Mazda 6 e un nume cu greutate pentru europeni, iar de acum, modelul de clasă medie trece definitiv în tabăra electricelor. Promisiunile sunt cam aceleași: confort, spațiu suficient și un interior care ar putea oricând să stea la masă granzilor premium. Pachetul tehnic propus vine în două configurații baterie – motor electric, iar în Eurocharge by Schaeffler am testat versiunea cu baterie mai mică (68,8 kWh) și motor cu 258 de cai-putere. Ca notă de subsol: a doua variantă propune o baterie de 80 kWh și ceva mai puțină putere: 245 CP. Indiferent de opțiune, resursele sunt puse în valoare de roțile de pe puntea spate.
Dincolo de design – unul dintre elementele care a atras major – Mazda 6e n-a încălcat nici regula de aur a mărcii: Jinba Ittai, comuniunea dintre cal și călăreț, modul în care producătorul japonez reușește de ani buni să pună pe piață mașini care comunică corect cu cel aflat la volan.

Mai jos am pregătit toate informațiile referitoare la autonomia și consumul înregistrate în trafic real, timpii de încărcare de la stații și costurile cu energia consumată. Le-am așezat în infografice ușor de urmărit și înțeles, iar la final am tras și câteva concluzii pe baza cifrelor obținute.



Mazda 6e: infografice zilnice de consum, autonomie reală, costuri de încărcare








Cifrele Generale Mazda 6e: Radiografia unui maraton
- Distanță totală parcursă: 4497 km
- Număr total de opriri pentru încărcare: 15 sesiuni pe drum + 7 încărcări peste noapte
- Timp total petrecut la încărcat pe traseu: 6 ore și 54 minute (414 minute)
- Energie totală încărcată: 835,6 kWh, din care 257,3 kWh la hoteluri
- Cost total al încărcărilor (încărcările de la hotel au fost gratuite): între 225,5 și 456,9 euro (în funcție de aplicația utilizată)
- Comparație Costuri Combustibil (estimat pe traseu):
- Benzină: ~688 Euro
- Diesel: ~526 Euro
- Consum mediu ponderat: 18,6 kWh/100 km
- Autonomie reală medie ponderată: 358,5 km
Mențiune importantă despre stilul de condus: Pe parcursul întregului test, mașina a fost condusă în modul „Normal”, niciodată „Eco”. S-a mers constant, respectând limitele de viteză, cu o abordare cât mai apropiată de viteza maximă legală pe fiecare segment de drum.









Concluzii și observații
- Frumusețe și eficiență: Considerată de mulți cea mai frumoasă mașină din tur, Mazda 6e a demonstrat că designul spectaculos poate fi combinat cu o eficiență remarcabilă. Consumul mediu ponderat de 18,6 kWh/100 km este un rezultat excelent.
- Performanță pe autostradă: A făcut față cu brio zilei-maraton de 1102 km, cu un consum de 19,1 kWh/100 km, dovedind că este un cruiser de anduranță capabil, nu doar o mașină de imagine.
- Specialistul zilelor scurte și tehnice: A strălucit în zilele alpine, unde a reușit să parcurgă trasee de peste 300-500 km cu o singură oprire scurtă de încărcare, grație eficienței excelente (consumuri de 15.3, 16.3, 16.7, 17.8 kWh/100 km).
- Viteză de încărcare bună: Cu un timp mediu de încărcare de sub 28 de minute, Mazda 6e a profitat de stațiile rapide pentru a minimiza timpul de încărcare.



