Test Drive: Ford Puma mHEV 125 AT

Mașinile mici n-au nevoie de complicăciunile electrificării, dar parcă o hibridizare ușoară nu le-ar strica. Asta a gândit și Ford când a pus și motoraș electric în Puma. Funcționează?

Cine este și ce vrea Ford Puma de la noi?

Să pună România pe harta lumii! OK, am exagerat un pic, dar doar un pic. A făcut Dacia deja asta, dar e bine să mai avem încă un motiv de mândrie, nu? Ideea-i că Puma este cel mai bine vândut model Ford din Europa în acest moment. Și se fabrică la Craiova, după cum probabil că deja te-ai săturat să tot afli. Dar dacă tot suntem la trivia, iată încă două chestii prin care Puma s-a făcut remarcat în România: este primul vehicul – hai să-i zicem – hibrid (mild hybrid, ca să fiu precis) produs la noi în țară și, odată cu apariția versiunii ST, este cea mai puternică mașină produsă în România. Probabil că și asta știai deja, dar m-am simțit dator să o spun.

Revenind la model: Puma se adresează celor care vor ceva mai mult decât un hatchback de clasă mini (Fiesta, să zicem); și se pare că sunt din ce în ce mai mulți, pentru că piața SUV-urilor de segment B mustește. Ford, de exemplu, are doi reprezentanți în segment; și nu este excepția. Celălalt crossover Ford este EcoSport, fabricat tot la Craiova. O mențiune însă: Puma nu este chiar un mini-SUV, ci mai degrabă un maxi-hatchback.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Ford Puma este primul de felul său, așa că nu ai cu ce să-l compari cu ce a fost înainte. Dar poți să-l compari, dacă vrei, cu Fiesta, față de care este mai înalt (evident), dar și mai lung un pic. Și mai lat. Asta ajută la dinamică, dar și la spațiu. O să-ți vorbesc despre ele mai jos.

Cu cine se bate pe piața din România?

În vânzări, se bate cu Peugeot 2008, Renault Captur și Volkswagen T-Cross, care i-au luat fața în 2020 și în primul trimestru din 2021. Altfel, lista de rivali este îndestulătoare, de la nou-venitul Hyundai Bayon la focosul SEAT Arona, polivalentul Skoda Kamiq și la rebelii Nissan Juke și Opel Mokka.  

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am mers cu EcoBoost electrificat în versiune cu 125 CP, cuplat unei transmisii automate cu șapte rapoarte. 

Dacă-l vrei pe benzină, să știi că există două versiuni și că ambele sunt electrificate. Atât EcoBoost 125 cât și EcoBoost 155 pot fi configurate cu manuală în șase trepte sau cu automată în șapte. Singurul diesel din gamă este un EcoBlue de 1.5 litri, cu 120 CP; și vine doar cu manuală. Nu există tracțiune integrală pentru Puma, dacă vrei SUV Ford cu 4×4 du-te cu măcar o treaptă mai sus, la Kuga. 

Mi-a plăcut versiunea testată, cu toate că i-aș înțelege pe cei care care preferă unul cu 155 de cai-putere și cu manuală, ca să se bucure de șasiul mașinii. Cred că m-aș număra și eu printre ei.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

Valoarea declarată de Ford pentru această motorizare este de 5.8 l/100 km, în regim mixt. Eu am obținut 7.1 l/100 km, în stil de condus tot mixt; jumătate din drum a fost urban, iar cealaltă jumătate s-a întins în afara orașului. Rezervorul lui Puma are 42 de litri. Autonomia reală ar trebui să te poarte vreo 500 de kilometri cu un plin.

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

De fiecare dată când merg cu un crossover (de fapt, chiar și cu un hatchback mini) mă mir de cât de bine se simte la drum lung, în ciuda naturii sale minione. Există și excepții, firește, precum motorizările care încă vin cu manuală în cinci trepte. Nu e cazul aici. 

