Kia Sorento: Transformarea

Kia Sorento a ajuns la a patra generație și participă în versiune hibridă la road trip-ul Cars & Roads by Michelin.

Kia este unul dintre constructorii cu cea mai puternică ascensiune în Europa în ultimii ani, iar cota de piață de 3.4% înregistrată în Uniunea Europeană în martie 2021 are toate șansele să crească în continuare. 

Dacă Ceed a permis mărcii să câștige notorietate într-un segment de volum, lansarea lui Stinger cu motor V6 biturbo de 3.3 litri și 370 de cai putere a demonstrat că producătorul este capabil să dezvolte și modele puternice cu care să stârnească atenția constructorilor premium. 

Iar oficialii BMW, Audi sau Mercedes-Benz au toate motivele să participe anonim la prezentările celor de la Kia, mai ales după dezvăluirea noului model electric EV6, care se laudă cu o versiune sport cu 585 de cai putere și autonomie de 510 de kilometri. 

Asta nu înseamnă însă că asiaticii vor neglija modelele tradiționale din gamă. De altfel, Kia a prezentat în primăvara anului 2020 noua generație Sorento, care propune atât versiuni clasice, cât și o versiune hibridă (pe care o vom avea alături în testul prelungit din road trip-ul Cars & Roads) și una plug-in hybrid. Ajuns deja la a patra generație, SUV-ul de familie s-a comercializat în peste trei milioane de unități de la lansarea inițială, care avut loc în 2002. 

Noua generație Kia Sorento. Foto: Kia

Amestec între tradițional și modern

Noua generație Sorento este rezultatul unui efort comun al echipelor de design Kia din Europa, Statele Unite și Coreea de Sud. De aceea, din punct de vedere estetic, SUV-ul păstrează caracteristicile definitorii ale generațiilor precedente, însă include și elemente moderne precum linii angulare, suprafețe neîntrerupte sau o serie de detalii geometrice. Prin urmare, chiar dacă schimbările nu sunt radicale, putem afirma cu certitudine că Sorento s-a maturizat. 

Grila tradițională Kia a fost de asemenea reinterpretată și este acum mai lată pentru a integra “organic” farurile, în timp ce luminile LED de zi au primit la rândul lor o nouă semnătură. 

Dimensiunile exterioare au crescut nesemnificativ, cu circa 10 milimetri. Însă privit din profil, SUV-ul Kia oferă senzația că este mai lung decât cei 4810 milimetri ai săi, întrucât montantul A a fost deplasat cu circa 30 de milimetri mai în spate. Ampatamentul beneficiază de cel mai mare “progres fizic”, întrucât este de 2815 milimetri, cu 35 de milimetri mai lung.

Creșterea ampatamentului a permis și o creștere a confortului la interior, acolo unde se remarcă de asemenea o serie de elemente moderne. Desigur, cel mai simplu este să vorbim despre ecrane: panoul de instrumente digital Supervision are o diagonală de 12.3 inch și oferă o rezoluție de 1920×720 pixeli. Acesta înlocuiește practic vitezemetrul și turometrul, iar în partea centrală afișează sistemul de navigație, detalii despre călătorie sau diverse alerte și informări despre sisteme de asistență pasive și active. 

În partea centrală a planșei de bord se află și un ecran touch de 10.25 inch dedicat sistemului de infotainment, sub care sunt plasate gurile de ventilație verticale și consola centrală.

Interiorul noii generații Kia Sorento. Foto: Kia

În clipul de mai jos poți vedea cum faci principalele setări pentru Sorento cu ajutorul funcțiilor integrate în sistemul de infotainment. 

Sorento primește în premieră versiuni full-hybrid și plug-in hybrid 

Confortul sporit de la interior și portbagajul generos de 697 litri se datorează în mare măsură unei noi platforme introduse de Kia. De altfel, Sorento este primul model Kia care folosește această nouă platformă, ce a permis inclusiv acomodarea unui nou sistem de propulsie hibrid, element care marchează și prima electrificare a SUV-ului de segment mediu. 

Sistemul hibrid fără încărcare la priză de pe mașina din road trip-ul Cars & Roads by Michelin este compus dintr-un motor turbo pe benzină T-GDi cu capacitatea de 1.6 litri cu 4 cilindri în linie care generează 180 de cai putere și un cuplu maxim de 265 Nm. Motorul termic este însoțit de un motor electric de 44.2 kW (60 de cai putere) ce oferă un cuplu de 264 Nm, în timp ce bateria Li-Polymer cu capacitatea de 1.49 kWh este poziționată sub locul pasagerului și nu afectează spațiul pentru pasageri sau portbagaj. În total, acest sistem hibrid oferă 230 de cai putere și un cuplu maxim de 350 Nm. Această versiune de motorizăre este oferită cu o cutie de viteze automată cu 6 trepte, în timp ce sistemul de tracțiune integrală este disponibil opțional. 

Alternativ, clienții pot alege și noul motor diesel cu capacitatea de 2.2 litri, care produce 202 cai putere și un cuplu maxim de 404 Nm. Acesta vine la pachet cu nouă cutie de viteze automată cu 8 trepte și dublu ambreiaj DCT, care a fost dezvoltată pentru a oferi schimbări mai “rafinate” între trepte și despre care poți afla mai multe detalii în clipul de mai jos: 

Cel mai puternic Sorento este însă reprezentat de nouă versiune plug-in hybrid, disponibilă pe piața din România din prima parte a acestui an. Aceasta utilizează același motor T-GDi de 1.6 litri și 180 de cai putere de la versiunea hibridă fără încărcare la priză, însă în acest caz motorul electric produce 67 kW (91 de cai putere) și un cuplu de 304 Nm și este poziționat între motorul termic și transmisie. În această combinație, versiunea PHEV oferă până la 265 de cai putere și un cuplu maxim de 350 Nm.

Versiunea plug-in hybrid mizează pe un acumulator Li-Polymer cu capacitatea de 13.8 kWh amplasat sub scaunele șoferului și pasagerului din față, astfel că nu afectează spațiul disponibil la interior sau în portbagaj. Bateria include un sistem independent de răcire bazat pe apă pentru o eficiență termică sporită. În regim electric, Sorento PHEV poate parcurge cel mult 57 de kilometri, conform datelor obținute în testele WLTP. Nu în ultimul rând, bateria se poate încărca cu o viteză de cel mult 3.3 kW. 

Un aspect important de menționat în special pentru “proprietarii” de familii numeroase este că Sorento este unul dintre puținele SUV-uri plug-in hybrid cu 7 locuri de pe piață și, în același timp, oferă unul dintre cele mai generoase portbagaje din clasa sa, cu 809 litri pentru versiunea cu 7 locuri cu al treilea rând de scaune rabatat și chiar 898 de litri pentru varianta cu 5 locuri. 

Noua generație Kia Sorento propune numeroase noutăți.

Adaptat pentru zăpadă, noroi și nisip

Chiar dacă în ultimul timp SUV-urile au devenit populare și în mediul urban, Kia nu neglijează clienții care intenționează să facă scurte escapade în condiții de drum mai puțin prietenoase. În acest context, noua generație Sorento primește și un mod Terrain, care poate fi activat de pe consola centrală pentru a optimiza trenul de rulare la condițiile de drum prin ajustarea cuplului pentru motor, a distribuției și a caracteristicilor pentru controlul stabilității. 

Modul de rulare Terrain poate fi configurat în trei moduri, în funcție de caracteristicile suprafeței parcurse. Primul este Snow mode, util în cazul drumurilor acoperite cu zăpadă, întrucât permite limitarea cuplului sau optimizarea tracțiunii prin aplicarea mai “blândă” a frânelor. De asemenea, transmisia automată va folosi în acest caz curse mai scurte între trepte pentru a preveni alunecarea.   

Dacă faci un drum la țară la bunici sau mergi la diverse festivaluri de muzică desfășurate pe câmpurile patriei s-ar putea să ai nevoie de modul Mud, mai ales atunci când plouă. Acesta reprezintă soluția potrivită pentru rularea pe drumuri cu noroi și permite aplicarea mai “puternică” a frânelor pentru a împiedica blocarea SUV-ului. 

Nu în ultimul rând, Sorento este echipat și cu un mod Sand, care permite o rulare mai ușoară în deșert sau pe plajă, deși îmi place să cred că nu intenționezi să intri cu mașina până la malul mării. În acest mod, setările pentru frână sunt mai “agresive” și permit o distribuire mai bună a cuplului către roți.

Modul Terrain îi permite lui Sorento să abordeze zăpada, noroiul și nisipul. Foto: Kia

Sorento parchează singur și elimină unghiul mort

Pe lângă noutățile de design și ale platformei tehnice, noua generație Sorento plusează cu o serie de îmbunătățiri și în ceea ce privește sistemele de siguranță și tehnologiile care simplifică viața șoferilor.

Una dintre eternele probleme ale șoferului român este disponibilitatea redusă a locurilor de parcare. Iar uneori se întâmplă să găsești un loc de parcare, dar acesta să fie prea îngust, pentru că alți șoferi au parcat fără să respecte marcajele trasate pe asfalt. 

Într-o astfel de situație, Sorento propune ca noutate sistemul Remote Smart Parking Assist (RSPA), care permite mașinii să se parcheze singură prin controlarea în mod complet autonom a accelerației, frânei și direcției. 

Da, asta înseamnă că poți coborî din mașină pentru ca Sorento să se parcheze singur sau, la plecare, poți permite mașinii să iasă singură din locul de parcare. Deocamdată, sistemul este disponibil doar pe versiunile diesel ale lui Sorento. 

