tu să te implici atunci când urci la volan. Transmisia manuală e calibrată bine de tot și fiecare schimbare e însoțită și de un clinchet mecanic. Direcția e și ea gândită să comunice mult cu tine, motiv pentru care sentimentul general este unul plăcut. Parcă-i făcută să-ți dai silința s-o conduci bine.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Deși pe puntea spate nu există o suspensie independentă, inginerii Mazda au reușit să transforme modelul de clasă mică într-o mașină care nu prea țopăie pe denivelări – așa cum se întâmplă în cazul altor surate de segment. Per total, suspensia e ușor rigidă pentru un model de clasă mică, însă așa cum am spus-o și la întrebarea anterioară: scaunele confortabile fac ca drumurile să nu se lase cu vizite la medic.

Cum ți se pare designul exterior?

Mazda 2 e cel mai mic reprezentat al filozofiei Kodo – Soul of Motion. Din punctul meu de vedere, putea să arate și mai bine, dar nu mă plâng. Odată cu actualizarea pentru 2022, Mazda introduce o nouă nuanță de caroserie Platinum Quatz (culoarea mașinii din fotografii), iar dacă mergi pe echiparea Homura beneficiezi de carcase pentru oglinzile exterioare vopsite în negru și jante de aliaj cu diametrul de 16 inch.

Cum sunt materialele la interior?

Aici nu s-a schimbat mai nimic comparativ cu vechea variantă. Da, ai un ecran central mai mare (de la 7 la 8 inch), iar pe echiparea Homura beneficiezi de o tapițerie specială din material textil și cusături roșii.

Mașina testată a fost echipată cu o tapițerie din material textil cu accente bleumarin și cusături bej. Și trebuie să recunoscă că până acum n-am mai văzut o astfel de configurație, mai ales că restul echipamentelor se potriveau cu cele de pe lista unui Revolution Top. Toate, mai puțin tapițeria, care în mod normal ar fi trebuit să fie cu șezut și elemente laterale din piele sintetică vopsită într-un albastru închis.

Pe anumite zone ale bordului și pe fețele portierelor găsești materiale moi la atingere. Odată ce cobori către zona scaunelor descoperi și elemente din materiale mai dure, dar per total, calitatea finisajelor nu-i deloc rea pentru un model de clasă mică.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

S-o luăm după un plan bine stabilit. Dacă vrei să pleci într-un concediu de o săptămână, atunci îți recomand să mergi în doi. Ca să ai loc suficient pentru toate bagajele. Dacă doar te fâțâi din stânga-n dreapta pe distanțe mici, atunci poți să iei cu tine încă doi pasageri pe care să-i urci pe bancheta din spate. Cu trei n-aș încerca, că locul de la jumătate e micuț tare.

Portbagajul are 250 de litri, o valoare destul de mică comparativ cu ce propune concurența.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Actuala generație Mazda 2 a fost testată de Euro NCAP chiar în anul lansării, în 2015. Atunci a primit 4 stele din maximul de 5. Dar de atunci, modul de testare s-a schimbat de nenumărate ori, ba mai mult, ratingul primit în 2015 a expirat la începutul anului curent. Care e procedura în acest caz? Conform standardelor Euro NCAP, modelul poate fi reevaluat, însă rămâne de văzut dacă se va întâmpla acest lucru.

Totuși, pe parcursul acestor 7 ani, Mazda nu a neglijat partea de siguranță și la fiecare actualizare a intervenit la nivelul sistemelor active și pasive. Spre exemplu, varianta disponibilă din acest an va fi echipată standard cu faruri cu LED (opțional poți comanda faruri adaptive) și cu un sistem de frânare automată de urgență capabil să detecteze pietonii și pe timp de noapte. Opțional, clienții au la dispoziție un sistem de menținere a benzii de rulare și unul capabil să recunoască semnele de circulație.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sistemul G-Vectoring Control Plus este cel care schimbă – în bine – comportamentul dinamic al modelului nipon. Și își face treaba bine și te ajută să scoți la lumină tot ce are mai bun Mazda 2 în materie de agilitate.

