În ultimii ani, aproape fără excepție, modelele lansate de constructorii auto au crescut în dimensiuni cu fiecare nouă generație. Se vede asta cu ochiul liber inclusiv în trafic și se vede inclusiv în datele statistice.
De exemplu, un studiu realizat de organizația Transport and Environment la începutul anului 2024 a scos în evidență că lățimea unei mașini noi vândute în Europa a crescut în medie cu 0,5 centimetri pe an în perioada 2018-2023.
Concluzia se bazează pe analiza dimensiunilor exterioare ale celor mai vândute 100 de modele în Uniunea Europeană între anii 2018 și 2023. Astfel, lățimea medie a mașinilor noi din top 100 a crescut de la 177,8 centimentri în 2018 la 180,3 centimetri în 2023, adică cu 2,5 centimetri pe parcursul a 5 ani.
Cu PPC Blue, fiecare încărcare devine parte dintr-o călătorie mai smart. Noi aducem mobilitatea electrică mai aproape de tine, fie că ești acasă, la birou sau în deplasare. Tu trebuie doar să te bucuri de libertatea de a merge mai departe, fără griji. Fiecare încărcare înseamnă un pas spre un viitor care contează.
Găsește stația de încărcare potrivită pentru tine pe ppcblue.ro
Această creștere a lățimii mașinilor generează mai multe probleme de infrastructură. În primul rând, reduce spațiul disponibil între mașini între benzile de circulație, ceea ce afectează inclusiv spațiul disponibil pentru benzile speciale pentru bicicliști.
În al doilea rând, mașinile ocupă o suprafață mai mare pe locurile de parcare, ceea ce în anumite situații poate conduce la dificultatea de a ocupa sau de a elibera un loc de parcare, în special în zonele în care spațiul de manevră este oricum limitat.
Iar în al treilea rând, dimensiunile mai mari vin de regulă la pachet și cu o creștere a masei unei mașini, ceea ce înseamnă mai mult praf generat de uzura frânelor și a anvelopelor și, în cazul mașinilor cu motoare termice, emisii mai mari de dioxid de carbon și alte substanțe nocive. În plus, pe termen lung, un autovehicul cu o masă mai mare degradează mai rapid drumurile publice și parcările.

În acest context, autoritățile publice din marile orașe europene au început în ultimii ani să se gândească la diverse soluții prin care să descurajeze utilizarea în mediul urban a mașinilor cu mase mai mari, cu mențiunea că în cele mai multe cazuri s-a făcut o diferențiere clară între mașinile termice și mașinile electrice, întrucât mașinile electrice sunt mai grele din cauza masei suplimentare a bateriei Li-Ion.
Iar cea mai simplă soluție identificată a fost creșterea semnificativă a taxelor de parcare în oraș, în unele cazuri chiar și de trei ori comparativ cu mașinile cu o masă mai mică. Pe de altă parte, merită menționat că unele orașe au promovat aceste reglementări ca pe o luptă împotriva utilizării SUV-urilor, însă în realitate noile reguli se aplică indiferent de forma caroseriei, strict pe baza masei și/sau a dimensiunilor exterioare. Astfel, în anumite orașe europene, vei plăti taxe mai mari pentru parcare pentru un BMW Seria 7, dar nu și cele mai multe SUV-uri subcompacte dedicate mediului urban.
Paris, Franța: tarif de parcare triplu pentru mașinile termice de peste 1.600 de kilograme
Parisul poate fi considerat locul de unde a pornit această strategie de taxare. Capitala Franței traversează deja de mai mulți ani o perioadă în care primăria condusă de Anne Hidalgo implementează diverse reguli cu scopul de a descuraja utilizarea mașinilor de orice fel. Pe baza unor referendumuri locale controversate, care au avut o participare de cel mult 7,5% din populația cu drept de vot a orașului, administratorii Parisului au transformat peste 300 de străzi în zone exclusiv pietonale și au implementat un plan pe 10 ani pentru reducerea numărului de mașini poluante cu scopul de a promova mersul pe jos și utilizarea bicicletelor și a mijloacelor de transport în comun.
Cumva inevitabil, cea mai recentă decizie vizează chiar mașinile cu o masă considerată prea mare. Astfel, pe baza unui referendum organizat în februarie 2024 la care a participat 6% din populația orașului, autoritățile din Paris au triplat tariful de parcare pentru mașinile termice cu o masă de cel puțin 1.600 kg și pentru mașini electrice cu o masă de peste 2.000 kg. Această creștere de tarif se aplică însă, cel puțin pentru moment, doar pentru persoanele nerezidente, astfel că localnicii plătesc aceleași tarife ca până acum.
Mai exact, o oră de parcare în zona centrală a orașului pentru nerezidenții cu mașini mai grele costă acum 18 euro, comparativ cu tariful standard de 6 euro, în timp ce în afara zonei centrale tariful este de 12 euro în loc de 4 euro. De asemenea, 6 ore de parcare în zona centrală costă 225 de euro, comparativ cu tariful standard de 75 de euro.

