Test Drive: Honda e:Ny1

Honda are o nouă electrică în gamă. Se numește e:Ny1 și intră direct în cel mai disputat segment al pieței, cel al SUV-urilor.

Cine este și ce vrea Honda e:Ny1 de la noi?

Cu un nume care seamănă cu o parolă puternică a unui cont online, Honda a pus pe piață primul său SUV electric. Deși la prima vedere este aproape identic cu Honda HR-V, un pic de documentare ne arată că platformele sunt complet diferite. Honda a ales acest trend, cu două modele diferite tehnologic, dar similare vizual pentru ca publicul să nu devină confuz. Eu cred, totuși, că va genera mai multă confuzie. Dar până la proba vânzărilor, mergem pe ideea specialiștilor niponi.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Deși este aproape vizual identic cu Honda HR-V, noul SUV electric e:Ny1 este primul de acest fel din gama niponă. Modelul folosește platforma e:N, noua arhitectură care va fi folosită pentru lansarea a nu mai puțin de 30 de modele electrice până în 2030 pe diverse piețe globale.

Ce concurenți are pe piața din România?

Fiind un SUV electric cu o lungime de 4.387 mm este plasat la limita dintre segmentele B și C. Noua Honda e:Ny1 concurează direct cu modele ca Peugeot e-2008, Opel Mokka electric, Volvo EX30, Hyundai Kona și Kia Niro EV, dar în funcție de cum vezi tu situația, poți să-l pui în balanță și cu Volkswagen ID.3 (ID.4) sau SsangYong Korando e-Motion.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Primul SUV electric Honda este disponibil într-o singură versiune de motorizare, iar pe piața din România are o singură versiune de echipare. Avem un singur motor electric amplasat pe puntea față ce oferă 204 CP și 310 Nm. Pentru alimentarea cu energie electrică, Honda a ales o baterie de 68,8 kWh (capacitate brută). Oficial, autonomia oferită este de 412 km. În ceea ce privește echiparea, pe piața de la noi se comercializează doar varianta de top numită Advance. Este foarte bine echipată și aduce, în premieră, noul display central vertical de 15,1 inchi pe care îl vom vedea în curând și pe alte modele ale mărcii nipone. Prețul versiunii comercializate în România este de 51.500 euro (TVA inclus, fără prima prin Rabla Plus).

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Deși este un automobil atractiv prin design și proporții, dar mai ales prin calitatea fabricației, Honda e:Ny1 suferă la capitolul consum de energie electrică. Ceva nu se leagă cum trebuie la această primă generație a SUV-ului electric.

Honda comunică un consum mediu oficial de 18,2 kWh/100 km. În cele două zile în care am utilizat modelul Honda e:Ny1 nu ne-am putut apropia de această valoare. Da, am primit mașina în prima zi când a nins serios în București și temperaturile erau scăzute. Am rulat în modurile Eco și Normal, cu climatizarea pe 22 grade. Ocazional, am pornit și încălzirea în scaunul șoferului. Consumul înregistrat la finalul perioadei de test a fost de 35,6 kWh/100 km. Computerul de bord ne arăta și consumul mediu pentru ultimii 460 km parcurși, indicând o valoare de 28,5 kWh/100 km.

Sunt cifre destul de mari pentru un automobil cu un singur motor electric și o greutate de 1752 kg.  Ca termen de comparație, un Volkswagen ID.4 are un motor tot de 204 CP, dar cu o greutate totală de 2120 kg are un consum mediu oficial de 17,2 kWh/100 km.

Ajungem și la chestiunea autonomiei. Oficial, Honda comunică o autonomie de 421 kilometri. La preluarea mașinii de test, fără să resetez valorile de consum înregistrate anterior, Honda e:Ny1 afișa o autonomie de 265 km. Ce-i drept, afară ningea și temperatura ambientală era de 2 grade Celsius. Una dintre cauzele pentru consumul mare de energie în sezonul rece este și faptul că Honda a ales să nu instaleze o pompă de căldură pentru SUV-ul electric, ceea ce înseamnă că toți consumatorii mari se bat pentru energia din baterie, aceasta din urmă nefiind degrevată de sarcinile colaterale. Spre exemplu, climatizarea pornită pe 22 grade “mănâncă” între 50 și 80 km de autonomie.

