Dacia Duster: Vedeta locală

Dacia Duster a ajuns la a treia generație, iar în roadtripul Cars & Roads Greece by Michelin testăm timp de 9 zile versiunea full-hybrid.

În ultimii ani, Dacia s-a transformat. În bine. Cel puțin asta e părerea mea. Marca de la Mioveni a scăpat de designul care n-ar fi trezit pasiuni nici măcar celor care au început să deschidă internetul liber din 2015 încoace. Și a scăpat și de platformele vechi ale grupului Renault, dar și de motorizările despre care astăzi mai putem citi doar în știrile apărute pe piețele emergente.

Și în tot acest proces de transformare, Dacia a lovit bine de tot în orgoliul producătorilor, care până nu demult luau în calcul marca de la Mioveni doar atunci când pe ordinea de zi apărea situația prețurilor. Din low-cost, Dacia a devenit best-buy. Și nu-i doar un termen de marketing pe care oamenii din intern îl aruncă celor care cred în continuare că Dacia face mașini ieftine și atât. E un termen cu mult substrat în spate.

Și pe lângă performanța realizată de Sandero în Europa – au contribuit și românii la locul doi obținut de hatchback-ul Dacia în 2023, dar nu ei au fost scânteia care a susținut flacăra vânzărilor – Duster a continuat să sucească clienți în ritmul în care ne-a obișnuit de câțiva ani. A încheiat anul pe un onorabil loc 5 în segmentul SUV și pe locul al 15-lea la general.

Doar că situația din 2023 s-ar putea schimba major în favoarea lui Duster. Motivul? SUV-ul are de acum o generație nouă. A treia. Și, din perspectivă personală, e mai matură și mai arătoasă ca niciodată.

Iar noul Duster, în versiune full-hybrid – premieră pentru modelul românesc – face parte din caravana care pleacă în Cars&Roads Greece by Michelin, un roadtrip de 9 zile în care 18 jurnaliști și creatori de conținut vor testa în Grecia – evident – și Bulgaria 6 dintre cele mai noi SUV-uri hibride lansate în România în ultimele 12 luni.

Rădăcini comune

Noul Duster are la bază arhitectura CMF-B dezvoltată de Renault și prezentă deja la rădăcinile unor modele precum Sandero, Logan și Jogger. Astea sunt doar modelele care au buletin românesc. În Alianță, aceeași platformă e pusă la treabă pe Clio, Captur, Arkana, ASX și Colt. Cum ziceam și la început, Renault nu-și trimite platformele să moară în curtea Dacia. Metaforic vorbind.

În ceea ce privește dimensiunile, pus pe cele 3 axe, noul Duster arată cam așa: 4343 de mm lungime, 1.813 mm lățime și 1.656 de mm înălțime. Ampatamentul – că de-aici încolo se măsoară tot ce ține de spațiul oferit la interior – e de 2.657 de mm. Spre deosebire de fostul Duster, diferențele nu sunt majore, deci tot în partea de sus a segmentul B va fi poziționat. Pe o treaptă mai sus – segmentul C – mai avem puțin de așteptat. Bigster e pe drum.

Designul face diferența

Să știți că n-am aruncat acel Bigster în text doar ca să vă arăt că știu ce planuri are Dacia. L-am pus cu un motiv. Pentru că muza care a stat la baza noului Duster a fost conceptul Bigster.

Nu te gândi c-o să mă apuc acum să descriu imagini. Din contră. Te las liniștit să le privești și să tragi singur concluziile.

Ce vreau eu să adaug ar fi următorul lucru: al treilea Duster arată bine. Iar în contextul actual, cu peste 20 de rivali în segment, designul devine unul dintre lucrurile care fac diferența între a finaliza comanda și a pleca spre alt producător.

Iar pe lângă design, Duster va putea, la fel ca până acum, să tragă clienții de partea lui și cu prețurile. Ajung și acolo.

Totuși, vreau să punctez trei lucruri la nivel de design. Primul ar fi integrarea mânerelor portierelor spate în montantul C. Al doilea, utilizarea Starkle, un material reciclat din polipropilenă în proporție de până la 20%, pentru anumite elemente de caroserie – îl recunoști după micile particule albe prezente în textură. Ultimul, vopseaua din elementele de protecție față/spate este injectată în masa materialului înainte de procesul de formare al componentei. Practic, zgârieturile fine nu vor afecta vopseaua.

