Piața auto din România în 2022: Spring-mania, vedete asiatice și Programul Rabla

Care au fost modelele preferate de românii care au cumpărat mașini noi în 2022, ce producători au bifat cele mai importante creșteri, dar și ce electrice au fost în topul vânzărilor? Răspunsurile vin într-o analiză completă a pieței auto din România în 2022.

Mașinile au rămas una dintre principalele preocupări ale românilor, în 2022, chiar dacă a fost criză, chiar dacă inflația ne-a învăluit economia, chiar dacă mașinile cumpărte au sosit din fabrică abia după 4-5 luni sau chiar mai mult. Pănă la urmă, gradul redus de motorizare a României este principalul motor de creștere a cumpărărilor de mașini. Și noi, și vechi.

România a traversat un an 2022 destul de puternic, din punct de vedere al industriei auto, un an care a început timid, dar care s-a descătușat destul de repede, prin primăvară, și a continuat așa, lună de lună, speriind din nou Europa. Altfel spus, în timp ce țările vestice anunțau scăderi după scăderi, România mai creștea un pic. În spatele procentelor, stau însă anii diferență dintre noi și vestici. Și, până la urmă, de data asta în vest n-a fost vorba despre o scădere a cererii, ci doar despre imposibilitatea mărcilor de a satisface întreaga cerere.

Cu două fabrici locale de autoturisme, România a reușit, așadar, să-și satisfacă într-o măsură destul de mare cererea de mașini noi. Dacia și Ford au trecut prin numeroase opriri de producție, dar, chiar și așa, au livrat lună de lună mașini către clienții români. Dacia a avut un rol special, pentru că are 30% cotă de piață și pentru că sunt nu mai puțin de cinci modele ale mărcii care au devenit best-seller pe Dâmbovița. Dintre cele cinci, patru sunt produse la Mioveni, iar al cincilea vine din China, însă românii nu au făcut diferențe. De altfel, Spring a fost vedetă în 2022, atât pe segmentul de electrice, pe care l-a dominat din ianuarie și până în decembrie, cât și pe piața generală, pentru că micuța electrică a fost în două dintre luni lider absolut al înmatriculărilor, iar în celelalte a intrat în top 5.

Revenind la vânzările totale, piața s-a închis pe 31 decembrie cu 129.328 de autoturisme noi înmatriculate, ceea ce înseamnă că avem o creștere, după un 2021 cu scădere. Nu este una mare, 6,7%, dar este una care arată potențialul chiar și într-un an de criză. În același timp, rămânem mult în urma cifrelor miraculoase de acum 13 – 14 ani, când depășeam 300.000 de autoturisme noi într-un an. Diferențele față de atunci țin în special de accesul la finanțare, însă au legătură și cu saturarea pieței din ultimul deceniu cu mașini noi și SH, ceea ce înseamnă că a scăzut mult nevoia și, implicit, cererea de autoturisme.

Constructorii

Așa cum scriam mai sus, Dacia și-a luat partea leului, cu aproape 40.000 de autoturisme înmatriculate, ceea ce înseamnă mai mult de 5.000 în plus față de anul anterior. Da, în 2021 toată piața scădea, pentru că atunci s-au suprapus efectele Covid-19 cu cele ale crizei de semiconductori. Acum, în schimb, Dacia a recuperat mult în comparație cu restul pieței. Pentru că a avut cu ce.

Pe lângă vedetele clasice, Logan, Duster și Sandero, pe lângă electrica Spring, Dacia a venit în 2022 și cu Jogger, care a contat destul de mult. Dar, dacă scoatem Spring din ecuație (6.830 de mașini) și mai scoatem și Jogger (2614) avem o imagine diferită a mărcii pe piața din anul care tocmai s-a încheiat. E drept, fabrica a fost cea care a decis ce să producă și cât, în funcție de piesele disponibile, și în aceste condiții avem situații diferite: Logan a avut circa 2000 de mașini în minus, Duster, aproximativ 1000 în plus, iar Sandero, care este 90% Stepway, a fost cam la același nivel din 2021 (8492).

La importuri, România a avut un lider nou și acela a fost Toyota. Este singura marcă de import care a depășit 10.000 de unități, performanța japonezilor fiind în măsură să o surclaseze pe cea a sud-coreenilor de la Hyundai. Anul trecut, situația era invers, dar cu vreo 1.300 de mașini vândute în plus în 2022, cu vedete precum Corolla, C-HR și RAV4, și mai ales cu singura creștere de 14 procente, dublă față de cea a pieței, Toyota merită aprecierea noastră. În același timp, Hyundai s-a bătut cu criza, pentru că SUV-ul Tucson a ajuns la termene de livrare inimaginabile altă dată, de până la un an, ceea ce a afectat clar livrările, în ciuda cererii mari.

Clasicele din piață, și ne referim aici la Skoda, Volkswagen, Renault sau Ford, nu au dus-o rău, au galopat în ritmul pieței și chiar peste, cu creșteri de 7-8 procente (VW, doar 5%) și au reușit să mai pună în jur de 1.000 de autoturisme peste valorile de anul trecut și s-au apropiat de pragul de 9.000 de autoturisme înmatriculate.

La mare distanță au rămas Mercedes-Benz și Peugeot (circa 3.500 de mașini) și BMW (aproape 3000), cu menținea că bavarezii au fost singurii din acest top 10 cu scădere față de 2021.

