Mini Aceman Concept: noua eră Mini

Mini, marca britanică celebră în întreaga lume, se află la un punct de cotitură. Și-a asumat electrificarea totală a gamei de modele până în anul 2030, dar trebuie să își păstreze spiritul care a consacrat-o. Mini Aceman ne arată direcția în care va merge brandul.

Talstrasse, Düsseldorf, Germania. O adresă din centrul orașului, pe o stradă unde nimic nu trădează faptul că s-ar petrece un eveniment special. În spatele unei uși de garaj se află locul secret ales de marca Mini pentru a-și prezenta viitorul: conceptul Mini Aceman.

Cu o zi înainte de publicarea fotografiilor oficiale ale conceptului Aceman, Mini ne-a pus față în față cu mașina prin care își definește viitorul. În cadrul unui eveniment restrâns găzduit de orașul de pe Rin, la care au participat Stefanie Wurst, șefa mărcii Mini, și Oliver Heilmer, șeful Departamentul de design, am putut vedea de aproape cum arată Mini Aceman.

Aceman va deveni model de serie în 2024

Acest concept are un rol foarte important pentru Mini din două motive: anunță un viitor crossover electric de serie ce va fi lansat în 2024 și introduce un nou limbaj de design, care va caracteriza toate modelele mărcii.

Limbajul de design este numit Charismatic Simplicity și implică linii angulare simple, o nouă experiență digitală la interior și utilizarea responsabilă a materialelor, pielea și elementele cromate fiind acum eliminate din oferta mărcii.

Mini și-a bazat istoria modernă pe reinterpretarea caroseriei clasice cu trei portiere. Pentru a rămâne competitivă și a atrage și alte categorii de cumpărători, gama a fost diversificată ulterior, fiind adăugate noi variante de caroserie pentru modelul de bază, dar și o mașină complet nouă, Countryman. Acesta a fost primul crossover al mărcii și s-a bucurat de succes. Acum, pentru a continua acest trend, dar și pentru a-și asuma orientarea către electrificarea totală, Mini a lansat conceptul Aceman. 

Mini Aceman țintește segmentul B premium, iar proporțiile modelului de serie vor fi similare cu ale conceptului. Nu va avea însă roți de dimensiuni mari, iar la interior vor apărea guri de ventilație, dar cele mai multe elemente de design și materiale vor fi preluate de mașina de serie. Zonele textile de la interior, obținute prin reciclare, sunt impresionante la atingere și se remarcă prin culorile vii contrastante.

Interior aparte

Pentru interiorul lui Mini Concept Aceman, am dorit un aspect minimalist combinat cu materiale de înaltă calitate și culori prietenoase. Digitalizarea ne permite să oferim un concept de operare minim și, în același timp, să maximizăm experiența într-un mod tipic Mini.

a explicat Oliver Heilmer, imediat după dezvelirea conceptului în cadrul evenimentului de la Düsseldorf. 

Deși elementele de la interior au fost simplificate la minim, displayul central rotund a fost păstrat. Acesta folosește tehnologia OLED, iar sub el se află în continuare o serie de comenzi fizice. Oliver Heilmer a mărturisit că designul interior a fost inspirat de primului model al mărcii britanice, creat de Sir Alec Issigonis, iar echipa lui a urmărit să recreeze simplitatea interiorului, cu un singur element central și doar câteva comenzi fizice. Partea cea mai interesantă este că displayul central e completat de întreaga consolă printr-o serie de proiecții direct pe materialul textil, pentru un efect de afișaj pe tot bordul. Există trei „Experience Modes“: Personal, Pop-Up și Vivid. Acestea combină afișaje specifice și universuri coloristice care sunt reprezentate pe ecranul central circular și prin proiecția interioară, plus un decor sonor coordonat.

Sistemul de afişare şi control din versiunea de producţie va fi bazat pe cea mai recentă generaţie a sistemului de operare Mini, care pentru prima dată este construit pe baza Android Open Source Project (AOSP). Acest lucru permite o extindere fără precedent şi deosebit de vastă a caracteristicilor digitale.

Suprafețele largi și ușor curbate în zona panourilor portierelor și a planșei de bord dau senzația unui spațiu generos. Plafonul panoramic de sticlă îi permite luminii naturale să inunde habitaclul, iar pe suprafața sa apare un tipar creat de barele transversale și diagonale de pe plafon, care redă motivul drapelului Union Jack, amintindu-ne de originile mărcii. Un alt element specific noului design este consola centrală dintre cele două scaune din față, care poate fi configurată după nevoile utilizatorului.

Experience Modes

Modul Personal îi permite proprietarului să transfere o imagine la alegere pe afişajul OLED. Această formă nouă de personalizare este completată de o proiecţie a imaginii în mişcare pe tabloul de bord care poate, de exemplu, să arate formaţiuni de nori, valurile oceanului şi suprafaţa strălucitoare a unei piscine. Proiecţia selectată este însoţită de un fundal sonor adecvat.

Modul Pop-Up din Mini Concept Aceman va oferi o experiență de navigare aparte şi câteva elemente surprinzătoare. Sistemul sugerează destinaţii pe baza unei categorii selectate de utilizator, apoi arată traseul pe afişajul OLED şi prin proiecţie pe tabloul de bord. De exemplu, vei putea alege o activitate de agrement atractivă din categoria “Adventures”, un restaurant popular din “Tasty” sau o locaţie de evenimente ca destinaţie “Trending”. Sunete specifice sunt redate pentru fiecare categorie pentru a induce şi mai mult sentimentul de anticipare a experienţei viitoare.

Modul Vivid permite un design interactiv al zonei de afişare pe ecranul OLED şi pe suprafeţele adiacente. Aceasta reprezintă o funcţie inovatoare de divertisment care poate fi folosită atât în pauzele scurte la oprirea la semafor, cât şi în timpul încărcării bateriei. Pur şi simplu atingi afişajul tactil pentru a crea “letter bubbles” colorate din componentele inscripţiei “Aceman” şi le muți la stânga şi la dreapta pe tabloul de bord. Literele au propriul algoritm de mişcare şi interacţionează între ele în proiecţie prin suprapunerea şi formarea de forme şi modele grafice fluide. Elementele grafice ale Modului Vivid sunt subliniate de sunete experimentale al căror ritm se schimbă constant odată cu interacţiunea dintre utilizator şi automobil.

Mini Aceman are patru portiere fără rame și un hayon amplu și poate transporta cinci persoane. Conceptul are o lungime de 4,05 metri, o lățime de 1,99 și o înălțime de 1.59. Pasajele ample pentru roți permit alegerea unor jante de 20 de inchi. Grila frontală este complet închisă și integrează elemente LED Matrix care creează efecte de iluminare specifice. Blocurile optice, care integrează și luminile de zi, renunță la forma rotundă clasică, specifică pentru marca Mini, în favoarea unui design angular. 

Legat de sistemul de propulsie, reprezentanții mărcii nu au vrut să divulge nimic. De asemenea, deși construcția viitorului model de serie Aceman va avea loc cel mai probabil în China, acest lucru nu a fost confirmat oficial. Din informațiile care au circulat înainte de lansare, Mini Aceman va fi disponibil cu două variante de baterie și două variante de putere. Versiunea de bază va avea aproximativ 180 CP și o baterie de 40 kWh, iar cea mai puternică, în jur de 215 CP, cu o baterie de 50 kWh.