Mi-a plăcut și faptul că mașina este închegată. Simți că toate elementele sunt la locul lor și se potrivesc de minune în asamblul ăsta atât de complicat.

Nu în ultimul rând, am apreciat faptul că niponii au reintrodus mânere de viraj pentru toate locurile. E mai bine să le ai, decât să auzi pasagerii cum se plâng că n-au de ce să se țină.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Vă ziceam la Mazda CX-5 că m-a deranjat puțin lipsa ecranului tactil. În cazul lui Mazda 2 e și mai rău, pentru că display-ul e cumva hibrid. Când mașina nu se mișcă poți controla funcțiile prin simpla apăsare a pictogramelor de pe ecran. Când ești în mișcare nu se mai poate și trebuie să recurgi la controller-ul rotativ de pe tunelul median. Și e aproape imposibil să nu arunci degetele și-n mers către ecranul cocoțat în vârful consolei centrale.

Cât mă costă toată afacerea?

În primul rând, motorul de 115 cai putere e disponibil doar pe varianta de echipare Revolution Top. Adică vârful de gamă. Iar ca să începi calculele de aici, ai nevoie de cel puțin 20.490 de euro. Mai pui o culoare de caroserie care să exprime personalitatea ta și ajungi aproape de 21.000 de euro. Iar la suma asta, nu știu câți mai rămân dintre cei care erau pregătiți să plătească pentru hatchback-ul japonez. Nici la alți constructori situația nu-i foarte diferită – motorizări și echipamente similare – , dar totuși, 21.000 de euro pentru o mașină de oraș. E mult. E prea mult.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Echiparea de bază se numește Emotion și o poți comanda tot cu motorul de 1.5 litri, dar într-o variantă de 75 de cai putere. Standard, modelul va fi echipat cu faruri cu LED, cu buton pentru pornirea și oprirea motorului și cu sistem start-stop. Geamurile electrice față și spate, și sistemul de aer condiționat manual fac și ele parte din oferta de bază.

Și sistemul G-Vectoring Control Plus este disponibil indiferent de echiparea aleasă. Nu în ultimul rând, orice exemplar Mazda 2 va fi echipat cu ecranul central de 8 inch.

În funcție de buget, te poți juca printre cele 5 niveluri de echipare disponibile: Emotion, Challenge, Homura, Revolution și Revolution Top.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Filozofia Jinba Ittai e prezentă și pe Mazda 2, iar ori de câte ori te urci la volan reușești să ai acea conexiune cu mașina. Poate că sunt eu prea învechit, dar îmi place să simt fiecare tremur al mașinii, fiecare mișcare voluntară. Și ți l-aș recomanda fix pentru modul în care hatchback-ul comunică cu cel de la volan.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Motorul de 115 CP ar putea fi introdus pe mai multe versiuni de echipare. Și încă ceva: cotiera centrală încă este disponibilă doar opțional, indiferent de echiparea aleasă.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

M-aș gândi la o variantă de performanță, ceva care să se apropie de Fiesta ST sau Polo GTI.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un model citadin care să aibă în tolbă și ceva caracter sportiv.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…vrei doar un model de oraș și nimic mai mult.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, dar neapărat cu motorul ăsta cu 115 CP.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai dinamice hatchback-uri mici.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mazda

Mazda Mazda 2 facelift

1.5 E-SKYACTIV-G115 MHEV REVOLUTION TOP

de la 21.890 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
115 CP
Cuplu maxim sistem
151 Nm
Transmisie
Tip transmisie
manuala
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1496 cmc
Putere maximă
115/85 CP/kW
Cuplu maxim
151 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.20 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.1 s
Viteză maximă
200 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4070 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1695 mm
Înălțime
1495 mm
Ampatament
2570 mm
Volum portbagaj
250 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
882 litri
Masa proprie
1117 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
21.890
Preț mașină testată
20.830 €