Top 20 mărci în România în 2022

1. Dacia 39.91511. Kia2.728
2. Toyota10.11012. Suzuki2.635
3. Hyundai9.55113. Audi2.337
4. Škoda8.66914. Mazda2.298
5. Renault8.44315. Citroën2.058
6. Ford8.35116. Opel1.714
7. Volkswagen8.20317. SsangYong1.690
8. Mercedes-Benz3.59718. Jeep1.511
9. Peugeot3.53219. Fiat1.255
10. BMW2.92420. Honda1.074

Modelele

Ca în fiecare an, românii vor să știe care au fost cele mai vândute și de ce. Noi putem să răspundem la prima întrebare, cu certitudini, în timp ce la a doua, doar cu supoziții bazate pe logică, pentru că factorii care au influențat în acest an înmatriculările nu au ținut doar de public, ci și de ce au vrut fabricile să livreze.

Până la locul patru lucrurile sunt clare, așa că nu le mai reluăm. Facem însă o observație care ar putea părea interesantă unora: anul trecut, pe locul patru se afla Ford Puma, și nu întâmplător.

Modelul produs la Craiova s-a bucurat de succes în România și continuă să se bucure. Uzina din Oltenia n-a reușit însă să livreze tot ce s-a comandat, mai ales că Europa a vrut și ea foarte mult acest model. Din acest motiv, Puma, cu un rezultat aproape la fel ca în 2021, a pierdut două poziții în clasament, pentru că, nu-i așa, piața a crescut. Și în afară de Spring, în fața micului SUV s-a așezat și Tucson, un automobil care a stârnit multe pasiuni în 2022.

Pe șapte a fost Jogger, iar în urma lui a rămas un trio celebru deja: Toyota Corolla, Skoda Octavia și Renault Clio, trei mașini care însumează esența gusturilor românilor în materie de importuri. Cu un volum de peste 2.000 de unități fiecare, cele trei se opun cu îndârjire supremației SUV-urilor și probabil că o vor mai face câțiva ani de-acum înainte.

Top 20 modele în România în 2022

1. Dacia Logan11.40111. Toyota C-HR1.966
2. Dacia Duster10.11712. Toyota RAV41.919
3. Dacia Sandero8.49213. Renault Megane1.843
4. Dacia Spring6.83014. Hyundai i301.624
5. Hyundai Tucson3.05715. Ford Focus1.623
6. Ford Puma3.04616. Hyundai Kona1.448
7. Dacia Jogger2.61417. Ford Kuga1.371
8. Toyota Corolla2.54918. Škoda Kodiaq1.338
9. Škoda Octavia2.41219. Renault Captur1.286
10. Renault Clio2.14720. Kia Sportage1.247

Electricele

S-a vorbit și s-a scris foarte mult în 2022 despre avalanșa de mașini electrice. Și pe bună dreptate. Vrem, nu vrem, revenim la Spring, care a fost refrenul pieței auto în ultimele 12 luni și care a reprezentat un procent covârșitor din segmentul de electrice. Am numărat 11.954 de autoturisme cu propulsie exclusivă cu baterii, din care 6830 au fost Spring. Adică 57% din total. Următoarele două, Model 3 și e-Up!, abia au avut împreună 10% din segmentul electric. Tesla, cu cele două modele ale sale, a reușit să adune laolaltă 1.000 de mașini înmatriculate.

Multe, puține, ele arată cam unde se situează piața reală de electrice de la noi, mai ales că locul al treilea este tot o mașină de buget. Trei dintre modelele grupului VW, adică ID.3, ID.4 și Enyaq, abia au strâns 500 de exemplare vândute. S-au mai remarcat în top 10 Kona, Zoe și Megane E-Tech Electric. Toate, la fel și cele din partea de jos a clasamentului, ar fi meritat mai mult, dar trebuie să nu uităm cât de mică este puterea de cumpărare a românilor, în ciuda unei subvenții mari, foarte mari, prin Programul Rabla.

Top 20 electrice în România în 2022

1. Dacia Spring6.83011. Fiat 500e150
2. Tesla Model 381312. Peugeot e-208133
3. Volkswagen e-Up!51413. Ford Mustang Mach-E113
4. Hyundai Kona EV36714. Peugeot e-200895
5. Renault Zoe29415. BMW i386
6. Tesla Model Y27616. Hyundai Ioniq 581
7. Volkswagen ID.318017. Nissan Leaf78
8. Škoda Enyaq iV17818. Mini Cooper SE77
9. Volkswagen ID.415719. Mercedes EQA71
10. Renault Megane Electric15420. Mercedes EQB67

Concluzii

Piața de autoturisme din România este în continuare timidă, deși este sprijinită masiv de guvern prin Programul Rabla. Creșterea din ultimul an a fost asigurată de două motoare: mașinile accesibile de la Dacia și avântul de marketing al unor mărci ceva mai pricepute. Rămânem însă în continuare o țară sub potențial, a șaptea ca populație din UE, dar a cincisprezecea ca piață de autoturisme.

Anticipăm un an 2023 care va aduce o nouă creștere, pe fondul ieșirii din criza de semiconductori, dar fără episoade spectaculoase, asta dacă nu se petrece ceva neprevăzut. Suntem la circa un deceniu distanță de pragul de 200.000 de autoturisme noi, înmatriculate anual, iar apropierea momentului dramatic al interzicerii mașinilor cu motoare termice, în 2035, ar putea îndepărta și mai mult această țintă.

Toate datele au la bază statisticile oficiale DRPCIV publicate în cursul anului 2022.

Foto principală: Dreamstime