Interior asortat

Pentru prima dată, Dacia pare că a înțeles că n-ar fi rău ca interiorul să fie asortat cu exteriorul. Prin urmare, motivele geometrice folosite în afara caroseriei și-au găsit loc și la interior. Motivul “Y” folosit pentru stopuri și faruri e acum element decorativ pentru carcasele gurilor de ventilație, iar unghiurile din caroserie par proiectate pe tapițerie sub forma unor cusături.

Despre cum sunt materialele din noul Duster n-o să vorbesc acum. O vor face colegii din tur după ce vor interacționa cu SUV-ul mărcii de la Mioveni.

În schimb, pot să continui puțin pe subiectul numit tehnologie. Odată cu a treia generație, Duster primește un instrumentar digital de bord (standard începând cu al doilea nivel de echipare în sus), personalizabil cu elemente de tip widgets (ca pe smartphone/laptop) și trei fundaluri (sau wallpapere, dacă vă e mai familiar conceptul).

Apoi, tot la capitolul ăsta, adaug ecranul central de 10,1 inchi, pe hardware-ul căruia rulează Android Automotive (da, fix cum se întâmplă la Renault, Volvo sau Polestar). Desigur, toată interfața a fost personalizată în stil Dacia.

Există două variante ale acestui ecosistem multimedia: Media Display sau Media Nav Live. Primul e disponibil pe Duster Expression și Extreme (echiparea pe care o vom testa în Cars & Roads Greece by Michelin), al doilea pe Journey și opțional pe Extreme. Ambele oferă conectivitate Apple CarPlay și Android Auto fără fir.

Și dacă tot suntem la tehnologie de 2024, trebuie să menționez și faptul că sistemul de infotainment suportă actualizări over-the-air.

Motorizări pentru toți

O să încep cu o informație pe care ar fi bine s-o memorezi: noul Duster nu mai are motoare diesel.

În schimb, SUV-ul constructorului de la Mioveni se prezintă în fața publicului cu o gamă variantă. Cea mai variată de până acum.

Intrarea în gamă e făcută de un motor de un litru benzină + GPL. Asta ca să existe în continuare comparații la nivel de autonomie cu un diesel (autonomie totală – benzină plus GPL – estimată la 1.300 de kilometri.). Unitatea dezvoltă 100 CP și poate fi echipată exclusiv cu o transmisie manuală cu șase trepte.

A doua opțiune o vei găsi sub indicativul comercial TCe 130. Cum se traduce? Motor turbo de 1,2 litri cu trei cilindri capabil să dezvolte 130 de cai-putere, sistem mild-hybrid la 48V și cutie manuală cu 6 trepte.

Sistemul mild-hybrid se bazează pe o baterie de 0,9 kWh (se umple datorită sistemului de recuperare a energiei la frânare), iar conform oficialilor Dacia, acest gimmick ar trebui să reducă emisiile și consumul cu 10%.

Tot pe versiunea TCe 130 e disponibil și sistemul de tracțiune integrală – de altfel, singura variantă pe care o poți comanda cu 4×4. N-o să mai intru iar în detalii de ce n-are Dacia un 4×4 echipat și cu automată că nu ăsta e subiectul.

Și pentru că noul Duster are la bază platforma CMF-B, inginerii s-au dus și mai departe cu motorizările. Mai precis, a treia generație Duster este prima disponibilă și în configurație full-hybrid. Comercial o vei găsi sun denumirea Hybrid 140 (probabil că îți sună cunoscut de la Jogger).

Ce se ascunde în spatele numelui? Un motor pe benzină (4 cilindri, 1,6 litri, 94 cai-putere) plus două motoare electrice – unul cu 49 de cai-putere, celălalt cu rol de demaror/generator – plus o transmisie automată electrificată, fără ambreiaj, cu patru trepte care gestionează termicul și alte două trepte pentru motorul electric. Cu ajutorul bateriei de 1,2 kWh, Dacia spune despre Duster Hybrid 140 că în oraș poate rula pur electric în aproximativ 80% din timp – în situații normale. Plecarea de pe loc e mereu doar electrică.