Poți lua în calcul și o soluție de avarie (dacă putem spune așa) pentru reducerea consumului: precondiționarea temperaturii din habitaclu atunci când mașina se află conectată la o sursă de curent. Totuși, lucrul acesta nu reprezintă neapărat o situație pe care o vei putea pune în practică tot timpul.

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Honda și-a echipat modelul electric e:Ny1 cu un sistem de încărcare relativ lent – cel puțin pentru standardele actuale. SUV-ul electric suportă încărcări rapide DC la doar 78 kW, în timp ce majoritatea concurenților acceptă puteri de peste 100 kW. În aceste condiții, o încărcare de la 0 la 80% a bateriei durează 45 minute. Totuși, Honda spune că deși puterea de încărcare este mai mică decât media din piață, vârful maxim este menținut o perioadă mai lungă de timp, chiar și spre finalul încărcării.

Pentru încărcări la curent alternativ, chargerul on-board suportă 11 kW, iar pentru o încărcare completă are nevoie de 6 ore.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Honda e:Ny1 este excelentă la uzul urban. Dimensiunile reduse o fac ideală pentru traficul aglomerat și pentru parcările mai înghesuite. Cu o poziție la volan ceva mai ridicată, vizibilitatea este excelentă. Chiar dacă nu este la fel de distractivă la condus ca o Honda Civic, SUV-ul electric calcă pe urmele hatchback-ului compact. Prin intermediul padelelor de la volan se poate regla și nivelul de recuperare a energiei, mașina decelerând din momentul în care luăm piciorul de pe pedala de accelerație. Direcția oferă un feedback bun, volanul având acel feeling de greutate fix cât trebuie. Suspensia este însă zgomotoasă la trecerea peste denivelări mai accentute, dar asta nu știrbește confortul oferit la rulare. Am de dat și un minus: raza de bracaj mare pentru un automobil de dimensiuni compacte.

Cum ți se pare designul exterior?

Prea apropiat cu cel al lui Honda HR-V. Pentru un ochi neavizat ar putea părea una și aceeași mașină, deși sunt extrem de diferite. Honda a ales să creeze un design similar, deși e:Ny1 folosește o platformă complet diferită, pentru a nu crea confuzie în rândul publicului și pentru ca potențialii clienți să o poată identifica mai ușor în gamă. Părerea mea personală e că au reușit să creeze fix confuzie, iar numele de model compus ca o parolă nu ajută. 

La o privire mai apăsată, există o serie de modificări ușor de identificat. Honda e:Ny1 are o grilă frontală plină, în spatele căreia se ascunde portul de încărcare Combo CCS. Acesta se poate accesa prin apăsarea unui buton din habitaclu. Apoi, designul stopurilor este diferit. La fel și cel al jantelor.

Cum sunt materialele la interior?

De o calitate premium. Honda a inaugurat un nou nivel de calitate odată cu noua generație Honda Civic, iar acest stil ce îmbină materialele moi cu aluminiu și zone lucioase a fost extins pe aproape toate modelele din gamă. Tapițeria este din piele sintetică, disponibilă pe alb sau negru.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