Impresiile celor care au condus Mazda 6e în EUROCHARGE by Schaeffler
Constantin Ciobanu (Autocritica, Adevărul Auto)
Oare cum ar fi? Oare cum ar fi ca Mazda6 să fie o propulsie? A fost pentru multă vreme ceva la granița dintre curiozitate și dorință. Dar s-a întâmplat, acum, când vorbim despre Mazda 6e.
În primul rând apreciez faptul că nu ai nicio dificultate în a identifica noul model ca fiind o Mazda 6, fie și cu acest „e” atașat. Apoi apreciez cumpătarea, ceva ce îl caracterizează pe producătorul nipon de multă vreme. Ar fi ușor să oferi mult mai mult, dar 258 CP și 320 Nm mi-au fost suficienți astăzi, chiar și pe Transfăgărășan.
Până la un „MX-5e”, acest 6e propune o rețetă puțin altfel. În primul rând vorbim despre o propulsie, iar faptul că puntea față este degrevată de misiunea de a trimite puterea la sol se simte. Mașina se înscrie mult mai lejer pe viraje, mai dezinvolt, chiar dacă are 2.000 kg. Acum se prea poate să fi ajutat și anvelopele Michelin CrossClimate 3 Sport la construcția acestui feedback. Dacă optezi pentru prima treaptă de frânare regenerativă, treaptă care simulează pe undeva frâna de motor a unui motor aspirat, vei descoperi că asta ajută spatele să urmeze mult mai fluid puntea față. Mașina pivotează natural pe viraje. Mi-a plăcut dozarea pedalei de accelerație, poți menține foarte ușor o viteză constantă, fără a suferi de sindromul întrerupătorul de curent care are 2 poziții (on/off).
Suspensia are două calități: reușește să îți lase impresia că mașina ar fi mai ușoară cu vreo 300 kg și are grijă să ai parte de o călătorie confortabilă.
Un interior extrem de bine izolat fonic, ceea ce îți permite să te bucuri de sistemul audio realizat de Sony. Am zis ceva de interior? Foarte elegant și spațios.
Nu m-am împăcat atât de bine cu sistemul de menținere a benzii de rulare. Mult prea încăpățânat, până la nivelul de conflict când vine vorba de ce vrea el vs. ce vrei tu. Puțin obositoarea această luptă. Nu am descoperit de unde se poate dezactiva, pentru că așa am făcut cu alte sisteme care erau destul de agasante. De exemplu, asistentul vocal poate fi setat să se trezească la viață la prima silabă rostită. Chiar dacă vorbești la telefon, el va dori să îți satisfacă o dorință.
O zi la finalul căreia pe tabloul de bord aveam afișată o valoare pentru consum mediu de 19.6 kWh/ 100 km rulați. O valoare bună pentru un ritm de rulare la pragul vitezei maxime pe autostrăzi și cu temperaturi în prima jumătate de zi în intervalul 14-16 grade.

Radu Gurămultă (Autocritica)
Sincer, îmi pare destul de rău că m-am intersectat cu „noul tip de Mazda6” în a doua zi a turului, pentru că, am curajul să risc, probabil s-a consumat deja cea mai spectaculoasă interacțiune interioară din acest proiect. Nu vreau să dau naștere la tensiuni, însă noua Mazda 6e nu doar că are cel mai frumos și bine gândit interior din grupul nostru (scuze, Porsche, am trădat în dragoste!…), însă am curajul să îl așez lângă (și chiar peste) modele cu pretenții mult mai mari – Audi A8, BMW Seria 7 ori Mercedes-Benz Clasa S. Simt că probabil mulți nu mă vor înțelege, dar aș vrea să fiu judecat abia după ce vor vedea habitaclul modelului pe viu. Super finisaje, simfonie de alcantara, sistem audio de înaltă fidelitate care chiar își merită statutul (aș vrea să pot transmite în scris cât de impozant sună vocea lui Mylene Farmer în mașină), îmi pare că s-a dorit cu îndârjire ca lumea să fie dată pe spate la capitolul ospitalitate interioară.
Dar nu-i totul perfect. Culmea, am dat peste scăpări ergonomice care mi s-au părut sâcâitoare: poziția la volan, chiar și reglată în cel mai adânc punct, este mult, mult prea înaltă, iar asta face ca șoferul să aibă ceva dificultăți în partea superioară a câmpului vizual (la 181 cm m-am simțit pentru prima dată mult prea înalt pentru un automobil atât de mare). Apoi, luneta are o dimensiune meschină, iar eleronul escamotabil va mai tăia din felia de vizibilitate către înapoi. Dar cea mai enervantă chestie – deși pare o mare găselniță tehnologică – este mutarea unor comenzi esențiale din lumea analog în cea digitală; așadar, să vezi cum este să navighezi printre meniuri ca să reglezi oglinzile laterale ori să utilizezi ștergătoarele altfel decât atunci când pornesc automat. Jur că nu înțeleg de ce trebuie complicate lucrurile banale și logice.
Am luat-o cu descrierea de la interior, pentru că am convingerea că dacă pornești cu analiza din mijlocul lui Mazda 6e ai toate șansele să fii cucerit iremediabil. Altfel, numai de bine despre sistemul de propulsie, chiar dacă nu am avut contextul potrivit pentru a profita de avantajele soluției adoptate pentru puntea motoare. Mi-a plăcut foarte mult setarea sistemului de direcție, chiar dacă strălucirea sa este eclipsată de intervențiile mai puțin cizelate ale sistemelor avansate de asistență (vezi menținerea benzii de deplasare). Aici este loc de optimizări. În rest, silențiozitatea interioară datorată antifonării excelente, dar mai ales rafinamentul trenului de rulare fac, la pachet cu feedback-ul direcției, ca orice plimbare cu 6e să fie bucurie pură. N-o să mă audă/citească, însă tare mi-ar plăcea să le mulțumesc inginerilor Mazda care au fost implicați în acest proiect.

