Test drive Ford Puma ST

Familia de modele performante Ford include acum și un „hot crossover”. Cu ADN preluat de la Fiesta ST, noul Puma ST promite la fel de multă distracție. Are gene românești, fiind fabricat la Craiova.

Cine este și ce vrea Ford Puma ST de la noi?

Ford Puma ST este cea mai puternică versiune a SUV-ului de clasă mică din oferta diviziei europene a producătorului din Michigan. Preia trenul de rulare de la Fiesta ST și oferă 200 CP dintr-un motor turbo de 1.5 litri cu trei cilindri. Mai important pentru nou este că modelul este produs în România, la uzina Ford de la Craiova.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Puma este un SUV aflat la prima generație. Împarte o serie de elemente cu actuala generație Fiesta și cu SUV-ul EcoSport, dar oferă un look modern și sportiv. Iar în versiunea ST, lucrurile sunt duse la extrem. Roți mari, suspensie sport rigidă, evacuare dublă și scaune sport desprinse parcă dintr-o mașină de competiție. Puma ST este visul oricărui adolescent și nu numai.

Cu cine se bate pe piața din România?

Dacă ne uităm doar în segmentul SUV-urilor de clasă mică, Ford Puma ST nu are prea mulți concurenți. Germanii nu au inventat încă un Volkswagen T-Cross GTI sau un Seat Arona Cupra, iar Nissan nu a mai creat o versiune Nismo pentru noul Juke. Puma ST va avea însă de înfruntat proaspăt lansatul Hyundai Kona N, dar acesta va veni în țara noastră doar peste câteva luni. Practic, segmentul crossover-urilor rapide este aproape virgin și cu siguranță vom vedea o serie de modele noi în viitor.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Ford Puma ST preia motorizarea și trenul de rulare de la modelul Ford Fiesta ST. Sub capota bulbucată găsim propulsorul turbo cu trei cilindri de 1.5 litri ce dezvoltă 200 CP la 6000 rpm și un cuplu maxim de 320 Nm între 2500 și 3500 rpm. La nivel de echipare sunt disponibile două variante, diferențele fiind date de o serie de dotări. Deci, pentru o Puma ST „cu de toate”, alegeți nivelul de echipare ST2, ce aduce farurile cu tehnologie full LED, etriere de culoare roșie și sistem keyless entry.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Pentru că avem de-a face cu un model performant, consumul de carburant cade pe locul al doilea atunci când vine vorba de eficiență. Ford Puma ST este un hot crossover, fără sisteme de tip mild-hybrid care să ajute consumul de carburant. Oficial, Ford spune că motorul de 1.5 litri turbo de pe Puma ST consumă în medie 6.9 litri/100 km. Pe parcursul testului nostru și pe un traseu preponderent urban, computerul de bord a înregistrat o medie de 10.5 litri/100 km. Cu un rezervor de benzină standard de 45 litri, Puma ST oferă o autonomie de aproximativ 400 kilometri cu un plin de carburant

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Ford Puma ST este un crossover performant cu un puternic caracter sportiv. Poți sesiza asta doar apropiindu-te de mașină: jante mari, anvelope cu flanc mic, spoiler față agresiv, evacuare dublă și nu numai. La volan stai așezat pe un scaun sport dintr-o bucată cu o excelentă susținere laterală, dar care la drumuri lungi devine inconfortabil, mai ales din cauza șezutului foarte tare. În plus, acest gen de scaune se potrivește celor cu o conformație fizică atletică, pentru cei mai corpolenți poate deveni un chin. Puma ST se simte cel mai bine pe un drum virajat, pe asfalt impecabil și pe distanțe medii. Acolo este în elementul ei. În oraș va fi chinuită de numeroasele denivelări și va transmite acest chin și celui de la volan prin intermediul suspensiei dure și a roților mari.