8. Ai loc să îți depozitezi lucrurile obișnuite în habitaclu, inclusiv o zonă dedicată pentru telefonul mobil unde se poate încărca prin inducție. Buzunarele pentru portiere sunt dimensionate corect raportat la segmentul din care face parte e:Ny1. Totuși, portbagajul nu-i cel mai cel din segment.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru pasageri vor călători în deplin confort, dar la nevoie poți înghesui pe cineva și pe locul de la mijlocul banchetei spate. De altfel, acest șablon se aplică întreg segmentului B. Modelul nu dispune însă de sistemul Magic Seats pe care HR-V îl are și care permite ridicarea șezutului banchetei pentru a elibera mai mult spațiu în spate pentru obiecte voluminoase. Cel mai probabil, prezența bateriei a făcut imposibilă adoptarea acestui sistem practic.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nu, modelul electric Honda e:Ny1 nu a ajuns încă la testele de siguranță organizate de Euro NCAP.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Ecranul central este elementul care atrage imediat atenția și duce interiorul la nivelul următor. Pentru prima dată, Honda a pus un display imens, de 15,1 inchi, în poziție verticală. Acesta este împărțit în trei zone ce deservesc sistemul de infotainment, computer de bord și climatizarea. Aceasta din urmă este comandată complet digital, fiind păstrate doar două butoane fizice pentru dezaburirea lunetei și a parbrizului. Pentru acționarea transmisiei avem la dispoziție – deja – clasica claviatură cu patru butoane pe care Honda o folosește pe modele ca CR-V sau noul Civic. Necesită puțină obișnuință, dar modul de acționare este precis.

Modelul electric mai dispune și de sistemul Honda Parking Pilot ce permite parcări automate perpendiculare, paralele și pe diagonală, chiar și pe locuri fără marcaje. Plafonul panoramic este fabricat din sticlă (Low-E glass) care reduce cu 95% radiațiile infraroșii (IR) și cu peste 99% radiațiile ultraviolete (UV). Astfel, doar 25% din căldură pătrunde în cabină, spune Honda.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

O autonomie ceva mai bună, având în vedere că avem de-a face cu o mașină electrică cu un singur motor și o baterie cu o capacitate în media segmentului. Și, poate, o versiune cu tracțiune integrală.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Așa cum am spus și la început, în România există o singură variantă de echipare. E cea de top denumită Advance.

Avem cam tot ce ne putem dori de la un SUV urban electric, inclusiv plafon panoramic din sticlă ce se poate deschide, sistem Honda Parking Pilot, sistem de infotainment cu ecran central de 15,1 inchi, planșă de bord digitală de 10,2 inchi, interior tapițat în piele sintetică, volan încălzit, blocuri optice LED, jante din aliaj de 18 inchi cu design special. Putem alege nuanța pentru caroserie dintre Platinum White Pearl, Aqua Topaz Metallic, Vermillion Red Pearl, Crystal Black Pearl sau Urban Grey Pearl. Honda oferă o garanție standard de 5 ani sau 100.000 km, în timp ce bateria beneficiază de o garanție de 8 ani sau 160.000 km, timp în care este garantată o capacitate de cel puțin 70%.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru calitatea oferită și ușurința cu care se conduce în oraș.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Lăsând la o parte consumul mare de energie, suspensia este uneori zgomotoasă la trecerea peste denivelări.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș monta o pompă de căldură.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV urban capabil cu o calitate a fabricației deosebită.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…dacă nu te poți obișnui cu exploatarea unui automobil electric.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Îmi place pachetul creat de Honda la nivel de ținută de drum, confort, calitate și dinamică. Dar nu mă pot împăca cu consumul prea mare de energie.

Clientul perfect al mașinii?

O persoană care are nevoie de SUV urban cu emisii zero.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Primul SUV electric produs de Honda într-o formă perfectibilă.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Honda

Honda e:NY1

BEV 69KWH ADVANCE

de la 51.500 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
204 CP
Cuplu maxim sistem
310 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
204 CP
Cuplu maxim electric
310 Nm
Baterie
Capacitate brută
68.80 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.6 s
Viteză maximă
160 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
18,2 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
412 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4387 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1790 mm
Înălțime
1584 mm
Ampatament
2607 mm
Volum portbagaj
344 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1136 litri
Masa proprie
1752 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
51.500