Alin Ionescu (Mașinistul)
După 12 ani în care a stat pe piață cu un sedan de clasă medie care s-a ținut destul de distant de trendurile de digitalizare și electrificare, Mazda a trecut direct la o limuzină full electrică care marchează probabil cel mai mare salt făcut vreodată de o mașină de la o generație la alta.
Noua Mazda 6e nu este doar full electrică, ci și full digitală. Și cred că ăsta va fi șocul cel mai mare pentru clienții tradiționali ai mărcii japoneze. De la comenzi fizice, ergonomie studiată și afișaje minimaliste, Mazda trece la un touchscreen de aproape 15 inchi, unde sunt integrate toate comenzile. Inclusiv faruri, ștergătoare, parasolarele de la trape, tot. Dar dacă vii de pe o Tesla, te vei simți ca acasă. Și vei descoperi un interior cu adevărat premium.
În echiparea Takumi Plus, 6e chiar impresionează cu interiorul frumos lucrat, cu tapițerie din Alcantara și piele ecologică de culoare cognac care acoperă scaunele, fețele de uși, o parte din bord și tunel median. Și nu doar că arată bine, dar se simte luxos, solid, bine asamblat.
Revenind la faptul că limuzina Mazda a trecut la propulsia full-electrică, versiunea testată în EUROCHARGE, cea cu bateria „mică”, este probabil și cea care se va vinde cel mai bine. 68,8 kWh sunt suficienți pentru autonomii reale de 300 km, chiar un pic peste în regim de DN sau cu parcurs urban. Însă acesta este versiunea care se încarcă cel mai rapid (max 165 kW), ceea ce înseamnă ca opririle de maxim 30 de minute sunt suficiente pentru a rula încă 200 km.
Ar mai fi de spus, măcar ca o notă de subsol, că această Mazda este produsă în China, fiind dezvoltată pe baza modelului Deepal L07 de la Changan. E drept că Changan și Mazda au o colaborare mai veche, iar designul mașinii arată destul de natural, cu numeroase detalii și elemente specifice Mazda (preferatele mele fiind stopurile care amintesc de RX-7 FD) însă unii ar putea privi acest model ca un „badge engineering” atent disimulat.

