După trei luni consecutive de scăderi, generate în special de amânarea programului Rabla, piața auto din România s-a înviorat brusc în luna iulie.
Astfel, potrivit datelor oficiale publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), românii au înmatriculat aproape 16.400 de mașini noi, în creștere cu 25% comparativ cu iulie 2024.
În plus, iulie 2025 a devenit de departe cea mai bună lună a anului, întrucât au fost înmatriculate cu 37% mai multe mașini noi comparativ cu ianuarie 2025, care deținea anteriorul record lunar pentru acest an.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Această creștere semnificativă a venit în ciuda faptului că programul Rabla nu a fost încă reluat și a declarațiilor oficiale potrivit cărora startul ar urma să aibă loc cel târziu în 1 septembrie.
Parțial, interesul cumpărătorilor a fost determinat de faptul că unii dealeri au început să ofere promoții apropiate de valoarea de circa 2.000 de euro a unui tichet Rabla pentru mașini termice cu scopul de a reduce stocurile de mașini noi. În plus, unele persoane fizice au decis să cumpere în iulie pentru a profita de ultima lună cu TVA 19%, înainte ca taxa să se mărească la 21% în 1 august.
Creșterile din luna iulie nu au fost însă suficiente pentru a redresa situația din prima parte a anului. Astfel, la nivelul primelor șapte luni, românii au înmatriculat aproape 81.200 de mașini noi, cu 16% mai puține comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Deloc surprinzător, Dacia a beneficiat cel mai mult din punct de vedere numeric de creșterea pieței auto. Marca de la Mioveni a înmatriculat peste 5.100 de unități, cu 41% peste nivelul raportat în luna similară a anului trecut. Cu această ocazie, Dacia a înregistrat o cotă de piață de 31,2%, una obișnuită în anii precedenți, dar rar întâlnită în prima jumătate a anului 2025.
Cu o singură excepție, toate mărcile din top 10 au raportat creșteri, iar în unele cazuri acestea au fost mai mari decât media națională, cum ar fi Skoda (+98%), Ford (+59%) sau Toyota (+49%).
De asemenea, Suzuki a ocupat locul 8 în topul pe mărci datorită unei creșteri a înmatriculărilor cu 149%, performanță în urma căreia a devansat Mercedes-Benz și BMW. Cele două mărci premium germane au fost mai puțin afectate de absența programului Rabla, motiv pentru care și evoluțiile acestora din iulie au contrastat puternic cu cele ale mărcilor de volum. De altfel, BMW este singurul constructor din top 10 care a raportat scăderea înmatriculărilor în iulie: -23%.
În ciuda creșterii semnificative din iulie, Dacia a înmatriculat cu 23% mai puține mașini în primele șapte luni ale anului comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce în cazul Toyota scăderea este cu aproape 8%.
Renault (-28%) și Hyundai (-23%) au raportat de asemenea scăderi semnificative, în timp ce Skoda (+3%) și Mercedes-Benz (+5%) sunt singurele mărci din top 10 care au înmatriculat mai multe mașini în acest interval.
Mărci precum Kia, MG, Audi, Peugeot, Ssangyong și Mazda au înregistrat în luna iulie între 200 și 400 de unități, în timp ce toate celelalte mărci au înmatriculat mai puțin de 200 de mașini noi.
În același timp, nu mai puțin de patru mărci au înregistrat în luna iulie prima unitate înmatriculată în România în acest an. Este vorba despre marca Alpine din cadrul Grupului Renault, de producătorul chinez Chery care s-a lansat recent pe piața locală, de japonezii de la Daihatsu și de start-up-ul american Lucid Motors. În plus, tot în această lună s-a înmatriculat și un McLaren.
Pentru prima oară din ianuarie 2025, Dacia Logan a fost din nou cea mai înmatriculată mașină la nivelul unei luni calendaristice, cu peste 1.700 de unități, în timp ce Dacia Duster a ocupat locul doi cu aproape 1.500 de unități. Podium lunar a fost ocupat, ca de obicei, de Dacia Sandero (1.100 unități).
Toyota Corolla a fost de departe cea mai înmatriculată mașină de import cu peste 700 de unități, iar modelul japonez a fost urmat de Skoda Octavia și Hyundai Tucson. Lansat de numai câteva luni pe piața locală, Dacia Bigster și-a trecut în cont peste 400 de unități cu care a ajuns pe locul 7 în clasamentul lunar, reușind astfel să depășească inclusiv Jogger.
