Noua siglă Dacia: schimb de identitate

În 2021, Dacia a introdus o nouă identitate de brand. Iar de acum, noul logo și sigla modernă sunt prezente pe toate modele mărcii de la Mioveni.

Ultimii doi ani au fost plini pentru Dacia. Marca de la Mioveni a adus în fața publicului o gamă fresh de modele: Logan, Sandero, Sandero Stepway și Duster au primit noutățile pe care mulți le așteptau. Dar lângă modelele de tradiție care au pus cu adevărat marca Dacia pe buzele europenilor, în peisaj au apărut altele două. Cu potențial. Mare potențial.

Unul dintre ele a fost Spring, primul model electric comercializat de Dacia. Al doilea a fost Jogger, un monovolum-SUV-break cu până la 7 locuri care vine să umple golurile lăsate de Dokker și Lodgy. Lansat într-un context interesant pe o piață electrică în accelerare puternică, Spring a fost criticat de mulți pentru prestații și calitate, dar a răspuns cu degetul pe hartie: a impresionat prin vânzări, reușind să prindă Top 10 european al celor mai înmatriculate electrice în majoritatea lunilor care au trecut de la debut. Nici Jogger nu stă rău la capitolul popularitate, modelul fiind apreciat în multe dintre testele publicate atât la nivel intern, cât și în afară. Rămâne să vedem și rezultatele pe cifre de vânzări.

Toată această nouă poveste, pe care Dacia o scrie mizând în continuare pe valorile mărcii descrise prin simplitate și esențial, este de acum subliniată de un element nou. Iar acest element se numește identitate de marcă. Logoul și sigla nu mai erau noi și contrastau puternic cu ideile pe care Dacia încerca să le aducă în fața publicului. Nici elementele folosite în comunicarea media nu inspirau ideea de proaspăt. Pornind de la aceste informații, Dacia a decis să-și schimbe identitatea.

Primul pas

La începutul anului 2021, Dacia a prezentat conceptul Bigster. Prototipul nu dovenea cu un design mult peste ce văzusem până atunci la Dacia, dar aducea noutăți și la capitolul identitate de marcă. Pe Bigster am văzut un logo nou, o siglă nouă și o culoare de brand nouă. Și tot atunci am aflat că aceea va fi direcția către care merge Dacia.

Doar că o schimbare atât de importantă n-o poți face de azi pe mâine. Asta dacă nu ai cumva un buget nelimitat – caz imposibil pentru Dacia. E nevoie de timp ca să aliniezi lucrurile și ca la final să iasă imaginea pe care ți-ai dorit-o. Așa cum era de așteptat, Dacia a început transformarea cu pași simpli. Prima care a “cedat” sub presiunea noii identități a fost partea de comunicare. Site-urile, paginile din Social Media și toate broșurile editate (fizic sau online) s-au schimbat începând cu 17 iunie 2021. Și era imposibil să nu observi modificarea.

Spuneam mai sus că odată cu Bigster am observat trei elemente noi: logo, siglă și culori.

Logotipul, elementul central al noii identități vizuale, inspiră robustețe și stabilitate de la prima vedere. Desenul literelor este în mod voit minimalist – litera „D” este un „C” inversat – exprimând vizual atât simplitatea cât și ingeniozitatea specifice mărcii. Aspectul geometric al logotipului creează impresia că succesiunea de litere care îl compun se află într-o mișcare specifică unui angrenaj mecanic. Litera D din logotip amintește de o săgeată care exprimă ideea de dinamism al unui brand orientat spre viitor.

Dacia.

Sigla este un element de identitate care îi permite mărcii să fie recunoscută cu ușurință. Să vezi de la distanță că mașina care se apropie e una produsă de Dacia. Și mi se pare normal ca marca de la Mioveni să-și dorească să împrospăteze această imagine, în condițiile în care ultima retușare adevărată a siglei a venit în 2008.

Emblema este constituită din literele D și C unite asemenea componentelor unui lanț, exprimând astfel soliditate și legătură. Noua emblemă va permite identificarea cu ușurință a mărcii, chiar de la distanță. Simple și lizibile, cele două elemente forte – logotipul și emblema – exprimă soliditatea vehiculelor Dacia.

Dacia.

Dacia își propune să abordeze partea modernă și prin culori. Să aibă și o semnătură cromatică mult mai puternică. Iar din acest motiv, oficialii mărcii de la Mioveni au introdus odată cu conceptul Bigster și o paletă nouă de nuanțe de caroserie.

Noua paletă de culori, având în centru nuanța verde-kaki, evocă apropierea de natură, un reper important pentru clienții noștri și un teritoriu unde vehiculele Dacia își pun în valoare pe deplin capacitățile, asemenea emblematicului Duster. O serie de culori secundare completează gama: trei culori din sfera „terestru-mineral” – kaki închis, culoarea teracotei și nuanța nisipului și două culori contrastante – un portocaliu și un verde intens.

Dacia.

Iar toate aceste trei elemente au fost introduse în comunicarea Dacia.

Din online în offline

Al doilea pas a fost cel în care Dacia a transpus din online în offline – adică în lumea reală – elementele noi de identitate vizuală. Prima oprire a fost la sediile dealerilor.

Primul showroom care a marcat schimbarea a fost în orașul francez Melun, la circa 50 de kilometri de Paris. Și oricât de cârcotaș ai fi, n-ai cum să spui că noul look nu arată bine. Nu doar că e modern, dar mie mi se pare și un pic mai primitor. Desigur, e și o doză de subiectivism în afirmația asta.

Dealerul din Franța a fost proiectul pilot, însă din primăvară, și restul rețelei a început transformarea. În curând, și în orașul tău.