Laura Antonov (LaChicBoutique)
A fost o zi lungă, dar mai ales provocatoare (din punct de vedere al traseului ales), iar concluzia ar fi că mă bucur că am petrecut-o la volanul modelului Mazda 6e. De ce? Pentru că este confortabilă, în primul rând – scaunele oferă susținerea perfectă, fiind bine profilate, iar reglajele electrice te ajută să găsești rapid poziția ideală pentru a transforma călătoria într-o plăcere.
Toate materialele din interior dau impresia de premium, calitate și atenție la detalii, fiind extrem de arătoase, dar și plăcute la atingere. Este o mașină în care te urci cu drag și cu curiozitatea de a-i descoperi toate secretele. Și dacă tot am adus vorba de secrete, nu m-a încântat la prima vedere absența butoanelor fizice – mi-e mai greu dimineața să intru in mood de explorator în căutarea reglajelor climei, a farurilor sau ștergătoarelor, dar, pe parcursul zilei, m-am convins că posesorul unei Mazda 6e nu va avea dificultăți de utilizare odată ce s-a obișnuit cu ea, sunt cumva logic organizate și clar semnalate.
Îmi place cum stă pe viraje (probabil ajută și anvelopele Michelin CrossClimate 3), nu am simțit rețineri în a aborda nici urcarea anevoioasă spre Arosa, care însă ne-a dat puțin peste cap consumul. La final de zi, am avut o medie de 16,3 kWh/100 km și o singură încărcare (doar cât să facem câțiva pași și să luăm o cafea to go de la VIVA) pe parcursul de 531 de km.
Pe scurt, Mazda 6e te cucerește la prima vedere prin design, te convinge că ai făcut o alegere bună prin calitatea materialelor premium din interior și nu stă rău nici când vine vorba de consum.

Gabriel Nica (Cu și despre mașini)
După 500 de kilometri parcurși pe cele mai impresionante drumuri din Elveția, Mazda 6e și-a demonstrat calitățile într-un cadru care, pe alocuri, mi-a tăiat respirația. Și nu a fost de la aerul rarefiat… Sa începem cu părțile bune.
Calitatea interiorului reprezintă, fără îndoială, punctul forte al acestei mașini. Materialele utilizate sunt remarcabile, iar asamblarea este impecabilă. Atingerea suprafețelor și finisajele conferă o senzație pe care o găsești pe modelele premium autentice care evoluează în cu totul alte sfere atunci când vorbim de prețul plătit. Ba chiar aș zice că le depășește în multe ocazii.
O alta surpriză autentica a fost ținută de drum. Pe drumurile șerpuite din Alpi, Mazda 6e s-a comportat exemplar, demonstrând un echilibru foarte bun între confort și sportivitate. Mașina inspiră încredere în viraje, iar răspunsul la comenzi este precis și predictibil. O poți face sa supravireze iar asta cu siguranță nu ai mai putut face până acum cu o Mazda6. Cuplul livrat instant și copios m-a făcut să reevaluez fiecare viraj de pe urcarea către Furka pass.
Și asta nu e tot. Încărcarea a funcționat și ea așa cum scrie la carte. În doar 17 minute am adăugat peste 200 de kilometri de autonomie – o performanță care ar trebui să mai ia din grija autonomiei unora care cred ca mașinile electrice sunt doar de mers până la Mall și înapoi.
Să mai zic și de design? Cred că este evident că e cea mai arătoasa mașină din acest tur, nu? Sau poate doar pentru mine. E ok, accept.
Nu e totul perfect, însă. Deși noua Mazda6e e un pas înainte de mărime considerabilă, unele hibe ale mașinilor moderne și-au făcut și ele apariția la bordul ei. Ergonomia din păcate are de suferit, multe comenzi fiind mutate în ecranele atotprezente în mașini în ziua de azi. Nici poziția la volan nu e ideala, scaunul șoferului fiind poziționat un pic prea sus pentru mine, la o înălțime de 184 cm.
Cu toate astea, noul sedan electric al celor de la Mazda cred ca se va dovedi un succes. De ce? Pai uitați-vă un pic la ea! Asta e tot ce trebuie sa faceți. Iar performantele combinate cu formele apetisante și mai ales Culoarea Soul Crystal Red vor fi decisive.

Cornel Șocariciu (Autocritica)
Pentru mine, Mazda 6e rămâne un paradox. Și o să explic. În cele câteva sute de kilometri în care ne-am intersectat viețile (fie că a fost pasul Stelvio, fie că au fost drumurile din Elveția), modelul japonez mi-a lăsat impresia că duce mai departe tradiția Mazda: comportament dinamic foarte bun. Cu tot ce înseamnă asta: de la direcție la suspensie, de la cum răspunde la accelerații și până la atmosfera de la interior. Și totuși, modernul pe care l-au imprimat niponii, pare că a fost dus într-o notă care pentru Mazda reprezintă o noutate. Iar de-aici vin și micile „jocuri din rulmenți”. Japonezii, artiști în ale ergonomiei, au dus multe dintre comenzile obișnuite pe un ecran: de la banalele controale pentru oglinzi și până la plierea/deplierea parasolarului plafonului panoramic. Și nu că nu-mi place sau că-mi place, dar treaba asta ar putea fi penalizată de un posibil cumpărător european de Mazda. De asemenea, nu spun că n-au făcut-o și alții înainte, doar că nu mi se pare deloc în spiritul Mazda.
Acum că am tranșat subiectul acesta, aș vrea să vorbesc puțin despre materialele de la interior. În configurația pe care o conducem în EUROCHARGE, Mazda 6e poate oricând să se prezinte într-un showroom cu mașini premium. Nu doar că n-ar fi trimisă pe jos acasă, dar cred că ar primi un loc printre premianți. Cam asta ar fi paralela.
Aș vrea să mai revin un pic la partea de dinamică. Conexiunea dintre cal și călăreț, povestea pe care Mazda o adaugă fiecărui model din gamă, am simțit-o puternică. Ba mai mult, 6e a reușit să-mi readucă în minte faptul că indiferent de energia care pune roțile în mișcare, o mașină ar trebui să-ți aducă, măcar din când în când, câte un zâmbet pe față. Fie că el apare după ce ai luat un ac de păr pe Stelvio, fie că-l simți imediat ce ai tăiat de-a lungul St. Moritz, una dintre cele mai cunoscute stațiuni montane din Europa.

Marco Badea (Explicativ.com)
Am condus Mazda 6e pe drumurile Italiei, pe autostradă și prin Dolomiți. La volanul acestei mașini mi-am retrăit copilăria, în vremurile în care mă jucam NFS Carbon și pilotam din taste o Mazda roșie, ca cea de acum. Doar că de data asta am condus în mod real o Mazda, și full electrică pe deasupra.
Stă bine pe șosea, are zvâc, iar sistemul Head-up display face toți banii pentru că m-a ajutat să mențin o constanță a condusului și să ajustez din timp vitezele în limitele legale semnalate de indicatoare.
Îmi place cum se simte mașina la condus, deși aș mai umbla puțin la suspensii și le-aș face mai rigide, ca să nu se mai bălăngăne atât pe denivelări mai accentuate.
Interiorul e frumos, cu bun gust, dar bordul simt că ar fi ok să fie mai intuitiv, iar porturile de încărcare, care sunt ascunse sub delimitarea dintre șofer și pasagerul din dreapta, cred că ar trebui puse într-un loc cu un acces mai lejer.
În rest, Mazda 6e e o mașină cu personalitate. Așa am simțit-o eu. Iar autonomia o face o mașină pe care trebuie să o iei în calcul dacă vrei să-ți cumperi ceva full electric. Cei 258 de cai putere ne-au ajutat să admirăm lejer și din toate punctele de vedere Munții Dolomiți, iar bateria de 66 kWh ne-a oferit o autonomie real măsurată de 395,2 km, cu un consum mediu de 16,7 kWh/100 km.
Pe drumul de 317 km am făcut o singură oprire la încărcare, la Passo Gardena din Italia, unde Mazda 6e s-a încărcat de la 36% la 100% în 53 de minute (încărcarea a coincis cu masa de prânz), cu 49 kWh consumați și un cost de 19,39 euro. Per total, mi-a plăcut experiența la volanul său, dar aș îndrăzni să spun că ar fi necesar un update la sistemul de infotainment, mai ales în ceea ce privește sistemul de ajustare a climatizării.