Lyon, Franța: abonament lunar triplu pentru mașinile termice de peste 1.525 kilograme
La numai câteva săptămâni după referendumul din Paris, autoritățile locale din Lyon, al treilea cel mai mare oraș din Franța, au adoptat un regulament foarte asemănător, dar care se aplică inclusiv pentru localnici.
Astfel, abonamentele lunare de parcare pentru rezidenți au rămas la prețul de 15 euro pe lună pentru mașinile electrice cu o masă de cel mult 2.100 kg și pentru familiile cu venituri reduse. În schimb, a fost introdus un tarif de 30 de euro pe lună pentru mașinile termice cu masa cuprinsă între o tonă și 1.525 kg și pentru mașinile plug-in hybrid de până în 1.900 kg.
În același timp, a apărut și un tarif de 45 de euro pe lună care se aplică pentru mașinile termice care au mai mult de 1.525 kg, mașinile plug-in hybrid de peste 1.900 kg și mașinile electrice de peste 2.100 kg. Cu alte cuvinte, pentru mașinile din această ultimă categorie se plătește un tarif lunar de 3 ori mai mare decât pentru mașinile electrice.
Același principiu se aplică și pentru parcarea ocazională. De exemplu, pentru 6 ore de parcare în Lyon, autoritățile solicită 18 euro pentru mașinile din prima categorie, 26 de euro pentru mașinile din a doua categorie și 39 de euro pentru a treia categorie. În acest caz, posesorii de mașini mai grele plătesc un tarif de peste două ori mai mare decât proprietarii de mașini electrice.

Grenoble, Franța: 10% în plus dacă ai mașină termică de peste 1.550 kilograme
Începând din 1 martie 2024, Grenoble s-a alăturat acestei politici, însă diferențele de taxe pentru parcare nu sunt atât de mari ca în alte orașe. Astfel, în cazul a 21 de parcări subterane din zona metropolitană a orașului, taxele de parcare sunt cu 10% mai mari pentru mașinile termice cu masa de peste 1.550 kg și pentru mașinile electrice cu masa mai mare de 1.800 kg.
Argumentul autorităților locale?
Mașinile mai grele presupun costuri de mentenanță mai mari pentru drumurile publice, în special pentru asfaltare. În plus, emit mai multe gaze de eșapament și produc mai mult praf din cauza uzurii frânelor și a anvelopelor.
Cardiff, Țara Galilor: mașinile de peste 2.400 kg vor plăti o suprataxă de parcare
Mai recent, consilierii locali din Cardiff (Țara Galilor) au adoptat o hotărâre prin care mașinile cu masa de peste 2.400 kg vor plăti o suprataxă de parcare, însă valoarea acestei suprataxe urmează să fie decisă ulterior.
De asemenea, hotărârea prevede că, în timp, masa mimină pentru aplicarea suprataxei va fi redusă la 2.000 kg în cazul mașinilor non-electrice, în timp ce utilitarele nu vor mai avea dreptul să parcheze în parcările publice.
Cu această ocazie, Cariff a devenit primul oraș din Marea Britanie care adoptă o astfel de politică.
Este corect ca cei care conduc cele mai mari, mai grele și mai poluante vehicule să plătească mai mult pentru spațiul suplimentar ocupat și pentru pericolul mai mare pe care îl generează în trafic. Este o politică de bun-simț care va face ca străzile orașului să fie mai sigure, mai curate și mai corecte pentru toată lumea.
Oliver Lord, liderul din Marea Britanie al organizației de mediu Clean Cities.
Zurich, Elveția: costul parcării va depinde de masă și sistemul de propulsie
De asemenea, locuitorii din Zurich au aprobat prin referendum la finalul lunii septembrie creșterea tarifelor de parcare anuale pentru mașinile de mari dimensiuni, dar și în funcție de sistemul de propulsie.
Valoarea exactă a tarifelor de parcare va fi stabilită ulterior în consiliul local, iar pentru moment propunerea este ca o mașină electrică să plătească 30-40 de cenți pe kilogram, în timp ce o mașină termică sau hibridă va plăti 35-45 de cenți pe kilogram.
Asta înseamnă, de exemplu, că pentru un Volkswagen Touareg cu masa de 2.027 kg tariful unui abonament anual va fi de 709 – 912 franci elvețieni (763 – 979 euro), la care se va adăuga tariful pentru masă, în timp ce pentru un Hyundai Ioniq 5 cu masa de 2.060 kg tariful anual va fi de 618 – 824 franci elvețieni (665 – 887 euro), plus tariful pentru sistemul de propulsie care nu a fost încă stabilit.