Însă, în momentul în care scăpăm din oraș către un drum pustiu plin de viraje, uiți de scaunele tari și de suspensia prea dură. Motorul cu trei cilindri începe să mârâie ca o pisică întărâtată, iar modul sport aduce cu el și pops and bangs livrate pe evacuarea dublă a sistemului de eșapament. Direcția este comunicativă și vrei să înșiri viraj după viraj cu zâmbet tâmp pe față. Dintr-o mașină de familie, Puma ST se transformă pe drumurile virajate într-o adevărată felină. Iar dacă vrem mai mult, Puma ST oferă și un mod de rulare Track, recomandat pentru folosirea exclusivă pe circuit.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensiile nu sunt confortabile. Sunt rigide, pentru a pune accent pe caracterul sportiv al mașinii, iar acest lucru este amplificat și de jantele mari cu diametrul de 19 inch încălțate cu anvelope Michelin Pilot Sport de 225/40 R19. Fiecare denivelare este simțită de cel de la volan și de pasagerul din față, scaunele sport având grijă ca feedback-ul din partea caroseriei să fie transmis către ocupanți. Astfel, trecerea peste linii de tramvai, limitatoare de viteză sau trecere la nivel cu calea ferată va fi făcută la viteză mică, pentru a limita disconfortul pasagerilor. Însă reversul medaliei este că Puma ST va sta excelent pe orice fel de viraj abordat într-un ritm sportiv. Ford și-a echipat modelul inclusiv cu un mod de rulare dedicat circuitului, dovedind că are încredere totală în modelul pe care l-a produs. Puma ST este astfel un crossover pentru familie în timpul săptămânii, iar în weekend te poți duce la cel mai apropiat circuit pentru o sesiune de distracție. A, să nu uit, există inclusiv launch control, pentru demaraje ca din pușcă.

Cum ți se pare designul exterior?

Puma ST amplifică designul exterior al modelului standard, dar aceleași elemente ies în evidență: blocurile optice mari amplasate în partea superioară într-un mod ce te duce cu gândul la Porsche 911, linia musculoasă generală și faptul că, deși este un crossover, Puma este cam la fel de înaltă ca orice alt hatchback de clasă mică sau compactă. Fără discuție, Puma este cel mai atrăgător model din gama Ford din acest moment dacă exceptăm exoticul Mustang. Versiunea standard a lui Puma a crescut mult în preferințele clienților Ford din România, devansând în vânzări EcoSport și chiar și Fiesta.

Cum sunt materialele la interior?

Materiale folosit de Ford pentru interiorul modelului Puma ST sunt un mix între plastic moale și dur. Dacă pe bord au fost folosite materiale mai plăcute la atingere, pe fețele interioare ale portierelor avem suprafețe tari. Scaunele sport furnizare de Recaro sunt însă ornate cu sigla ST și sunt tapițate cu piele, pentru un feeling sportiv complet.

Partea mai puțin bună este că nu poți lăsa scaunul suficient de jos pentru o poziție mai bună la volan. Ford a preluat instrumentele de bord digitale de la Fiesta, inclusiv ecranul central de 8 inch, care iese în afara consolei centrale. Ecranele folosesc o temă albastră, iar grafica are deja un aer învechit. O animație te întâmpină când te urci în mașină, iar levierul schimbătorului de viteze a primit un element metalic în zona superioară. Elementele cromate sunt de altfel tema interiorului, la fel și un plastic care imită fibra de carbon în zona planșei de bord. Volanul este însă poate cel mai plăcut element al interiorului: este suficient de gros, îmbrăcat în piele perforată și are pe el o serie de comenzi utile, inclusiv butonul S, care pune mașina automat în modul Sport. Mai trebuie să remarcăm pedalele sport din aluminiu, hayonul cu acționare electrică și celebrul spațiu suplimentar de depozitare de sub podeaua portbagajului, numit Megabox, care se poate dovedi extrem de util în anumite situații. Nu există, însă, roată de rezervă.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru pasageri încap în condiții de confort decent, iar cinci vor fi înghesuiți la nevoie. Puma ST are ca bază Fiesta, iar dimensiunile interioare sunt relativ compacte. Pentru un cuplu, Puma ST poate fi o soluție, chiar dacă suspensii dure nu vor fi pe placul tuturor. Portbagajul este încăpător, oferind un volum de 456 litri ce poate fi mărit la 1.216 litri prin rabatarea spătarului banchetei spate.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Este cât se poate de sigură. EuroNCAP a testat modelul Ford Puma la lansarea din 2019 și i-a acordat un scor general de cinci stele. Gradul de protecție pentru pasagerii adulți este de 94%, iar cel pentru pasagerii infanți este de 84%. Puma oferă protecție ridicată și pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (77%), iar pentru sistemele de asistență a primit scorul de 74%.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Ford Puma ST vine la pachet cam cu tot ce poate oferi un automobil la nivel de tehnologie în anul 2021. Ce-i drept, la nivel de motorizare, inginerii Ford au ales un motor de cilindree relativ mică, cu trei cilindri, dar fără niciun grad de electrificare. Pentru transmisie au ales soluția cutiei manuale, care îl implică mai mult pe cel de la volan, pentru o experiență completă. Mi-a rămas în minte sistemul Launch Control, pe care nu îl întâlnești prea des în acest segment. De obicei este rezervat de modelele sport performante cu prețuri duble față de micuțul crossover Ford. Sistemul vine doar ca opțiune la pachet cu nivelul superior ST2. Performance Pack costă 1000 euro și conține Launch Control, diferențial cu alunecare limitată și indicator pentru schimbarea optimă a treptelor de viteză.