Mircea Meșter (Autocritica)
În road trip-ul nostru din Alpi am avut mașini mari, mici, puternice, eficiente, confortabile, sportive, toată lumea în vagoane. În tabloul ăsta, Mazda 6e este stat în stat, un soi de premiu special al juriului, o categorie în sine. Nu știu dacă e de vină culoarea asta, Soul Red Crystal, care pare că a fost aplicată în 70 de straturi de un călugăr tibetan (am întâlnit și un grup de călugări tibetani pe Grossglockner Hochalpenstrasse, apropo), sau pur și simplu designul, dar mașina asta oprește pietonii pe trecere. Este, fără nicio ezitare, cea mai frumoasă mașină din EUROCHARGE by Schaeffler. Proclam eu aici, cu puterea celor 22 de ani de presă auto care mi-au curs prin fața ochilor.
De obicei, după un exterior atât de reușit, te aștepți ca interiorul să fie o dezamăgire, o promisiune neonorată. Doar că nu și aici. În echiparea noastră de top, cu interiorul ăla crem și cu Alcantara întinsă generos pe bord și pe uși, cabina este efectiv operă de artă. Îți cam vine să te descalți când intri în mașină. E genul de spațiu care face ca unele cabine de business class de la anumite companii aeriene să pară low-cost. Calitatea percepută e fabuloasă.
Totul e aproape perfect. Aproape. Pentru că, oricât ai coborî scaunul șoferului, tot stai un pic cam sus. O poziție de condus împrumutată parcă de la un SUV, care le va plăcea multora, dar care nu se asortează complet cu alura de felină a mașinii.
OK, arată excelent. Dar cum merge? Am avut-o pe mână în cea mai lungă și chinuitoare zi a turului: 1160 de kilometri de autostradă, din Italia până la granița noastră. Și mi-a plăcut, pentru că încearcă din răsputeri să fie o Mazda adevărată, o reușită dinamică. Direcția e echilibrată, suspensiile sunt calibrate între confort și sportivitate, iar pe șosea se simte așezată, chiar matură – pare la a patra generație electrică, nu la prima.
La minusuri am notat sistemul de menținere a benzii, care este un asistent atât de zelos, încât îți smulge volanul din mână chiar si când semnalizezi să schimbi banda. E ca un bodyguard prea entuziast care te protejează și de prieteni. Din fericire, se poate dezactiva și sunt convins că un update OTA îl va trimite la reeducare.
Cam atât despre capitolul mașină, să trecem la capitolul mașină electrică, unde Mazda a gândit o strategie – să-i zicem – interesantă. Ai două baterii. Cea mică (69 kWh) se încarcă rapid, cu 200 kW. Cea mare (80 kWh) se încarcă lent, cu 95 kW. Logic ar fi fost invers, dar cine suntem noi să judecăm deciziile luate la Hiroshima? Noi am avut în test varianta cu încărcare rapidă. Rezultatul, după aproape 1200 km de autostradă: un consum mediu de 19,1 kWh/100 km și o autonomie reală calculată de 345,5 km.
Pentru un prim model electric non-experimental (să uităm un pic de MX-30), aș îndrăzni să spun că Mazda a creat aici cea mai bună mașină electrică japoneză de pe piață. Punct. Lucru absolut lăudabil în contextul în care Mazda e o întreprindere mai degrabă mică față de coloșii industriali cu care se luptă în țara de origine. Per total, în Mazda 6e vei găsi o mașină superbă, cu un interior fabulos, care se conduce excepțional. Totul la un preț care, indiferent de versiune, se învârte între 40 și 50 de mii de euro. O propunere extrem de serioasă în zona mașinilor electrice de familie.
















































este un proiect susținut de SCHAEFFLER
Încărcat de
OMV eMotion
Green Partner
BT Leasing
Pus pe șosea de
Michelin
Tehnologizat de
Server Config