Sistemul Remote Smart Parking Assist (RSPA) îi permite lui Sorento să se parcheze singur.

Totuși, dacă mă întrebi pe mine, cel puțin la fel de interesant este sistemul Blind-Spot View Monitor, o altă tehnologie introdusă în premieră pe un model Kia din Europa. Acest sistem este utilizat la rularea pe autostradă și se activează împreună cu funcția de semnalizare, atunci când șoferul vrea să schimbe banda de circulație. Într-o astfel de situație, sistemul elimină practic unghiurile moarte din stânga sau dreapta, în funcție de manevra pe care șoferul intenționează să o facă. 

Cum se întâmplă însă asta? Prin intermediul camerelor video ascunse în oglinzile laterale, care permit sistemului să afișeze pe instrumentarul de bord digital imagini video care elimină punctul mort pentru ca șoferul să înțeleagă dacă poate efectua în siguranță manevra de depășire. În funcție de modul în care schimbă banda, feed-ul video va înlocui fie vitezometrul digital, fie turometrul digital, însă viteza actuală va fi afișată în continuare. 

Sistemul Blind-Spot View Monitor este disponibil ca parte a unui pachet care mai include sistemele Surround View Monitor și Parking Collision-Avoidance Assist (PCA), dar și un sistem audio Bose Performance Series. De asemenea, Sorento poate fi achiziționat și împreună cu un sistem Multi-collision Brake, care permite acționarea automată a frânei după ce airbag-urile au fost declanșate în urma unei coliziuni. În funcție de piață, acest sistem este disponibil cu până la 8 airbaguri, inclusiv airbag-uri pentru genunchi. 

Și pentru că am pomenit de airbag-uri, merită să menționez că noua generație Sorento a obținut 5 stele la testele de siguranță Euro NCAP, pe baza performanțelor bune la toate capitolele: 82% pentru adulți, 85% pentru copii, 87% pentru sisteme de siguranță și 63% pentru pietoni, bicicliști și motocicliști. 

Kia Sorento a obținut punctajul maxim la testele Euro NCAP. Foto: Kia

Alte sisteme de siguranță disponibile pe noul Sorento sunt Forward Collision-Avoidance Assist cu detecție pentru pitoni, bicicliști și vehicule, Junction Turning, High Beam Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist sau Lane Following Assist. 

Pe piața din România, noua generație Kia Sorento are un preț de pornire de listă de 42.769 de euro, aferent versiunii diesel cu motor de 202 cai putere, în timp ce varianta hibridă fără încărcare la priză cu motor pe benzină și motor electric necesită cel puțin 45.458 de euro. Versiunea plug-in hybrid este disponibilă de asemenea în România la un preț de pornire de 54.414 de euro.

Toate aceste prețuri sunt valabile pentru echiparea de bază Motion. Printre dotările standard ale echipării se numără jante de aliaj de 17 inch, faruri LED, volan îmbrăcat în piele, comenzi audio pe volan, padele pe volan pentru schimbarea treptelor, sistem de infotainment cu ecran de 8 inch, senzori de parcare față și spate, senzor de ploaie, sistem climatronic pentru locurile din față, sistem de dezaburire automată pentru parbriz, oglinzi exterioare electrice sau sistem de încălzire pentru al doilea rând de scaune.

De asemenea, sunt incluse numeroase sisteme de siguranță: Smart Cruise Control, sistem de asistare a menținerii benzii de rulare, sistem de limitare a vitezei, sistem asistență păstrare linie de rulare, Electric Parking Brake cu funcție Autohold, sistem de asistare a evitării coliziunii frontale cu autovehiculul, pietonul sau biciclistul din față, sistem inteligent de limitare a vitezei sau sistem de asistare pentru evitarea coliziunilor laterale în intersecții și la viraje.

Pe lângă Motion, Kia oferă alte 5 echipări: Activ, Design, Design+, Premium și Premium+. 

Fișa mașinii care ne va însoți în Cars & Roads by Michelin:

Sorento

Premium 5L 4×4

de la 42.769€
Sistem de propulsie
Hibrid
Putere
230 CP
Cuplu
350 Nm
Transmisie
Automată 6 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1598 cc
Putere maximă
180 CP
Cuplu maxim
265 Nm
Motor electric
Număr motoare
1
Putere maximă
60 CP
Cuplu maxim
264 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.5 kWh
Capacitate netă
NA kWh
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
NA litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
7.5 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4810 mm
Lățime
1900 mm
Înălțime
1695 mm
Ampatament
2815 mm
Masă proprie
1806 kg
Portbagaj
697/2085 litri
Volum rezervor
67 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5 stele
Preț
Preț de pornire model
42.769
Preț mașină testată
57.350