Sigur, nu ești izolat fonic la fel de bine ca într-un model de clasă mai mare, adică mai scapă ceva zgomot de rulare la interior, însă nimic într-atât de supărător încât să nu ai chef să pleci în vacanță cu mașina. Sau să părăsești orașul, indiferent de ocazie. 

O treabă faină pe care o are Puma este sistemul mild hybrid, care contribuie când trebuie și cât trebuie la umplerea golului de putere specific motoarelor supraalimentate. E genul de chestie (subtilă, ce-i drept) de care crezi că nu ai nevoie până când o vezi la lucru, apoi te întrebi de ce nu face toată lumea asta. 

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Este suficient de confortabil încât să nu te plângi că n-ar fi, dar suficient de bine amortizat încât să-ți pună zâmbetul pe buze pe drumuri virajate. Pe asfaltul vălurit din București nu o să treci ca și cum ai pluti, dar dacă dai de hopuri îți dai seama că nu e chiar atât de rea viața în mașina asta.

Dar adevărata bucurie o trăiești când te apucă bâzdâcii și începi să frânezi mai puțin și să te lași pe umerii anvelopei mai mult. Nu te gândi acum că o să parcurgi virajele pe trei roți, dar Puma are suficientă stăpânire de sine (adică amortizare și sisteme electronice de stabilitate) încât să-i facă pe pasagerii tăi să se întrebe dacă ești normal la cap. Am pățit.

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place cum a mascat Ford creșterea în dimensiuni față de Fiesta, în sensul că te bucuri de ce are să-ți ofere un crossover (adică poziție la volan ceva mai înaltă, practic) fără să trebuiască să conduci ceva care arată ca un hatchback țuguiat. 

Cum sunt materialele la interior?

Sunt decente. În funcție de echipare, vei fi răsplătit cu materiale de calitate. Vei da și peste plastice ieftine și tari, în locuri unde poate ți-ai dori ceva mai moale, precum ar fi fețele ușilor. Nu uita că este o mașină care încearcă să-ți ofere cât mai multe, pe bani cât mai puțini, până la urmă. În felul acesta nu vei fi dezamăgit de ce găsești în Puma. Ce nu-mi place la Ford este că, indiferent de cât de colorat și funky este exteriorul unei mașini, pe atât de negru și plictisitor este interiorul. Puțină culoare n-ar strica niciodată. Apreciez, însă, că inserțiile piano black nu sunt o abordare familiară. Prefer oricând imitația de fibră de carbon în locul piano black.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

În mod surprinzător, patru, cu mențiunea ca cei din spate să nu fie mai înalți de 1.8 metri dacă vor să călătorească în confort. Dacă optezi pentru trapa panoramică, spațiul la cap va fi și mai mult redus, ține cont și de asta. Și, la fel de surprinzător, în portbagaj dispui de 456 de litri, dar și de un spațiu suplimentar de 80 de litri ascuns sub podea, în care să-ți pui mizeriile. Serios, e conceput pentru a-ți depozita liniștit lucrurile literalmente murdare. MegaBox, căci așa se numește acest portbagaj special, poate fi curățat cu ușurință. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Puma a primit cinci stele Euro NCAP, cu rating de 94% pentru pasagerii adulți, 84% pentru copii, 77% pentru participanții la trafic vulnerabili și 74% pentru sisteme de asistență. Puma vine echipat cu airbaguri frontale, laterale și cortină. Senzorii de parcare spate, sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație, sistemul de asistență pre-coliziune și frânare post impact, sistemul de avertizare la părăsirea benzii și asistentul de menținere pe bandă și sistemul de detectare a oboselii șoferului sunt incluse în dotarea standard. 

Opțional, poți bifa Pachetul Asistență Șofer, care suplimentează lista de dotări de siguranță cu senzori de parcare față, cameră video de marșarier, asistent la parcare, sistem de asistență pre coliziune cu cameră și radar, sistem de monitorizare a unghiului mort (cu Cross Traffic Alert și Active Braking), pilot automat adaptiv (cu Evasive Steering).