În Cars & Roads Greece by Michelin vom testa un Duster cu motorizarea Hybrid 140. Și vom raporta după fiecare zi valorile de consum. Să știm cu toții cum se descurcă pe autostradă, pe drumuri naționale și prin orașe aglomerate (Atena, venim).

Plusuri și la siguranță

Odată cu trecerea la platforma CMF-B, Duster va plusa și la capitolul siguranță pasivă. Încă n-a trecut prin mâinile specialiștilor de la Euro NCAP, dar frații de arhitectură au făcut-o. Iar partea structurală n-a avut minusuri majore. Prin urmare, nu-i deloc greșit să anticipez că rezultate comparabile (pe partea de rezistență la impact) vor fi obținute și de Duster.

Pe partea de sisteme de siguranță active, pasive și de asistare a șoferului, Dacia a făcut pasul în față, însă nu te aștepta la sisteme de conducere semi-autonomă avansate. Termenul best-buy pune accent pe lucrurile de bază. Astfel, în versiunea de bază, noul Duster va fi echipat cu următoarele: sistem de asistare la frânarea de urgență, airbag-uri frontale și laterale (cap și torace) pentru cei din față, respectiv airbag-uri laterale tip cortină pentru cei din spate, martor cuplare/decuplare pentru toate cele 5 centuri de siguranță, cruise control, asistență la parcarea cu spatele (senzori), asistență la menținerea benzii de rulare, sistem de monitorizare a atenției șoferului, frânare de urgență automată cu funcție pentru detectarea pietonilor și a cicliștilor. Opțional, Dacia oferă un sistem pentru detectarea unghiului mort, cameră video pentru mersul cu spatele și senzori de parcare față.

Prețuri în România

Pe piața din România, noua generație Duster poate fi comandată în patru versiuni de echipare: Essential, Expression, Journey și Extreme. Ultimele două sunt disponibile la același preț și trebuie să le vezi ca pe echipări complementare.

“Duster Extreme, destinat amatorilor de outdoor și adaptat unei utilizări intensive și Duster Journey pentru cei care preferă elegața discretă și confortul.”, au menționat reprezentanții Dacia.

Acum, împărțirea pe echipări și motorizări.

Echiparea de bază Essential e disponibilă exclusiv cu motorul de un litru benzină+GPL. Prețul de pornire al acestei versiuni este de 18.800 de euro. Aceeași situație se întâmplă și în cazul echipării Expression, doar că prețul de pornire este de 20.000 de euro.

Pe echipările Extreme și Journey, Dacia oferă toată gama de motorizări. Eco-G 100 (benzină+GPL) are un preț de bază de 21.500, în timp ce TCe 130 4×2 poate fi comandat de la 23.100 de euro.

Pentru TCe 130 4×4, prețurile încep de la 25.300 de euro, iar Hybrid 140 poate fi comandat de la 26.650 de euro. De aici au început și calculele pentru exemplarul pe care îl vom conduce în Cars & Roads Greece by Michelin.

Pe lângă echipamentele de bază incluse în echiparea Extreme, exemplarul din roadtrip are și câteva echipamente opționale. Încep cu lucrurile care se vor vedea cel mai des, și anume culoarea exterioară (SandStone, 700 de euro) și jantele de 18 inchi (350 de euro). Apoi, la interior, mașina a fost configurată cu Techno Pack (300 de euro și include frâna de parcare asistată electric, încărcare prin inducție pentru telefonul mobil și Media Nav Live) și Parking Pack (500 de euro și include detector de unghi mort, senzori acustici față și spate, și sistemul de camere la 360 de grade). În total, Dusterul pe care îl vom conduce are un preț final de 28.500 de euro.

Fișa tehnică a mașinii care ne va însoți în tur

Logo Dacia

Dacia Duster

1.6 HYBRID 140HP EXTREME

de la 26.650 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
141 CP
Cuplu maxim sistem
205 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
4
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
94/69 CP/kW
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.20 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
11.0 s
Viteză maximă
174 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4343 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1813 mm
Înălțime
1656 mm
Ampatament
2657 mm
Volum portbagaj
478 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1623 litri
Masa proprie
1380 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
26.650
Preț mașină testată
28.500 €


by

Green Partner
BT Leasing

Assistance Partner
9695

Presented by
PPC blue
DKV
Server Config