Basel, Elveția: singurul oraș cu tarif în funcție de lungimea mașinii
Orașul Basel a decis să adopte o politică diferită pentru a penaliza financiar anumite mașini. Aici, în locul unei taxe unice anuale care până în 2024 a fost de 284 de franci elvețieni (306 euro), locurile de parcare sunt taxate în funcție de lungimea mașinii începând din 1 ianuarie 2025.
Astfel, mașinile cu o lungime mai mică de 3,9 metri plătesc 332 de franci elvețieni (357 euro), iar mașinile cu o lungime de 3,9 – 4,9 metri plătesc 422 de franci elvețieni (454 euro), pentru ca în cazul mașinilor cu o lungime de peste 4,9 metri taxa anuală de parcare să ajungă la 512 franci elvețieni (551 euro).
În plus, tarifele vor crește din nou de la 1 ianuarie 2027, la 380, 560 și, respectiv, 740 de franci elvețieni pe an. Cu alte cuvinte, din 2027, proprietarii de mașini cu lungimea de peste 4,9 metri vor plăti o taxă anuală de parcare de aproape două ori mai mare decât proprietarii de mașini cu lungimi de până în 3,9 metri.
Nu în ultimul rând, abonamentele anuale de parcare sunt semnificativ mai mari pentru persoanele care nu locuiesc, dar fac naveta în Basel pentru locul de muncă: 860, 950 și, respectiv, 1040 de franci elvețieni pe an.
Autoritățile din Basel speră ca noile tarife introduse în 2025 să reducă numărul de mașini parcate pe străzile din oraș și anticipează venturi de aproape 2 milioane de franci elvețieni pe an. Banii vor fi utilizați pentru a construi facilități de tip Park&Ride la periferia orașului, dar și pentru a construi piste de biciclete și alte facilități pentru transportul public urban.

Bordeaux, Franța: taxe de parcare cu 30% mai mari
Tot din acest an, mai exact din luna mai, orașul Bordeaux a implementat de asemenea un sistem de taxare diferit. În acest caz, taxa de parcare este cu 30% mai mare pentru mașinile termice de peste 1.600 kg, dar și pentru mașinile hibride și electrice cu masa de peste 1.900 kg. Suprataxa de 30% se aplică atât pentru parcarea la oră, cât și pentru abonamente.
Pe baza statisticilor, această creștere a taxei afectează aproximativ 10% dintre utilizatorii locali ai parcărilor și 14% dintre turiști.
Până acum, taxele de parcare pentru mașinile grele au fost implementate în special în Franța și Elveția, însă strategia începe să fie adoptată și în Marea Britanie și, cel mai probabil, va fi copiată într-o formă sau alta și de orașele din alte țări.
Pentru a adopta însă o astfel de legislație, autoritățile publice locale au nevoie de un sistem informatic care să ofere automat informații despre dimensiunile și masa mașinii pe baza numărului de înmatriculare. Corelația dintre numărul de înmatriculare al mașinii și datele tehnice ale acesteia poate fi însă dificilă în cazul mașinilor înmatriculate într-o altă țară, în funcție de compatibilitatea bazelor de date folosite.
Pentru moment, întrucât această politică de taxare se aplică de puțin timp, este dificil de estimat dacă mărirea taxelor de parcare are cu adevărat un efect de limitare a utilizării mașinilor mai grele în mediul urban sau reprezintă doar o creștere a veniturilor din parcare pentru autoritățile locale. Totuși, pe măsură ce timpul trece, iar numărul orașelor care implementează astfel de practici va fi mai mare, va fi mai ușor de stabilit impactul real al acestor scumpiri.
Foto deschidere: Dreamstime