La interior, Puma ST folosește sistemul infotainment SYNC 3 ce este operat în special prin intermediul display-ului central tactil, dar poate primi și comenzi vocale. Sistemul beneficiază și de butoane fizice pentru principalele funcții, dar și pentru volumul sistemului audio și pentru selectarea postului radio. Apple CarPlay și Android Auto sunt prezente la apel, plus sistem de încărcare fără fir a telefonului mobil. Conexiunea Apple Carplay sau Android Auto este posibilă însă doar prin conectare fizică prin fir. Puma ST are și sistem de navigație cu o hartă clară și ușor de folosit. Pentru muzică, modelul dispune de un sistem audio B&O cu 10 incinte acustice.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Poate capacitatea de a conecta un telefon la Apple CarPlay/Android Auto fără fir și o grafică ceva mai modernă pentru instrumentele de bord. În rest, pentru ceea ce vrea să fie, Puma ST este perfect echipată.

Cât mă costă toată afacerea?

Destul de mult. Modelul de test, în echiparea de top ST2 plus o serie de dotări opționale, ajunge la un preț de 37.050 euro cu TVA inclus.

Cu ce vine în echiparea standard?

Ford Puma ST vine în echiparea standard cu jantele de 19 inch Magnetite cu anvelope 225/40 R19H, spoilerul față special cu design ST și grila cu logo ST, oglinzi retrovizoare cu acționare electrică, iluminare podea cu logo inscripționat, geamuri spate și lunetă în tentă fumurie, schimbător de viteze cu design ST, scaune sport Recaro, tapițerie piele Salerno și piele ecologică, sistemul SYNC3, 2 porturi USB, sistem navigație, sistem audio B&O cu 10 difuzoare, suspensie sport ST, parbriz încălzit, scaune față încălzite, senzori parcare, buton pornire motor, volan încălzit, încărcare wireless telefon mobil. Nivelul ST2 mai aduce farurile full-LED, etriere de culoare roșie, aer condiționat automat și sistem alarmă.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru a deține un automobil care poate fi folosit ca mașină de familie în timpul săptămânii și ca track car în weekend.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Scaunele sport sunt inconfortabile pe distanțe lungi.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

…vrei să te distrezi pe fiecare drum de munte sau pe circuit.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

…cauți confort în crossover-ul tău de oraș.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Dacă aș mai avea 25 de ani, da.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Un hot crossover ce va pune un zâmbet pe fața ta la orice drum.

Fișa tehnică a mașinii:

Puma

ST

de la 21.050 €
Sistem de propulsie
Benzină
Putere
200 CP
Cuplu
320 Nm
Transmisie
Manuală 6 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L3
Capacitate cilindrică
1497 cc
Putere maximă
200 CP
Cuplu maxim
320 Nm
Motor electric
Număr motoare
Putere maximă
Cuplu maxim
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
6.0 litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
6.8 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4266 mm
Lățime
1805 mm
Înălțime
1533 mm
Ampatament
2588 mm
Masă proprie
1358 kg
Portbagaj (min/max)
456/1216 litri
Volum rezervor
40 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5 stele
Preț
Preț de pornire model
21.050
Preț mașină testată
37.050
Leasing promo