La nivelul primelor șapte luni ale anului, Duster își păstrează poziția de lider cu aproape 7.700 de unități, însă avansul față de Logan a coborât la mai puțin de 700 de unități. De asemenea, Octavia rămâne pe poziția a patra, în spatele lui Sandero, dar în fața japonezei Corolla.
Dacia este reprezentată în top 10 și prin Jogger (locul 9), iar pe baza ritmului de creștere din ultimele două luni ne putem aștepta ca Bigster să ajungă de asemenea în acest clasament.
Cu o singură unitate înmatriculată în luna iulie, Dacia Spring rămâne în afara top 10 cu aproape 1.200 de unități, în timp ce modelul Ford Puma produs la Craiova este pe poziția a 17-a cu puțin peste 850 de unități.
În mod tradițional, mărcile germane sunt cele mai populare în rândul cumpărătorilor din România după marca națională Dacia, însă luna iulie a făcut excepție de la această regulă: datorită evoluției Toyota, mărcile din Japonia au avut o cotă de piață de 17,3%, cu peste trei puncte procentuale peste cota de piață a mărcilor germane (14,2%). O lună mai bună comparativ cu media au avut și mărcile sud-coreene (10,7%), urmate de cele din Franța.
În schimb, mărcile din China au înregistrat o cotă de piață de 2,5%, inferioară cotei lunare record de 3% atinsă în acest an. MG a contorizat 300 de unități înmatriculate, adică aproximativ 75% din aportul mărcilor chineze, în timp ce Lynk&Co a raportat cea mai bună lună a anului, cu 17 unități înmatriculate.
Datele publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată că în iulie 2025 ponderea mașinilor cu orice fel de sisteme hibride, inclusiv mild-hybrid (MHEV), full-hybrid (HEV) și plug-in hybrid (PHEV), a fost de peste 50% pentru a cincea lună consecutiv.
Totuși, este important de menționat că aceste date nu sunt neapărat relevante la nivelul pieței, în contextul în care în aceeași categorie sunt incluși atât hibrizii mild-hybrid, care au un rol minim în reducerea emisiilor, cât și hibrizii plug-in, care au baterie ce poate fi încărcată la priză.
În acest context, ponderea mașinilor cu motoare pe benzină fără sisteme hibride a scăzut la 22%, în timp ce mașinile diesel fără sisteme hibride au acaparat aproape 8% din piață.
Chiar dacă programul Rabla nu a început încă, românii au înmatriculat în luna iulie 525 de mașini electrice, astfel că iulie a devenit cea mai bună lună pentru acest tip de propulsie după februarie 2025. Totuși, cota de piață a fost de numai 3,2%, mult sub cota de aproape 5% din iulie 2024.
Dintre cele 525 de electrice înmatriculate în iulie, 61 au aparținut mărcii Tesla, cu ponderi aproape egale între Model 3 și Model Y. În schimb, în această lună a fost înmatriculată o singură unitate Dacia Spring, în timp ce Leapmotor, marca din China deținută parțial de Grupul Stellantis, a raportat doar 5 unități.
De asemenea, românii au înmatriculat în iulie aproape 2.800 de mașini cu GPL, corespunzător unei cote de piață de aproape 17%, care devine astfel și cea mai mare cotă de piață lunară pentru acest segment.
La nivelul primelor șapte luni ale anului, cota de piață a mașinilor cu orice fel de sisteme hibride, inclusiv mild-hybrid (MHEV), full-hybrid (HEV) și plug-in hybrid (PHEV), a ajuns la 49,5% și cel mai probabil va depăși pragul de 50% în lunile următoare.
Aproximativ un sfert dintre mașinile noi înmatriculate au motoare pe benzină fără sisteme hibride, în timp ce cota de piață a mașinilor cu sisteme GPL (12,3%) este semnificativ mai mare decât a mașinilor diesel (9,4%) și în creștere comparativ cu perioada similară a anului trecut (10,1%).
În ansamblu, piața auto din România a avut parte de o revitalizare în luna iulie, pe fondul unor promoții oferite de dealeri și a deciziei unor cumpărători de a profita de ultima lună cu TVA de 19%.
Pe de altă parte, luna august este în mod tradițional una dintre cele mai slabe luni ale anului în numeroase domenii, inclusiv în industria auto, ca urmare a perioadei tipice de concedii. Prin urmare, este de așteptat ca ultima lună de vară să fie una mai calmă pe piața auto din România, mai ales că cele mai recente informații indică lansarea programului Rabla în preajma zilei de 1 septembrie.
Foto principală: Dreamstime