Dar punctul culminant al transformării identității de brand avea să-l reprezinte introducerea noilor elemente grafice pe modelele actuale ale mărcii.

Schimbare completă

Primele imagini cu Duster facelift au scos cumva la iveală și dorința publicului de a vedea noua identitate de brand și pe modelele mărcii de la Mioveni. Îmi amintesc că au fost comentarii suficiente care menționau noua sigla și noul logo. Doar că Dacia nu asta plănuise. Apoi, a venit rândul lui Jogger. Aceleași reacții în online vizavi de noile elemente prezentate de Dacia, dar încă neimplementate.

Dacia avea o strategie clară, iar în planul anunțat încă din iarna anului trecut, modelele mărcii urmau să treacă prin schimbările așteptate abia la jumătatea lui 2022.

Și iată-ne în iunie 2022.

Toată gama Dacia primește un facelift generat de implementarea noii sigle. Logan, Sandero, Sandero Stepway, Duster, Jogger și Spring au acum un look nou. Și nu cred că doar eu am această impresie, dar o siglă nouă schimbă binișor impactul asupra designului.

Noua emblemă se numește Dacia Link și o vei vedea atât în centrul grilei frontale cât și pe jante. Și ca transformarea să fie coerentă, designerii au adus modificări și la nivelul calandrului.

Pentru partea din spate, Dacia a păstrat logotipul complet, element pe care îl vei observa și pe volanul modelelor. Odată cu aceste schimbări, o să mai observi o noutate: nuanța Gris Mégalithe pe barele de pavilion, pe scuturile de protecție față și spate, dar și pe carcasele oglinzilor retrovizoare ale modelelor Sandero Stepway, Spring și Duster.

Iar ca pachetul să fie complet, clienții vor putea comanda modelele mărcii în noua culoare de caroserie Lichen Kaki.

Prezentarea noii identități vizuale pe toate modelele gamei Dacia reprezintă cel de-al treilea și ultimul capitol al strategiei lansate în urmă cu mai mult de un an. Acest nou univers vizual reflectă valorile noastre – simplitate, robustețe, spirit autentic– sub o formă mai afirmată și mai modernă. Noua identitate reprezintă un impuls vizibil pentru Dacia în îndeplinirea ambițiilor sale.

Denis Le Vot, directorul general Dacia.

Comenzile pentru modelele Dacia cu noua identitate vizuală vor fi deschise din 16 iunie, iar prezentarea oficială – cu public – a noii game va avea loc la Salonul Auto de la Paris, eveniment programat pentru luna octombrie a acestui an. Primele modele sunt programate să ajungă la dealeri la finalul acestui an.

O scurtă istorie a siglelor Dacia

La debut, marca Dacia a folosit o siglă cu elemente caracteristice județului Argeș: acvila și muntele inserate într-un scut. Așa arăta identitatea grafică a mărcii în 1968. A doua transformare importantă a avut loc în 1980, an în care, Dacia a renunțat la la toate aceste elemente și a ales ceva simplu: denumirea mărcii scrisă cu alb pe fond negru. Desigur, între cele două a existat și o variantă hibridă, în care însemnele județului Argeș și-au pierdut culorile.

În 2003, odată cu lansarea lui Solenza, Dacia a introdus o siglă cu aspect 3D. Culoarea dominantă a scutului era albastrul, iar numele mărcii a fost scris cu argintiu. În plus, această siglă a fost preluată și de prima generație Logan.

Ultima transformare importantă pregătită de Dacia la nivelul identității vizuale a venit în 2008. Emblema a debutat pe prima generație Sandero, model care astăzi reușește să urce pe podiumul celor mai înmatriculate modele din Europa.

Bigster anunță viitorul

Pe lângă schimbarea identității de brand, Dacia pregătește o transformare și mai importantă: o nouă filozofie de design dictată de conceptul Bigster. Într-un interviu exclusiv Autocritica.ro, Mihai Bordeanu, Country Head Dacia, a vorbit despre ce înseamnă Bigster pentru marca de la Mioveni.

AUTOCRITICA: Când va fi lansată pe piață versiunea de serie a conceptului Dacia Bigster?

MIHAI BORDEANU: E un concept la care lucrăm. Ce pot să confirm este că mașina pe care o s-o lansăm va fi foarte apropiată estetic de ceea ce vedem pe acest concept. Știm că de multe ori nu se întâmplă asta, dar de această dată este un angajament: versiunea de producție va fi foarte, foarte aproape de concept. Concept care nu e altceva decât o declarație de intenție: spunem „Vrem să fim acolo, vrem să fim în segmentul compact”. Segment care, după cum știm, adună crema modelelor de acest tip la nivel european.

Bigster – așa cum îl vedem acum – nu reprezintă doar poziționarea Dacia într-un segment nou, ci și într-un wireframe de design nou. Pentru că vedem elemente noi pentru Dacia pe care probabil că le vom vedea în viitor și pe restul gamei.

Sigur. Bigster este o declarație de intenție și la nivel de design. Vedem aici proeminent noua identitate de marcă, cu logo-ul nou. Practic, designul respiră noua identitate de marcă – outdoor, robustețe, simplitate. Bigster este o imagine a mărcii Dacia așa cum o vedem noi acum pentru viitor. Este future-ready, să-i spun așa. Dar, ca să vă răspund la întrebare, da – se vor regăsi elemente și pe alte modele.

Apropo de design: Bigster arată că poți să faci design contemporan în abordarea Dacia, Design to Cost. Designul contemporan nu trebuie să coste mult. Dar trebuie să știi să-l faci. Noi am făcut-o deja de câteva ori și am făcut-o bine. Iar Bigster este încă o ilustrare a acestui aspect.