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Cutiuța magică din portbagaj! Este mai utilă decât te-ai gândi. E genul de chestie care pare extra până în momentul în care te trezești că ai chestii cu care n-ai vrea să-ți pătezi căptușeala portbagajului. Momentele astea sunt rare, dar sunt mai dese decât ne-am dori noi.

Și poate că nu o fi Puma chiar un SUV, sau măcar un mini-SUV, însă pragurile sunt acoperite de portiere – o soluție văzută de regulă la SUV-uri, ca să nu-ți murdărești pantalonii când cobori din ele –, iar portbagajul primește, opțional, deschidere electrică.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu are conectivitate wireless pentru Apple CarPlay și Android Auto. Puma vine, în schimb, cu un modem încorporat și cu serviciul FordPass – pentru care trebuie să plătești lunar, după ce se termină perioada de grație. Cu FordPass vei putea să-ți actualizezi live sistemul de navigație al mașinii, spre exemplu, vei avea internet wireless în mașină și vei putea chiar să interacționezi cu ea prin aplicația dedicată. Sistemul de infotainment este mulțumitor prin grafică și timpi de reacție. 

Cât mă costă toată afacerea?

Depinde de afacere, pentru că pe lângă diversitatea de oferte de motorizare ai de ales și între mai multe niveluri de echipare. Mașina testată costă circa 35000 €, dintre care vreo 7700 € sunt opționalele. Însă Ford nu te lasă să pleci din showroom – fie că vorbim de cel virtual sau de unul fizic – fără să te îmbuneze cu un „avantaj client”, adică o reducere. Prețul final al mașinii testate, de exemplu, este de 31000 €. Este o ofertă „de mijloc”, pentru că găsești oferte decente în ambele direcții. Poți să-ți cumperi o Puma și cu 21000 €, spre exemplu.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Ce primești de ăia 21000 €? Un Puma în echipare Titanium, cu EcoBoost hibridizat (cu 125 CP și transmisie manuală), cu jante de 17 inch, faruri eco-LED (faza lungă este pe halogen), lumini de zi și stopuri cu LED, senzori de parcare spate, oglinzi cu rabatare electrică și încălzire, geamuri electrice, tapițerie textilă, infotainment SYNC 3 de 8 inch, aer condiționat manual și suita de sisteme de siguranță pe care le-am enumerat mai sus.

De aici, fiecare dintre cele patru niveluri de echipare superioare (Titanium X, ST Line, ST Line X, ST Line V), adaugă câte ceva listei de dotări standard. Oricare dintre acestea poate fi selectată în asociere cu oricare dintre motorizările mild hybrid sau diesel. Există apoi nivelurile de echipare Puma ST 1 și ST2, dar acelea sunt disponibile doar pentru motorizarea EcoBoost de 1.5 litri, cu 200 CP.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru cum se mișcă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că scaunele Sport nu sunt chiar sport. Și că nu ai opțiunea să-ți configurezi un non-ST cu scaunele Recaro de pe ST.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Arunc un pic de culoare la interior, că prea e negru totul pe-acolo.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei un hatchback mai corpolent, care-ți oferă mai mult spațiu și în care stai mai sus. Poziția la volan este cu 6 centimetri mai înaltă decât într-un Fiesta.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… vrei un mini-SUV care să poată escalada fără efort bordurile din oraș. Garda la sol este de nici 17 centimetri, iar consola față nu ajută nici ea.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. În versiune ST. Hehe!

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un crossover confortabil care se și conduce bine. 

Logo Ford

Ford Puma

1.0 ECOBOOST MHEV 125HP TITANIUM DCT

de la 23.300 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
125 CP
Cuplu maxim sistem
200 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
999 cmc
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
16 CP
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.4 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.6 s
Viteză maximă
190 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4186 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1805 mm
Înălțime
1538 mm
Ampatament
2588 mm
Volum portbagaj
406 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1161 litri
Masa proprie
1326 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
23.300
Preț mașină testată
31.050 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing